7,4volt van een lipo of Nimh, is er verschil?
5 plaatsers
RC Trial :: RC Trial Talk :: Technisch
Pagina 1 van 1
7,4volt van een lipo of Nimh, is er verschil?
Hallo luitjes,
Het zal waarschijnlijk een complex verhaal worden. Maar ik vroeg me af omdat er tegenwoordig zoveel te krijgen is of er een verschil zit in de volt gehalte van een nimh en lipo.
Bijvoorbeeld een 3Racing winch vraagt om 7,4volt maar er staat niet bij vermeld dat het wel of niet kan van een lipo, een modelcraft regelaar schrijft 7,4volt voor en schrijft in de gebruiksaanwijzing dat het kan met nimh en 2cell lipo, Tamiya tlu01 regelaar vraagt om 7,4volt en schrijft dat het met nimh kan maar niet met lipo (terwijl het kan).
Kortom de een beveelt alleen nimh aan de ander nimh & lipoen heb zelfs al gezien alleen met 2cell lipo.
Verwarrend, ze vragen om 7,4volt en je geeft ze 7,4volt. Maar maakt het nou wel of niet uit if ik een nimh of lipo aansluit.
Lipo is voor zover ik weet betere verdeling qua stroomsterkte en dit is terug te zien in het verschil met nimh in km per uur, verbruik tijdsduur, beter opladen, lichter in gewicht. Meer weet ik er eerlijk gezegt er niet van.
Ik wil liever voorkomen dan genezen en ik zou balen als aparatuur het begeeft ondanks dat ik gevraagde 7,4volt geef via een lipo accu.
Hoop dat iemand dit eens kan uitlegge. En ps in Jip & Janneke taal, zodat niet electro opgeleide het kunnen begrijpen.
Thanks alvast.
Groetjes Cees
Heb echt wel gezocht maar vond alleen lange verhalen waar ik niks van begreep
Het zal waarschijnlijk een complex verhaal worden. Maar ik vroeg me af omdat er tegenwoordig zoveel te krijgen is of er een verschil zit in de volt gehalte van een nimh en lipo.
Bijvoorbeeld een 3Racing winch vraagt om 7,4volt maar er staat niet bij vermeld dat het wel of niet kan van een lipo, een modelcraft regelaar schrijft 7,4volt voor en schrijft in de gebruiksaanwijzing dat het kan met nimh en 2cell lipo, Tamiya tlu01 regelaar vraagt om 7,4volt en schrijft dat het met nimh kan maar niet met lipo (terwijl het kan).
Kortom de een beveelt alleen nimh aan de ander nimh & lipoen heb zelfs al gezien alleen met 2cell lipo.
Verwarrend, ze vragen om 7,4volt en je geeft ze 7,4volt. Maar maakt het nou wel of niet uit if ik een nimh of lipo aansluit.
Lipo is voor zover ik weet betere verdeling qua stroomsterkte en dit is terug te zien in het verschil met nimh in km per uur, verbruik tijdsduur, beter opladen, lichter in gewicht. Meer weet ik er eerlijk gezegt er niet van.
Ik wil liever voorkomen dan genezen en ik zou balen als aparatuur het begeeft ondanks dat ik gevraagde 7,4volt geef via een lipo accu.
Hoop dat iemand dit eens kan uitlegge. En ps in Jip & Janneke taal, zodat niet electro opgeleide het kunnen begrijpen.
Thanks alvast.
Groetjes Cees
Heb echt wel gezocht maar vond alleen lange verhalen waar ik niks van begreep
Touareg- Regular
- Aantal berichten : 666
Re: 7,4volt van een lipo of Nimh, is er verschil?
Om het simpel te zeggen zal het allemaal wel werken.
7.2V is de spanning van je lege NiMh cellen, als je pack vol is zal dat rond de 8.2-8.4V zitten.
Idem voor Lipo: die 7.4V is de spanning van een 'leeg' pack.
Net zoals de batterij in je echte auto tegen de 14V aanzit als ze gezond is, en naar de 12V gaat als ze niet zo gezond (of plat) is.
De meeste electronica kan met dit spanningsverschil wel overweg, zo ook de TLU (led unit) of TEU (ESC) modules van Tamiya.
Voor die TLU zullen je LEDs in het ergste geval wat feller schijnen en een kortere levensduur hebben, maar verder geen issues.
Het enige waar je misschien mee moet oppassen is je ontvanger: als je ESC zijn spanning zou doorgeven kan dat kleine verschil misschien schade berokkenen. Maar meestal heeft je ESC een BEC die 6V uitgeeft: of die nu van 7.2 of 7.4 komt zal je ontvanger nooit weten. Je zou dus een externe BEC kunnen steken, wat ook allerlei andere problemen verhindert.
Persoonlijk ben ik nog geen enkele regelaar tegen gekomen die werkt op lipo maar niet op NiMh en andersom...
7.2V is de spanning van je lege NiMh cellen, als je pack vol is zal dat rond de 8.2-8.4V zitten.
Net zoals de batterij in je echte auto tegen de 14V aanzit als ze gezond is, en naar de 12V gaat als ze niet zo gezond (of plat) is.
De meeste electronica kan met dit spanningsverschil wel overweg, zo ook de TLU (led unit) of TEU (ESC) modules van Tamiya.
Voor die TLU zullen je LEDs in het ergste geval wat feller schijnen en een kortere levensduur hebben, maar verder geen issues.
Het enige waar je misschien mee moet oppassen is je ontvanger: als je ESC zijn spanning zou doorgeven kan dat kleine verschil misschien schade berokkenen. Maar meestal heeft je ESC een BEC die 6V uitgeeft: of die nu van 7.2 of 7.4 komt zal je ontvanger nooit weten. Je zou dus een externe BEC kunnen steken, wat ook allerlei andere problemen verhindert.
Persoonlijk ben ik nog geen enkele regelaar tegen gekomen die werkt op lipo maar niet op NiMh en andersom...
Bas- Beyond salvation
- Aantal berichten : 2649
Bas schreef:Om het simpel te zeggen zal het allemaal wel werken.
Dit is begrijpelijke taal.
Ik heb een 3racing winch besteld en wil met een Y kabel de stroom van lipo splitsen (1 regelaar en 1 lipo).
De winch krijgt dus rechtstreeks stroom van de lipo. Of is deze configatie nu juist ene waar je een Bec er tussen zet?
Dank Bas, groeten Cees
Touareg- Regular
De rede dat sommige esc's e.d. niet lipo adviseren is omdat er geen spanning bescherming op zit. Hierdoor kan de lipo te ver ontladen worden en stuk gaan (evt zelfs in rook op gaan).
lampje22 schreef:De rede dat sommige esc's e.d. niet lipo adviseren is omdat er geen spanning bescherming op zit. Hierdoor kan de lipo te ver ontladen worden en stuk gaan (evt zelfs in rook op gaan).
Ja dat wist Ceesje, en hij heeft altijd een lipobuzzer erop. Thanks for tbe reminder
Touareg- Regular
De winch met die Y-kabel werkt perfect zo. Eigenlijk gebruik je je signaalkabel enkel om de winch-schakeling via de zender aan te sturen, de stroom van de motor komt recht van de batterij. De stroom voor die schakeling is zéér klein, heb je geen speciale BEC voor nodig.
Bas- Beyond salvation
- Aantal berichten : 2649
Thanks, het is niet de meest prijzige maar zou zonde zijn.
Groetjes Cees
Groetjes Cees
Touareg- Regular
Ik zou toch de winch achter je bec hangen en niet rechtstreeks voeden vanaf je lipo. Weet niet ofdat de winch +8V aan kan.
NielsVV- Initiate
- Aantal berichten : 43
bedankt gasten nu begrijp ik het ook , ben pas in de scalers bezig en waar haal je die bec's vandaan
karel47- Regular
- Aantal berichten : 743
karel47 schreef:bedankt gasten nu begrijp ik het ook , ben pas in de scalers bezig en waar haal je die bec's vandaan
Conrad, jv tc store, pk racing kortom de meeste modelbouw rc shops hebben ze wel
Touareg- Regular
Ik gebruik deze ubec 8-15A
NielsVV- Initiate
Mijn regelaar traxxas xl5 is voorzien van bec en geeft stroom door aan mijn ontvanger. En op de ontvanger is een mannetjes bec aansluiting vrij (staat battery bij). Kan ik dan de kabel van de winch voor de voeding voorzien van een vrouwtjes becstekkertje en deze aansluiten op de ontvanger. Ik meet spanning 7,4volt en is gecontroleerde spanning.
Kan dit?
Kan dit?
Touareg- Regular
Je kan inderdaad je winch rechtstreeks op je ontvanger aansluiten. De bedoeling van een aparte bec (zoals getoond in mijn vorige post) is om net te voorkomen dat deze stromen allemaal door je ontvanger moeten lopen en omdat in veel gevallen de ingebouwde bec van een snelheidsregelaar onvoldoende krachtig is.
NielsVV- Initiate
NielsVV schreef:Je kan inderdaad je winch rechtstreeks op je ontvanger aansluiten. De bedoeling van een aparte bec (zoals getoond in mijn vorige post) is om net te voorkomen dat deze stromen allemaal door je ontvanger moeten lopen en omdat in veel gevallen de ingebouwde bec van een snelheidsregelaar onvoldoende krachtig is.
Thanks NielsVV,
Ik ga deze set up eens proberen. De winch wordt toch alleen gebruikt als de auto stilstaat, dus is er voldoende over lijit me. Maar mocht het problemen geven dan zet ik er bec tussen.
In ieder geval bedankt, groeten Cees
Touareg- Regular
RC Trial :: RC Trial Talk :: Technisch
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: