RC Trial
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ook een CMX voor mij!

+9
schippertje
char-vld
rataplan
lampje22
slashplayer
tamiyatony
magic2002
Cornholio
Bas
13 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Ook een CMX voor mij!

Bericht van Bas zo 17 jul 2016 - 19:49

Na even watertanden heb ik me toch ook maar een MST CMX aangekocht. Het is niet het eerste, maar ik maak toch even een bouwdraadje over mijn projectje.

Een van dé aantrekkingspuntenvan dit chassis is het feit dat het zeer scale is, en je er Tamiya CC01 bodies op kan zetten. Ik heb even getwijfeld tussen de FJ40 en de Wrangler, maar heb uiteindelijk toch voor de Wrangler gekozen. De bodysets zijn moeilijk te vinden maar ze zijn er nog wel. Je moet ze alleen zelf verzamelen door alle componenten apart te kopen. Een voordeel daarvan is dan weer dat je (bijvoorbeeld) een transparante ruit kan steken. Wat ik dus ook heb gedaan.

De bouw zelf was wel knap, eigenlijk gewoon een mini SCXje. De stevigheid van de boite zal zich nog wel moeten bewijzen, maar anderen hebben toch nog geen last gehad. En als hij het zou begeven komt er gewoon een exemplaar van Axial in. Die zijn onverwoestbaar Smile

Ook een CMX voor mij! Cmx01
Ook een CMX voor mij! Cmx02

Natuurlijk is een deel van de fun voor mij het ontwerpen en printen van allerlei componenten. In eerste instantie zijn dat:
1. Een servohouder. De standaardversie vond ik maar niks, beetje een rare constructie. En mijn servo was te smal voor de enige breedte die je kan 'kiezen', het feit dat die niet perfect paste was ook weer een reden om zelf iets te ontwerpen.
Ook een CMX voor mij! Cmx07

2. De voorbumper. Op de Wrangler body zit een bumper geïntegreerd, maar die is alles behalve stevig. Dus heb ik er zelf eentje ontworpen op basis van het origineel, maar dan wel lekker stevig in ABS. En, als hij zou stuk gaan, print ik gewoon een nieuwe Smile Duurt wel een 7-tal uren maar ok.
Ik heb er ook sleepogen op bevestigd die eerder dit jaar mee zijn gekomen van Dortmund, in de print is er rekening mee gehouden dat deze stevig vast gevezen moesten worden.
Ook een CMX voor mij! Cmx03
Ook een CMX voor mij! Cmx08

3. De achterbumper. Op de originele body zit eigenlijk geen achterbumper, maar voor de bescherming van de body vond ik dat wel een must. Dus ook eentje geprint, op basis van een bumper die verkocht wordt voor de echte Wrangler. Nu kan ik de originele bevestigingsogen verwijderen en de body mooi dicht maken op die plek.
Ook een CMX voor mij! Cmx04

4. De bodymount (achteraan). Eigenlijk een blok om binnenaan de body te kleven / vijzen, en een constructie om op het chassis te vijzen.
Ook een CMX voor mij! Cmx06

5. De bodymount (vooraan). Deze moet er wel komen, maar ben ik nog niet aan begonnen... Deze bouwt verder op de dampermount, bumpermount, en batterymount - en dit moet eerst af zijn voor ik er kan aan beginnen. Maar het idee is er al, en da's al heel wat :p

6. De uitsparingen die er opzitten om de CC01 body-montage te doen zitten uiteraard in de weg. Dus zijn die eraf gezaagd en moest er iets in de plaats komen. Een 3D geprint wit ABS stukje brengt soelaas Smile Moet uiteraard nog afgewerkt worden...
Ook een CMX voor mij! Cmx05

Qua electronica is het een standaard HiTec servo (985MG) en een Spektrum SR300 ontvanger. Als ESC een Toro TS50 en als motor een 17.5T trackstar modelleke. Als deze te snel zou zijn kan ik altijd nog overstappen naar een tragere (een 21T ligt al klaar).

De standaard banden gebruik ik niet. Ik wil al lang eens een wagen met 1.55s en nu zitten er dus RC4WD stalen wieltjes en Mud Thrashers op.

Verder op het programma:
- Electronicaboxjes
- Winch (zie eerste foto voor mock-up)
- Testen met andere pinions en spurs
- Eventueel een andere motor
- Volledig interieur

Qua kleur heb ik al wel een idee, ik ga er wel een 'nieuwe' van maken, en ga dus niet klooien met roest ofzo. Weatheren zal na een paar ritjes wel in orde zijn, vermoed ik.

To be continued!
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Re: Ook een CMX voor mij!

Bericht van Cornholio ma 18 jul 2016 - 8:26

Ziet er goed uit Bas!
Je hebt je eigen 3D printer? Altijd handig Smile
Cornholio
Cornholio
Addict
Addict

Aantal berichten : 1151
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Re: Ook een CMX voor mij!

Bericht van magic2002 ma 18 jul 2016 - 17:10

nice! Ik heb er ook ene, ga alleen geen bouwthread maken... dat zou de verrassing bederven..
magic2002
magic2002
VRCP Crew
VRCP Crew

Aantal berichten : 617
Woonplaats : Ossendrecht

https://www.facebook.com/VRCP1

Terug naar boven Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Re: Ook een CMX voor mij!

Bericht van tamiyatony ma 18 jul 2016 - 19:21

Super! Het moet wel héél tof zijn om je eigen spulletjes te kunnen printen...
Is zo'n zelfgeprinte bumper even sterk als bijvoorbeeld de bumpers die bij een Axial-kit zitten, of is er toch een verschil?
tamiyatony
tamiyatony
Regular
Regular

Aantal berichten : 491
Woonplaats : Antwerpen

Terug naar boven Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Re: Ook een CMX voor mij!

Bericht van Bas ma 18 jul 2016 - 22:52

Zo'n eigen 3D printer is plezant, maar het ontwerpen is nogal veel trial and error, en elke keer iets printen duurt heel lang. De kwaliteit is ook nooit wat je bij een I.materialise ofzo kan krijgen - het is alleen wel goedkoper en uiteraard sneller (je start 's morgens de print van een groot stuk en 's avonds is hij klaar).

De stevigheid is goed, als je de constructie juist hebt en ABS gebruikt is zo'n bumper echt wel stevig. Even stevig als Axial zou ik niet zeggen, injected is nog steeds steviger dan geprint. De manier waarop bvb de bumper bevestigd is bij Axial (stokje met gaatjes erin) kan je niet even stevig krijgen als de Axial versie. Als je echter de hele bumper-bevestiging aanpast kan het even stevig zijn. We zullen het moeten zien op de trials Smile

Inmiddels is m'n chassis brace / dampermount / bumper bevestiging / batterij bevestiging geprint, ik ga em morgen monteren en kan dan hopelijk verder met de stukken die daarop moeten passen. Als er wat te melden is komen er nog foto's!
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Re: Ook een CMX voor mij!

Bericht van tamiyatony do 21 jul 2016 - 11:30

@Bas: Bedankt voor de uitleg! Hopelijk komt er ooit eens iemand op het idee om verschillende body's te ontwerpen. Zo kan je je eigen hardbody printen Razz
tamiyatony
tamiyatony
Regular
Regular

Aantal berichten : 491
Woonplaats : Antwerpen

Terug naar boven Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Re: Ook een CMX voor mij!

Bericht van slashplayer di 26 jul 2016 - 12:33

Voor mij is er ook een CMX'je onderweg... was overtuigd na een dagje Rc-fun in Eersel Cool
slashplayer
slashplayer
Regular
Regular

Aantal berichten : 377
Woonplaats : Lint

Terug naar boven Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Re: Ook een CMX voor mij!

Bericht van slashplayer ma 1 aug 2016 - 22:35

https://www.youtube.com/watch?v=0jq6MdKYKdg
eentje als voorbeeld Bas ?

bij mij wordt het unimog. (ben nog maar aan partsbag nr2 :-)
slashplayer
slashplayer
Regular
Regular

Aantal berichten : 377
Woonplaats : Lint

Terug naar boven Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Re: Ook een CMX voor mij!

Bericht van nilsken di 2 aug 2016 - 11:16

slashplayer schreef:Voor mij is er ook een CMX'je onderweg... was overtuigd na een dagje Rc-fun in Eersel Cool

Toch niet de Fabber zijn schuld eh
nilsken
nilsken
Addict
Addict

Aantal berichten : 1346
Woonplaats : Mortsel

Terug naar boven Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Re: Ook een CMX voor mij!

Bericht van slashplayer di 2 aug 2016 - 21:18

de Fabber en euhhh... nog ene...
slashplayer
slashplayer
Regular
Regular

Aantal berichten : 377
Woonplaats : Lint

Terug naar boven Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Re: Ook een CMX voor mij!

Bericht van Bas di 2 aug 2016 - 22:56

slashplayer schreef:https://www.youtube.com/watch?v=0jq6MdKYKdg
eentje als voorbeeld Bas ?

bij mij wordt het unimog. (ben nog maar aan partsbag nr2 :-)

Oeh da's een mooie, maar de mijne wordt mooier Smile (Hopelijk)
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Re: Ook een CMX voor mij!

Bericht van nilsken wo 3 aug 2016 - 9:13

slashplayer schreef:de Fabber en euhhh... nog ene...

Echt? Heb er toch maar enen zien rijden ze Razz
nilsken
nilsken
Addict
Addict

Aantal berichten : 1346
Woonplaats : Mortsel

Terug naar boven Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Re: Ook een CMX voor mij!

Bericht van Bas wo 3 aug 2016 - 20:09

Mja, de mijne heeft ook nog gene centimeter gereden... Nog geen tijd om het ding af te maken.

MAAR: van de week de finale voorbumper geprint, daarnet de winch gemonteerd, en nu aan het printen aan een nieuwe, meer compacte achterbumper. Body is bijna opgeschuurd en ik weet hoe ik de electronica enzo ga monteren (nu nog uitvoeren). Kleur en samenstelling body én interieur zitten ook al ruw in m'n hoofd, dus nu is het enkel nog uitvoeren - en daarvoor dus de tijd vinden. Maar binnenkort nog wat verlof se, dan gaat het weer effe vooruit gaan.

Ik zal één dezer dagen nog wel wat foto's posten.
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Re: Ook een CMX voor mij!

Bericht van nilsken wo 3 aug 2016 - 20:53

Foto's willen we zien :-)
Dan heb ik misschien eens eindelijk een idee om eindelijk eens aan de mijne te beginnen!
nilsken
nilsken
Addict
Addict

Aantal berichten : 1346
Woonplaats : Mortsel

Terug naar boven Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Re: Ook een CMX voor mij!

Bericht van Bas wo 3 aug 2016 - 21:24

Nog een beetje geduld: de achterbumper zou vandaag, rond middernacht, geprint moeten zijn. Dan heb ik er nog een beetje werk mee en kan ik hem monteren. Het bakje voor de electronica heb ik zojuist ontworpen, die wordt morgen en overmorgen geprint (2 stukken, eentje printtijd 1,5u, andere alweer 5u...

Daarna nog de batterij-box (moet ik nog ontwerpen maar kan ik pas aan beginnen als de electronica box af is) en dan kan ik stilaan aan het interieur beginnen...
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Re: Ook een CMX voor mij!

Bericht van nilsken ma 8 aug 2016 - 14:34

Is het printen gelukt? Ben echt benieuwd naar het resultaat!

nilsken
nilsken
Addict
Addict

Aantal berichten : 1346
Woonplaats : Mortsel

Terug naar boven Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Re: Ook een CMX voor mij!

Bericht van Bas ma 8 aug 2016 - 19:43

Na veel binnensmonds én buitensmonds gevloek erachter gekomen dat er een redelijk essentieel stukje van de 3D printer kapot is. Eerst vele pogingen gedaan om m'n (groot) stuk te printen, maarhet is niet één keer goed gelukt. Wel één keer bijna, maar dus niet goed genoeg.

Spares zijn niet / moeilijk te krijgen, dus andere stukjes besteld om hopelijk een deftige oplossing te kunnen fabben. Ik zal in afwachting van een oplossing dan maar in styreen verder doen zeker... Alleen de batterijbox nog te doen, en dan hopelijk als de printer weer genezen is de finale versie van de onderdelen maken. Ik zal vanavond eens wat foto's maken van hoever ik momenteel zit Smile
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Re: Ook een CMX voor mij!

Bericht van Bas ma 8 aug 2016 - 22:13

Okay dus de beloofde foto's!

Nieuwe voorbumper: check!
Electronicabakske: 90% check, dan gaf de printer er de brui aan.
Tijdelijk dekseltje was wel al klaar, maar nu is het bakske niet diep genoeg, dus kan ik dat toch niet gebruiken.

Ook een CMX voor mij! Cmx09

Ook een CMX voor mij! Cmx10

Nieuwe achterbumper: check!
(Trekoogje moet ik nog schilderen)
Ook een CMX voor mij! Cmx11

Nu ga ik dus een batterijbakske maken in styreen ofzo en m'n electronica niet-waterdicht inbouwen, tijdelijk. Dan kan ik tenminste al eens rijden Smile
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Re: Ook een CMX voor mij!

Bericht van nilsken ma 8 aug 2016 - 23:49

Ziet er goed uit, zeker die achterbumper!!! Ben wel benieuwd om hem nog eens te mogen aanschouwen in het echte leven.
Rijden?? Ik zou dat niet doen Bas, een CC-achtig chassis is uwe dada niet. Werk diene volledig af, en we klappen der wel eens over!
nilsken
nilsken
Addict
Addict

Aantal berichten : 1346
Woonplaats : Mortsel

Terug naar boven Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Re: Ook een CMX voor mij!

Bericht van Bas wo 10 aug 2016 - 23:30

Allez, het verdict is binnen van hobbyking: ook al was de 3D printer nog maar een dik jaar oud, toch kunnen ze geen stukken leveren. Uiteraard mijn ongenoegen geuit, maar dat gaat niks uithalen. Dus zijn er nu stukken onderweg waarmee ik hoop de printer te kunnen fixen, tot dan is het gedaan met printen Sad

Maar dus hopelijk in de loop van deze week nog wat vooruitgang met styreen...
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Re: Ook een CMX voor mij!

Bericht van nilsken vr 12 aug 2016 - 22:11

Dat is dik balen!
nilsken
nilsken
Addict
Addict

Aantal berichten : 1346
Woonplaats : Mortsel

Terug naar boven Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Re: Ook een CMX voor mij!

Bericht van lampje22 zo 14 aug 2016 - 16:28

Wel een beetje het probleem met de HK spullen. spare parts zijn moeilijk/niet/kortstondig leverbaar Sad

lampje22
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 115
Woonplaats : Heerhugowaard, NL

http://nshome.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Re: Ook een CMX voor mij!

Bericht van Bas ma 15 aug 2016 - 22:09

Klein stapje verder: wat meer aan de body geschuurd, maar vooral de electronica ingebouwd en de eerste meters in de living gereden. Er moet uiteraard nog heel veel gebeuren, maar ik weet al wel dat ik de ESC nog moet finetunen (Staat nu geen dragbrake op, bvb) en de 17.5T motor eigenlijk ideaal is voor deze wagen Smile
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Re: Ook een CMX voor mij!

Bericht van rataplan wo 17 aug 2016 - 20:42

amaai dat ziet er al goed uit
rataplan
rataplan
VRCP Crew
VRCP Crew

Aantal berichten : 1120
Woonplaats : Merksem

Terug naar boven Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Re: Ook een CMX voor mij!

Bericht van nilsken ma 19 sep 2016 - 20:43

Seg Bas, is diene bijna af? Ik herhaal mijn voorstel nog eens eh: werk diene rustig af, rij er niet mee want het trekt te hard op een CC01 en ik neem die voor een vriendenprijsje over!!!
nilsken
nilsken
Addict
Addict

Aantal berichten : 1346
Woonplaats : Mortsel

Terug naar boven Ga naar beneden

Ook een CMX voor mij! Empty Re: Ook een CMX voor mij!

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum