2 Lipo's in parallel?
+3
gunther
Boussini
Bas
7 plaatsers
RC Trial :: RC Trial Talk :: Technisch
Pagina 1 van 1
2 Lipo's in parallel?
Ik zou 2 (kleine) lipo's in parallel willen zetten om dubbele capaciteit te bekomen, maar heeft er iemand daar een gedacht over? Of het nu is 'geen probleem' of 'het zal ontploffen', alle feedback is welkom!
Kwestie van niet aan den lijve te moeten ondervinden als het dat tweede is :s
Kwestie van niet aan den lijve te moeten ondervinden als het dat tweede is :s
Bas- Beyond salvation
- Aantal berichten : 2649
Re: 2 Lipo's in parallel?
dat kan zonder probleem zolang je ze apart oplaad en balanceerd,
opladen is ook niet zo een probleem, zolang je de maximale laadwaardes voor de battery niet overschrijdt,
wel regelmatig balanceren om alles een beetje stabiel te houden
opladen is ook niet zo een probleem, zolang je de maximale laadwaardes voor de battery niet overschrijdt,
wel regelmatig balanceren om alles een beetje stabiel te houden
Boussini- Addict
- Aantal berichten : 2050
hang dan wel 2 DEZELFDE lipo 's aan elkaar
gunther- Initiate
- Aantal berichten : 112
voor stroomafname zie ik ook geen probleem...
de 2 batterijen hebben geen weet van elkaar , er wordt alleen minder stroom gevraagd...
de 2 batterijen hebben geen weet van elkaar , er wordt alleen minder stroom gevraagd...
Toyobart- Addict
- Aantal berichten : 1186
Misschien wel een idee om de balanceerkabels ook met elkaar te verbinden, dan heb je in plaats van 2 keer een 2S1P aan elkaar, 1 grote 2S2P
TimV- Regular
- Aantal berichten : 229
gunther schreef:hang dan wel 2 DEZELFDE lipo 's aan elkaar
Ah ja he
En merci voor de reacties, eens zien of ik den boel ingebouwd krijg ('t is voor de zender).
Bas- Beyond salvation
TimV schreef:Misschien wel een idee om de balanceerkabels ook met elkaar te verbinden, dan heb je in plaats van 2 keer een 2S1P aan elkaar, 1 grote 2S2P
Dat is het laatste wat ik zou doen, maar dat is dan mijn studieloze mening.
Met een lipo cutoff op je regelaar is het op zich veilig. Wat ik wel extra zou doen als je dat hebt liggen is op elke lipo balanceer kabel een lipo saver (of hoe noemt men zo een lawaai maker als de batt leeg is nu weer ) plaatsen voor het geval dat een sneler leeg gezogen word dan de andere.
Waarom? :Er zijn zelden 2 lipo cellen met de zelvde interne weerstand (vandaar het "ballanceren") laat staan 4 gelijke ( in het geval van 2 aan 2 cell in parallel).
Dit verklaard dus ook waarom de balancer kabels niet aan elkaar mogen nog tijdens het rijden en nog veel minder tijdens het laden.
V.b. :Robitronic Lipo 7,4 volt 25 C 5100 mAh bestaan eigenlijk uit 4 cellen = 2 X 2 cellen en worden dus per paar geballanceerd. Die gaan snel kapot. (zoek het maar eens op. aantrekkelijk maar NIET kopen.)
Toch blijft het een goed idee Bas. Mits wat voorzorg.
N
Nobody- Addict
- Aantal berichten : 875
ik voeg mij bij Nobody,
ik zou ze apart laden/balanceren, maar parallel gebruiken,
klote wel in de dx3 dat de ruimte uiterst beperkt is natuurlijk
ik zou ze apart laden/balanceren, maar parallel gebruiken,
klote wel in de dx3 dat de ruimte uiterst beperkt is natuurlijk
Boussini- Addict
- Aantal berichten : 2050
Nobody schreef:Dit verklaard dus ook waarom de balancer kabels niet aan elkaar mogen nog tijdens het rijden en nog veel minder tijdens het laden
Weer iets bijgeleerd
TimV- Regular
- Aantal berichten : 229
Zonet even gepast en ik heb nog plaats over - dus komt wel in orde. Nu nog een mooi connectorke solderen en de batterijtjes proper verwerken..
Bas- Beyond salvation
TimV schreef:Nobody schreef:Dit verklaard dus ook waarom de balancer kabels niet aan elkaar mogen nog tijdens het rijden en nog veel minder tijdens het laden
Weer iets bijgeleerd
Men word niet ROOD ( ) van bijleren
Wel snel grijs als je er te laat aan begonnen bent.
N
Nobody- Addict
- Aantal berichten : 875
ik laad de 2s packs voor de savage toch als 1 keer 4s.
ok, het beste pack zal minder vol zitten na laden, maar het minste pack zal niet te ver ontladen bij het rijden.
voor de snelheid moet je het niet doen, laden duurt lager dan de packs na elkaar laden, maar 'k vind, als je 2 packs altijd tesamen gebruikt als één groot pack, behandel ze dan ook als 1 pack.
je mag de balancerkabeltjes natuurlijk niet zomaar parallel verbinden, je moet de cellen elkaar laten opvolgen.
ik gebruik een 2s+2s bordje van graupner, zodat de balancer een 4s herkent.
'k zou ook zeker een voltage regulator gebruiken, die geven een constante 5.6 of 5.9 volt
ok, het beste pack zal minder vol zitten na laden, maar het minste pack zal niet te ver ontladen bij het rijden.
voor de snelheid moet je het niet doen, laden duurt lager dan de packs na elkaar laden, maar 'k vind, als je 2 packs altijd tesamen gebruikt als één groot pack, behandel ze dan ook als 1 pack.
je mag de balancerkabeltjes natuurlijk niet zomaar parallel verbinden, je moet de cellen elkaar laten opvolgen.
ik gebruik een 2s+2s bordje van graupner, zodat de balancer een 4s herkent.
'k zou ook zeker een voltage regulator gebruiken, die geven een constante 5.6 of 5.9 volt
bialbero- Initiate
- Aantal berichten : 56
RC Trial :: RC Trial Talk :: Technisch
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: