RC Trial
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

3D Printing

+6
Bas
Boussini
lampje22
crissypaint
Toyobart
rustigerudy
10 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van Bas wo 13 mei 2015 - 19:52

Klein dipje achter de rug: geen enkele print lukte nog, allerlei problemen gaande van slechte hechting op het bed tot opgehoopte plastic aan de printkop - en zelfs bijna een kapotte temperatuursonde.

Nu alle problemen achter de rug, en hij is vandaag al aan z'n 3e print bezig!

Bij het zoeken naar een oplossing ben ik ook tegen gekomen dat er een nieuwe firmware was voor de printer, die ook weer zorgt voor mooiere prints en wat problemen oplost - dus de printer werkt weer optimaal! Maar dus een tip: voor je begint te printen eerst kijken of je de meest recente firmware hebt Smile
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van Boussini do 14 mei 2015 - 1:03

hmm da zijn zo de dingen waar geen mens over praat als je eentje wil aanschaffen,

goed werk op de operating feedback van dit apparaat Smile
Boussini
Boussini
Addict
Addict

Aantal berichten : 2050
Woonplaats : Kortenaken

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van lampje22 do 14 mei 2015 - 2:12

Was er ook mechanisch wat mis mee? vervuiling van de printkop bv? Zou vreemd zijn als goed werkende FW spontaan brak gaat, en met nieuwe FW het spontaan weer goed gaat...

lampje22
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 115
Woonplaats : Heerhugowaard, NL

http://nshome.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van Bas do 14 mei 2015 - 22:05

Nee, het één is een gevolg van het ander: slechte firmware -> slechte print -> ophoping van materiaal aan de printkop -> nog meer mislukte prints, etc.

Inmiddels heb ik 3 prints, die ik elk al 2-3 keer had geprobeerd en die mislukt zijn, opnieuw geprobeerd en die zijn allemaal feilloos gelukt.

En dan was er nog het probleem dat ik te lang gewacht heb met het vervangen van m'n tape, natuurlijk. Ondertussen heb ik ook wel de methode met haarlak getest. Dat plakt inderdaad 'gelijk zot', maar het droogt ook redelijk snel en dan plakt het niet meer zo goed. Dus print kwam redelijk snel al weer los.

Maar m'n Kapton tape is er nog steeds niet, en daarvan verwacht ik grootse dingen Smile
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van lampje22 vr 15 mei 2015 - 0:37

volg je niet helemaal... met die fw had je goede prints gemaakt, toch? Dus eerder een 'versleten' hechtlaag, van waar uit je op zoek bent gegaan en o.a. nieuwere FW hebt gevonden?

lampje22
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 115
Woonplaats : Heerhugowaard, NL

http://nshome.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van Bas vr 15 mei 2015 - 2:24

Nee, er zijn ook prints mislukt door de firmware. Voorbeeldje: de oude firmware wou soms de Z-as (vertikaal) te snel bewegen, waardoor hij blokkeerde en er soms materiaal in de lucht werd geprint (wat niet kan, uiteraard), en soms de kop in de hechtlaag boorde (bvb platform te ver omhoog laten komen) met gescheurde tape als gevolg. Dat probleem is bijvoorbeeld opgelost met de firmware.

Ik ben idd op de firmware gekomen bij het zoeken naar oplossingen voor dat probleem, onder andere. De nieuwe hechtlaag heb ik gedaan uit voorzorg, maar bleek dus ook een enorm effect te hebben. Je ziet niet dat die hechtlaag versleten is zoals je zegt, ze ziet er helemaal hetzelfde uit. Maar op nieuwe tape hechte het veel beter.
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van lampje22 vr 15 mei 2015 - 2:59

Bedankt voorde opheldering. Ook leerzaam voor mij... Smile

lampje22
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 115
Woonplaats : Heerhugowaard, NL

http://nshome.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van Bas ma 1 jun 2015 - 22:21

Nog eens wat feedback. Ik heb de laatste weken geëxperimenteerd met zowel andere ondergronden als ABS.
- Ondergrond: Kapton tape. Ik had hier grootse dingen van verwacht, maar ben eigenlijk teleurgesteld. De kleefkracht is goed en hij geeft geen krimp onder hogere tenperaturen, maar het materiaal hecht niet zo goed.
- Ondergrond: ABS Slurry, gaat alleen met ABS. Hiermee heb ik een aanvaardbare ABS print gedaan. Mijn tweede poging had ik weer teveel slurry erop gedaan, waardoor de hechting op de slurry wel goed zat, maar het gewoon met slurry en alles loskwam wanneer de print begon te krullen. Dus ook geen succes.
- Ondergrond: Schilderstape. Deze keer brede schilderstape (5cm) van Tesa. Ze raden altijd de blauwe schilderstape aan, maar de beige werkt ook; ik heb wel de 'premium' versie genomen. Dit keer weer met PLA, en het resultaat was nog beter dan voorheen. Dus zeker een aanrader.
- Dan als materiaal heb ik nog wat kleurtjes PLA getest, ze werken allemaal even goed. Alleen was er eentje de 'translucent blue' maar de kleur geprint is zowat vuil beige, er is niet zoveel translucent aan.
- ABS heb ik ook nog eens getest, maar dus geen deftige ondergrond gevonden waarop ik deftig kon printen. Het probleem is dat het materiaal ENORM kromtrekt als het koelt. Wanneer een print lukt (ik heb er ééntje redelijk OK kunnen printen) is het resultaat wel mooi, maar het is verdorie moeilijk om daarmee te printen, er kruipt meer materiaal in (omdat je een groot contactoppervlak moet printen) en het duurt langer (zo moet bvb het bed op 110° staan, dat duurt enorm lang).
- Ook voor de test met ABS heb ik de gaten (zijkanten) van de printer wat dichtgemaakt met karton, om de warmte beter binnen te houden. Dat bleek ook wel wat te werken, maar heel de printer in een doos steken zou nog beter zijn. Daar ben ik dus ook mee bezig.
- Als 'last resort' om ABS te kunnen printen heb ik ook een alternatieve ondergrond besteld: Buildtak. Hopelijk is die er snel, zodat ik nog eens kan proberen.
- Ik ben er wel achter gekomen dat Aceton een uitstekende lijm is voor ABS Smile

Na de ABS poging zat mijn nozzle helemaal dicht. Zo erg dat er niet alleen geen materiaal meer door kon, maar ik de blokkade bijna niet wegkreeg. Ook niet na de truukjes op het net (Aceton, gasbranderke, ... ). Uiteindelijk heb ik een 0.3mm airbrushnaald van een kapotte airbrush gebruikt en het gaatje kunnen openprikken. Heeft wel serieus wat werk gekost, maar ondertussen weet ik ook wel hoe het hele ding uit elkaar gehaald kan worden.

Nu ben ik dus weer vrolijk aan het printen - in PLA.
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van Boussini ma 1 jun 2015 - 23:54

gelukkig is der hier iemand pionier ( of slachtoffer Razz )
Boussini
Boussini
Addict
Addict

Aantal berichten : 2050
Woonplaats : Kortenaken

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van nilsken di 2 jun 2015 - 9:54

Leuk leuk
nilsken
nilsken
Addict
Addict

Aantal berichten : 1346
Woonplaats : Mortsel

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van Bas di 2 jun 2015 - 20:31

En ook nog wat foto's!

Ik heb zo van die kleine batterijtjes, maar de doorsnee Egress is daarop niet voorzien. Dus ontwerpen en printen we alweer een batterijbakske!

3D Printing - Pagina 2 27

3D Printing - Pagina 2 28

En dan nog een nieuw deksel voor de radiobox van m'n SCX. Wordt binnenkort geplaatst!
Ter info, dit is dus 'translucent blue' PLA... Met veel fantasie, dan toch.

3D Printing - Pagina 2 29
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van Tamiya1970 vr 12 jun 2015 - 23:36

Ziet er toch wel mooi uit ,je bent er al lekker mee bezig zo Bas 3D Printing - Pagina 2 4078649926
Tamiya1970
Tamiya1970
Regular
Regular

Aantal berichten : 606
Woonplaats : Oegstgeest (Holland)

http://www.tamiyaclub.com/member.asp?id=26365

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van Bas za 13 jun 2015 - 8:16

Gisteren m'n Buildtak geplakt en er eens op geprint - het is echt wel zot spul. Ik heb er een PLA print op gedaan, die normaal al goed hechten op schilderstape, maar op die buildtak hechtte het ZO goed dat ik het stuk er al niet af kreeg... Na veel geprul is het dan toch gelukt. Maar daarop zal ik dus eens ABS moeten pinten, dat zou toch echt wel moeten lukken!
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van nilsken za 13 jun 2015 - 11:40

Hou ons op de hoogte eh, want ik zou al een eerste bestelling kunnen hebben
nilsken
nilsken
Addict
Addict

Aantal berichten : 1346
Woonplaats : Mortsel

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van Bas za 13 jun 2015 - 20:55

Mahaha... PLA printen kan al he... ABS is to be seen Smile
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van MadDavy73 ma 15 jun 2015 - 8:39

nice, bedankt voor de updates Bas.
Als alles goed gaat bestel ik deze week mijn 3D printer (ook de fabricator).
MadDavy73
MadDavy73
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 76
Woonplaats : Deurne

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van Bas ma 15 jun 2015 - 9:55

MadDavy73 schreef:nice, bedankt voor de updates Bas.
Als alles goed gaat bestel ik deze week mijn 3D printer (ook de fabricator).

Graag gedaan. Enkele bedenkingen erbij:
- Momenteel werkt hij goed, maar ik hou m'n hart vast als ik eens spares nodig heb. Totnogtoe staat er niks op de hobbyking site, dus als er eens iets nodig is zal het zoeken worden.
- Extra glaasjes (om op te printen) zijn zeer handig, maar ook weer niet te krijgen via Hobbyking. Ik heb ze laten snijden bij Brico, maar hun precisie is niet perfect, een afwijking van 0,5mm is voor hen niks, maar voor een 3D Printer wel natuurlijk. Je neemt best glaasjes van 175x175mm.
- Support krijgen via een andere weg (bvb printshop in Antwerpen of support forums van andere merken) is moeilijk.

Buiten die zaken en ik nog altijd tevreden.
Misschien kan je eerst eens gaan horen in dat winkeltje in Antwerpen, mogelijk hebben ze een gelijkaardig geprijsd alternatief dat beter gesupporteerd is.
http://www.trideus.be/nl/

Als je bestelt, zorg dan dat je deze zaken ook koopt:
- Setje pincets http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__26064__Hard_Steel_Tweezer_Set_UK_Warehouse_.html
- extra tie-wraps http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__46892__Cable_Ties_160_x_2_5mm_Black_100pcs_.html
- extra filament. Met de zending van de doos kan je normaal 2 pakken van 0,5kg erbij nemen, dat ging bij mij toch.
- Schilderstape, kan je gewoon bij Hubo gaan halen.
- Een klein kniptangetje http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__64577__Wire_Cutters_UK_Warehouse_.html
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van MadDavy73 di 23 jun 2015 - 8:39

Vorige week vrijdag was de printer (Fabricator) geleverd. Gisteren maandag heb ik de laatste delen in elkaar gestoken.
Vandaag hoop ik de tijd te vinden om hem te kalibreren en te testen.
Ik was zeer verbaasd over de manier waarop hij ingepakt was. Afzonderlijk in dikke verpakking en in dozen. volgens mij kon je hem uit de vrachtwagen gooien en was er niets aan Smile .
MadDavy73
MadDavy73
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 76
Woonplaats : Deurne

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van Bas di 23 jun 2015 - 9:49

Ja, inderdaad... Al die mousse weggooien heeft me nog €1 gekost Smile Minimale 'bijdrage' op het ecopark.

Ik heb gisteren bij een ebay shop een rol van 1kg zwarte PLA gekocht. Die was altijd maar uitverkocht bij Hobbyking - hopelijk is hij er snel, dan kan ik een paar dingen her-printen in het zwart.

Voor de kalibratie: ze adviseren een visitekaartje te gebruiken om de afstand te bepalen, maar het is beter als je een gewoon blad papier neemt dat één keer dubbel geplooid is. Dat geeft (bij mij althans) betere resultaten. Een goede afstelling is trouwens cruciaal!
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van MadDavy73 di 23 jun 2015 - 10:09

bedankt Bas, ik heb een paar zaken besteld bij http://www.charlies3dtechnologies.com/webshop/, ook mijn buildtak heb ik daar besteld.
MadDavy73
MadDavy73
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 76
Woonplaats : Deurne

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van Bas di 23 jun 2015 - 17:28

Goeie tip, die site. Laat maar weten of je tevreden bent van hun materiaal, dan kan ik daar ook eens passeren Smile
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van MadDavy73 di 23 jun 2015 - 17:31

Ik ben in ieder geval tevreden van hun service.
Ze hadden zelf een fout gemaakt met een foute kleur in de bestelling te zetten (khaki gevraagd, olive gekregen). Ze hebben onmiddellijk een mail gestuurd nog voor ik de bestelling had met het probleem.
Alles werd gratis geretoured en opgestuurd. Blijkt nu dat de kleur zeker meevalt, zelfs beter is, dus ik hoef niets op te sturen.
Ik hou je op de hoogte van het materiaal.
MadDavy73
MadDavy73
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 76
Woonplaats : Deurne

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van MadDavy73 wo 24 jun 2015 - 8:19

Gisteravond mijn eerste print gedaan. Spannend moment natuurlijk. De printer werkt naar zoals hij moet, geen drag, vlotte bewegingen. De print is niet zo goed gelukt Sad .
De eerste laag hecht niet volledig op de rest en de print is niet volledig opgevuld. Ik vermoed dat de kalibratie niet goed is. Ik heb de print ook laten afdrukken met de quick print normal mode instelling van Cura.
Firmware is geupdate, net zoals arduino en cura.

Heb jij nog een idee waar het kan aan liggen Bas, of als er anderen zijn, tips zijn altijd welkom.
Alvast bedankt.

Nog even over de bestelling van Charlies3dtech, de spoelen passen niet op de standaard spoelhouder van de fabrikartor. Op zich geen probleem, we drukken wel een andere af Smile ,ik wou het alleen even melden.
MadDavy73
MadDavy73
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 76
Woonplaats : Deurne

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van Bas wo 24 jun 2015 - 8:44

Oei, da's niet best.

Wat soms ook gebeurt is dat je je model goed maakt, het exporteert naar gCode, maar daarin een fout zit. Dat kan je makkelijk nakijken: open Cura en open niet je STL file maar de gCode. Dan zie je je model opgebouwd worden zoals het geprint zou worden. Als je daar een paar lagen 'mist' kan je print niet lukken, natuurlijk. Dat heb ik ook al wel gehad, in het verleden.

Ik heb alleen maar manuele instellingen gebruikt bij Cura. Print je PLA of ABS?

Wat betreft de spoelen: je kan bvb eerst een spoel leegmaken van eSun, en dan je materiaal overzetten naar die spoel. Of inderdaad een nieuw wieltje fabben waarop de spoel wel past. Of je kan hem rechtstreeks op de metalen buis steken?
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van MadDavy73 wo 24 jun 2015 - 8:48

Ik print voorlopig nog enkel in PLA. Ik wil eerst dit goed aan de praat krijgen voor ik verder experimenteer Smile
Ik zal vanavond eerst nog eens een kalibratie uitvoeren om zeker te zijn, en ook de manuele instellingen gebruiken. Wat gebruik jij van instelling Bas?
MadDavy73
MadDavy73
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 76
Woonplaats : Deurne

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing - Pagina 2 Empty Re: 3D Printing

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum