RC Trial
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Traxxas 4x4 Stampede

4 plaatsers

Ga naar beneden

Traxxas 4x4 Stampede Empty Traxxas 4x4 Stampede

Bericht van desmoboy di 3 dec 2013 - 22:19

Yo de mannen,

Ik heb een 4x2 en een 4x4. Nu die 4x2 heeft een gewoon gesmeerde dif. En mijn 4x4 is gevuld met olie. Als ik alle olie eruit zou laten wat zou er gebeuren ? Welke gevolg zou de dif kunnen hebben.
desmoboy
desmoboy
Regular
Regular

Aantal berichten : 483
Woonplaats : Damme-Moerkerke

Terug naar boven Ga naar beneden

Traxxas 4x4 Stampede Empty Re: Traxxas 4x4 Stampede

Bericht van Hoggy di 3 dec 2013 - 23:27

De olie zorgt voor een bepaalde weerstand in de werking van het differentieel, hoe lager de viscositeit van de olie , hoe hoger de weerstand. De olie functioneert dus ook als sper en zorgt ook zo voor een betere grip van de wagen.
De olie zorgt tevens voor de smering van het diff, zonder olie rijden is vermoedelijk om problemen vragen.
Hoggy
Hoggy
Addict
Addict

Aantal berichten : 1466
Woonplaats : Gullegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Traxxas 4x4 Stampede Empty Re: Traxxas 4x4 Stampede

Bericht van Bas di 3 dec 2013 - 23:36

Hoggy schreef:... hoe lager de viscositeit van de olie , hoe hoger de weerstand.
Correctie: hoe HOGER de viscositeit, hoe hoger de weerstand Smile
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Traxxas 4x4 Stampede Empty Re: Traxxas 4x4 Stampede

Bericht van Hoggy wo 4 dec 2013 - 0:23

Bas schreef:
Hoggy schreef:... hoe lager de viscositeit van de olie , hoe hoger de weerstand.
Correctie: hoe HOGER de viscositeit, hoe hoger de weerstand Smile
Bizarre veronderstelling Bas

Hoe hoger de viscositeit, hoe hoger de vloeibaarheid en hoe lager de weerstand lijkt mij logischer.
Water is vloeibaarder dan bvb honing en als je beide vloeistoffen met gelijke druk uit een flacon spuit zal het flacon met water sneller leeg zijn. Het diff werkt op hetzelfde principe en dikke olie (lage viscositeit) geeft een grotere weerstand om doorheen de kegeltandwielen te vloeien wat op zich voor een vertragende werking zorgt.

Hetzelfde principe geldt trouwens ook voor dampers en in dit geval is viscositeit van de olie nog belangrijker dan het weerstandcoëfficiënt van de veren, een lage viscositeit geeft een hogere demping en dus een hogere vertragende werking van de dampers of oilshocks

Ik denk dat we een hulplijn in de vorm van professor Boussini moeten inroepen om de knoop door te hakken,eens zien wie gelijk heeft.
Hoggy
Hoggy
Addict
Addict

Aantal berichten : 1466
Woonplaats : Gullegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Traxxas 4x4 Stampede Empty Re: Traxxas 4x4 Stampede

Bericht van desmoboy wo 4 dec 2013 - 0:39

Ok, maar dan in de 4x2 is er geen olie in de dif. Die is enkel gesmeerd ? Ik dacht ook wel hoe vloeibaarder de olie, hoe zwakker de weerstand. En andersom.
desmoboy
desmoboy
Regular
Regular

Aantal berichten : 483
Woonplaats : Damme-Moerkerke

Terug naar boven Ga naar beneden

Traxxas 4x4 Stampede Empty Re: Traxxas 4x4 Stampede

Bericht van Bas wo 4 dec 2013 - 7:49

Hoggy schreef:Bizarre veronderstelling Bas ...
Hoe hoger de viscositeit waarde, hoe druiperiger de vloeistof.

Olie van 200 is 'lopender' dan olie van 1000. Ik dacht dat de viscositeit van water '1' is, en men zo naar boven werkt. Maar dat weet ik niet zeker. Ik heb een potje difflube staan met viscositeit 1.000.000 - en dat is toch 'iets vaster' dan demperolie van 200...

Uw uitleg is correct, alleen de veronderstelling dat een lagere viscositeitswaarde een druiperigere vloeistof is, is fout.
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Traxxas 4x4 Stampede Empty Re: Traxxas 4x4 Stampede

Bericht van joeri1970 wo 4 dec 2013 - 17:24

eeuwige discussie Very Happy 

viscositeit

hoe hoger de viscositeit (traagvloeibaarheid of stroperigheid) hoe meer weerstand deze vloeistof zal bieden aan "verandering"
dus water in de diff = nauwelijks verschil, olie met hoge viscositeit in de diff = meer weerstand

viscositeit is niet te verwarren met viscositeitsindex

google is ons aller vriend!
joeri1970
joeri1970
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 135
Woonplaats : Sint-Pauwels

Terug naar boven Ga naar beneden

Traxxas 4x4 Stampede Empty Re: Traxxas 4x4 Stampede

Bericht van Hoggy wo 4 dec 2013 - 18:38

OEPS Embarassed 

misverstand mijnentwege Crying or Very sad 

Altijd gedacht; hoe hoger de viscositeit, hoe hoger de vloeibaarheid Exclamation 
feitelijk is het dus net andersom, zo je maar weer dat je nooit te oud bent om te leren of om te corrigeren dat je fout hebt aangeleerd.
Hoggy
Hoggy
Addict
Addict

Aantal berichten : 1466
Woonplaats : Gullegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Traxxas 4x4 Stampede Empty Re: Traxxas 4x4 Stampede

Bericht van joeri1970 wo 4 dec 2013 - 19:52

men is nooit te oud om te leren

en als ge 90 jaar zijt (of daar omtrent) dan weet ge eindelijk alles! LOL
joeri1970
joeri1970
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 135
Woonplaats : Sint-Pauwels

Terug naar boven Ga naar beneden

Traxxas 4x4 Stampede Empty Re: Traxxas 4x4 Stampede

Bericht van desmoboy do 12 dec 2013 - 2:38

Ik zal de twee difs, laten uitlopen en met heel vloeibare olie vullen en testen. Daarna met iets minder vloeibare olie en testen. Ik wil het gevoel van de auto voel als je rap gas geeft. Nu is het zo dat als ik al rijdend vol gas geef de auto naar één of de andere kant trekt. Maar mijn 4x2 doet dat niet.
desmoboy
desmoboy
Regular
Regular

Aantal berichten : 483
Woonplaats : Damme-Moerkerke

Terug naar boven Ga naar beneden

Traxxas 4x4 Stampede Empty Re: Traxxas 4x4 Stampede

Bericht van Bas do 12 dec 2013 - 8:01

Ik denk niet dat je diff lube daar iets aan gaat veranderen, wat je voelt is torque steer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Torque_steering

De wagen trekt naar één kant door de kracht van de motor, trekt eigenlijk heel het chassis scheef waardoor je ophanging de schok opvangt (want de grond doet dat nu eenmaal niet). Dat geeft een verandering in de geometrie, en dus in de sturing/richting. Je zou een slipkoppeling kunnen steken, maar dan verlies je ook power - en dat is eigenlijk geen oplossing voor je probleem. Je zal ermee moeten leren rijden, vrees ik.

Je 2x4 heeft dat niet omdat die geen aandrijving heeft op de voorwielen, en zijn motor in de andere richting geplaatst zal zijn. Die trekt alleen maar naar beneden, niet naar opzij.

Hopelijk snap je iets van m'n uitleg Smile
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Traxxas 4x4 Stampede Empty Re: Traxxas 4x4 Stampede

Bericht van desmoboy do 12 dec 2013 - 11:54

Ja, ja het is geen chinees. Toch niets technisch zoals elektronica. Ik heb nog op een ander forum gelezen dat de zwaardere olie achteraan moet en de lichtere vooraan. En zal dan met de slipkoppeling oefenen. Het blijft leuk uit proberen.
desmoboy
desmoboy
Regular
Regular

Aantal berichten : 483
Woonplaats : Damme-Moerkerke

Terug naar boven Ga naar beneden

Traxxas 4x4 Stampede Empty Re: Traxxas 4x4 Stampede

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum