RC Trial
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Car and motor maintenance

+5
broadsword1986
nilsken
desmoboy
rustigerudy
Hoggy
9 plaatsers

Ga naar beneden

Car and motor maintenance Empty Car and motor maintenance

Bericht van Hoggy wo 5 feb 2014 - 14:22

Car and motor maintenance

Door de modder rijden en baggeren is plezant en we laten ons allemaal wel eens verleiden om een plas of modderpoel in te duiken die dieper is dan goed is voor onze scaler of crawler. Heel plezant allemaal maar op lange termijn heeft dat zijn weerslag op de prestatie's en betrouwbaarheid van uw ride. Vuil, modder en zand zorgen voor slijtage en kunnen de levensduur van uw wagen aanzienlijk verkorten en daarom is het heel belangrijk om op regelmatige basis een groot onderhoud uit te voeren en uw wagen helemaal te demonteren waarbij je deze tot in de kleinste puntjes kan reinigen en terug alle bewegende delen goed kan smeren. Een ander voordeel van een groot onderhoud is dat er heel dikwijls verborgen gebreken aan het licht komen die vroeg of laat tot een defect kunnen leiden, om diezelfde reden is het ook altijd raadzaam een tweedehands aankoop altijd helemaal uit elkaar te schroeven vóór u ermee gaat rijden  Exclamation Naargelang de meetingomstandigheden rij ikzelf maximaal 3 meetings na elkaar voor ik een groot onderhoud uitvoer aan mijn wagens, na iedere meeting worden mijn wagens grondig gereinigd maar dat is lang geen groot onderhoud.

Daar ik met mijn Bronco CC-01 al enkele meetings had gereden was deze aan de beurt voor een groot onderhoud en hierbij ging mijn aandacht vooral naar de motor en zoals u gaat zien was dat meer dan nodig  Shocked 

Car and motor maintenance BILD1072_zps784550d1

Bij het verwijderen van de koolborstels detecteerde ik al vrij veel zand in de koolborstelschachten welk er voor zorgt dat de koolborstels zo goed als vast komen te zitten en daarbij ontstaat er slecht contact met het motoranker wat voor tijdens het draaien van de motor voor meer vonken zorgt en hoe meer vonken, hoe groter de vonkerosie van het anker wat niet alleen de levensduur van de motor verkort maar ook de prestatie's reduceert.

Car and motor maintenance BILD1073_zps226c6148

Zoals u ziet was er net niet genoeg zand en vuil om een zandsculpturenfestival te houden maar wel meer dan genoeg om de goede werking van de motor te belemmeren en dus was een grote onderhoudsbeurt zeker geen overbodige luxe  pale 

Car and motor maintenance BILD1075_zps76bc3c22

Gelukkig heeft het anker niet teveel geleden en is er vrijwel geen slijtage opgetreden. Let er bij het demonteren van een motor op waar de stelringen en isolatorring gemonteerd zijn want het is belangrijk om bij montage deze op dezelfde plaats te monteren zodat het anker in axiale richting niet teveel speling heeft.
De lagers waren gelukkig ook niet vastgelopen en na de reiniging van de motor werd er tijdens het inlopen vloeibaar vet toegevoegd aan de lagers.

Zoals ik al aanhaalde is er gelukkig vrijwel geen slijtage opgetreden aan het anker en is het ook niet nodig om het af te draaien zodat het weer mooi cylindrisch is. Een anker bestaat uit 3 delen en bij de overgang van het eene veld naar het andere veld door de koolborstel onstaat er telkens een vonk die voor erosie zorgt op die overgang. Op lange termijn zorgt de vonkerosie ervoor dat het anker de vorm aanneemt van een driehoekig ei waardoor de koolborstels in toenemende mate op en neer gaan springen op het anker waardoor de vonkerosie navenant nog gaat toenemen, gevolg; nog meer slijtage en verminderde prestatie's.

Car and motor maintenance Tekoop001

Bij een door slijtage aangetast anker gaan we dit door middel van kleine passen terug cyilndreren waarbij mijn Hudy ankerdraaibankje goed van pas komt. Het afdraaien van het anker zorgt ervoor dat de motor terug in topconditie verkeert en weer goed presteert. Bij  mijn anker was het nog niet nodig deze bewerking toe te passen, de foto vertoont de bewerking van een anker dat ik voor een RCT lid heb gecylindreerd.

Hoggy's Electric engines services

H.E.E.S. at your service  pig
Hoggy
Hoggy
Addict
Addict

Aantal berichten : 1466
Woonplaats : Gullegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Car and motor maintenance Empty Re: Car and motor maintenance

Bericht van rustigerudy wo 5 feb 2014 - 17:02

heel intresant  Car and motor maintenance 4078649926 
hees-tig
rustigerudy
rustigerudy
Addict
Addict

Aantal berichten : 876
Woonplaats : m****e

http://www.dumpert.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Car and motor maintenance Empty Re: Car and motor maintenance

Bericht van desmoboy do 6 feb 2014 - 1:37

Goe poeier JC, misschien kan je er ook bij zetten wat jj gebruikt om te kuisen en terug te smeren.
desmoboy
desmoboy
Regular
Regular

Aantal berichten : 483
Woonplaats : Damme-Moerkerke

Terug naar boven Ga naar beneden

Car and motor maintenance Empty Re: Car and motor maintenance

Bericht van Hoggy do 6 feb 2014 - 12:18

Awel dadde es nu ne kjé gin slicht gedacht va joen zé Desmo, k'ga sebiet ne kjé arrangeer'n  Wink 

Misschien iets te vanzelfsprekend voor ons doorwinterde RC ratten maar kan een gulden tip zijn voor noobie's  Idea 

Ik gebruik voor de smerigste klussen het liefst een gewone white spirit omdat dit relatief goedkoop is en ook 2 voordelen heeft; a) het tast de plastiek niet aan. b) het laat een dunne vettige film na op metalen onderdelen welk roestwerend werkt. Voor het ontvetten gebruik ik een afsluitbaar potje en verschillende penselen.

Car and motor maintenance BILD1078_zps72e6bbdb

Rem of kettingreinigers van Motip of Holts zijn de laatste jaren meer dan in prijs verdubbeld ( ong. 4€/ stuk) en gezien de autonomie van dergelijke spuitbussen iets te prijzig geworden want hoe groot de spuitbus ook is, als je niet oplet spuit u die snel leeg. ik heb echter een goed alternatief gevonden waar u het niet zo onmiddellijk zou verwachten, namelijk bij Lidl kosten de spuitbussen kettingreiniger net geen 0,50€ per stuk en in plaats van deze per spuitbus aan te kopen, koop ik deze per karton aan. De spuitbussen kettingreiniger werken echt goed op plaatsen waar je moeilijk bij kan met penseel en white spirit en bovendien werkt het heel doeltreffend omdat het echt alle vuil verwijdert, snel verdampt en geen sporen achterlaat op metalen delen. Het heeft echter één nadeel, het tast de plastiek aan maar niet in destructieve mate. De kettingreiniger neemt de satinglans van de plastieken onderdelen weg en maakt deze mat maar dat kan je eenvoudig oplossen met een vochtig poetsdoekje waardoor de glans terug keert.

Nog een bijkomende tip: als u spuitbussen gebruikt met om het even welke reinger zet er dan bij gebruik een potje onder om dit op te vangen, op die manier kan je de reiniger twee maal gebruiken  Idea 
Nog een andere "raad van tante Kaat" tip; is uw White spirit te veel vervuild door zand of ander vuil, laat deze dan door een koffiefilter lopen. Op die manier verwijder je alle vuil en kan je de white spirit meerdere malen gebruiken  Idea 

Car and motor maintenance BILD1080_zps64bba75c

Ik gebruik verschillende soorten vetten om te smeren die naargelang hun viscositeit en kleefkracht doelgericht geschikt zijn. één van mijn favorieten is vet met een heel lage viscositeit, heel vloeibaar dus en iets te dik om olie te zijn. Dit gebruik ik om gearboxen en assen helemaal vol te proppen want waar vet zit komt geen stof of vocht. Ander voordeel van dit vet is dat het altijd naar zijn laagste punt terug keert bij stilstand, naar het carter dus en waar het terug wordt opgenomen door de tandwielen als deze terug in beweging komen en op die manier wordt een optimale smering gegarandeerd. Het enige nadeel bij gebruik van vet met een lage viscositeit is dat er net zoals bij een echte L.R. Defender een plas olie onder komt te staan door de lekkage, het vet is zodanig vloeibaar dat het door de lagers heen bij het rijden naar buiten loopt en deze ook hierbij smeert. Niet dat de lekkage zo groot maar ik leg er een bierkaartje onder en bij voorkeur eentje van Duvel  Wink  Laughing 
Dit soort vet vet kan je vinden bij de brandstofhandel of bij een verdeler van lagers, ikzelf vond het bij een garage van vrachtwagens waar men het gebruikt voor het vullen van vrachtwagendifferentiëlen.

Ik gebruik ook nog andere soorten vet maar deze komen later aan bod.  pig


Laatst aangepast door Hoggy op do 6 feb 2014 - 14:07; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : spelling~tikfouten)
Hoggy
Hoggy
Addict
Addict

Aantal berichten : 1466
Woonplaats : Gullegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Car and motor maintenance Empty Re: Car and motor maintenance

Bericht van nilsken do 6 feb 2014 - 13:18

Hoggy schreef:

Het enige nadeel bij gebruik van vet met een lage viscositeit is dat er net zoals bij een echte L.R. Defender een plas olie onder komt te staan door de lekkage, het vet is zodanig vloeibaar dat het door de lagers heen bij het rijden naar buiten loopt en deze ook hierbij smeert. Niet dat de lekkage zo groot maar ik leg er een bierkaartje onder en bij voorkeur eentje van Duvel  Wink  Laughing 

Ik heb hier het gevoel dat er naar mij een bloempotteke gesmeten wordt...
Maar, desonks dat de uitspraak "Als een Land Rover niet lekt, het een teken is dat er geen olie in zit!" gemiddeld genomen als waarheid aanvaard wordt... Moet ik zeggen dat de mijne met nieuwe dichtingen (op 18 jarige leeftijd geen schande) lekvrij was! Was? Inderdaad want de Land Rover heeft ons verlaten. Niet omdat ik Engelse klodde beu was, niet omdat het een rijdend kerkhof was. Echter een praktisch probleem ivm zitplaatsen, gezinsuitbreiding en te weinig gebruik lagen aan de grond van de beslissing.
En laat ons nu eerlijk zijn, welke auto brengt op 18 jarige leeftijd met dik 200.00 km nog altijd 60% van het originele aankoop bedrag op? Juist, een Land Rover Defender!
Heb nog geen enkele Opel tegengekomen die hieraan kan voldoen  Very Happy 
Maar er zijn wel meerdere Duvels nodig geweest om het verlies te verteren.

Anyway, goed topic!
nilsken
nilsken
Addict
Addict

Aantal berichten : 1346
Woonplaats : Mortsel

Terug naar boven Ga naar beneden

Car and motor maintenance Empty Re: Car and motor maintenance

Bericht van desmoboy do 6 feb 2014 - 13:48

LoL, ik goan straks ne ké kiekn vo wa fotos te trekn va mien tuug in speitbussen en anderen.
desmoboy
desmoboy
Regular
Regular

Aantal berichten : 483
Woonplaats : Damme-Moerkerke

Terug naar boven Ga naar beneden

Car and motor maintenance Empty Re: Car and motor maintenance

Bericht van broadsword1986 vr 7 feb 2014 - 11:59

heel interessant topic J.C!
broadsword1986
broadsword1986
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 84
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Car and motor maintenance Empty Re: Car and motor maintenance

Bericht van Hoggy vr 7 feb 2014 - 13:40

broadsword1986 schreef:heel interessant topic J.C!

Dank u Steven

Het is de bedoeling dat het een nuttig topic wordt en we kunnen allemaal wel iets van elkaar opsteken door onze ervaringen hier neer te schrijven en ik heb nog heel wat tips die ik met jullie allemaal wil delen, wie weet steek ik ook nog iets op van jullie  Idea 
Hoggy
Hoggy
Addict
Addict

Aantal berichten : 1466
Woonplaats : Gullegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Car and motor maintenance Empty Re: Car and motor maintenance

Bericht van tamiyatony vr 14 feb 2014 - 11:25

Ik gebruik dus Wiolub LFP2 (dit is een lithium-gebaseerd vet). Dit vet gebruik ik om de vaste assen bij de SCX10 en aanverwanten te beschermen. Het smeert, is zeer vochtbestendig en kan grote druk en temperaturen aan. Beste is om dit elk jaar eens te vervangen, maar in mijn Honcho zit dit vet nu reeds 3 jaar en nog steeds geen probleem  Cool  Ook de gearboxen en diffs kan je ermee vullen, alleen zien dat je er niet té veel indoet want dan neemt de wrijving nogal toe!
Voor de draaiende onderdelen aan de buitenkant (doorsteek van de assen, sturing, koppeling van de aandrijfassen op de gearbox) gebruik ik na elke rit (eerst goed afspoelen met water natuurlijk!) een siliconen-spray. Dit werkt roestwerend, legt een dun smeerlaagje, maar heeft als voordeel dat het niet plakt en dus geen vuil meeneemt... Ik gebruik zeker GEEN WD40 want dat lost het olie/vet in je lagers op! En ik heb geen zin om telkens alle lagers te demonteren en opnieuw in te smeren  Wink 
En speciaal voor brushed motoren/lagers heb ik ook nog een potje naaimachine olie staan, maar dat gebruik ik niet zoveel.
Dat is het zo ongeveer. Mijn CR 35T motor heb ik één keer opengehad, goed uitgespoeld met water en dan met de tandenborstel erop. Nadien druppeltje naaimachineolie op de lagers en dat was het...
tamiyatony
tamiyatony
Regular
Regular

Aantal berichten : 491
Woonplaats : Antwerpen

Terug naar boven Ga naar beneden

Car and motor maintenance Empty Re: Car and motor maintenance

Bericht van tamiyatony vr 14 feb 2014 - 12:13

Oh ja, ook nog dit: voor de klassieken plastic tamiya tandwielen gebruik ik een tubeke wit cera-grease en voor de metalen tandwielen een grijs molybdenium-gebaseerd vet. Maar dit gebruik ik meer voor de modellen die nooit water of modder zien  Razz 
tamiyatony
tamiyatony
Regular
Regular

Aantal berichten : 491
Woonplaats : Antwerpen

Terug naar boven Ga naar beneden

Car and motor maintenance Empty Re: Car and motor maintenance

Bericht van ivanrc vr 14 feb 2014 - 13:44

Voldoende baggeren en blijven baggeren in water en modder.... heeft niks de kans om vast te lopen!  lol! 
ivanrc
ivanrc
Regular
Regular

Aantal berichten : 419
Woonplaats : Vlaams Brabant

Terug naar boven Ga naar beneden

Car and motor maintenance Empty Re: Car and motor maintenance

Bericht van Cornholio vr 14 feb 2014 - 19:04

Zeer goed topic J-C! Leuk met duidelijke foto's erbij.

Ik ben zelf tegenwoordig meer van het principe "ik repareer het wel als het kapot is" en dan nog liefst zonder alles te demonteren. Vroeger genoeg modellen gedemonteerd en vervolgens schroefje per schroefje met den tandenborstel proper gemaakt. Tegenwoordig heb ik hier geen zin meer in. Bovendien, en toch ook niet onbelangrijk, is het eigenlijk niet goed om je modellen constant te demonteren. Met name voor de schroefdraad in plastiek onderdelen kan dit na enkele malen nefast zijn...
Cornholio
Cornholio
Addict
Addict

Aantal berichten : 1151
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Car and motor maintenance Empty Re: Car and motor maintenance

Bericht van Jan vs vr 14 feb 2014 - 19:29

Leuk topic weer heel wat bijgeleerd!  Car and motor maintenance 4078649926 
Jan vs
Jan vs
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 58
Woonplaats : Bilzen

Terug naar boven Ga naar beneden

Car and motor maintenance Empty Re: Car and motor maintenance

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum