RC Trial
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Cornholio's Phantom

+6
tamiya2000
magic2002
Hoggy
Frakke393
Bas
Cornholio
10 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Cornholio's Phantom

Bericht van Cornholio wo 11 sep 2013 - 21:49

Tot enkele weken geleden wist ik, buiten het feit dat ze bestonden, niets van multicopters. Maar het leek mij wel een fascinerende tak binnen de modelbouw dus zijn we ons maar eens beginnen inlezen over het onderwerp (eigenlijk naar aanleiding van de Parrot die Magic2002 te koop had staan én zijn filmpje van de Phantom, m’n vrouw neemt u dat nog altijd kwalijk trouwens Wink). Het leek mij dan ook wel interessant om de vergaarde kennis tot nu toe te delen hier op het forum voor eventuele andere geïnteresseerden.
Dus voor de mensen die, net als ik tot voor kort, nog nooit van multicopters en meer specifiek de Phantom gehoord hebben bij deze een kleine introductie:

Cornholio's Phantom Photo%207-09-13%2017%2049%2046%20%28Small%29
(569 Euro is de “oude” prijs, nu is hij te koop voor 419 Euro, waarschijnlijk omdat de opvolger “Vision” er bijna zit aan te komen.)

De Phantom is een zogenaamde quadcopter, wat niet meer wil zeggen dan dat hij vier (quad) propellers heeft. Je hebt trouwens ook nog tri-, hexa- en octocopters met respectievelijk 3, 6 en 8 propellors. Allemaal vallen ze onder de noemer multirotors (of multicopters) en worden over het algemeen gebruikt om aan luchtfotografie te doen (zowel foto's als video), de grotere modellen nemen zelfs DSLR (Digitale Single Lens Reflex) camera's mee de lucht in (ga ik nooit mogen met die van mijn vrouw Rolling Eyes). In navolging van luchtfotografie kwam ook FPV (First Person View) vliegen er al snel bij, opzich heel speciaal en altijd makkelijk dat je effectief kan zien wat je aan het filmen bent.

Maar je kan er natuurlijk ook "gewoon" mee stuntvliegen:


Je spreekt dan wel over een compleet andere set-up dan voor luchtfotografie, maar het kan dus wel Twisted Evil

Een quadcopter dus, vrij simpel principe: klein platform met vier armen eraan, op het einde van die armen telkens één motor met een vliegtuigschroef erop. Elke motor heeft zijn eigen esc dewelke allemaal worden aangestuurd door een centraal gemonteerde flightcontroller, de meest bekende zijn de NAZA, de MultiWii en het Hobbyking KK bordje. Voorts uiteraard je ontvanger en je bent klaar... tenzij je nog wat wilt uitbreiden natuurlijk, je hebt o.a. nog GPS en kompasmodules evenals videozenders en gimbals (= automatische en/of op afstand bedienbare houder om je camera in te plaatsen) die je erbij kan opzetten en waarschijnlijk vergeet ik nog wel het één en ander.

De Phantom wordt verkocht als een totaaloplossing, RTF dus (*maar er is ook een versie zonder zender te koop), deze bevat naast de Phantom zelf ook de zender, een 3s lipo, een balanceerlader en 2 sets propellors. Kwestie van de lipo te laden, landingsgestel monteren en propellors erop zetten.


Het eerste wat mij opviel toen ik de doos openmaakte was hoe klein hij eigenlijk wel is én hoe kwalitatief alles afgewerkt is. Een handleiding ontbreekt echter, i.p.v. daarvan heeft DJI diverse filmpjes gemaakt zoals bovenstaande en downloadbare pdf-files. Leuk maar ik ben oldschool en heb toch graag een papieren versie, gelukkig kun je de pdf's gemakkelijk afdrukken. Echter niets van dat alles gedaan, ik was té hevig om hem te testen. Dus na de montage en het opladen van de batterij direct de tuin in, batterij erin, motoren starten en lift-off. Eerst even voorzichtig alle functies getest om vervolgens binnen de minuut boven de daken te zitten en echt rondjes te vliegen (eerste keer voor mij!). Mijn kameraad die nog nooit een zender in z'n handen heeft gehad, na en korte uitleg over de bediening, ook even laten proberen en buiten enkele oriëntatieproblemen ging ook dit vlekkeloos. Echt RTF dus!

Bovenstaande zou ik allemaal niet aangedurfd hebben moest er geen noob-functies op gezeten hebben. Het toestel is namelijk standaard reeds voorzien van een gps en kompas waardoor het quasi perfect stil blijft hangen van zodra je de sticks loslaat. Ook zorgen deze onderdelen ervoor dat het toestel vanzelf terug naar het punt van vertrek kan terugkeren, handig wanneer de verbinding met het toestel zou verbreken maar ook als je de oriëntatie even kwijt bent bv. De gps functie kun je trouwens at random in of uitschakelen, ook tijdens een vlucht mocht je even vrij willen vliegen. Een andere noob-functie is er ivm de batterij, wanneer de batterij bijna leeg is zie je dit door snelle rode flitsen aan de achterzijde van het toestel, bedoeling is om dan zo snel mogelijk te landen. Negeer je dit zal het toestel kort daarna zelf een noodlanding doen, dit doet het dan wel op plaats waar het zich op dat moment bevind.

Zoals ik al zei, toestel is echt RTF dus echte upgrades zijn er ook niet meer nodig enkel de losse propellor protectors zou ik wel aanraden om erbij te kopen (moet ik zelf ook nog doen), het landingsgestel is nogal klein en op een oneffen ondergrond (gras) durft hij nog al eens omkiepen. Bij een noodlanding bij mij boven een patattenveld deed hij dat dus ook, geen schade maar wel vuil Rolling Eyes 
Extra lipo's kunnen ook wel nodig zijn, want aangezien de ruimte in het toestel vrij beperkt is kan er maximum een 3s lipo in van 2200mAh. Al die elektronica verbruikt uiteraard een pak stroom waardoor de vliegtijd ook amper 10 min. bedraagt.
Sommige kopen ook andere (carbon) propellors bijwijze van upgrade maar het nut ontgaat mij daar momenteel even van, mogelijk kan iemand anders dit even toelichten?

De extra's, dat is iets helemaal anders natuurlijk (uitbreiden ipv verbeteren) en daar zijn er veel van :)Hieronder een kleine opsomming.

Een GoPro camera: eigenlijk een beetje een "verplichte" toevoeging, dit model is niet bedoeld om mee te stuntvliegen maar voor luchtopnames. Een GoPro, of één van de vele andere "actioncams" is dus eigenlijk wel noodzakelijk. Topmodel momenteel is de Hero 3 Black Edition (richtprijs €449).

Cornholio's Phantom 01_h3_black_included

Een gimbal: houder waar je een camera kan inplaatsen zodat het beeld dat je opneemt altijd recht (lees: evenwijdig met de evenaar) blijft, ook als je in een bocht draait bv. Het topmodel hiervan is momenteel de DJI Zenmuse H3-2D (€529) dewelke is uitgerust met brushless motoren en is opgehangen aan een trillingsdempende bevestiging. Uiteraard zijn er ook hiervan goedkopere alternatieven te vinden op Ebay.

Cornholio's Phantom _MG_4674


Video transmitter: Luchtopnames zijn leuk, maar het is nog veel leuker als je op de grond kan zien wat de camera in de lucht ziet (en ook een pak handiger Wink). [url=http://immersionrc.com/product-details.php?fpv_product=11&fpv_product_name=5.8GHz 25mW Tx]ImmersionRC[/url] (vanaf $49) is hierin één van de populairste met zenders op verschillende frequenties waarvan 5,8GHz de meest interessante is voor in ons Belgenlandje. Echter de wetgeving hier zegt dat het zendvermogen maximaal 25mW mag zijn terwijl de meest voorkomende zenders algauw 250mW tot zelfs 600mW uitzenden. Opletten hiervoor dus want niet alleen zouden deze door de douane in beslag kunnen genomen worden, bij gebruik ervan zou je ook een stevige boete kunnen krijgen (+ inbeslagname) Exclamation  Met 25mW zou je, volgens wat ik gelezen heb, onder ideale omstandigheden toch tot een 100m moeten kunnen gaan. Door het gebruik van [url=http://immersionrc.com/product-details.php?fpv_product=23&fpv_product_name=SpiroNET Patch, 5.8GHz CP Antenna]Circularly Polarized[/url] antennes zou je het bereik ook nog wat kunnen verbeteren.

Transmitter:
Cornholio's Phantom Banner

De gewone Circularly Polarized SpiroNET antennes:
Cornholio's Phantom 1728-1

En de SpiroNET Patch antenne speciaal ontwikkeld om de 25mW limiet te verbeteren:
Cornholio's Phantom IMG_20130205_112349_zpsaea204f1

Video ontvanger: het signaal moet natuurlijk ook terug opgevangen worden ;)Ook hier weer een product van ImmersionRC: Uno5800 v2 5.8GHz A/V Rx ($69,99) en ook weer met de 25mW limiet in gedachte.

Cornholio's Phantom Banner

Base station: een kleine monitor waar je de ontvanger op aansluit. Simpel zelf samen te stellen mbv een achteruitrijscherm van een auto bv. Hobbyking (€138,34) heeft echter ook een leuke oplossing:

Cornholio's Phantom 40265(2)

Video goggles: Voor het echte FPV gevoel ga je natuurlijk voor het gebruik van goggles. In dit segment is Fat Shark de populairste, zij hebben verschillende modellen in hun gamma afhankelijk van de noden/wensen. De Dominator ($300) zou het mooiste beeld geven en is modulair, je kan er dus zelf functies zoals head-tracking aan toevoegen. De Predator V2 ($280) is een complete set met Tx/Rx en een CMOS cameraatje. Ook de andere modellen zijn reeds voorzien van een ingebouwde 5,8GHz ontvanger.

Cornholio's Phantom 1719-1

Gimbal aansturing: Mocht je niet enkel de camera automatisch waterpas willen hebben maar wil hem ook nog kunnen tilten (naar voor/onder richten) heb je hier ook nog een aansturing voor nodig. DJI heeft een upgradekitje beschikbaar voor hun Zenmuse wat dit mogelijk maakt, zelfs vanaf de standaard zender. Geen idee of dit ook werkt voor andere gimbals...


Zo, dit was het zowat denk ik, of toch voor zover mijn "kennis" tot nu toe reikt ;)Ik hoop dat iemand er iets aan heeft gehad.
Mettertijd zou ik mijn eigen Phantom liefst uitrusten met al het bovenstaande, een GoPro als eerste, maar eerst terug voor wat budget zorgen denk ik Wink

Voor de volledigheid hieronder de overige instructiefilmpjes van DJI voor de Phantom.

DJI Phantom Chapter 2: Pre-Flight Checklist


DJI Phantom Chapter 3: First Flight


DJI Phantom Chapter 4: Flight Modes


DJI Phantom Chapter 5: Intro to IOC

Meer video's kun je vinden op de DJI website.
Cornholio
Cornholio
Addict
Addict

Aantal berichten : 1151
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Re: Cornholio's Phantom

Bericht van Bas do 12 sep 2013 - 2:49

Mooie guide, bedankt Cornholio!

Nadeel ervan is dat ik er nu ook eentje wil Smile
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Re: Cornholio's Phantom

Bericht van Cornholio do 12 sep 2013 - 8:12

Graag gedaan Bas, enne... dat was deels de bedoeling hé Twisted Evil 
Cornholio
Cornholio
Addict
Addict

Aantal berichten : 1151
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Re: Cornholio's Phantom

Bericht van Frakke393 do 12 sep 2013 - 12:17

ja hoor, zeer mooi guide!! Wel even melden dat ik via de UK mijn gopro black voor 110 euro minder aan huis geleverd heb gekregen. Kwestie van hier en daar wat $'s te sparen ;-)
Frakke393
Frakke393
VRCP Crew
VRCP Crew

Aantal berichten : 877
Woonplaats : Diest

Terug naar boven Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Re: Cornholio's Phantom

Bericht van Hoggy do 12 sep 2013 - 15:32

AWESOME INFORMATION   Shocked    Cornholio's Phantom 4078649926

Zo, dit is nog eens een lijvig en heel interresant verslag en zo zien we het graag, ik heb er alvast heel wat van opgestoken en eerlijk gezegd begint het bij mij ook een beetje te kriebelen No 

Impressive job Cornholio, time to hit the appreciation button Wink 
Hoggy
Hoggy
Addict
Addict

Aantal berichten : 1466
Woonplaats : Gullegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Re: Cornholio's Phantom

Bericht van Cornholio do 12 sep 2013 - 18:40

Bedankt jongens, leuk om te horen dat het geapprecieerd wordt (ik heb er 2 avonden aan zitten typen Razz)

En Hoggy, als het kriebelt moet je kopen Wink
Nee serieus, hij is die 419 Euro echt wel waard in mijn ogen!
Cornholio
Cornholio
Addict
Addict

Aantal berichten : 1151
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Re: Cornholio's Phantom

Bericht van magic2002 do 12 sep 2013 - 20:28

ha nice.. enne sorry... hahahahaha.. diene gimbal heb ik ondertussen ook.. nie die zenmuse.. maar de el-cheapo van ebay.. volgens sommigen zeker niet slechter dan de zenmuse. en daarbij meteen een hendeltje via een kennis van mij uit Noorwegen besteld, zodat ik via de zender pitch control op de camera zou moeten hebben. dat zit namenlijk ongemerkt stiekem achterop de zender.. in een gaatje..
magic2002
magic2002
VRCP Crew
VRCP Crew

Aantal berichten : 617
Woonplaats : Ossendrecht

https://www.facebook.com/VRCP1

Terug naar boven Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Re: Cornholio's Phantom

Bericht van Cornholio vr 13 sep 2013 - 9:04

I don't mind Wink

Welke cheap gimbal heb je exact genomen, want er zijn er zoveel verkrijgbaar op ebay? Al getest? Tevreden van?

Van dat hendeltje wist ik al, zit ook bij die upgrade set van DJI (zie filmpje bij gimbal aansturing hierboven), maar ik dacht dat je dat "moederbordje" er ook voor nodig had...?

Die kerel uit je filmpje die dat hendeltje heeft ontworpen (beschikbaar via shapeways trouwens) heeft blijkbaar ook al andere knappe spulletjes gemaakt voor de Phantom, check z'n blog: www.simensays.com.
Cornholio
Cornholio
Addict
Addict

Aantal berichten : 1151
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Re: Cornholio's Phantom

Bericht van magic2002 vr 13 sep 2013 - 17:48

jup jup, Simen is een handige jongen... en een snelle leerling... hahaha hij had mij enige tijd geleden gevraagd wa 3d voor hem te maken.. hij heeft het nu zelf helemaal in de vingers

ik heb de goodluckbuy brushless black gimbal for dji phantom... ik kan nog niet zeggen of ik tevreden ben, ik moet em nog aan de dji hangen.. hij werkt los ook en dat is best goed..
magic2002
magic2002
VRCP Crew
VRCP Crew

Aantal berichten : 617
Woonplaats : Ossendrecht

https://www.facebook.com/VRCP1

Terug naar boven Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Re: Cornholio's Phantom

Bericht van Cornholio vr 13 sep 2013 - 20:51

Blijkbaar wel Smile

Heb je misschien een linkje naar die gimbal die je hebt, er zijn er echt veel verschillende...
Je hebt hem al los getest? Misschien een filmpje ervan?

Ondertussen ook het benodigde USB kabeltje gekocht (€1,09 incl verzending) om de USB-mod uit te voeren, voor dat geld kun je niet sukkelen Wink

Cornholio
Cornholio
Addict
Addict

Aantal berichten : 1151
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Re: Cornholio's Phantom

Bericht van magic2002 vr 13 sep 2013 - 21:13

dees heb ik.. alleen dan via ebay..

http://www.goodluckbuy.com/dji-phantom-brushless-gimbal-camera-mount-w-motor-and-controller-for-gopro3-fpv-aerial-photography-blalck.html

ik heb nog geen filmpje.. da komt nog wel..
magic2002
magic2002
VRCP Crew
VRCP Crew

Aantal berichten : 617
Woonplaats : Ossendrecht

https://www.facebook.com/VRCP1

Terug naar boven Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Re: Cornholio's Phantom

Bericht van Cornholio vr 13 sep 2013 - 21:38

De die dus, die zie je inderdaad veel op ebay. Alleen die velcro en camera houder (dat ding rond de lens) is er nergens bijgeleverd dacht ik?

Wel een beetje jammer dat die zo een apart controllerbordje nodig heeft... de Zenmuse heeft dat niet nodig dacht ik, moet dus ook zonder kunnen? Correctie, die Zenmuse zit ook vol extra elektronica alleen zit die daar goed weggewerkt.
Cornholio
Cornholio
Addict
Addict

Aantal berichten : 1151
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Re: Cornholio's Phantom

Bericht van magic2002 vr 13 sep 2013 - 22:24

die velcro dinges had ik er wel bij..enne voor 500 xtra mag da ook wel een beetje fatsoenlijk weggewerkt zijn..
Very Happy 
magic2002
magic2002
VRCP Crew
VRCP Crew

Aantal berichten : 617
Woonplaats : Ossendrecht

https://www.facebook.com/VRCP1

Terug naar boven Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Re: Cornholio's Phantom

Bericht van Cornholio vr 13 sep 2013 - 22:30

magic2002 schreef:..enne voor 500 xtra mag da ook wel een beetje fatsoenlijk weggewerkt zijn..
Very Happy 
Indeed, die prijs zou ik er ook nooit aan geven trouwens... DJI heeft goed/mooi spul maar +500€ voor alleen een gimbal vind ikzelf toch wel zwaar overdreven...
Cornholio
Cornholio
Addict
Addict

Aantal berichten : 1151
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Re: Cornholio's Phantom

Bericht van Cornholio za 14 sep 2013 - 13:10

Nog een andere mooie alternatieve gimbal gevonden waarvan de reacties positief blijken te zijn: Tarot T-2D (€120,90)

Cornholio's Phantom 2013062110173839716
Cornholio's Phantom 201362110185582822
Cornholio's Phantom 20136211019778290
Cornholio's Phantom 201362110191934548
Cornholio's Phantom 201362110201245364

Om deze te monteren op je Phantom heb je wel nog even deze add-on (€9,80) nodig:

Cornholio's Phantom $(KGrHqR,!oIFHclHmIBoBR5OQGMjig~~60_57

Ik denk zelf voor deze gimbal te gaan (eens er terug budget is Razz).

Tot slot nog een uitgebreid installatie/test filmpje:


En de montage op een Phantom:


Laatst aangepast door Cornholio op di 17 sep 2013 - 13:18; in totaal 3 keer bewerkt
Cornholio
Cornholio
Addict
Addict

Aantal berichten : 1151
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Re: Cornholio's Phantom

Bericht van tamiya2000 za 14 sep 2013 - 13:30

Damn Cornholio, door deze mooie review (die ik ook geapprecieerd heb) begint dit ook ferm te kriebelen, whyyyyyyyyy... Razz

Vooral die verschillende flightmodes zijn zeer interessant en maken het voor beginners enorm aantrekkelijk Very Happy
tamiya2000
tamiya2000
Regular
Regular

Aantal berichten : 638
Woonplaats : Wervik

Terug naar boven Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Re: Cornholio's Phantom

Bericht van Cornholio za 14 sep 2013 - 13:56

You're welcome Wink
Echt iedereen kan hiermee vliegen, zo gemakkelijk...

Binnenkort hebben we hier een hele vloot Phantoms op het forum Razz
Cornholio
Cornholio
Addict
Addict

Aantal berichten : 1151
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Re: Cornholio's Phantom

Bericht van tamiya2000 za 14 sep 2013 - 14:55

Dan kan er daar een filmpje van gemaakt worden, dat ze in 1 grote groep komen aangevlogen Very Happy
tamiya2000
tamiya2000
Regular
Regular

Aantal berichten : 638
Woonplaats : Wervik

Terug naar boven Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Re: Cornholio's Phantom

Bericht van Cornholio zo 15 sep 2013 - 14:32

Kort filmpje van de vlucht van vandaag (nu het eindelijk nog eens deftig weer is). For reference, dit is denk ik mijn vierde keer dat ik ermee gevlogen heb Wink

Cornholio
Cornholio
Addict
Addict

Aantal berichten : 1151
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Re: Cornholio's Phantom

Bericht van magic2002 zo 15 sep 2013 - 18:02

nu nog een paar batterykes bij van hobbyking... 2200mAh nanotechs en je kunt blijven gaan
magic2002
magic2002
VRCP Crew
VRCP Crew

Aantal berichten : 617
Woonplaats : Ossendrecht

https://www.facebook.com/VRCP1

Terug naar boven Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Re: Cornholio's Phantom

Bericht van Cornholio zo 15 sep 2013 - 22:34

Mja, extra lipo's moet ik idd (ook Rolling Eyes) nog aanschaffen...
Cornholio
Cornholio
Addict
Addict

Aantal berichten : 1151
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Re: Cornholio's Phantom

Bericht van Tamiya1970 zo 15 sep 2013 - 22:46

Mooi hoor en een erg uitgebreid verslag Cornholio's Phantom 4078649926


Laatst aangepast door Tamiya1970 op ma 16 sep 2013 - 11:31; in totaal 1 keer bewerkt
Tamiya1970
Tamiya1970
Regular
Regular

Aantal berichten : 606
Woonplaats : Oegstgeest (Holland)

http://www.tamiyaclub.com/member.asp?id=26365

Terug naar boven Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Re: Cornholio's Phantom

Bericht van broadsword1986 ma 16 sep 2013 - 10:16

Een geweldig verhelderend veslag. Geeft echt wel zin om zelf zo'n phantom aan te schaffen!
broadsword1986
broadsword1986
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 84
Woonplaats : Aalst

Terug naar boven Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Re: Cornholio's Phantom

Bericht van Cornholio ma 16 sep 2013 - 19:00

Bedankt gasten, we doen ons best hé Wink
Cornholio
Cornholio
Addict
Addict

Aantal berichten : 1151
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Re: Cornholio's Phantom

Bericht van Hoggy ma 16 sep 2013 - 23:33

Lang niet slecht gevlogen C. zelfs al was het nog maar voor uw vierde keer. Cool 
Kan me inbeelden dat dit met de nodige stress gepaard gaat en dat de vlinders door uw buikstreek gieren pale 
Ik zou in ieder geval met een ferm ei in mn broek staan bij de eerste vluchten
Hoggy
Hoggy
Addict
Addict

Aantal berichten : 1466
Woonplaats : Gullegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Cornholio's Phantom Empty Re: Cornholio's Phantom

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum