RC Trial
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

lipo C

+3
tamiyatony
Bas
rustigerudy
7 plaatsers

Ga naar beneden

lipo C Empty lipo C

Bericht van rustigerudy zo 2 feb 2014 - 21:23

hoeveel C moet een lipo zijn voor een trial of crawler ?

is de goedkoopste lipo voldoende goed of toch beter een duurdere met hogere belastbaarheid?

rustigerudy
rustigerudy
Addict
Addict

Aantal berichten : 876
Woonplaats : m****e

http://www.dumpert.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

lipo C Empty Re: lipo C

Bericht van Bas zo 2 feb 2014 - 21:33

Voor trial of crawl kom je met weinig al toe. Als je ook zwaardere belasting gaat vragen (bvb een zware motor in je wraith) neem je beter een hogere ontlaadwaarde.

Ik weet niet wat voor packs je in gedachten hebt, maar bvb een 5000 met 20C geeft al 100A - wat zeker voldoende is... Bvb een 2200 met 40C geeft 88A - wat ook genoeg is Smile
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

lipo C Empty Re: lipo C

Bericht van tamiyatony wo 5 feb 2014 - 17:02

Voor een trail of crawler heb je niet zoveel C's nodig, maar als je bv nog iets anders van rc hebt (bv een buggy met 120A esc) dan probeer ik mijn aankopen af te stemmen op de esc met hoogste ampère-rating. Zodoende kan ik dezelfde batterij in al mijn rc's gebruiken.

Voor de rest krijg je meestal waar je voor betaald. Ik heb bv lipo's van LRP en Genstar: nog geen problemen mee gehad en de capaciteit is nog steeds zeer hoog. Turnigy daarentegen of andere goedkope chinese merken, daar valt de capaciteit vaak tegen (lager dan op de batterij staat!) en ook lopen de voltages van de cellen nogal eens uit mekaar (ook bij niet-gebruikt!), en dat is altijd een slecht teken...
tamiyatony
tamiyatony
Regular
Regular

Aantal berichten : 491
Woonplaats : Antwerpen

Terug naar boven Ga naar beneden

lipo C Empty Re: lipo C

Bericht van rustigerudy za 22 feb 2014 - 10:55

ik laad de lipo op , soms gebruik ik een lipo pas na 3weken

is dat goed dat ik nog eens herlaad net voor het gebruik ?
of laat ik beter een gebruikte lipo 3 weken liggen , en net voor het gebruik pas bijladen?
rustigerudy
rustigerudy
Addict
Addict

Aantal berichten : 876
Woonplaats : m****e

http://www.dumpert.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

lipo C Empty Re: lipo C

Bericht van Jan vs za 22 feb 2014 - 12:37

rustigerudy schreef:ik laad de lipo op , soms gebruik ik een lipo pas na 3weken

is dat goed dat ik nog eens herlaad net voor het gebruik ?
of laat ik beter een gebruikte lipo 3 weken liggen , en net voor het gebruik pas bijladen?

Het beste voor de lipos is ze volgeladen bewaren hebben ze mij altijd gezegd  Wink 
Jan vs
Jan vs
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 58
Woonplaats : Bilzen

Terug naar boven Ga naar beneden

lipo C Empty Re: lipo C

Bericht van Skiep za 22 feb 2014 - 17:31

Mijn lader zet ze op iets van een 7.6V (2S) op storage programma. Maar dat programma duurt verschrikkelijk lang, dus meestal laad ik mijn gebruikte batterijen een 20-tal min op normaal programma (1C) als ik thuis kom en dan volledig de dag voor gebruik.

Skiep
Regular
Regular

Aantal berichten : 300
Woonplaats : Halle

Terug naar boven Ga naar beneden

lipo C Empty Re: lipo C

Bericht van rustigerudy za 22 feb 2014 - 18:12

Skiep schreef:Mijn lader zet ze op iets van een 7.6V (2S) op storage programma. Maar dat programma duurt verschrikkelijk lang, dus meestal laad ik mijn gebruikte batterijen een 20-tal min op normaal programma (1C) als ik thuis kom en dan volledig de dag voor gebruik.

dus na 20minuten onderbreek je de laadcyclus?
rustigerudy
rustigerudy
Addict
Addict

Aantal berichten : 876
Woonplaats : m****e

http://www.dumpert.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

lipo C Empty Re: lipo C

Bericht van tamiya2000 za 22 feb 2014 - 19:32

Ik heb 2 lipo's, 1 van RCPlus en 1 van GENS.

Gens: 5000mah 2 cell, 25c
rcplus: " " , 25c

Ik balanceer ze altijd na een trial en de avond voor een trial balanceer ik ze nogeens. De capaciteit van beide zijn nog steeds 5000. Dus ben er zeer content van. Miniem voltageverschil per cel
tamiya2000
tamiya2000
Regular
Regular

Aantal berichten : 638
Woonplaats : Wervik

Terug naar boven Ga naar beneden

lipo C Empty Re: lipo C

Bericht van Skiep za 22 feb 2014 - 20:41

rustigerudy schreef:
Skiep schreef:Mijn lader zet ze op iets van een 7.6V (2S) op storage programma. Maar dat programma duurt verschrikkelijk lang, dus meestal laad ik mijn gebruikte batterijen een 20-tal min op normaal programma (1C) als ik thuis kom en dan volledig de dag voor gebruik.

dus na 20minuten onderbreek je de laadcyclus?

Ik zet de timer van de lader op 20 min, dan stopt hij vanzelf. Dus ja, na 20 min onderbreek ik de laadcyclus.

Skiep
Regular
Regular

Aantal berichten : 300
Woonplaats : Halle

Terug naar boven Ga naar beneden

lipo C Empty Re: lipo C

Bericht van Skiep za 22 feb 2014 - 20:43

tamiya2000 schreef:Ik heb 2 lipo's, 1 van RCPlus en 1 van GENS.

Gens: 5000mah 2 cell, 25c
rcplus:    "          "    , 25c

Ik balanceer ze altijd na een trial en de avond voor een trial balanceer  ik ze nogeens. De capaciteit van beide zijn nog steeds 5000. Dus ben er zeer content van. Miniem voltageverschil per cel

Hoe test jij de capaciteit van je batterijen? Ik krijg geen 4000mA in mijn batterijen, maar ik ontlaad zo ook niet ver genoeg vermoed ik.

Skiep
Regular
Regular

Aantal berichten : 300
Woonplaats : Halle

Terug naar boven Ga naar beneden

lipo C Empty Re: lipo C

Bericht van tamiya2000 za 22 feb 2014 - 20:49

Staat allemaal op het scherm van mijn lader, hij geeft op het einde aan hoeveel hij er heeft ingeduwt. Altijd 5000mah. Soms 5001 :p
tamiya2000
tamiya2000
Regular
Regular

Aantal berichten : 638
Woonplaats : Wervik

Terug naar boven Ga naar beneden

lipo C Empty Re: lipo C

Bericht van rustigerudy zo 23 feb 2014 - 0:40

tamiya2000 schreef:Ik heb 2 lipo's, 1 van RCPlus en 1 van GENS.

Gens: 5000mah 2 cell, 25c
rcplus:    "          "    , 25c

Ik balanceer ze altijd na een trial en de avond voor een trial balanceer  ik ze nogeens. De capaciteit van beide zijn nog steeds 5000. Dus ben er zeer content van. Miniem voltageverschil per cel

is er een verschil tussen laden van een batterij en balanceren ?
ik 'hang mijn batterij aan de lader met alle draden aangekoppeld ' en start de lader , en wacht tot er END opkomt
rustigerudy
rustigerudy
Addict
Addict

Aantal berichten : 876
Woonplaats : m****e

http://www.dumpert.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

lipo C Empty Re: lipo C

Bericht van Skiep zo 23 feb 2014 - 7:47

hangt af van je lader, bij mij is normaal laden een programma waarbij de batterijen laden aan ongeveer 4A ( minder naarmate de batterij geladen wordt) tot 8.4V voor 2s. In realiteit stopt hij echter vroeger. Zodra 1 cell 4.2V heeft stopt hij ermee. Kwestie van de cellen niet te overladen.
In het balanceer programma laadt hij alle cellen tot 4.2V. Resultaat is een nog vollere batterij, die normaal gesproken beter moet presteren en langer meegaan.
Deze uitleg is misschien niet 100 % compleet of correct, maar k wou het simpel houden. t is nog wa vroeg voor technische details Very Happy

Skiep
Regular
Regular

Aantal berichten : 300
Woonplaats : Halle

Terug naar boven Ga naar beneden

lipo C Empty Re: lipo C

Bericht van Skiep zo 23 feb 2014 - 7:57

tamiya2000 schreef:Staat allemaal op het scherm van mijn lader, hij geeft op het einde aan hoeveel hij er heeft ingeduwt. Altijd 5000mah. Soms 5001 :p

D at is ongeveer hetzelfde als bij mij, behalve dat er bij mij geen 4000 ingaat. Misschien is dit slijtage van de batterij of onvolledige ontlading...
Wanneer verander je van batterij tijdens het rijden?  Met lip cutoff of alarm of gewoon op het gevoel?  Hoeveel vilt hebben je batterijen als je ze gaat laden?  Ik zou denken dat als je een batterij  die maar half ontladen is ook maar half kan laden,  maar uw ervaring lijkt dat tegen te spreken.  
Ik heb  een excel  bestand gemaakt waar ik de toestand van mijn batterijen opvolg. Misschien  zijn er nog mensen die dit doen en kunnen we info delen om zo nog meer te weten te komen over het gedrag van lipos in de realiteit.  Want op internet kan je heel veel vinden,  maar vooral veel zever Very Happy

Skiep
Regular
Regular

Aantal berichten : 300
Woonplaats : Halle

Terug naar boven Ga naar beneden

lipo C Empty Re: lipo C

Bericht van tamiyatony zo 23 feb 2014 - 8:55

De meeste Esc's hebben een lipo cut-off op 3,2 of 3,3 volt. Maar een lipo is eigenlijk pas leeg op 3,0 volt/cel. En eigenlijk zelfs pas op 2,7 V/cel, maar dat is voer voor techneuten en ontwikkelaars want de meeste (allemaal) lipo batterijen die je in de handel kunt kopen hebben een beschermingscircuit op 3,0 volt om de batterij te beschermen. In de praktijk kun je inderdaad ook beter niet onder die 3,0 volt gaan.
De Esc cut-off lijkt misschien te vroeg te komen (3,3 V) maar dit is wederom om je batterij te beschermen, alhoewel die dan misschien maar 90% leeg is. Het verschil tussen die 3,3 V en 3,0 V is maar een goede 5%, de moeite dus niet om schade aan je (dure) batterij te riskeren.
tamiyatony
tamiyatony
Regular
Regular

Aantal berichten : 491
Woonplaats : Antwerpen

Terug naar boven Ga naar beneden

lipo C Empty Re: lipo C

Bericht van rustigerudy zo 23 feb 2014 - 11:34

ik heb graupner ultra 14+ ofzo
rustigerudy
rustigerudy
Addict
Addict

Aantal berichten : 876
Woonplaats : m****e

http://www.dumpert.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

lipo C Empty Re: lipo C

Bericht van tamiyatony zo 23 feb 2014 - 18:22

rustigerudy schreef:ik heb graupner ultra 14+ ofzo
Graupner Ultramat 14 plus ? Is een zeer goede lader, meer zal je waarschijnlijk niet nodig hebben. Deze kan zowat alle batterij-types aan die er maar bestaan op hobbygebied.
tamiyatony
tamiyatony
Regular
Regular

Aantal berichten : 491
Woonplaats : Antwerpen

Terug naar boven Ga naar beneden

lipo C Empty Re: lipo C

Bericht van ivanrc zo 23 feb 2014 - 20:02

Ik rij met 6000 mah 40-80C... lekker ze! :-)
ivanrc
ivanrc
Regular
Regular

Aantal berichten : 419
Woonplaats : Vlaams Brabant

Terug naar boven Ga naar beneden

lipo C Empty Re: lipo C

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum