RC Trial
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Tamiya Leopard 2A6

+17
Doefer
Eagle929
Douwe
voske
Nobody
Hoggy
Toyobart
RickvS
rataplan
Boussini
gils
Cornholio
StefCross
land rover freak
Ranger Joe
Joppe
Bas
21 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van Bas di 19 jun 2012 - 0:03

Volgende onderdeel van m'n verslag, omdat ik dit ook ga gebruiken als een checklist voor mezelf nu ook een deel over de opties die ik nog overweeg vooraleer ik met de bouw ga starten.

Dat starten kan overigens sneller gaan dan initieel gedacht, enerzijds omdat 'het jeukt' om eraan te beginnen, anderzijds omdat het grootste obstakel zowat overwonnen is: het schilderen.

Zoals eerder gezegd sta ik er wat weigerachtig tegenover om de boel eerst ineen te vijzen/plakken en dan pas te schilderen. Meer research en wat tips op het (overigens zeer aangename) BTB forum hebben me doen besluiten dat het toch zo zal moeten gebeuren, zij het wel met wat voorbehoud. Zo ga ik de loopwielen eerst schilderen, voor ze te monteren. op die manier kan ik ze al ineens definitief in elkaar steken (kogellagers erin, rubberen 'banden' erop, etc.). Ook krijgen de metalen delen al een metaal-primer voor ze erop gaan, en steek ik de lagers pas aan de ophangingsarmen als de tank geschilderd is: initieel gaan er gewoon de busjes in.

Dat gezegd zijnde is de afwerking van het model pas voor op het einde van het bouwproces, in het begin is het vooral de mechanica, ophanging, gearbox, etc. Die zaken kunnen al perfect voor het schilderwerk in elkaar gestoken (en getest!) worden.

(Ik besef dat voor alle termen die ik hier uit mijn mouw schud ongetwijfeld een juistere versie zal bestaan, maar helaas ben ik nog niet zo 'ingeleefd' in het tankwereldje dat ik ze allemaal ken - excuses! Wink )

Hieronder de lijst met 'openstaande' opties:

1. Metalen tracks
Dure upgrade, en eigenlijk worden enkel de schakels zelf anders: de koppelstukken en loopvlakjes zijn identiek. De tracks zouden +- 500gr meer wegen dan de originele, dus een kilo extra gewicht. Dat heeft zo zijn weerslag op de aandrijf-tandwielen, de gearbox, en de motoren. Motoren zijn zo geen probleem, die heb ik nog wel liggen, maar de tandwielen en aandrijfwielen zijn wel een ander paar mouwen.

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-want-001


2. Metalen aandrijfwielen
Aangezien de originele blijkbaar nogal eens durven 'uiteen gaan' (2 delen die aan elkaar geplakt zijn) zouden deze ook vervangen kunnen worden. Dit vind ik eigenlijk een overbodige upgrade, zeker als ze nog niet kapot zijn. Dus die wordt waarschijnlijk op de lange baan geschoven, tot er effectief iets kapot is. Ze zijn wel mooier, maar het is een stevige prijs voor wat het is. Dit zijn er trouwens voor de Leopard 1, maar ze zien er hetzelfde uit als die van de leopard2. Ik weet alleen niet of ze ook daadwerkelijk passen. Dat moet ik dus nog uitzoeken, voor ik ze zou kopen.
Als er trouwens iemand een tip heeft voor het verhelpen van het splijten van de aandrijfwielen: let me know!

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-want-002

3. Metalen loopwielen
Grootste voordeel lijkt me dat ze met een getapte schroefdraad zullen komen, waarin je de vijs kan draaien voor de bevestiging van het wiel aan de swingarm. Hele coole upgrade, maar wel veel te duur naar mijn smaak. Deze komt er dus niet.

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-want-003

4. Toolset
Een toolset (schop, zaag, etc.) die veel realistischer is dan de kit versies. Deze gaat er normaal wel komen, gewoon omdat ik de plastieken niet goed genoeg kan afwerken Smile

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-want-004

5. Photo-etched houders voor toolset
Ook weer een dure upgrade voor wat het is, maar ik ben gefascineerd door de afwerking van deze houdertjes, alles is fijner en werkt, en ik heb de handleiding bekeken en wil dit gewoon maken. Komt er dus waarschijnlijk wel...

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-want-005

6. Set haken
De haken voor de voorkant heb ik al, maar die voor de achterkant niet. Deze zouden er dus ook moeten komen.

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-want-006

7. Versteviging van de romp
Deze vind ik wel heel knap, en zou waarschijnlijk ook heel interessant zijn als je met dit ding effectief zwaar gaat rondrijden. Aangezien dat niet het plan is zie ik er niet meteen het nut van in. Tenzij misschien de toevoeging van wat gewicht, maar daar kunnen we wel wat anders op vinden.

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-want-007

8. Versteviging van de torsie-bars
Dit zijn de asjes waarin de torsie-bars komen te zitten, en die pivoteren in de lagers. Ook deze zijn helaas plastiek bij de originele, en deze in metaal nemen 'makes sense'. Hier ben ik dus nog niet uit.

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-want-008

9. metalen houders voor de torsie-bars
De bevestiging van de torsie-bars is standaard van plastieken blokjes, deze upgrade maakt daar metalen blokjes van. Misschien wel interessant om de krachten op te vangen, maar ik vermoed dat het op de originele allemaal zo erg niet is, deze laat ik dus ook liggen.

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-want-009

10. camo-net
Een camo net moet er komen, evenals andere extra accessoires voor de afwerking. Het net zou dan aan de loop en aan de materiaalbaskets achteraan de turret komen. Voor het net ben ik er nog niet uit of ik de NATO versie zou nemen (zelfde kleurencombo als de tank) of een gewone olijfgroene. Ik denk dat de gewone groene een mooier contrast zal geven met de tank... Wat denken jullie?

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-want-010

11. Sneeuwgrijpers
Deze dingen komen vooraan op de tank liggen, en liggen er bij de echte ook. Ik was van plan deze aan te schaffen, tot ik ze eens geteld had: ik heb er 18 nodig, per item in de shop zijn het er 4, waardoor het geheel ook weer te duur wordt voor een puur cosmetische upgrade.

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-want-011

12. Metalen return rollers
Dit zijn de kleine wieltjes die onderaan de bovenkant van de rupsbanden zorgen dat die proper rond kunnen draaien, en de track dus kan terugkeren naar de voorkant (vandaar 'Return' rollers). Helaas zijn die van de kit gewoon van plastiek, met een vijsje die in plastiek draait (moet je wel smeren :s ) - en dus niet conform mijn hoge eisen. Deze komen er mogelijk ook...

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-want-012

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-want-012b

13. Metalen handvaten
Ben ik nog niet uit. Ik kan me voorstellen dat de plastieken stukjes niet alles zijn, maar of ik er dan echt metalen wil opzetten weet ik nog niet zeker.

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-want-013

14. Metalen treden
De treden die aan de zijkant hangen zijn origineel (hoe kon het ook anders) van plastiek. Deze bestaan dus ook in het metaal. Aangezien deze later makkelijk toe te voegen zijn, mocht ik dat nodig vinden, komen ze er nu nog niet.

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-want-014

15. Materiaalmanden
De manden achteraan de turret. Ook weer plastiek bij de originele versie. Ik zou deze heel graag in metaal erop zetten maar.. De prijs, alweer.

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-want-015

16. Crew
Je kan een crew in de tank zetten, maar die moeten dan geschilderd worden, zitten maar stil te zitten, en geven volgens mij maar een beperkte meerwaarde aan het geheel. Integendeel, ik denk zelfs dat ze het realisme verminderen. Niet op foto, maar wel in het echt: als die tank rondrijdt en het ventje daarin zit steeds maar rechtdoor te kijken, in dezelfde houding, lijkt het teveel op speelgoed. Je kan altijd zeggen dat die kerel stoned is, maar ik denk niet dat dat mag, in het leger.

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-want-016

17. Rookwerpers
Deze staan aan de zijkant van de cabine en werpen rookgranaten, om wat mist te genereren. Standaard plastiek uiteraard, maar dat is ook deze upgrade - alleen zijn ze meer gedetailleerd. Deze lijkt me ook weer een brug te ver. Komt er niet op.

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-want-017

18. Leidwielen
De voorste wielen, die op de kettingspanners staan. Commentaar is dezelfde als de loopwielen: te duur voor wat het is.

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-want-018

19. MG-3
Bij vele van de 1:1 voorbeelden staat er een machinegeweer op de koepel. Deze vind ik zeker niet misstaan, en komt er ook op.

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-want-019

Ter info: Als je al deze upgrades optelt kom je op een meerprijs van zo'n € 1200,- of: 'hoe verdubbel ik de prijs van een al dure kit?' Ik denk dat m'n vrouw me dan zou laten opnemen in één of ander gesticht.

Andere upgrades:
- Andere connectors voor de motoren en batterij (lijkt me een no brainer)
- Aangezien er een LiPo in komt zal er ook wel een low voltage beeper in komen, ook al is dat maar tijdelijk (DMD zou dit ook moeten hebben)
- Mogelijk 4mm carbide balls voor de turret, maar misschien is het overkill Smile
- Om de turret open te doen en zo bij de electronica te komen doe je de klepjes aan de zijkant open, die zitten vast met velcro. Ik heb hier nog wat rare earth magnets liggen, da's misschien een iets properdere oplossing daarvoor. Dat zal ik kunnen zien als de tank zover in elkaar staat. Mogelijk is dat magnetisch veld niet interessant - die magneetjes zijn écht wel straf.
- Er zouden 2 antennes op moeten komen, die niet functioneel zijn. De 2.4GHz die erin komt heeft immers geen antenne nodig, en zo één dikke (qua bevestiging) antenne (dezelfde als op oa de Sand Scorcher trouwens) vind ik maar niks. Dus daar gaan we iets 'fabben'.

Ik heb ergens een bouwverslag gevonden waarin de bouwer een identieke zender als de mijne gebruikt, en geen opmerkingen maakt dat het niet zou gaan. Dus daar ben ik al wat gerustgesteld.

Voor de duidelijkheid: Brushless komt er niet in. Razz

... Om af te sluiten nog een leukje:





Laatst aangepast door Bas op ma 25 jun 2012 - 11:47; in totaal 2 keer bewerkt
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van Hoggy di 19 jun 2012 - 7:34

U gaat duidelijk niet voor het halve werk Bas, wordt dit een full "Hop-up"option Leo met alle bling bling die er te verkrijgen is Question
Hoggy
Hoggy
Addict
Addict

Aantal berichten : 1466
Woonplaats : Gullegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van Cornholio di 19 jun 2012 - 8:33

Ik denk het niet hé Hoggy, aangezien er bij diverse hop-ups "komt er niet in/op" bijstaat... Rolling Eyes
Cornholio
Cornholio
Addict
Addict

Aantal berichten : 1151
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van RickvS wo 20 jun 2012 - 1:06

Bas wat betreft de PE voor de toolclamps, dat is erg bewerkelijk en iets waar ik je mee kan helpen, ik was ooit gek genoeg om ze 1/35 nog te laten werken, er zijn sommige tips om het beste eruit te halen waar je misschien wat aan hebt tzt.
Een mooi figuur kan inderdaad toy lijken, maar met een resin kopje en echt goed geschilderd is het een ander verhaal, mijn eigen Tiger 1 die ik lang geleden bouwde had een commandant met een los hoofdje en een contragewichtje in de romp, daardoor bewoog hij tijdens het rijden en dat maakt het wel realistischer.
Wat betrekt de rookwerpers, de originele kun je detailleren tot wat je hier toont, die ik destijds heb gemaakt met delen uit de kit zijn nagecast in resin en nog lang verkocht.
Zelfde geld voor het pioneersetje, is best goed en is goed te detailleren, een boutje hier en daar, de steeltjes licht grainen (een houtmotief erin aanbrengen) en goed schilderen dan is het echt realistisch.

Wat betreft de torsiestangen, de standaard versie werkt prima en jarenlang, mijn Tiger had hetzelfde principe maar ook stalen tracks en een hoop extra gewicht, ik had een volgeladen echte tank nagebouwd met 3 figuren, minutiekisten, feifelfilters enz erop gezet en hij rijdt nu nog zonder problemen.
Wat je nooit moet doen is mediums mixen, dus geen stalen geleiders met plastic houders of omgedraaid, wat je aan sterkte bij de ene wint kun je aftrekken van het meer inferieure materiaal, dus wordt het een reis onder einde, het Tamiya plastic is adequaat.

Zomaar wat dingen om te overdenken hoor, maar je hoeft niet alles te kunnen en mocht je toch voor een figuur kiezen en het schilderen is een probleem of bv het pioneerssetje, geen probleem doe ik het voor je.

Groeten Rick
RickvS
RickvS
Regular
Regular

Aantal berichten : 586
Woonplaats : Best NL

Terug naar boven Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van Bas wo 20 jun 2012 - 10:28

Bedankt Rick, ik denk dat ik eens een workshop moet komen volgen bij jou Wink

Ik ben nu aan het bepalen wat ik er nog op wil, toolsetje en houders komen er zeker bij. Zo'n bewegend driver kopje was ik ook ergens tegengekomen, die persoon had dat op een veer gezet, dat vind ik dan wel weer tof. Ik bekijk wel dat ik ermee doe als de tank een beetje vorm heeft gekregen, om te zien of de turret er vlot over beweegt, waar het te monteren valt, etc.

Heb je geen foto's van je Tiger? Ben wel eens benieuwd... Smile
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van Cornholio wo 20 jun 2012 - 19:21

Bas schreef:Heb je geen foto's van je Tiger? Ben wel eens benieuwd... Smile
En een filmpje? Ik wil dat ventje dan wel eens in actie zien Wink
Cornholio
Cornholio
Addict
Addict

Aantal berichten : 1151
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van Bas wo 20 jun 2012 - 20:34

Zo, we zijn weer een stapje verder: ik heb voor mezelf uitgemaakt welke opties van bovenstaande lijst er nog komen. Maar om m'n creditcard (en ook de verstandhouding met m'n vrouw) niet onder teveel druk te zetten worden ze pas volgende maand besteld:

Uit bovenstaande lijst:
4. toolset
5. houders voor de toolset
10. camo-net
13. handgrepen voor de turret
16. Crew (eigenlijk enkel om één manneke te slopen en enkel het hoofd / torso over te houden en in het bestuurdersgat te zetten. Op voorwaarde dat ik (voor de aankoop) de bevestiging kan ontwerpen. Ik ga hier ook ingaan op het aanbod van Rick, en het door hem laten schilderen. Want anders zit er een ventje zoals een kindertekening in...
19. MG-3

De metalen tracks ben ik nog niet helemaal zeker van , waarschijnlijk komen ze er voorlopig niet.
6. (de haken voor vanachter) waren fout in m'n overzicht, nu blijkt dat ik ze eigenlijk al heb Smile

Verder heb ik afgelopen week deze zaken gedaan, zodat ik de voor mezelf gezette doelstellingen kan bereiken en aan de tank beginnen:
McLaren F1 body afgewerkt, chassis geserviced en de boel klaar gemaakt om op de kast te zetten; durga volledig opgekuist en gerepareerd; CC01 geserviced; werkplek (aka mijn rommelkot - niet zonder reden) volledig opgerommeld; een aantal zaken in huis die dringend moesten gebeuren uitgevoerd.

Volgende stap is wat voorbereidend werk, dat zal voor 't weekend zijn.
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van Nobody do 21 jun 2012 - 10:23

Waw, heel mooie détail's allemaal.

Veel plezier er mee.

Moest je de kleintjes nietmeer zien zitten is dit misschien iets voor u. Smile

http://www.sabiex.com/careers-detail.asp?iId=12


N

Nobody
Nobody
Addict
Addict

Aantal berichten : 875
Woonplaats : Brakel

Terug naar boven Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van Bas ma 25 jun 2012 - 14:50

Happy Newyear!

Okee, misschien nog niet, maar ik kon het toch niet laten en ben aan de bouw begonnen. Wachten tot 2013 is er dus tóch niet bij. Ik heb ook al een aantal zaken geschilderd, maar de spuitbusjes zijn niet alles voor dit fijne werk, dus ga ik verder met de airbrush, zodat ik het deftig kan doen. Extra potjes verf zijn al onderweg Smile

Ook enkele opties zijn besteld:
- De metalen handgrepen voor de koepel
- Het camo-net
- De ventjes van Tamiya, om eens te kijken of ik dat kopje proper in het chassis kan bevestigen zodat er een wiebelende driver aanwezig is.
- de realistische toolset + bevestigingskit daarvoor
- de MG-3 voor op de turret

Daarna zou ik alles in huis moeten hebben, en kan ik de boel afwerken.

Alvast wat fotootjes van m'n vooruitgang. Ik maak zeker niet alles in de juiste volgorde, ik ben begonnen met enkele componenten die niks met verf te maken hebben, in afwachting tot ik alles deftig kan schilderen en dan daarmee kan verder werken. Vanmiddag in ieder geval m'n airbrush getest en hij ging fantastich goed. Alleen is de kleur van de potjes niet 100% dezelfde als uit de spuitbussen, dus zal ik een toplaagje op alle reeds gespoten stukken moeten leggen.

21. Eerst m'n kot wat opgeruimd, zodat ik tenminste die grote doos al eens kon uitladen en zien wat er allemaal bij zat. Hier alvast de doos op de lege werkplek.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-021

22. ... En de boel mooi uitgestald.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-022

23. Eerst begonnen bij het begin: de gearbox. Alles bij elkaar gezocht en klaargelegd op de salontafel. Ik werk met een print van de handleiding. Langs de ene kant omdat ik het origineel proper wil houden (geen vlekken van vet ofzo erop) maar vooral omdat ik erop wil kunnen schrijven, kleuren, aanduiden, en de pagina's naast elkaar open leggen indien dat nodig zou blijken. Aangezien die handleiding gewoon online staat is het een kleine moeite om die effe te printen.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-023

24. De tandwielen, het zijn er een heleboel.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-024

25. De eerste stap: één van de 3 diffen - het middenste.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-025

En zo ziet dat er in de handleiding uit:
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-025m

26. Kijk eens aan, het diff staat ineen! Oef - tijd voor een korte pauze! Wink
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-026

27. ... na de pauze ineens de andere diffs ineen gevezen. Ik heb ook - als voorbereiding - alle vijsjes gesorteerd in bakjes met kleine vakjes. Dit maakt het frustrerende zoekwerk overbodig, en omdat er bij deze kit zoveel stukjes zitten die je kan verwarren (asjes die maar 2mm verschillen in lengte, vijzen met juiste en omgekeerde draad, etc.) leek me dit de beste werkwijze.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-027
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-027m

28. Kijk eens aan, de 3 diffs staan ineen! Oef - tijd voor een korte pauze! Wink
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-028

29. één van de twee gearbox-assen. Het is een complex systeem, maar wel zeer vernuftig. De clou is dat één motor vooruit en achteruit gaat en de andere de draaibeweging regelt. Eigenlijk zorgt die tweede motor voor een vertraging / versnelling op de diffs waardoor de tank kan manoeuvreren.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-029
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-029m

Als je meer detail over die gearbox wilt kan je altijd het youtube filmpje van Tamiya zelf eens bekijken:



30. En ook de tweede as wordt gebouwd...
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-030
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-030m
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-030m2

31. Daarna nog de spurs, om het zo te noemen. Hierop komen dus de motoren te staan.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-031
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-031m

32. En dan de hele boel gemonteerd
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-032
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-032m

33. Alles mooi gesmeerd, de motoren erin gevezen, en de boel dichtgegooid. Gearbox finished!
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-033
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-033m

34. Een hele simpele was de speakerbox, dus die heb ik ook even in elkaar gevezen. Gewoon de speaker erin, kabels klaarsteken en de doos dichtvijzen. Easy peasy.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-034
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-034m

35. Zo ligt hij er nu bij. Mogelijk ga ik de dikkere kabels (voor de motoren) nog vervangen door silicone versies, en alleszins komen er andere connectors aan.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-035

36. Ook de tandwielring die de koepel van het chassis scheidt kon ik al ineen vijzen. Ook wel weer een knap systeem, er zitten kogeltjes tussen, en het geheel sluit mooi aan. Eigenlijk is het dus nu één grote kogellager - en hij draait ook vlotjes.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-036
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-036m

37. De 5 ringen, compleet met de 20 4mm kogeltjes erin, klaar om samengevezen te worden.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-037

38. ... en het gesloten geheel.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-038

39. De dempers kon ik ook al doen, die moeten immers pas geschilderd worden als ze op het chassis staan. Het zijn eigenlijk gewoon 3 stukjes: een buisje, een houdertje voor daarrond, en een plastieken kapje om de piston en het veertje erin te houden.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-039
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-039m

40. 8 van de 10 dempers, klaar voor assemblage.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-040

41. Ziezo, de 10 dempers zijn klaar en gemonteerd op het chassis.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-041

42. Nog een klein stukje dat ik al kon monteren - dat hebben we dus maar gedaan.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-042
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-042m

43. En zo ziet het eruit. Geen idee wat het doet, maar dat zal nog wel duidelijk worden. Wink
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-043

44. De aandrijfmotoren voor de turret en de terugslag van het kanon kunnen we ook al ineen vijzen. Eigenlijk heel simpel: houdertjes met een paar tandwielen en een motortje met een wormwieltje. Beetje vet erbij, vijsjes erin, en klaar!
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-044

45. De afgewerkte modules: de linkse is die voor de turret, de rechtse voor de recoil (vandaar het veertje).
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-045
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-045m

46. Nog een random pic: de draagarmen in de metal primer. Als je goed de foto bij nummer 44 bekijkt liggen ze daar al op de achtergrond, geschilderd en wel.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-046

47. ... En nog wat metalen stukken in de metal primer.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-047

Nu eerst wat schilderen, en dan komen we weer terug met meer fotootjes! Eerste geplande onderdelen: de wielen.
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van Boussini ma 25 jun 2012 - 15:52

precies wel een veelomvattende bouwdoos Smile
interessant
Boussini
Boussini
Addict
Addict

Aantal berichten : 2050
Woonplaats : Kortenaken

Terug naar boven Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van Bas do 5 jul 2012 - 0:14

Okay, we gaan verder met het bouwverslag. Uiteraard heb ik niet stilgezeten sinds de vorige update, maar omdat ik veel tijd steek in het uittikken van het verslag, omzetten van de foto's, etc. doe ik dat niet na elke prul die ik uitvoer.

Dus - het vervolg...

48. Eerst gaan we de loopwielen monteren. Ik heb een beetje valsgespeeld, want achteraan op deze foto zie je al een gemonteerd exemplaar liggen. Aangezien ik er nog 'een paar' ineen moest zetten kan dat wel, vind ik.
Je moet de binnenkanten van de rubberen 'banden' eruit scheuren, dan kan je de boel op de velg leggen. 2 velgen komen aan elkaar met 2 850 lagertjes ertussen, en daarop komen dan de draagarmen, die ik dus als upgrade in metaal heb, maar standaard in plastiek zijn. Alles is op voorhand gespoten omdat deze pas gemonteerd gaan worden nadat het chassis gespoten is.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-048

Meer detail vind je uiteraard in de handleiding:
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-048m

49. Een half-gemonteerd loopwiel. Eerst zet je het asje vast door het wiel en de lager (threadlock!), dan zet je de tweede lager op het asje en klik je er de andere helft van het wiel op. Dat schroef je dan vast met 4 vijsjes en voila: ...
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-049

50. ... wieleke!
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-050

51.Vooraan ziet het er dan zo uit:
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-051

52. Doe dit 14 keer en ze zijn allemaal klaar:
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-052

53. Dit getande gat is de plaats waar de leidwielen aan bevestigd worden. Het gat heeft tanden omdat je dan de plastieken houders in een andere positie kan plaatsen (zie ook verder - screenshot van de handleiding).
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-053

54. De upgrade ziet er zo uit: links het origineel, rechts de upgrade. Als je het zo ziet is het vanzelfsprekend hoe het werkt, maar voor ik deze stukjes naast elkaar had gelegd was het niet duidelijk.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-054

55. Opnieuw de 2 stukjes naast elkaar, maar dan de metalen versie met de montragering erop gezet.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-055

56. De tanden zijn standaard wat conisch om de plastieken stukken mooi te doen passen. De metalen upgrade is dat echter niet, dus zoeken we een vijltje van de juiste breedte en vijlen we de tanden uit tot het metalen stukje er mooi in past.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-056

57. Hier zit het montageringetje in het chassis geklikt. Nog een beetje bijvijlen en hij mag er permanent in.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-057

58. En zo ziet het er aan de buitenkant uit, met het houdertje erbij. Merk op dat deze een gekartelde rand hebben. De originele kan je dus in principe in 4 (nuttige) standen zetten, de upgrade kan je in veel meer nuttige standen zetten. Geen idee of dit nodig / handig is, maar het kan en da's altijd tof Smile
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-058

59. En het gemonteerde blokje. Ik moet alleen de afdekkpjes nog monteren, zodat het grote gat mooi opgevuld is. Het gat is echter niet rond, en de inzetstukjes zijn dat wel. Dus zal er nog wat frees en schuurwerk moeten verricht worden voor de boel past. Komt nog wel aan bod.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-059

De uitleg van de handleiding:
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-059m

60. Achteraan monteren we de sleephaakjes. Ook dit is een upgrade, ze zijn normaal in plastiek. Eerst de sleuf, waar het plastieken haakje in geplakt moet worden, uitboren op de juiste plek, dan kan het haakje met een moertje vastgezet worden.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-060

61. Wat er dan zo uitziet:
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-061

62. En dit zijn de afgewerkte haakjes die erin komen: net echt. Alleen zitten de pinnen er nog los in (wel geklemd maar niet permanent bevestigd). Er zijn een aantal mogelijkheden om deze vast te zetten (uiteinde platknijpen, de boel vastkleven, ...) maar ik bekijk nog een alternatief - stay tuned!
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-062

63. Ook de grote, centrale haak werd gemonteerd. Deze had ik eerst heel proper bevestigd met een houdertje van styreen en een nylon moertje aan de andere kant, heel erg proper al zeg ik het zelf. Dan deed ik een testfitting en bleek dat de gearbox juist de dikte van het styreen en de moer nodig had om te passen. Dus werd dat er weer uit gesloopt.
Merk op dat je hier de afgewerkte linkerhaak kan zien zitten.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-063

64. Om het te monteren heb ik een 3mm moertje uitgeboord zodat deze over de bevestigingsas van de haak zou passen.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-064

65. Dat werd allemaal met wat 2-componentenlijm vastgezet in het gaatje, dat ook stevig uitgevijld is. Ik gebruik lijm van Bison, die van het huismerk van Brico is ook goed. Sommige 2-componentenlijm heeft de neiging de plastiek week te maken waardoor die kan vervormen (een les die ik geleerd heb uit het verstevigen van Mini-Z bodies) maar deze lijmen doen dat dus niet. Om de boel te mengen gebruik ik dopjes van een mokkadrink die ik nogal lust, meng de componenten in het dopje met een schroevendraaier en gooi de overschot gewoon met dopje en al weg. Op deze foto zie je al deze zaken, evenals het geprepareerde haakje.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-065

66. Haakje + moer. De overschot van de montagevijs is er ook al afgezaagd, da's makkelijker dan het te doen als de boel gemonteerd is. Het handvat van dit haakje is een beetje verwrongen als je hem krijgt, dat heb ik ook gemerkt bij foto's van anderen op het internet. Deze heb ik dus voorzichtig met een tangetje rechtgeplooid, en ineens bewoog hij ook veel vlotter. 2 vliegen in één klap, dus.
Het gaatje boven de moer is de plaats waar het veertje in past.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-066

67. En zo zit de haak erop. Er is plaats voor de convoi marker erboven, en met het veertje gemonteerd werkt de boel nog ook. Zoepah!
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-067

De handleiding spreekt van plastieken, te plakken haakjes. Bah! Metaal moet het zijn! De andere plastieken delen heb ik ook geplaatst, behalve de convoi marker en de lichten, die komen er pas in als het chassis gespoten is.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-067m

De volgende stappen hebben betrekking op deze stap van de handleiding:
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-068m

68. Nog een kleintje: ik heb de radiator vooraan op het chassis er ook al maar op geplakt. Voor:
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-068

69. en na.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-069

70. Ook de achterkant werd erop geplakt, mét de achteruitrijcamera.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-070

71. Nog snel een foto geklikt van toen de achterkant er nog niet opplakte.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-071

72. Nog een paar random plastieken dingetjes geplakt: de verdikking rond de loop (iemand die me kan zeggen waarvoor die dient?)
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-072

De neustip moet er nog op komen. Dat zal iets voor morgen zijn, vermoed ik. Die tip is overigens uit transparante plastiek gemaakt. Zal vermoedelijk iets met de flasher in de loop te maken hebben.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-072m

73. Ook de sneeuwgrijpers en uitlaatdeksels staan erop.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-073

74. Sneeuwgrijpertjes gemonteerd, verder vooraan nog niks. In het midden komt een spare track en er moeten nog koplampen, trekhaken en spiegels bij komen. Da's allemaal voor later.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-074

75. Ook de terugloopwieltjes zijn geschilderd (helaas geen rubberen loopvlakjes Sad. Ik moet ze nog even losmaken en het plekje van de bevestiging zwart schilderen - peanuts!
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-075

Eindelijk zal ik deze constructie kunnen maken, die dan op het chassis gekleefd moet worden. Zowat het laatste onderdeel dat ik nog moest hebben voor ik het chassis kan spuiten. Uiteraard worden de loopwieltjes dan afgeplakt.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-075m

76. Ik heb ook al één van de mandjes ineen geplakt, wat niet meeviel. Ik denk dat ik het onderdeel van de tank gevonden heb dat niet perfect past. Het geplooide metalen stuk is ongeveer een millimeter te groot, waardoor de boel niet zo goed blijft zitten.Dat lossen we later wel op.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-076

Voor de volledigheid nog de foto van de handleiding, maar deze step is dus nog niet afgewerkt.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-076m

77. Groot moment! De electronica wordt getest! Massa's kabeltjes lopen naar de DMD, je moet dat ding ook nog afstellen enzo. Nu zal ik weten of het werkt met LiPo's, met m'n 2.4GHz zender, of m'n kleine gearboxjes werken, etc.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-077

78. De testopstelling... Lekker complex, ik had ook effectief de handleiding nodig om de boel nog maar ingeplugd te krijgen. Als je de boel opzet hoor je, naast het startgeluid van de tank, ook het opladen van de HV unit voor de flasher in de loop. De servo is afgesteld en de electronica geïnitialiseerd. nu gaan we die verschrikkelijke motordraden nog vervangen door deftige siliconenkabels met deftige connectors.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-078

See you next time!



Laatst aangepast door Bas op zo 8 jul 2012 - 22:55; in totaal 1 keer bewerkt
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van land rover freak do 5 jul 2012 - 9:34

Nice, wordt er erg jaloers van Embarassed
Waarvoor die verdikking van die loop dient zal ik is vragen aan iemand die ik ken, die is waarnemend commandant op een leopard 2. Smile
land rover freak
land rover freak
Regular
Regular

Aantal berichten : 339
Woonplaats : Hechtel

Terug naar boven Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van voske do 5 jul 2012 - 11:24

Een heel mooi mashien.Alles ziet er ook degelijk uit. Smile
voske
voske
Regular
Regular

Aantal berichten : 363
Woonplaats : Oud-Turnhout

Terug naar boven Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van Bas do 5 jul 2012 - 11:36

land rover freak schreef:Nice, wordt er erg jaloers van Embarassed
Waarvoor die verdikking van die loop dient zal ik is vragen aan iemand die ik ken, die is waarnemend commandant op een leopard 2. Smile

Ha, ik heb ondertussen al een antwoord van iemand op het BTB forum (die mannen weten alles van tanks):

BTB forum schreef:In het engels heet dat een bore evacuator
http://en.wikipedia.org/wiki/Bore_evacuator
Bas schreef:Ha, dat zorgt dus voor het tufje gas dat er nog te zien is op 20" van dit filmpje... Interessant, weer iets bijgeleerd zie Smile


Maar ge moogt die persoon zeker eens mijn threadje doorgeven, als hij interessante info of bijkomende foto's heeft ofzo, ben ik altijd geïnteresseerd Wink
Of een 'meet and greet' met een échte leopard 2, als de mijne af is Razz


Laatst aangepast door Bas op vr 6 jul 2012 - 14:44; in totaal 1 keer bewerkt
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van RickvS do 5 jul 2012 - 11:38

De bult is een decrompressor, eigenlijk een rookafzuiger, zodat er snel na een schot weer vrij zicht is en als je de kulas opent om weer te laden er geen wolk verbrand kruit de tank invliegt.

Mijn handen jeuken, kan niet anders zeggen, de benadering en afwegen wat er wel en niet toe doet spreekt mij erg aan, nogmaals mocht ik kunnen helpen met de figuren ofzo, just ask.

Ik begin zo onderhand visioenen te krijgen van een 3th armored Sherman in de Ardennen, eentje die ik nog 's graag zou maken.
Nog ver weg maar wel iets om over na te denken, het bevestigen van een camonet op een realistische wijze doe je door het te drenken in houtlijm, in gelijke delen verdund met lauw water, breng het aan zoals je het hebben wilt en de lijm droogt zonder glans en kleur helder op.
Wil je er een extra fade of kleur inbrengen dan kun je in de houtlijm acrylverf mengen.
RickvS
RickvS
Regular
Regular

Aantal berichten : 586
Woonplaats : Best NL

Terug naar boven Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van Douwe do 5 jul 2012 - 11:51

En heel erg bedankt hoor Bas..
Nu weet ik wat ijn volgende geldverslindproject gaat worden.. (En rick, ook hier help je mij weer niet om te voorkomen dat ik niet aan een nieuw project ga beginnen)

Douwe
Regular
Regular

Aantal berichten : 255
Woonplaats : Bolsward

Terug naar boven Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van Bas do 5 jul 2012 - 12:08

RickvS schreef:...nogmaals mocht ik kunnen helpen met de figuren ofzo, just ask.

Je mag binnenkort een PB'tje verwachten, m'n figuren zijn zonet aangekomen Smile
Maar ik moet eerst een systeem vinden om het mannetje te laten bewegen zonder de kant te raken, en zonder eentonig te lijken.

RickvS schreef:Ik begin zo onderhand visioenen te krijgen van een 3th armored Sherman in de Ardennen, eentje die ik nog 's graag zou maken.
Nog ver weg maar wel iets om over na te denken, het bevestigen van een camonet op een realistische wijze doe je door het te drenken in houtlijm, in gelijke delen verdund met lauw water, breng het aan zoals je het hebben wilt en de lijm droogt zonder glans en kleur helder op.
Wil je er een extra fade of kleur inbrengen dan kun je in de houtlijm acrylverf mengen.

Goeie tip, daarover hebben we het nog wel eens als de tank af is Smile

De Sherman staat trouwens op m'n lijstje als volgende slachtoffer, maar misschien wordt het eerst de super sherman, omdat dat nauwer aansluit bij de 'modern armour'... maar eerst deze Smile
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van land rover freak do 5 jul 2012 - 12:43

Haha, die is van Nederland, hier in België hebben ze geen leopard 2 tanks en hij zit nu zonder werk door de besparingen in het Nederlands leger en de tank waar hij in werkte hebben ze verkocht.
land rover freak
land rover freak
Regular
Regular

Aantal berichten : 339
Woonplaats : Hechtel

Terug naar boven Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van RickvS do 5 jul 2012 - 13:07

Nee hoor, ze zijn er nog, de deal met Indonesië is niet doorgegaan, de Duitsers waren sneller.
Verleden week hoorde ik er nog een paar opgestart worden, genoeg om een liefhebber even een stil hoekje op te laten zoeken, niks klinkt als een tank. brrr
RickvS
RickvS
Regular
Regular

Aantal berichten : 586
Woonplaats : Best NL

Terug naar boven Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van Eagle929 vr 6 jul 2012 - 13:07

Ik heb reeds een uitdaging voor je Leopard 2A6



Veel succes
Eagle929
Eagle929
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 60
Woonplaats : Alsemberg

Terug naar boven Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van StefCross vr 6 jul 2012 - 13:59

Leuk zo'n niet alledaags bouwverslag Very Happy
StefCross
StefCross
Addict
Addict

Aantal berichten : 860
Woonplaats : Turnhout

Terug naar boven Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van Boussini vr 6 jul 2012 - 14:15

blijft indrukwekkend dergelijk apparaat,
de upgrades zien er wel een hele verbetering uit, toch voor de prijs die een standaard tank kost mochten er wel wat "duurzamere" parts aanwezig zijn Smile,
ben benieuwd als hij af is
Boussini
Boussini
Addict
Addict

Aantal berichten : 2050
Woonplaats : Kortenaken

Terug naar boven Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van Bas vr 6 jul 2012 - 14:51

Boussini schreef:blijft indrukwekkend dergelijk apparaat,
de upgrades zien er wel een hele verbetering uit, toch voor de prijs die een standaard tank kost mochten er wel wat "duurzamere" parts aanwezig zijn Smile,
ben benieuwd als hij af is
Ja, ik vind inderdaad wat meer metaal en échte kogellagers toch wel wenselijk... Het is een duur ding, maar ik ben er al wel een hele tijd zoet mee om hem te bouwen: nadenken over de opties, werkwijze, schilderwijze, etc... Het is eens iets anders, maar geeft wel veel meer voldoening dan een 'gewone' kit.

Vanavond zet ik het chassis in de grondverf en spuit ik een aantal andere stukken groen. Hopelijk kom ik er dan van't weekend aan toe om het chassis groen te spuiten, dan kan ik dat volgende week ineen steken.

Ik moet ook de zender nog modden, zodat hij werkt op LiPo's, zoals al m'n zenders. Dus ook nog een beetje soldeerwerk. En als de onderkant dan ineen staat begint 'de plakdoos' Wink
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van Bas wo 11 jul 2012 - 23:46

... En we gaan verder! Vandaag weer een belangrijke stap afgewerkt (op het einde van dit hoofdstuk) maar natuurlijk tussendoor ook heel wat foto's getrokken. Zonder die van m'n wishlist en de handleiding zitten we al op 111. 't wordt ne grote! Smile

Alors...

79. De return rollers zijn eindelijk klaar. Dit is wat me tegen hield om de rest af te werken: eerst moesten deze op het chassis geplakt worden, pas daarna kon ik dat spuiten. De plekjes waar het wiel op het frame zat moet ik nog bijwerken, de onderkant (kant die gelijmd zal worden) is afgeschuurd voor een betere hechting. Je ziet ook het vet op de as, voor die gemonteerd werd. Ik heb de boel even bekeken als hij in elkaar stond, en ben tot de conclusie gekomen dat het vrij makkelijk wordt om deze asjes later met een dunne olie te smeren. Al bij al valt de constructie wel mee. Hoewel - na het spuiten van het chassis is er al eentje losgekomen. Waarschijnlijk niet goed geplakt, maar toch jammer dat hier geen betere oplossing geboden is. Slechte punten voor Tamiya Sad
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-079

80. M'n creatieve oplossing voor de bevestiging van de haakjes. Zoals ik eerder al zei kon ik die op verschillende manieren bevestigen, maar deze vind ik wel de coolste. Naar het voorbeeld van een Tamiya bodyclip maakte ik zo'n clipjes na, op schaal. Even overlopen:

1. Een nietje
2. Eerste plooibeweging: de krul van het uiteinde
3. Dan een scherpe hoek
4. Terug naar beneden, de knik die er nu is is waar de as in komt, uiteindelijk
5. Laatste knikje naar boven ...
6. ... en de overschot weggeknipt.
7. Ter vergelijking een Tamiya bodyclip
8. Wat moeilijk te zien wegens flou, maar er staat ook nog een haak op met zo'n clipje erdoor.
Ik heb er zo een aantal gemaakt, maar ze zijn niet allemaal even geslaagd. Uiteindelijk heb ik er maar 4 nodig, zoveel goeie zal ik wel hebben.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-080

81. De romp is klaar voor z'n verf. De gekleefde return rollertjes zijn ingepakt omdat die al 'af' zijn. Ook de zuigers van de dempers zijn afgeschermd, daarover later meer.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-081

82. Een grijs chassis. Klaar voor kleur!
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-082

83. Even tussendoor: de zending van AFV is aangekomen. Onder andere meer verf, een camo net, toolkit en diens houders, en de MG-3. Hier op de foto de toolset met de gietvormen er nog aan, en de MG-3.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-083

84. 2 schopjes: eentje mét, en eentje zónder gietvorm. Linksboven op de foto zie je trouwens een asje, da's de loop van de MG-3
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-084

85. Het knutselkot, voorheen rommelkot, en tegenwoordig spuitkot. Verf ligt er hier al op, maar wat zien we nog? Op de grond m'n compressortje, wat karton om de tot op heden onafgewerkte muur toch een beetje te beschermen, 3 bussen glassex (verdunner, lang naar gezocht en uiteindelijk bij Blokker gevonden), zender en allerlei rommel.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-085

86. Nog eens het chassis, foto is pas genomen nadat de eerste bruine vlekken er ook op stonden. Ook de andere groene stukken kan je hier zien, zoals de loop, aandrijfwielen, etc. Al wat nodig is om het chassis af te werken.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-086

87. Montage van het chassis! Belangrijk moment, eindelijk komen zo veel onderdelen bij elkaar op één geheel te vormen.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-087

88. De loopwielen netjes op een rij...
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-088

89. Een woordje over de afscherming van de dampershafts. Een plakkertje er mooi rond plakken was niet zo evident, omdat het zo'n friemelwerkje is. Bovendien zou dat in de weg zitten bij het spuiten. Dus heb ik er een krimpkousje rond gedaan, en dat op het uiteinde dichtgeknepen. Proper en efficiënt Smile
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-089

90. ... en zonder de sok: clean!
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-090

91. Zo wordt het systeem van de torsiebars opgebouwd: van rechts naar links 2 lagers aan de buitenkant, het asje, dan nog een lager aan de binnenkant, de torsiebar en het kapje om het vast te houden op het chassis.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-091

Voor de duidelijkheid nog even deze step in de manual:
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-091m

92. Zicht aan de binnenkant van het chassis...
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-092

93. ... en zicht aan de buitenkant van het chassis. Op dit kopje worden dus de swingarms van de loopwielen gemonteerd.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-093

94. Ziezo, de linkerkant is klaar! Nu de rechter.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-094

Het plaatsen van de torsiebars en de return rollers.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-094m

95. Klaar! Wonderlijk hoe snel dit gaat in zo'n bouwverslag, in totaal ben ik hier toch een uurtje zoet mee geweest.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-095

96. Dit zijn dus de 2 soorten schroefjes met de gewone en tegengestelde schroefdraad. Uiteraard om te vermijden dat ze zichzelf losdraaien aan één kant van de tank, door de werking van de ophanging.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-096

97. Ondertussen zijn de metalen stukjes voor de leidwielen ook gespoten, en was het tijd om die aan de wielen zelf te monteren.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-097

98. En zo zitten ze erop, klaar om op de tank gezet te worden, zodra die er klaar voor is.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-098

99. Ook de outdrives moeten nog afgewerkt worden, nu de plastieken stukken gespoten zijn.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-099

Ter illustratie deze step in de manual (valt het op dat ik niet in de juiste volgorde werk? Smile )
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-099m

100. Deze dingen zijn een beetje raar om te bouwen: de kogellager zit eigenlijk buiten op de constructie. Die past weliswaar mooi in de daarvoor voorziene uitsparing in de gearbox, maar toch lijkt het wat raar.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-100

101. Nog een stapje dat moest gebeuren: de achterlichtjes zitten erin. Eigenaardig genoeg zitten hier geen LEDs of optics achter, het zijn gewoon glaasjes. Die glaasjes zijn transparant, je moet zo even met clear red kleuren. De witte tikjes op het chassis zijn trouwens schuurrestjes van het stukje styreen binnenin dat nog wat bijgeschuurd moest worden.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-101

102. De domme Tamiyakabeltjes zijn vervangen, ineens met deftige connectors erop. De kabels zitten nu veel mooier weggewerkt, en zijn op alle vlakken verbeterd.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-102

103. Het Potje Roos Water.
Deze wou ik er ook bij zetten, omdat het goed illustreert hoe fijn het is om te werken met acrylverfjes. Toen ik de achterlichtjes wou schilderen moest ik die eerst even uit de kader knippen. Ik had snel even in de handleiding gekeken en een partnumber onthouden. Blijkbaar ben ik er toch in geslaagd de verkeerde parts te knippen, maar dat had ik niet door. Dus kregen ze een laagje rood. En nog eentje. Dan wou ik ze erin plakken, en ze pasten voor geen millimeter. Dan heb ik alles even uitgezocht en bleek ik de koplampen rood te hebben geschilderd. Ramp o ramp - rode koplichten kunnen niet! Dus meteen bij Seidel gaan zien wat die kader moest kosten: €14. Als het niet anders kan dan moet het maar zo, maar dan moeten we wel eerst even zeker zijn dat het effectief niet anders kan. Dus de grove middelen: de lensjes werden in dit potje thinner gesmeten. Even schudden en met een wattenstaafje de stukjes kuisen. Wat bleek: de rode verf kwam er gewoon af! Nog even een tweede keer in het kuurbadje en hoppah: 2 lensjes, zo goed als nieuw. En een potje roos water.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-103

104. Montage van de outdrives op het chassis.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-104

Eindelijk de plaatsing van de gearbox en de outdrives...
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-104m

105. En daarop kopen de aandrijfwielen. Uiteraard liggen de tracks ook al klaar, dit moet gewoon nu af geraken Smile
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-105

En de handleiding schept ook weer duidelijkheid.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-105m

106. Kleine close up van deze stap...
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-106

107. ... En hij staat erop! Hierover komen nog plastieken kappen waarin de middenste tanden (hebben die een naam?) van de rupsbanden komen.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-107

108. Ziezo, alles gemonteerd. Aan de motorkabels zit nog véél teveel kabel, die worden op lengte gemaakt als de turret erop staat en de electronica erin zit.
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-108

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-108m

109. Kont-shot
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-109

110. Zijkant shot
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-110

111. en neus-shot
Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Leo-111

Nu zal het even wat rustiger aan gaan, ik denk dat ik eerst de tools en de houders daarvoor ga afwerken, en nog wat kleine dingen. Op die manier zit alles al klaar als ik aan de bovenkant / turret wil beginnen.
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van Boussini wo 11 jul 2012 - 23:55

knap werk Bas, en nu de verleiding weerstaan om even in de huiskamer rond te snorren met het onderstel? Wink
Boussini
Boussini
Addict
Addict

Aantal berichten : 2050
Woonplaats : Kortenaken

Terug naar boven Ga naar beneden

Tamiya Leopard 2A6 - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Leopard 2A6

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum