Briefke van Bpost
+2
Toyobart
desmoboy
6 plaatsers
Briefke van Bpost
Had al enkel weken terug een klein pakketje van RC materiaal besteld van HongKong. Deze is onderschept geweest door Gina Mulder.
Nu heb ik op de site van de Federale Overheid Financiën en dit heb ik gevonden.
1.Aankopen en verzendingen
Aankopen en verzendingen van een land gesitueerd buiten de Europese Unie
Indien u zaken aankoopt binnen de Europese Unie dient u geen invoerrechten te voldoen.
Er bestaan wel speciale regels in verband met BTW rechten enzake accijnzen.
Inlichtingen in deze materie zijn te bekomen via de link contacten.
A. Zendingen zonder vrijstelling.
Indien u goederen bestelt bij een leverancier buiten de Europese Unie (EU), moet u bij de invoer ervan in de EU rechten bij invoer, BTW en eventueel accijns betalen. Het feit dat de bestelling gebeurt via het internet of op een andere manier (brief, telefoon, fax, etc.) verandert geenszins de invoerprocedure. De hoogte van de belastingen hangt af van de soort goederen dat wordt ingevoerd. De tarieven zijn op volgende site op te zoeken:
BLEU GEBRUIKSTARIEF
Douanewaarde en Maatstaf van heffing
De Administratie gebruikt voor de berekening van de rechten bij invoer het begrip douanewaarde. Dat is in algemene zin de waarde die zij vaststelt op basis van de factuur. Voor de douane heeft immers elk goed een waarde. Bij gebrek aan een factuur baseert de douane zich op de door de communautaire regelgeving voorziene evaluatiemethodes. De douanewaarde vormt samen met de reeds berekende invoerrechten, accijnzen en bepaalde kosten dan weer de basis voor de berekening van de maatstaf van heffing BTW. Dat is het bedrag waarop de Administratie de BTW berekent.
B. Zendingen met vrijstelling
Wanneer u zendingen met een te verwaarlozen waarde invoert, kunt u onder bepaalde omstandigheden genieten van een vrijstelling van rechten en belastingen. Dat wil zeggen dat u bij invoer geen douanerechten en BTW moet betalen.
Wat is een zending met een te verwaarlozen waarde?
De vrijstelling voor zendingen met een te verwaarlozen waarde is zeer beperkt.
Onder “zending met een te verwaarlozen waarde” verstaat de administratie een zending met een te verwaarlozen waarde moet bovendien bestaan uit goederen waarvan de intrinsieke waarde per zending niet meer bedraagt dan:
22 EUR inzake BTW;
150 EUR inzake rechten bij invoer.
Deze zending die altijd rechtstreeks vanuit een land gesitueerd buiten de Europese Unie, naar een bestemmeling in de Europese Unie (in feite België) worden gezonden.
Bijgevolg kunnen er zich 3 situaties voordoen:
Wanneer de totale intrinsieke waarde van de zending niet meer bedraagt dan 22 euro wordt er in alle gevallen volledige vrijstelling van rechten bij invoer en BTW verleend.
Indien de totale waarde van de zending meer bedraagt dan 22 euro maar minder dan 150 euro, wordt de vrijstelling verleend van rechten bij invoer maar dient de BTW te worden betaald op de totale waarde van de zending, onverminderd de eventuele toepassing van andere vrijstellingsbepalingen.
Wanneer de waarde van de zending meer bedraagt dan 150 euro dienen de rechten bij invoer en de BTW te worden betaald op de totale waarde van de zending, onverminderd de eventuele toepassing van andere vrijstellingsbepalingen.
De alcoholische producten, parfums en toiletwaters evenals tabak en tabaksproducten zijn uitgesloten van de vrijstelling.
De zendingen die volledige vrijstelling genieten, kunnen zonder formaliteiten worden ingevoerd.
2.Zendingen van particulier naar particulier
Indien een familielid, vriend of kennis wonende buiten de Europese Unie u een zending, zelfs indien dit een geschenk is, zendt, zult u bij de invoer de rechten bij invoer, BTW en eventueel de accijns moeten betalen.
Onder sommige omstandigheden kunt u echter genieten van een vrijstelling van die belastingen (zie ook punt 1.). De vrijstelling geldt in algemene zin voor goederen die zijn vervat in zendingen, die door een particulier vanuit een land gesitueerd buiten de Europese Unie naar een andere particulier worden verzonden. De bestemmeling moet zich in België bevinden.
Om vrijstelling van belastingen te kunnen genieten moet de zending aan volgende voorwaarden voldoen:
A) Het moet gaan om en zending zonder handelskarakter.
Wat betekent “zonder handelskarakter” ?
Onder invoeren waaraan elk handelskarakter vreemd is moet worden verstaan invoeren die betrekking hebben op zendingen die tegelijkertijd:
een incidenteel karakter dragen
uitsluitend goederen bevatten die bestemd zijn voor persoonlijk gebruik door de geadresseerde dan wel voor gebruik door leden van zijn gezin; daarbij mag noch de aard, noch de hoeveelheid van die goederen op enig commercieel oogmerk duiden
door de afzender aan de geadresseerde worden gezonden zonder dat hiervoor door laatstgenoemde één of andere betaling moet worden verricht.
B) De waarde van de zending is maximaal € 45,00
De waarde is beperkt tot €45,00 per zending, met inbegrip van de goederen vermeld in punt C) hieronder.
Indien het gaat om een zending die uit verschillende goederen bestaat en de totale waarde van de zending is hoger dan €45,00 kan volgende regeling gelden.
Wanneer de zending kan opgesplitst worden in een gedeelte goederen die samen maximaal 45€ waard zijn en de overige goederen kan u vrijstelling bekomen voor de goederen die samen maximaal € 45,00 waard zijn. Op de overige goederen in de zending dient er echter wel nog altijd de rechten en belastingen bij invoer te worden betaald.
(voorbeeld)
Een zending bevat 4 artikelen, een horloge (100 euro) , een stuk speelgoed (15 euro) , een DVD (20 euro) en een videospel (30 euro).
Goederen die maximaal 45 euro waard zijn kunnen met vrijstelling worden ingevoerd.
Combinatie die wel met vrijstelling ingevoerd kunnen worden :
-Het speelgoedstuk en de DVD , samen 35 euro
-Het speelgoedstuk en het videospel , samen 45 euro.
Alle andere combinaties kunnen nier omdat de gecombineerde waarde steeds meer dan 45 euro bedraagt, bijvoorbeeld de DVD en het videospel samen zijn samen 50 euro waard.
Op overblijvende artikelen moet steeds aale belastingen bij invoer worden betaald.
De waarde van één afzonderlijk goed kan echter niet gesplitst worden. Indien één goed meer dan €45,00 waard is moet er altijd rechten en belastingen betaald worden op de volledige waarde.
C) Beperking in hoeveelheid voor bepaalde producten
Naast de algemene beperking in waarde vermeld onder B), geldt er voor sommige producten per zending eveneens een beperking in hoeveelheid (zelfs als hun waarde lager is dan de limiet in punt B)). Hieronder vindt u de volledige tabel van de goederen voor dewelke de vrijstelling per zending gelimiteerd is tot de voor elk van hen vastgestelde hoeveelheden
Nu heb ik op de site van de Federale Overheid Financiën en dit heb ik gevonden.
1.Aankopen en verzendingen
Aankopen en verzendingen van een land gesitueerd buiten de Europese Unie
Indien u zaken aankoopt binnen de Europese Unie dient u geen invoerrechten te voldoen.
Er bestaan wel speciale regels in verband met BTW rechten enzake accijnzen.
Inlichtingen in deze materie zijn te bekomen via de link contacten.
A. Zendingen zonder vrijstelling.
Indien u goederen bestelt bij een leverancier buiten de Europese Unie (EU), moet u bij de invoer ervan in de EU rechten bij invoer, BTW en eventueel accijns betalen. Het feit dat de bestelling gebeurt via het internet of op een andere manier (brief, telefoon, fax, etc.) verandert geenszins de invoerprocedure. De hoogte van de belastingen hangt af van de soort goederen dat wordt ingevoerd. De tarieven zijn op volgende site op te zoeken:
BLEU GEBRUIKSTARIEF
Douanewaarde en Maatstaf van heffing
De Administratie gebruikt voor de berekening van de rechten bij invoer het begrip douanewaarde. Dat is in algemene zin de waarde die zij vaststelt op basis van de factuur. Voor de douane heeft immers elk goed een waarde. Bij gebrek aan een factuur baseert de douane zich op de door de communautaire regelgeving voorziene evaluatiemethodes. De douanewaarde vormt samen met de reeds berekende invoerrechten, accijnzen en bepaalde kosten dan weer de basis voor de berekening van de maatstaf van heffing BTW. Dat is het bedrag waarop de Administratie de BTW berekent.
B. Zendingen met vrijstelling
Wanneer u zendingen met een te verwaarlozen waarde invoert, kunt u onder bepaalde omstandigheden genieten van een vrijstelling van rechten en belastingen. Dat wil zeggen dat u bij invoer geen douanerechten en BTW moet betalen.
Wat is een zending met een te verwaarlozen waarde?
De vrijstelling voor zendingen met een te verwaarlozen waarde is zeer beperkt.
Onder “zending met een te verwaarlozen waarde” verstaat de administratie een zending met een te verwaarlozen waarde moet bovendien bestaan uit goederen waarvan de intrinsieke waarde per zending niet meer bedraagt dan:
22 EUR inzake BTW;
150 EUR inzake rechten bij invoer.
Deze zending die altijd rechtstreeks vanuit een land gesitueerd buiten de Europese Unie, naar een bestemmeling in de Europese Unie (in feite België) worden gezonden.
Bijgevolg kunnen er zich 3 situaties voordoen:
Wanneer de totale intrinsieke waarde van de zending niet meer bedraagt dan 22 euro wordt er in alle gevallen volledige vrijstelling van rechten bij invoer en BTW verleend.
Indien de totale waarde van de zending meer bedraagt dan 22 euro maar minder dan 150 euro, wordt de vrijstelling verleend van rechten bij invoer maar dient de BTW te worden betaald op de totale waarde van de zending, onverminderd de eventuele toepassing van andere vrijstellingsbepalingen.
Wanneer de waarde van de zending meer bedraagt dan 150 euro dienen de rechten bij invoer en de BTW te worden betaald op de totale waarde van de zending, onverminderd de eventuele toepassing van andere vrijstellingsbepalingen.
De alcoholische producten, parfums en toiletwaters evenals tabak en tabaksproducten zijn uitgesloten van de vrijstelling.
De zendingen die volledige vrijstelling genieten, kunnen zonder formaliteiten worden ingevoerd.
2.Zendingen van particulier naar particulier
Indien een familielid, vriend of kennis wonende buiten de Europese Unie u een zending, zelfs indien dit een geschenk is, zendt, zult u bij de invoer de rechten bij invoer, BTW en eventueel de accijns moeten betalen.
Onder sommige omstandigheden kunt u echter genieten van een vrijstelling van die belastingen (zie ook punt 1.). De vrijstelling geldt in algemene zin voor goederen die zijn vervat in zendingen, die door een particulier vanuit een land gesitueerd buiten de Europese Unie naar een andere particulier worden verzonden. De bestemmeling moet zich in België bevinden.
Om vrijstelling van belastingen te kunnen genieten moet de zending aan volgende voorwaarden voldoen:
A) Het moet gaan om en zending zonder handelskarakter.
Wat betekent “zonder handelskarakter” ?
Onder invoeren waaraan elk handelskarakter vreemd is moet worden verstaan invoeren die betrekking hebben op zendingen die tegelijkertijd:
een incidenteel karakter dragen
uitsluitend goederen bevatten die bestemd zijn voor persoonlijk gebruik door de geadresseerde dan wel voor gebruik door leden van zijn gezin; daarbij mag noch de aard, noch de hoeveelheid van die goederen op enig commercieel oogmerk duiden
door de afzender aan de geadresseerde worden gezonden zonder dat hiervoor door laatstgenoemde één of andere betaling moet worden verricht.
B) De waarde van de zending is maximaal € 45,00
De waarde is beperkt tot €45,00 per zending, met inbegrip van de goederen vermeld in punt C) hieronder.
Indien het gaat om een zending die uit verschillende goederen bestaat en de totale waarde van de zending is hoger dan €45,00 kan volgende regeling gelden.
Wanneer de zending kan opgesplitst worden in een gedeelte goederen die samen maximaal 45€ waard zijn en de overige goederen kan u vrijstelling bekomen voor de goederen die samen maximaal € 45,00 waard zijn. Op de overige goederen in de zending dient er echter wel nog altijd de rechten en belastingen bij invoer te worden betaald.
(voorbeeld)
Een zending bevat 4 artikelen, een horloge (100 euro) , een stuk speelgoed (15 euro) , een DVD (20 euro) en een videospel (30 euro).
Goederen die maximaal 45 euro waard zijn kunnen met vrijstelling worden ingevoerd.
Combinatie die wel met vrijstelling ingevoerd kunnen worden :
-Het speelgoedstuk en de DVD , samen 35 euro
-Het speelgoedstuk en het videospel , samen 45 euro.
Alle andere combinaties kunnen nier omdat de gecombineerde waarde steeds meer dan 45 euro bedraagt, bijvoorbeeld de DVD en het videospel samen zijn samen 50 euro waard.
Op overblijvende artikelen moet steeds aale belastingen bij invoer worden betaald.
De waarde van één afzonderlijk goed kan echter niet gesplitst worden. Indien één goed meer dan €45,00 waard is moet er altijd rechten en belastingen betaald worden op de volledige waarde.
C) Beperking in hoeveelheid voor bepaalde producten
Naast de algemene beperking in waarde vermeld onder B), geldt er voor sommige producten per zending eveneens een beperking in hoeveelheid (zelfs als hun waarde lager is dan de limiet in punt B)). Hieronder vindt u de volledige tabel van de goederen voor dewelke de vrijstelling per zending gelimiteerd is tot de voor elk van hen vastgestelde hoeveelheden
desmoboy- Regular
- Aantal berichten : 483
Re: Briefke van Bpost
Mijn pakje is minder dan 100 euro en toch zal ik een kleine 50 euro bij moeten betalen. Maakt niet uit zal toch goekoper zijn dan hier kopen. Ik had er zowiezo al de rekening mee gehouden moest er douane kosten bijkomen.
desmoboy- Regular
Mja , het is altijd gokken , maar pakjes van de USA hebben bijna altijd prijs , China minder.
Toyobart- Addict
- Aantal berichten : 1186
Ik heb ook de indruk dat ze tegenwoordig veel vaker vangen dan vroeger. Blijkbaar vangen ze nu ook op zelfstandige basis bij de post, en dat geeft altijd vuurwerk...
Ik hoop dat ze bij mij nu nog eens voor ene keer braaf gaan zijn se....
Ik hoop dat ze bij mij nu nog eens voor ene keer braaf gaan zijn se....
nilsken- Addict
- Aantal berichten : 1346
Ik denk wie dat er leuke extra's voor zijn Rig wil, zowiezo in de USA of in Asia uit komt. Mijn pakje komt uit HongKong, maar de waarde op papier staat 10USD en blijkbaar vonden ze dit niet juist. Ik denk dat ik mijn spullen vannaf nu in kleinere stukken ga bestellen.
Wie een ander voorstel heeft mag altijd posten hé.
Wie een ander voorstel heeft mag altijd posten hé.
desmoboy- Regular
Ik heb dit ook al tegegekomen met een pakketje van rc-mart .
wat zat er in :_ tamiya body
_alu spoiler
_stickervelletje
totaal een waarde van 29 euro en ik mocht 27 euro invoertaks betalen.
Nu bestel ik redelijk veel van asiatees.com en daar heb ik nog geen duane kosten moeten betalen.
Ik denk als je pakket niet te groot is dat het zo niet opvalt voor de duane.
Nu heb ik me laten vertellen als je het laat verzenden met een snelle verzending dat je ook meer kans hebt dat je pakket er uit wordt gepikt.
wat zat er in :_ tamiya body
_alu spoiler
_stickervelletje
totaal een waarde van 29 euro en ik mocht 27 euro invoertaks betalen.
Nu bestel ik redelijk veel van asiatees.com en daar heb ik nog geen duane kosten moeten betalen.
Ik denk als je pakket niet te groot is dat het zo niet opvalt voor de duane.
Nu heb ik me laten vertellen als je het laat verzenden met een snelle verzending dat je ook meer kans hebt dat je pakket er uit wordt gepikt.
davy (just drift it crew)- Regular
- Aantal berichten : 297
Heb jij op 29 euro, 27 euro boete betaald ?
desmoboy- Regular
desmoboy schreef:Heb jij op 29 euro, 27 euro boete betaald ?
denk dat er niet veel keuze is met de douane
nadeel is dat ze geen bewijs voorleggen als ze iets moeten vernietigen
(vb illegale zenders/ontvangers )
yep bij asiatees heb ik eens fedex laten verzenden en had ff 45€ aan mijn geslachtsdelen,
20€ verzending kwijt , 30€ onkosten van fedex en nog eens 15€ douane,
dus wacht ik wel op de bananenboot als ik nog iets bestel
20€ verzending kwijt , 30€ onkosten van fedex en nog eens 15€ douane,
dus wacht ik wel op de bananenboot als ik nog iets bestel
Boussini- Addict
- Aantal berichten : 2050
15 euro valt toch nog best mee
desmoboy- Regular
rustigerudy schreef:desmoboy schreef:Heb jij op 29 euro, 27 euro boete betaald ?
denk dat er niet veel keuze is met de douane
nadeel is dat ze geen bewijs voorleggen als ze iets moeten vernietigen
(vb illegale zenders/ontvangers )
Ik denk dat ze ook niet veel vernietigen, maar eerder veel scheef slagen.
Als ik de verhalen van een oud douanier mag geloven, hebben die allemaal wel een aandeeltje gehad in het vernietigen van goederen...
Maar je mag natuurlijk nooit niemand beschuldigen zonder bewijs...
nilsken- Addict
- Aantal berichten : 1346
Voordelen in natura, LoL ja, ja da zal wel. Ik ken die praktijken ook hier in zeebrugge, met contaiers die gevallen zijn waar deze dan open zijn geweest. Dan heb je de inhoud ernaa die niet meer klopt. Waar zouden die stukken zijn, hahaha. Spoorloos, hmmmm
desmoboy- Regular
ik denk ook zoietsdesmoboy schreef:Voordelen in natura, LoL ja, ja da zal wel. Ik ken die praktijken ook hier in zeebrugge, met contaiers die gevallen zijn waar deze dan open zijn geweest. Dan heb je de inhoud ernaa die niet meer klopt. Waar zouden die stukken zijn, hahaha. Spoorloos, hmmmm
Yep ik heb dat moeten betalen het tschijnt dat het helpt om niet met een rappe verzending te bestellen ,heb ik horen zeggen natuurlijk maar ik ga dit eens testen door alles te bestellen met een trage verzending .ik zal een beetje meer geduld moete hebben :pdesmoboy schreef:Heb jij op 29 euro, 27 euro boete betaald ?
davy (just drift it crew)- Regular
- Aantal berichten : 297
Permissies van dit forum: