RC Trial
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Beginnen in het crawlen

+2
lukeskysailor
NielsVV
6 plaatsers

Ga naar beneden

Beginnen in het crawlen Empty Beginnen in het crawlen

Bericht van NielsVV za 4 feb 2017 - 20:11

Hallo,

Ik wil me graag een crawler/scaler aanschaffen om mee te kunnen rijden bij evenementen zoals wtt etc.
Zijn er bepaalde reglementen waarbij ik mij moet houden of is dit allemaal vrij? Zie dat erbij zulke evenementen ook sponsors zijn. Zijn dit dan wedstrijden of gewone wandelingen die we samen in groep rijden?

Ik had een Tamiya cc-01 Unimog op het oog (Tamiya fan). Weet dat er hierbij nog wel enkele noodzakelijke upgrades moeten gebeuren om er een goede scaler van te maken. Of raden jullie een ander model aan (cr-01?).

Alvast bedankt,

Niels
NielsVV
NielsVV
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 43
Woonplaats : Affligem [BE]

Terug naar boven Ga naar beneden

Beginnen in het crawlen Empty Re: Beginnen in het crawlen

Bericht van lukeskysailor za 4 feb 2017 - 20:16

Dag Niels,
Een standaard cc01 zoals de Unimog is uitermate geschikt om de wtt's mee te doen. De cc01 is ook een goede basis voor een scaler. Will je aan alle evenementen willen deelnemen da is het aangeraden om naast een scaler ook een crawler in de model garage te hebben staan.
Luc
lukeskysailor
lukeskysailor
Regular
Regular

Aantal berichten : 348
Woonplaats : Wuustwezel

Terug naar boven Ga naar beneden

Beginnen in het crawlen Empty Re: Beginnen in het crawlen

Bericht van schippertje za 4 feb 2017 - 22:32

Je vindt hier in de index bij trial talk een "how to" de topic cc-01 for dummies.
daar vind je een idee wat aan een cc moet gedaan worden voor hij een " volwaardige " wagen is. Dat lijstje is niet klein maar je leert er heel veel van.
Het is de basis wagen van zo'n beetje alle rc-offroader mensen geweest. Alle onderdelen zijn verkrijgbaar.
Het basis chassis zou eens hertekend mogen worden maar er zijn moderne opbouwen voor te krijgen. Zoals je wel op je wtt filmpjes hebt gezien , er rijden er een aantal mee.
Na het opbouwen van ervaring kan je verder groeien naar de wat duurdere wagens . De cc is meer een scaler of trail rijder  te noemen.
Kijk anders ook eens naar wat bouwverslagen. dat geeft ook een idee van moeilijkheid, maar soms ook de oplossingen van de ondervonden problemen na een rit.
-Volgende vraag is je evenementen.
Wtt  en dergelijke zijn rijgelement vrij, behalve normale eisen zoals ,respecteer de natuur. ,maak geen schade aan andere (ook niet aan jezelf natuurlijk). Laat niets anders achter als je voetstappen en neem niets meer mee dan foto's.
Sponsors zijn nodig voor het laag houden van de onkosten bijdrage ( of ze dragen bij aan de tombola prijzen tafel.Officiele wedstrijden voor rock -rawlers is met voorschriften.
Soms kan een organisatie een bandenmaat aangeven.
Jouw cc rijdt op 1.5 of 1.9 . De rock crawlers en ook rock racers rijden hoofdzakelijk een maat groter nl 2.2.
Om in jouw verhaal te blijven , de toyota body van Tamiya is zowel voor de cc als voor de cr te gebruiken.Bij de laatste staat hij dus op het cr-01 frame met 2.2 banden.Geeft meer bodemvrijheid maar minder verschillende body's voor te krijgen of te maken.
M


Laatst aangepast door schippertje op zo 5 feb 2017 - 14:01; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Defenities beetje aangepast)
schippertje
schippertje
Addict
Addict

Aantal berichten : 1108
Woonplaats : oudenaarde en de ardennen

Terug naar boven Ga naar beneden

Beginnen in het crawlen Empty Re: Beginnen in het crawlen

Bericht van magic2002 zo 5 feb 2017 - 9:09

En omdat de termen nogal los gebruikt worden waardoor er soms wat verwarring ontstaat... de meeste mensen bedoelen als ze crawlen zeggen trailen.. en op sommige trails komen er stukken voor die naar crawlen neigen. Maar rock crawlen vereist een duidelijk andere wagen dan op de meest gangbare evenementen zoals hier gepost worden.

Beginnen in het crawlen 33dup3c
magic2002
magic2002
VRCP Crew
VRCP Crew

Aantal berichten : 617
Woonplaats : Ossendrecht

https://www.facebook.com/VRCP1

Terug naar boven Ga naar beneden

Beginnen in het crawlen Empty Re: Beginnen in het crawlen

Bericht van NielsVV do 9 feb 2017 - 20:21

Wel, inmiddels heel wat fora doorgelezen (Engelstalig) en denk dat ik mijn Tamiya cc-01 plan maar beter in de kast zet. Het frame is niet echt geschikt om mee te kunnen met de grote jongens + er zijn nog heel veel aanpassingen aan het frame nodig.

Heb enkele jaren geleden nog een rc4wd Tf2 gehad en was hier best wel tevreden over. Zag dat ze nu ook een 6x6 hadden (beast II). Vind het een prachtig model. Kan ik met deze goed mee zonder verdere aanpassingen te doen? Of kijk ik beter toch naar een 2.2?
NielsVV
NielsVV
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 43
Woonplaats : Affligem [BE]

Terug naar boven Ga naar beneden

Beginnen in het crawlen Empty Re: Beginnen in het crawlen

Bericht van schippertje do 9 feb 2017 - 20:37

Dag Niels.
De beast is een machtige wagen om mee te rijden. maar zoals je zelf al kunt meten is hij langer dan de "gewone" 4x4.
je zult dus met een aantal meetings wat problemen met draaicirkel hebben.
Er rijden de laatste tijd al wat meer 6x6 wagens rond en qua terrein doen die juist niet onder tegen de rest.
Hij is niet echt gemaakt voor rock racing maar met "normale" snelheid baggert hij overal door.
Maar de door jouw genoemde 2.2 is wat "handiger" .
Mocht je zondag a.s. tijd hebben ga eens kijken bij de start van het Kluisbos.
https://rctrial.actieforum.com/t3113-rijden-in-kluisbos-op-12-februari-2017-met-nieuw-startpunt
Met meer dan 50 deelnemers zul je daar een goed overzicht krijgen wat gangbaar is.

Meedoen met de grote jongens is kijken wat die hebben en dan zul je merken dat het meeste daarvan volledig eigen ontwerp of eigen aanpassingen zijn , gevonden en uitgeprobeerd in de praktijk.
M
schippertje
schippertje
Addict
Addict

Aantal berichten : 1108
Woonplaats : oudenaarde en de ardennen

Terug naar boven Ga naar beneden

Beginnen in het crawlen Empty Re: Beginnen in het crawlen

Bericht van magic2002 do 9 feb 2017 - 21:41

En mocht je toch graag de unimog rijden, kun je die ook op een MST CMX chassis zetten. Die is wel kleiner dan de scx10 en dergelijke, maar gaat zeker zo goed mee.
magic2002
magic2002
VRCP Crew
VRCP Crew

Aantal berichten : 617
Woonplaats : Ossendrecht

https://www.facebook.com/VRCP1

Terug naar boven Ga naar beneden

Beginnen in het crawlen Empty Re: Beginnen in het crawlen

Bericht van schippertje do 9 feb 2017 - 22:03

Nog een aanvulling.
Jouw tf2 is denk ik een trail finder 2. Kan dus met een toyota body of een landrover body zijn geweest.
Zou gaan vallen onder de scalers.
"Langzaam" rijden en op schaal tot in "perfectie"
De grote jongens zoals jij ze noemt zitten meer in de "opgevoerde" wraight.

Voor het rijden van de w.t.t. is de door jouw gevraagde crawler/scaler te vinden als jouw tf2, cmx, een axial ( honcho-dingo-rubicon dodge), cc-01 en cr-01 maar ook bruiser en toyota 3 speed om bij tamiya en scaler te blijven.Eigenlijk alles wat 4x4 aangedreven is en niet te hoge snelheid maar wel meer bodemvrijheid.

voor de snellere jongen die ook over een berg moet kunnen en liefst wat sneller ;g-made r1,vaterra ascender 2speed,wraight .

Snel zou nog kunnen maar is dan niet meer crawler te noemen ;yeti en bomber en turbo wraith.
Ik vergeet er een aantal en deze lijst is zeker niet compleet maar geeft je wat zoek namen.
Na dit huiswerk geef je maar weer een brul.
M
schippertje
schippertje
Addict
Addict

Aantal berichten : 1108
Woonplaats : oudenaarde en de ardennen

Terug naar boven Ga naar beneden

Beginnen in het crawlen Empty Re: Beginnen in het crawlen

Bericht van nilsken do 9 feb 2017 - 22:08

Wou het just zeggen magic. Als je voor het scale gaat neem je best een mst cmx, als het voor goed rijden is recht uit de doos pak je een scx10 van axial. Is mijn inziens wat de standaard regel. Je kan ook voor een auto met 2.2's gaan, maar dan verlaat je het domein van de scalers. Ook leuk, maar stoerder...
nilsken
nilsken
Addict
Addict

Aantal berichten : 1346
Woonplaats : Mortsel

Terug naar boven Ga naar beneden

Beginnen in het crawlen Empty Re: Beginnen in het crawlen

Bericht van NielsVV vr 10 feb 2017 - 18:28

Zondag gaat niet lukken. Heb al andere (hobby) verplichtingen.

Denk dat ik voor de Beast ga gaan. Heb enkel stalen aandrijfassen nodig, want de plastieken zouden heel snel breken. Om hem makkelijker te laten manoeuvreren door krappe bochten zal ik een zeer trage motor moeten plaatsen (65t of 80t). Is een 20kg stuurservo voldoende? Dacht aan de Savöx SW-1210SG Waterproof servo.

Zijn er bij evenementen (wtt, Reckon G6) verscheidene tracks? Een voor rock crawlers en een voor scalers? Hoe weet je dat er zondag al een 50tal deelnemers zijn? Hier op het forum hebben er zich toch nog maar 9 voor aangemeld?

Als ik mij de set aangeschaft heb, post ik zeker enkele foto's.
NielsVV
NielsVV
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 43
Woonplaats : Affligem [BE]

Terug naar boven Ga naar beneden

Beginnen in het crawlen Empty Re: Beginnen in het crawlen

Bericht van schippertje vr 10 feb 2017 - 20:30

Tragere motor is geen beter stuuruitslag.
Je kan gewoon langzamer rijden maar stuur uitslag zit in max. uitslag van c-hubs en dat soort dingen. kijk eens wat bouw verslagen na van de wedstrijd crawlers.
20 kg stuurservo geef ik geen mening over want heb nooit zo'n ding gebouwd.
zelfde commentaar, zoek een bouw verslag.

https://www.youtube.com/watch?v=DClOBEsxWAk&feature=youtu.be
Betreffende aantal deelnemers is precies wat jij zegt. Op DIT forum 9, dan de Waalse fora (11) nog en die via Fb  (46) en dan heb ik het geluk dat ik nog wat contact met organisatie heb.
schippertje
schippertje
Addict
Addict

Aantal berichten : 1108
Woonplaats : oudenaarde en de ardennen

Terug naar boven Ga naar beneden

Beginnen in het crawlen Empty Re: Beginnen in het crawlen

Bericht van schippertje vr 10 feb 2017 - 20:44

schippertje
schippertje
Addict
Addict

Aantal berichten : 1108
Woonplaats : oudenaarde en de ardennen

Terug naar boven Ga naar beneden

Beginnen in het crawlen Empty Re: Beginnen in het crawlen

Bericht van NielsVV za 11 feb 2017 - 6:17

Ik denk dat ik mij verkeerd geformuleerd heb. Ik wou maar zeggen dat je met een trage motor beter kan manoeuvreren, vooruit - achteruit.

Maar alvast bedankt voor al de info.
NielsVV
NielsVV
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 43
Woonplaats : Affligem [BE]

Terug naar boven Ga naar beneden

Beginnen in het crawlen Empty Re: Beginnen in het crawlen

Bericht van schippertje za 11 feb 2017 - 7:28

Ja dat klopt maar dat heb je weer minder wandel snelheid.Ik heb in het begin een losi night crawler gehad en met de standaard motor was die net langzamer als wandelen.
Ben je met meeting dan kon hij net niet meekomen met de rest qua snelheid.Dus ik altijd in rechte lijn naar volgend punt op topsnelheid.De rest al slingerend en leuk tussen de bomen door of een extra bochtje nemen zat er voor mij niet in.
De echte tragere motoren meer dan 55 t dus 60 en 80 t zijn meer gemaakt voor de trucks. Geen topsnelheid maar op schaal optrekken en manoeuvreren.
En zoals jij in begin vroeg voor wtt en zo. Je vind vaak de opmerking van organisatie van " geschikt voor 1.9" en dan is de vraag of je wel mee komt en door de bochten en bruggetjes komt. Vergelijk eens de maten van wielbasis van de beast en de "normale " 4x4.
Verder een prettige zoektocht.
M
schippertje
schippertje
Addict
Addict

Aantal berichten : 1108
Woonplaats : oudenaarde en de ardennen

Terug naar boven Ga naar beneden

Beginnen in het crawlen Empty Re: Beginnen in het crawlen

Bericht van NielsVV za 11 feb 2017 - 17:58

Het is gebeurt. Het beest is besteld. Had nog eerst even de Trailfinder overwogen, maar dit zou niet naar mijn volle zin zijn geweest. Ik weet dat het niet de makkelijkste is om te besturen, maar ik hou wel van een uitdaging.
Nu geduldig afwachten op het pakje en ondertussen al eens nadenken over hoe ik hem ga opbouwen qua interieur en wat ik als cargo ga monteren.

Hoop jullie bij een meeting eens te ontmoeten.
NielsVV
NielsVV
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 43
Woonplaats : Affligem [BE]

Terug naar boven Ga naar beneden

Beginnen in het crawlen Empty Re: Beginnen in het crawlen

Bericht van schippertje za 11 feb 2017 - 18:05

Proficiat
Het eerste heet dus nu veel geduld hebben.
Voor de laatste zin ligt het aan jezelf, wij zijn er.
M
schippertje
schippertje
Addict
Addict

Aantal berichten : 1108
Woonplaats : oudenaarde en de ardennen

Terug naar boven Ga naar beneden

Beginnen in het crawlen Empty Re: Beginnen in het crawlen

Bericht van NielsVV za 4 maa 2017 - 14:39

Afgelopen 2 weken flink doorgewerkt en vandaag een eerste test rit gemaakt. Test rit geslaagd!
Moet wel toegeven dat hij groter uitvalt dan ik in gedachten had. Is echt een groot, zwaar lomp ding. Zit een 55t motor in en in 2de versnelling kan ik hem traag lopend bijhouden. In 1ste gaat hij rustig overal door.

Beginnen in het crawlen 20170310
NielsVV
NielsVV
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 43
Woonplaats : Affligem [BE]

Terug naar boven Ga naar beneden

Beginnen in het crawlen Empty Re: Beginnen in het crawlen

Bericht van schippertje za 4 maa 2017 - 19:05

ziet er wel heel goed uit en lekker doorgewerkt. Nu eens wachten tot we hem in het echt tegen komen.
M
schippertje
schippertje
Addict
Addict

Aantal berichten : 1108
Woonplaats : oudenaarde en de ardennen

Terug naar boven Ga naar beneden

Beginnen in het crawlen Empty Re: Beginnen in het crawlen

Bericht van Bas di 7 maa 2017 - 14:04

Knap ding! Dat hij groot en zwaar is klopt wel, maar zoiets koop je niet puur voor de peformantie natuurlijk. Het is iets heel anders om mee te rijden dan bvb een SCX, en dat is uiteraard een uitdaging op zich. Dat gezegd zijnde heb ik dit soort wagens al dingen zien doen waar een 'normale' crawler het moeilijk mee heeft. Of meegaan met de beste crawlers waar je zou verwachten dat hij het niet zou halen. Een ander soort uitdaging dus, maar zeker ook plezant!
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Beginnen in het crawlen Empty Re: Beginnen in het crawlen

Bericht van NielsVV di 7 maa 2017 - 19:58

Het is zeker leuk om mee te rijden. Door de diepe modder ploetert hij lekker over en door. Heb zelf geen ervaring met een scx, heb er zelf nog nooit 1 in het echt gezien. Maar twijfel nog ofdat ik met deze naar een wtt zou gaan, afgaan op de filmpjes die ik al op yt gezien heb. Vooral zijn draaicirkel is vrij groot.

Spijtig dat ik den 26ste niet mee kan naar Erpe-Mere, anders was ik zeker van de partij. De datum van de wtt staat allessinds al vast in mijn agenda, alsook die van de G6.
NielsVV
NielsVV
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 43
Woonplaats : Affligem [BE]

Terug naar boven Ga naar beneden

Beginnen in het crawlen Empty Re: Beginnen in het crawlen

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum