RC Trial
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

3D Printing

+6
Bas
Boussini
lampje22
crissypaint
Toyobart
rustigerudy
10 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

3D Printing Empty 3D Printing

Bericht van Bas wo 22 apr 2015 - 21:10

Omdat er blijkbaar toch wat interesse is in 3D printing maak ik er even een apart topic van. De intro kwam bij een ander topic, ik neem de essentie even over:

Dit is niet enkel een topic over mijn perikelen met de 3D printer, iedereen mag hier uiteraard vragen, opmerkingen, ervaringen, ... in zetten.

Bas schreef:Wegens niet mijn goesting gevonden in Dortmund, wat budget over hebben, en het feit dat Hobbyking juist op dat moment ermee uitkwam... Een 3D Printer!

Donderdag besteld, gisteren aangekomen en zonet finaal afgewerkt. Nu nog uitzoeken hoe ik er iets mee kan printen Smile

'Doosje' van 50x50x60 cm. Ik vond dit zeer groot, maar hij is zeg maar ARTR en de reeds gemonteerde delen zitten echt wel goed verpakt.

3D Printing 01

Gezien de omvang (niet het gewicht - ik had nog bijna 9kg over voor dezelfde prijs) konden er maar 2 rolletjes filament bij, dus heb ik om te testen een zwarte ABS en een witte PLA genomen. Uiteraard volgen er nog kleurtjes, maar eerst moet ik uitzoeken wat het beste materiaal is (vermoedelijk ABS).

3D Printing 02

Zo staat hij er momenteel bij, gemonteerd, gekalibreerd, en klaar om te testen Smile

3D Printing 03

En nu de software nog Smile
------------------------------------------------
Dit toestel was eigenlijk relatief goedkoop, en kan dingen printen van 15x15x10 cm. Zou voor RC toch al heel wat mogelijkheden moeten bieden.

De montage is wel speciaal, je moet allerlei dingen in bepaalde volgorde doen om te zorgen dat er geen mechanische spanningen op staan en dergelijke. De handleiding erbij is vrij goed, en er zijn ook montagefilmkes online waar je alles goed kan zien en ook extra uitleg krijgt. Alleen geven ze véél te weinig tie-wraps mee.

Kalibratie is een beetje een prulwerk, maar al bij al goed te doen. En je weet ook waar je mee bezig bent en waarom je het doet, je leert er de printer mee kennen. Dus zeker geen rotjobke!

Wat ga ik printen... Ik heb al lang een lijstje op mijn PC staan, waar ik ideetjes in noteer. Dat gaat van scale accessoires (bvb jerrycans) tot waterdichte bakjes voor elektronica... En ook dingen om bijvoorbeeld mijn MP3 speler deftig te monteren in de 1:1 auto, montagestukjes voor de gopro, ...

Er zijn veel zaken die je gewoon kant-en-klaar kan downloaden, andere zaken zal ik zelf moeten ontwerpen. En daarmee ben ik dus nu bezig, 3D software leren gebruiken enzo. Vanavond de eerste kleine testprint zie, als het op iets trekt zal ik er wel een foto van posten Smile
... Maar dan misschien in een apart topic.
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing Empty Re: 3D Printing

Bericht van Bas wo 22 apr 2015 - 21:34

Mijn eerste prints zijn ondertussen een feit. Beide zijn eigen ontwerpen, ik kon toch moeilijk een niet-eigen ontwerp als eerste printen, zeker :p

Dus, wat foto's.

Printen van het eerste ding - wat zal het worden? Smile
3D Printing 04

Het wordt al wat groter... Aangezien het hol is wordt er een raster in gelegd door de slicing software. Dit gebeurt automatisch, volgens parameters die je kan instellen.
3D Printing 05

Nu is hij klaar, het ding ligt nog op de printer.
3D Printing 06

Een Jerrycan! Eigen, zeer simplistisch ontwerp. Ik moet de wanden nog dikker maken dan ze nu zijn (bij een volgende print) want je kan er aan één kant een beetje door kijken.
De krans die errond ligt zorgt voor een betere hechting aan het print-bed, wat dan weer zorgt voor minder vervorming.
3D Printing 07

Ontwerp van de tweede print: zo ziet het eruit in Sketchup
3D Printing 11

En zo komt het dan uit de printer.
3D Printing 09

Na verwijderen van de krans rond het ding ziet het er zo uit. Het is eigenlijk een kabelhouder voor USB kabeltjes in de wagen. Eigen ontwerp, want zoiets vind je dus niet online Smile
3D Printing 10

En gemonteerd in de wagen (moeilijk zichtbaar, maar dat was de bedoeling ook Smile )
3D Printing 12
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing Empty Re: 3D Printing

Bericht van rustigerudy wo 22 apr 2015 - 23:34

Zeer tof

Ze komen toch zeer betaalbaar die printers

rustigerudy
rustigerudy
Addict
Addict

Aantal berichten : 876
Woonplaats : m****e

http://www.dumpert.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing Empty Re: 3D Printing

Bericht van MadDavy73 do 23 apr 2015 - 8:19

Leuke prints Bas.
Ik heb een vraagje over de kalibratie (ik ga nog veel vragen stellen, ben op zoektocht naar een 3D printer Smile )
Je zegt dat het een hele job is. Wanneer hij dan gekalibreerd is en je verplaatst hem, moet je dan de hele kalibratie weer opnieuw doen? Hoelang doe je over zo'n kalibratie?
Wat gebruik je van hechtstof (tape, haarlak, ... ?)
MadDavy73
MadDavy73
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 76
Woonplaats : Deurne

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing Empty Re: 3D Printing

Bericht van Tamiya1970 do 23 apr 2015 - 8:50

Dat ziet er zeker heel tof uit zo Bas!
Tamiya1970
Tamiya1970
Regular
Regular

Aantal berichten : 606
Woonplaats : Oegstgeest (Holland)

http://www.tamiyaclub.com/member.asp?id=26365

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing Empty Re: 3D Printing

Bericht van Bas do 23 apr 2015 - 9:16

De kalibratie is wel wat werk: eerst moet je de glasplaat op een bepaalde hoogte leggen (gelijk met de 'lift' waar hij op ligt, zeg maar). Daarna moet je de groffe hoogte van het bed regelen met een draaiknop, nauwkeurig tot pakweg 0.3mm.
Dan moet je, per hoek, de hoogte regelen tot 0.1mm. De handleiding zegt dat hiervoor visitekaartjes gebruikt moeten worden, dus de printkop ligt op 0.1mm van het bed. Je moet een stelvijsje aandraaien dat het bed heel nauwkeurig beweegt.  Je zet de eerste hoek goed, dan ga je kruislings naar de volgende, weer kalibreren, en dat dan voor de 4 hoeken. Daarna alles nog eens, en ik het het dan nog eens nagekeken. Het is idd cruciaal dat dit goed staat, anders kan je rare prints krijgen.

Hobbyking heeft hier een filmpje staan: https://www.youtube.com/watch?v=s6vm8l_orPY

Die kalibratie moet je normaal niet vaak doen, omdat die niet verandert. Belangrijk is wel dat je, als je met een onderlaag werkt (bvb tape), de kalibratie opnieuw zal moeten uitvoeren.

Ik gebruikte totnogtoe geen hechtstof, maar mijn laatste print (gisterennacht Wink ) is mislukt door warping. Dus ik ga eens verkennen: haarlak, kapton tape, blauwe schilderstape, en een speciaal soort hechtlaag die je kan kopen, bvb BuildTak: http://3dprintingforbeginners.com/buildtak-review/

Er is een 3D Print winkeltje in Antwerpen, daar zal ik binnenkort ook wel eens binnen springen. Die hebben ook zo'n hechtlaag in het gamma.
http://www.trideus.be/nl/

Wat wel fantastisch is aan dit ding is dat je gewoon 'iets' tekent en dat dan gewoon ziet vorm krijgen onder de printer, zonder al teveel moeite. Die jerrycan heb ik in een half uurtje getekend, conversie duurt seconden, en dan een uur printen - en dan is het er Smile Gewoon super!
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing Empty Re: 3D Printing

Bericht van MadDavy73 do 23 apr 2015 - 9:48

Bas wat zijn je eerste bevindingen?
Raad je deze printer aan?

Gebruik jij de cura slicer software? of andere?
MadDavy73
MadDavy73
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 76
Woonplaats : Deurne

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing Empty Re: 3D Printing

Bericht van Bas do 23 apr 2015 - 11:17

Ik gebruik SketchUp als 3D software en Cura als slicer.

Ik vind het nog wat vroeg voor concrete bevindingen: ik ben zeker geen 3D Print expert, en kan ook met niks vergelijken. Ik heb ook nog niet genoeg ervaring om negatieve punten te beoordelen. Dus voorlopig ben ik tevreden en zou ik hem aanraden (zeker gezien de prijs) - maar da's de mening van een leek Smile Stel me die vraag binnen een maand opnieuw, en ik ben misschien (maar hopelijk niet) van gedachten veranderd.
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing Empty Re: 3D Printing

Bericht van MadDavy73 do 23 apr 2015 - 11:38

Ok Bas, alvast bedankt, ik zal de vraag opnieuw stellen op de WTT Smile
MadDavy73
MadDavy73
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 76
Woonplaats : Deurne

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing Empty Re: 3D Printing

Bericht van Boussini do 23 apr 2015 - 23:15

mooi spul zeg Smile

ik vermoed naar de toekomst toe, dat we enkel nog de ontwerpen van de auto's gaan kopen en dan alle bouwdoos componenten zelf printen Smile
Boussini
Boussini
Addict
Addict

Aantal berichten : 2050
Woonplaats : Kortenaken

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing Empty Re: 3D Printing

Bericht van MadDavy73 vr 24 apr 2015 - 8:04

Die kans zit er goed in Smile

Bas, nog een vraagje, wat zijn de afmetingen van de printer?
Alvast bedankt.
MadDavy73
MadDavy73
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 76
Woonplaats : Deurne

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing Empty Re: 3D Printing

Bericht van Bas vr 24 apr 2015 - 9:55

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__76148__Turnigy_Fabrikator_3D_Printer_UK_Plug_.html

Overall size: 360x400x600mm

Gisteren trouwens mijn eerste print gedaan op een hechtlaag van blauwe schilderstape - en dat ging echt wel supergoed! Het model (waar nog wel een ander probleempje mee is) plakte er stevig op vast, ik kreeg het er zelfs bijna niet af.

Ook wel een klein constructiefoutje gevonden aan de printer, aan het systeem om de verwijderbare glasplaat eraf te nemen. Maar kalibreren moest ik toch al opnieuw, dus ineens opgelost Smile Het was overigens een foutje aan een stuk dat door Hobbyking pre-assembled was.
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing Empty Re: 3D Printing

Bericht van Bas za 2 mei 2015 - 1:31

Nog een paar prints gedaan, hieronder wat resultaten. Ik heb ook even gespeeld met ABS maar dat ging nog niet zo goed. De prints hechtten totaal niet op de onderplaat, er is nu kapton tape onderweg om eens te zien of dat goed werkt. Ik heb ook veel geëxperimenteerd met de instellingen van de slicer software, en heb nu waarschijnlijk een goede setting gevonden voor m'n PLA - ik heb er althans nog geen last mee gehad. Ook ineens nog 6kg materiaal besteld, kwestie van niet zonder te vallen en wat kleurtjes te kunnen testen.

Wat prints:

Een bakje voor micro SD cards, tijdens de print.

3D Printing 13

Na de print.

3D Printing 14

Een groepsfotootje: de microsd doos, een compacte stand voor m'n tablet, een ring voor m'n dochter (die niet past maar wel zeer snel klaar was), en een Abarth logo (gedownload).

3D Printing 15

3D Printing 16

Momenteel is hij beter aan het eerste praktisch inzetbare stuk voor m'n scx. Hopelijk lukt hij, want hij gaat printen terwijl ik ga slapen (print zou 10u duren). Gezien de omvang heb ik het trouwens in 2 files moeten doen, het tweede stuk zou ook nog een paar uur moeten printen... Meer over dit stuk volgt nog wel!
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing Empty Re: 3D Printing

Bericht van Toyobart za 2 mei 2015 - 17:27

super cool , nog foto's i
Toyobart
Toyobart
Addict
Addict

Aantal berichten : 1186
Woonplaats : Stabroek

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing Empty Re: 3D Printing

Bericht van Bas za 2 mei 2015 - 22:50

Bij deze het bruikbare stuk voor de SCX. Het is een oversized box voor de elektronica, in principe kan je deze vrij makkelijk waterdicht maken. Het speciale is dat hij nergens voor in de weg zit (althans niet op mijn wagen), en tussen de chassisbalken gemonteerd is. Daardoor kan je wat plastieken stukjes vervangen en heb je meer plaats.

Ter info, printtijd voor de bak: 10u15; voor het deksel: 2u35. Kruipt dus best wel veel tijd in.

Deze print is PLA, maar als ik ABS printen onder de knie heb zou hij daarin moeten komen, eventueel in licht aangepaste versie. De gaatjes print ik niet, da's niet goed voor de stevigheid, en je kan ze beter / makkelijker op maat boren.
Het deksel heeft binnenin een randje, zodat hij mooi past op de bak.

Ik heb deze gewoon geplaatst en ben nu gaten aan het boren om de kabels erdoor te krijgen. De servokabel is al geplaatst, de rest zal voor morgen zijn.
Het geheel zal ongetwijfeld te bezichtigen zijn op WTT Smile

3D Printing 17

3D Printing 18

3D Printing 19

Met het deksel heb ik een paar tegenslagen gehad, het oppervlak is niet vlak en bij het boren van een gat is mijn dremel op hol geslagen, één van de gaten is dus meer 4,5mm dan 3mm. Maar da's het leuke aan 3D printing: ik kan gewoon een nieuwe maken Smile

3D Printing 20

3D Printing 21

Inmiddels heb ik ook al een plaatje gehouden waardoor m'n coyote in de 1:1 beter zichtbaar wordt - maar daarvan heb ik geen foto.

En het volgende ontwerp: een battery box voor de SCX10.
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing Empty Re: 3D Printing

Bericht van crissypaint zo 3 mei 2015 - 5:46

3D Printing 4078649926
crissypaint
crissypaint
Addict
Addict

Aantal berichten : 1448
Woonplaats : ninove

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing Empty Re: 3D Printing

Bericht van rustigerudy zo 3 mei 2015 - 9:16

De printer draaitoveruren zo te zien
rustigerudy
rustigerudy
Addict
Addict

Aantal berichten : 876
Woonplaats : m****e

http://www.dumpert.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing Empty Re: 3D Printing

Bericht van MadDavy73 zo 3 mei 2015 - 13:31

Knap Bas.
Heb je ondertussen nog moeten her calibreren ?
Ik heb gelezen dat Build Tac ook wel iets goeds is om de hechtingsproblemen op te lossen.
Ik blijf het met veel interesse volgen, ben er zelf nog niet uit welke printer ik zou kopen.
MadDavy73
MadDavy73
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 76
Woonplaats : Deurne

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing Empty Re: 3D Printing

Bericht van Bas zo 3 mei 2015 - 19:05

Er zijn verschillende methoden om de hechting te verbeteren:
- Schilderstape
- Haarlak
- Kapton tape
- ABS 'slurry' (restjes abs oplossen in aceton tot het een papje is en erop smeren + laten drogen)
- Buildtak of dergelijke

Momenteel heb ik enkel schilderstape geprobeerd, dat gaat goed voor PLA maar heeft ook zo wat minpuntjes. Nu heb ik Kapton tape besteld, en ga ik daarmee eens proberen. Ik zou eigenlijk wat extra glaasjes moeten gaan halen om verder te experimenteren, maar dat is er nog niet van gekomen.

Herkalibreren heb ik één keer gedaan, maar dat was eigenlijk niet nodig. In principe verander je de dikte van het bouwplatform als je een andere hechtlaag probeert, en is er dus een herkalibratie nodig. Ik heb ook ondervonden dat bij een hoge temperatuur de tape net een beetje dikker wordt (los komt?) en de kop er zich ingraaft. Dus toen heb ik aan de afstelling gezeten, maar daarna ben ik terug gegaan naar PLA en heb ik het dus moeten terugdraaien. Het plan is als volgende hechtlaag Kapton te gebruiken, de boel daarop af te stellen, en er dan hopelijk niet meer aan te moeten komen.
Niet dat het veel werk is, op 5 minuutjes is het gebeurd.
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing Empty Re: 3D Printing

Bericht van Bas zo 3 mei 2015 - 22:48

... En naarmate de ervaring stijgt worden de modellen complexer Smile Tegen morgenvroeg zou deze er moeten zijn. Ik ben benieuwd!

3D Printing 22
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing Empty Re: 3D Printing

Bericht van lampje22 ma 4 mei 2015 - 5:01

Ik begreep dat voor ABS de glasplaat zo'n 110graden moet zijn voor goede hechting en anti vervorming. en dat icm kapton tape of haarspray. De leapfrog ie ik op test had wilde die 110c maar niet berijken....

lampje22
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 115
Woonplaats : Heerhugowaard, NL

http://nshome.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing Empty Re: 3D Printing

Bericht van Boussini ma 4 mei 2015 - 10:42

het blijft hetzelfde als naar een goochelaar kijken, pure magie Smile
Boussini
Boussini
Addict
Addict

Aantal berichten : 2050
Woonplaats : Kortenaken

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing Empty Re: 3D Printing

Bericht van Bas vr 8 mei 2015 - 23:24

Ziezo, mijn batterijbox is klaar!

Zo is hij gesloten. Hij zit tussen de voorste dempermounts van de SCX, en wordt gesloten met een velcro strap.

3D Printing 23

En zo is hij open. De connectors voor de batterij zitten vast in het bakje. Het deksel is plat genoeg om onder m'n body te passen, en heeft een sleuf voor de velcro strap.
3D Printing 24

Ik moet enkel nog wat mousse plakken als demping voor de batterij.
3D Printing 25

En zo past de batterij erin.
3D Printing 26

De bedoeling is het bakje eenvoudig waterdicht te kunnen maken door een rubberen dichtingsring tussen het deksel en het bakje te steken, die dan geklemd wordt bij het sluiten. Geen idee of dit zal volstaan, maar het valt te proberen.

Uiteraard ook weer te bezichtigen op WTT - en nu op naar het volgende projectje - het blijft fun!
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing Empty Re: 3D Printing

Bericht van MadDavy73 di 12 mei 2015 - 14:37

Bas,
Welke versie van Cura gebruik jij?
MadDavy73
MadDavy73
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 76
Woonplaats : Deurne

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing Empty Re: 3D Printing

Bericht van Bas di 12 mei 2015 - 18:21

MadDavy73 schreef:Bas,
Welke versie van Cura gebruik jij?

Momenteel 15.02.1
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

3D Printing Empty Re: 3D Printing

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum