RC Trial
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Oplaad spanning lipo.

+2
nilsken
land rover freak
6 plaatsers

Ga naar beneden

Oplaad spanning lipo. Empty Oplaad spanning lipo.

Bericht van land rover freak za 30 apr 2016 - 12:47

Hallo

De hobby is bij mij een beetje aan het heropleven en heb mij op de beurs van Dortmund een wat snellere RC wagen gekocht, nu ben ik voor het eerst aan het werken met lipo batterijen maar ik begrijp deze nog niet helemaal.
In de regelaar heb ik de lipo cut-off op 3,2V/cel staan, ik steek er dan een 2cellen lipo in van 3300mAh met 35-70C. Als mijn auto dan stopt met rijden door vermoedelijk de lipo cut-off en ik de batterij in mijn lader steek voor te Balance chargen op 3,3A, dan zie ik dat de spanning per cel rond de 3,77 zit.
Is mijn lipo cut-off dan te laag of is dit normaal dat de oplaadspanning van de cellen afwijkt bij het laden dan bij het rijden?

Alvast dank voor het antwoord!
land rover freak
land rover freak
Regular
Regular

Aantal berichten : 339
Woonplaats : Hechtel

Terug naar boven Ga naar beneden

Oplaad spanning lipo. Empty Re: Oplaad spanning lipo.

Bericht van nilsken za 30 apr 2016 - 13:13

Zover ik er iets van ken heb je altijd een hogere spanning nodig om een lading in je batterij te pompen.
Met mijn laadcyclus stopt het laden ergens rond 8.44 voor een 2 cel lipo.
Dus geen zorgen maken hierover. Zorg alleen dat je cellen niet onder de 3 volt komen, want dan is het echt wel gedaan.
nilsken
nilsken
Addict
Addict

Aantal berichten : 1346
Woonplaats : Mortsel

Terug naar boven Ga naar beneden

Oplaad spanning lipo. Empty Re: Oplaad spanning lipo.

Bericht van Bas za 30 apr 2016 - 22:22

Ik zou daar niet te hard op fixeren. Stel je lipo cut off in, rij ermee tot de wagen stilvalt. Als je (redelijk kort) voordat hij stilvalt niet merkt dat hij minder snelheid, punch, trekkracht heeft dan kan je je cut off verlagen. Als je dat wel hebt gemerkt misschien eerder wat verhogen. Ook een gebrek aan koppel van je servo kan wijzen op een lagere spanning.

Let er wel op dat een lipo pas optimaal presteert na een keer of 3 ontladen / opladen, als hij nieuw is. Dus trek je conclusies pas na een paar laadcycli, zet tot dan je cut off niet te laag.
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Oplaad spanning lipo. Empty Re: Oplaad spanning lipo.

Bericht van Boussini zo 1 mei 2016 - 0:20

cutoff kan zonder prullen naar 3.0v ,
zobieso gaat de battery onder "load" nog enkele milivolts omlaag, dermee dat de cutoff vroger dan verwacht opspringt, zolang ze niet onder de 3v per cell gaan en regelmatig gebalanceerd worden kan je geen kwaad, let natuurlijk ook op de gearing zodat de battery niet te erg moet afzien Wink
Boussini
Boussini
Addict
Addict

Aantal berichten : 2050
Woonplaats : Kortenaken

Terug naar boven Ga naar beneden

Oplaad spanning lipo. Empty Re: Oplaad spanning lipo.

Bericht van tamiyatony zo 1 mei 2016 - 20:17

Als het gaat over een scale/crawler voertuig dat de batterij niet te veel belast dan zet ik de cut-off op 3,2 of 3,3volt. In het geval van een (super)snelle wagen valt de spanning tijdens het rijden weleens dieper weg, soms zo veel dat je cut-off ingrijpt terwijl er eigenlijk nog genoeg power in de batterij zit.
Ikzelf heb bij m'n Slash 4x4 een tijdje 2,8v gebruikt en dat werkt als je continue volle gas geeft. Rij je echter ook eens rustiger dan kan je wel eens beneden de 3,0v geraken. Nu experimenteer ik met 2,9v cut-off en dat lijkt (voorlopig) goed te gaan.
Het nadeel is wel dat je batterijen nu véél dieper ontladen worden (tussen de 90 en 100%, afgaande op de ampères die de lader er nadien terug insteekt!) en dat komt de levensduur van je batterij niet ten goed!
Dus beter niet té laag instellen...

Moest je door omstandigheden tòch eens onder de 3,0v per cel geraken dan kan het wel eens lastig zijn om ze terug op te laden. Even (30sec per keer) laden op NiMH programma kan je dan in noodgevallen doen om dit te omzeilen. Zodra je terug boven de 3,0v zit kan je terug het LiPo programma kiezen.
Elke LiPo wordt (in theorie) hardwarematig beveiligd om niet lager dan 2,7v te ontladen, dit is de absoluut laagste spanning waarbij je LiPo nog veilig functionneert, maar komt de levensduur zeker niet ten goede! En zoals eerder besproken: je lader weigert dan de batterij op te laden.
tamiyatony
tamiyatony
Regular
Regular

Aantal berichten : 491
Woonplaats : Antwerpen

Terug naar boven Ga naar beneden

Oplaad spanning lipo. Empty Re: Oplaad spanning lipo.

Bericht van land rover freak zo 1 mei 2016 - 21:53

Bedankt voor alle antwoorden.

De auto die ik heb gekocht is een HPI Bullet RTR met de brushless 4000kV motor in en stock gearing. Ik heb eerder vandaag de batterij leeg gereden en als ik nu juist de spanning van de lege batterij meet dan zit ik rond de 3,7-3,8V per cel. De batterij is niet nieuw en ik rij dan ook wel vaak volle gas ermee. Veel verschil in rijtijd tussen de 3V en 3,2V cut-off is er wel ook niet maar een vermindering in punch opmerken is een beetje moeilijk aangezien de regelaar vlak voor de cut-off de power limiteerd tot 50%.
land rover freak
land rover freak
Regular
Regular

Aantal berichten : 339
Woonplaats : Hechtel

Terug naar boven Ga naar beneden

Oplaad spanning lipo. Empty Re: Oplaad spanning lipo.

Bericht van Sonny zo 1 mei 2016 - 22:59

Hmm eig is het beste niet te rijden tot je cutoff echt aanslaat. Verlengd levensduur ook wat.
Sonny
Sonny
Regular
Regular

Aantal berichten : 338
Woonplaats : kuurne

Terug naar boven Ga naar beneden

Oplaad spanning lipo. Empty Re: Oplaad spanning lipo.

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum