Clod Buster restauratie
3 plaatsers
Pagina 1 van 1
Clod Buster restauratie
*Geplaatst: di 02 nov 2010, 15:04*
Ook hier weer even een copy/paste van m'n TG draadje voor de geïnteresseerden
Daar ik zelf heel graag restauratie topics lees, dacht ik zelf ook maar mijn steentje bij te dragen. Bovendien hoop ik op de nodige tips "along the way" aangezien het mijn eerste restauratie is en zelfs mijn eerste Tamiya waar ik aan werk ;-)
Ik heb de Clod Buster gekozen voor diverse redenen, ten eerste is hij gewoon stoer, 4x4x4 spreekt gewoon tot de verbeelding en dan die banden 8-O . Ten tweede omdat hij als vintage model nog goed betaalbaar is en er nog wel wat (betaalbare) parts voor te krijgen zijn, dit in tegenstelling tot bv. een Sand Scorcher.
Stap 1
Het zoeken naar een geschikt basismodel voor een mooie prijs. Ik heb drie uur gereden (en stilgestaan - lees: file) om onderstaande op te halen:
En zo is hij uit die doos gekomen:
Als je goed kijkt kun je hier zien dat de vorige eigenaar het stof en andere vuiligheid gewoon heeft meegespoten... er was waarschijnlijk haast bij :p
Ik ga veel leren van dit model, hier is duidelijk te zien dat er een stevige barst in de body zit, dat zal dan ineens de eerste keer zijn voor mij dat ik ga plamuren :-P
Voorts staken volgende onderdelen er nog los bij:
Zo, dat was het. Lijkt me doenbaar om hier terug een mooie, originele "Box-art" Clod Buster van te maken [winky.gif]
Stap 2
Volledige demontage...
Bandjes waren niet gelijmd, meevallertje:
Het chassis ligt nu ook uit mekaar:
Nu de assen nog:
Voila:
Stap 3
De minst leuke maar evenzeer noodzakelijke stap, het kuisen van alle onderdelen...
*more to come*
Ook hier weer even een copy/paste van m'n TG draadje voor de geïnteresseerden
Daar ik zelf heel graag restauratie topics lees, dacht ik zelf ook maar mijn steentje bij te dragen. Bovendien hoop ik op de nodige tips "along the way" aangezien het mijn eerste restauratie is en zelfs mijn eerste Tamiya waar ik aan werk ;-)
Ik heb de Clod Buster gekozen voor diverse redenen, ten eerste is hij gewoon stoer, 4x4x4 spreekt gewoon tot de verbeelding en dan die banden 8-O . Ten tweede omdat hij als vintage model nog goed betaalbaar is en er nog wel wat (betaalbare) parts voor te krijgen zijn, dit in tegenstelling tot bv. een Sand Scorcher.
Stap 1
Het zoeken naar een geschikt basismodel voor een mooie prijs. Ik heb drie uur gereden (en stilgestaan - lees: file) om onderstaande op te halen:
En zo is hij uit die doos gekomen:
Als je goed kijkt kun je hier zien dat de vorige eigenaar het stof en andere vuiligheid gewoon heeft meegespoten... er was waarschijnlijk haast bij :p
Ik ga veel leren van dit model, hier is duidelijk te zien dat er een stevige barst in de body zit, dat zal dan ineens de eerste keer zijn voor mij dat ik ga plamuren :-P
Voorts staken volgende onderdelen er nog los bij:
Zo, dat was het. Lijkt me doenbaar om hier terug een mooie, originele "Box-art" Clod Buster van te maken [winky.gif]
Stap 2
Volledige demontage...
Bandjes waren niet gelijmd, meevallertje:
Het chassis ligt nu ook uit mekaar:
Nu de assen nog:
Voila:
Stap 3
De minst leuke maar evenzeer noodzakelijke stap, het kuisen van alle onderdelen...
*more to come*
Laatst aangepast door Cornholio op do 6 maa 2014 - 13:13; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Sold)
Cornholio- Addict
- Aantal berichten : 1151
Re: Clod Buster restauratie
Ok, tijd voor een update. Ik heb ondertussen de foto's verplaatst naar het TG-fotoalbum, kwestie dat zij beschikbaar blijven voor het nageslacht
Stap 3
En zo ziet een propere Clod Buster er in delen uit (op enkele missende na dan):
De chrome parts zijn helaas onbruikbaar geworden, ik had namelijk het lumineuze idee om alle onderdelen de vaatwasser in de pleuren... en als je de chrome van je parts wil afkrijgen is dat een ideale manier [icon_scream.gif]
Zoals al eerder vermeld, ik heb van Dyno een hele hoop onderdelen gekregen:
Vlak voor ik die gulle gift kreeg van Dyno (=TG lid) had ik volgende stukken al besteld op Ebay, welke in de tussentijd ook gearriveerd zijn:
En omdat ik niet kon uitstaan te weten dat er inferieure glijlagertjes in de Clod zouden zitten heb ik een full-bearing set besteld en intussen ook al ontvangen:
Inderdaad, gelijk 2 setjes besteld... de Bullhead gaat er ook krijgen
En in een vintage wagen moet vintage verlichting, dus:
Yep, ook weer 2 setjes...
Stap 3
En zo ziet een propere Clod Buster er in delen uit (op enkele missende na dan):
De chrome parts zijn helaas onbruikbaar geworden, ik had namelijk het lumineuze idee om alle onderdelen de vaatwasser in de pleuren... en als je de chrome van je parts wil afkrijgen is dat een ideale manier [icon_scream.gif]
Zoals al eerder vermeld, ik heb van Dyno een hele hoop onderdelen gekregen:
Vlak voor ik die gulle gift kreeg van Dyno (=TG lid) had ik volgende stukken al besteld op Ebay, welke in de tussentijd ook gearriveerd zijn:
En omdat ik niet kon uitstaan te weten dat er inferieure glijlagertjes in de Clod zouden zitten heb ik een full-bearing set besteld en intussen ook al ontvangen:
Inderdaad, gelijk 2 setjes besteld... de Bullhead gaat er ook krijgen
En in een vintage wagen moet vintage verlichting, dus:
Yep, ook weer 2 setjes...
Laatst aangepast door Cornholio op za 21 apr 2012 - 20:10; in totaal 1 keer bewerkt
Cornholio- Addict
Ik was toch al bezig met een emmertje ontstopper (zie m'n Bullhead draadje), dus uit curieusiteit het fluo groene Clod kapje er ook eens half (kleine emmer ) ingestoken.
De verf zit er nog steeds op, maar is van fluo groen verkleurt naar oranje, wat opzich wel een grappig resultaat geeft:
De verf zit er nog steeds op, maar is van fluo groen verkleurt naar oranje, wat opzich wel een grappig resultaat geeft:
Cornholio- Addict
Ondertussen ook weer vooruitgang wat betreft de rebuild.
Het chassis:
De assen:
De assen en veren aan het chassis, vanaf nu begint het groot te worden :-P :
De sloffen aan, nog groter :-) :
Toch ook even een fotoshoot met het oude kapje:
Volledig opgebouwd door de handleiding tot op de letter te volgen, tot en met het laatste rondelletje en uiteraard proper ingevet waar nodig! Al de rode onderdelen zijn nieuw uit een raam gesneden. Als enigste optie volledig voorzien van ball-bearings...
Nu komt weer het moeilijkste (voor mij), de body spuiten...
Het chassis:
De assen:
De assen en veren aan het chassis, vanaf nu begint het groot te worden :-P :
De sloffen aan, nog groter :-) :
Toch ook even een fotoshoot met het oude kapje:
Volledig opgebouwd door de handleiding tot op de letter te volgen, tot en met het laatste rondelletje en uiteraard proper ingevet waar nodig! Al de rode onderdelen zijn nieuw uit een raam gesneden. Als enigste optie volledig voorzien van ball-bearings...
Nu komt weer het moeilijkste (voor mij), de body spuiten...
Cornholio- Addict
Weer wat nieuws :-)
Vandaag gearriveerd, een msc:
Dit was het laatste stukje dat nog ontbrak, één van de dagen proper maken en monteren. Vanaf dan hebben een echte werkende Clod (hoop ik :-P )
Vandaag gearriveerd, een msc:
Dit was het laatste stukje dat nog ontbrak, één van de dagen proper maken en monteren. Vanaf dan hebben een echte werkende Clod (hoop ik :-P )
Cornholio- Addict
Voila, deze ook gekopieerd.
Helaas nog geen verdere vooruitgang geboekt ondertussen...
Helaas nog geen verdere vooruitgang geboekt ondertussen...
Cornholio- Addict
mooi mooi, gelukkig is zo goed als alles voor de clod verkrijgbaar,
en binnenkort zal alles van de bullhead ook weer voorhanden zijn
als je ermee gaat rijden zet er dan de chassisplaatjes van de super clod in,
de chassis zijn daar nogal zwakjes
met de msc kan ik enkel zeggen dat dit wel werkt , maar wordt frustrerend om mee te rijden, heb dit bij ons indoorparkoers op de carpet track getest met de bullhead ,
en binnenkort zal alles van de bullhead ook weer voorhanden zijn
als je ermee gaat rijden zet er dan de chassisplaatjes van de super clod in,
de chassis zijn daar nogal zwakjes
met de msc kan ik enkel zeggen dat dit wel werkt , maar wordt frustrerend om mee te rijden, heb dit bij ons indoorparkoers op de carpet track getest met de bullhead ,
Boussini- Addict
- Aantal berichten : 2050
Vroeger ook met een msc gereden (m'n eerste echte rc), weet dus wel hoe lastig dit is. Ding is dat ik m'n vintage wagens graag zo origineel mogelijk maak, maar als ik eens een goedkope esc voor 2 motoren tegenkom...
Cornholio- Addict
bwa op mijn super clod heb ik gewoon de bedrading zoals een msc gehouden en de serie parallel switch bedrading ,gewoon alles gesoldeerd, en dan de leads in een 60 amp esc geplugd, een echte dual is niet echt nodig,
Boussini- Addict
- Aantal berichten : 2050
altijd mooi zo'n "vers" vintage chassis
Toyobart- Addict
- Aantal berichten : 1186
Deze is (reeds lang) van eigenaar veranderd, topic zal dus niet meer worden aangevuld...
Cornholio- Addict
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: