RC Trial
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

tamiya teu101bk of teu104bk

4 plaatsers

Ga naar beneden

tamiya teu101bk of teu104bk Empty tamiya teu101bk of teu104bk

Bericht van slashplayer vr 30 nov 2012 - 12:32

mijn pakketje is toegkomen.
de tamiya df-03ra met de Lanver evo body erop.(foto's van de build worden gamaakt en volgen eerstdags)
er zit daar een regelaar bij, de teu101-bk.

nu heb ik nog een regelaar liggen, de teu104-bk, die standaard bij mijn cc-01 zat. Is deze beter bruikbaar omdat hij instelbare maximum vooruit/achteruit heeft ?
da vond ik als enige verschil op het internet... maar ik ben niet zo'n held in de electronica...
ik heb de sport-tuned motor genomen ipv de standaard silver can.

(brushless wordt blijkbaar afgeraden in dit chassis ls je niet de hele aandrijflijn gaat verbeteren.)

merci voor de reacties !
grtz
stijn
slashplayer
slashplayer
Regular
Regular

Aantal berichten : 377

Terug naar boven Ga naar beneden

tamiya teu101bk of teu104bk Empty Re: tamiya teu101bk of teu104bk

Bericht van tamiyatony vr 30 nov 2012 - 18:01

Hoezo geen brushless? Ik neem aan dat de DF-03Ra hetzelfde chassis en diffs gebruikt als de gewone DF-03? Ik heb namelijk een Avante Mk.II die redelijk standaard is gehouden, het enige dat ik echt wel nodig vond was de slipper-clutch.
En ik heb er een EZrun 120A Esc met 4-Pole 4000KV motor ingestoken. Tot nog toe geen problemen mee gehad (wel enkel op 2S gereden, 3S volgt later).

Over de 101BK of 104BK kan ik echter niks zeggen, heb er helaas geen ervaring mee.
tamiyatony
tamiyatony
Regular
Regular

Aantal berichten : 491

Bericht van Boussini vr 30 nov 2012 - 18:36

de 104 heeft een li-fe setting die op 6v de cut-off activeert,
alsook is het een verbeterd bord met koelvin,

het enige dat het df03 chassis nodig heeft van upgrade zijn motorkoeler staafjes en de slippercluctch, in de rally is er minder belasting dan in de buggy, dus de slipperclutch is daar een extra zekerheid Smile
Boussini
Boussini
Addict
Addict

Aantal berichten : 2050

Bericht van Hoggy vr 30 nov 2012 - 19:22

Ik heb ooit een DF-03 MS van Dimu overgenomen maar ik heb er nog geen meter mee gereden Embarassed
Dimu wist mij te vertellen dat 2S geen probleem is maar dat 3S een beetje teveel van het goede is voor de tandwielen confused
Bialbero weet over dit chassis heel wat te vertellen, o.a. dat de DF-03 niet eens een ontwerp van Tamiya zelf zou zijn maar van een ander bekend merk, hoe de vork in de steel zit weet ik niet precies.
Eigenlijk is de DF-03 een miskleun en de grootste fout is dat de motor helemaal in het chassis ingesloten zit en zo onvoldoende geventileerd is wat de koeling niet ten goede komt en zoals Boussini al aanhaalde is een setje 53924 Heat Sink Bar geen overbodige luxe.

tamiya teu101bk of teu104bk DSC_4340

Mijn DF-03 MS met de complete TopCad blingbling set en een ezrun set, voor deze heb ik ook een 3Racing graphite conversionset gekocht wat een veel efficientere voorziet voor de motor

tamiya teu101bk of teu104bk Picture.php?image=DF03-15WO

Link: http://os.3racing.hk/products.php?products_key=2174

Helaas is dit populair 3Racing item niet zo gemakkelijk meer te vinden Crying or Very sad
Hoggy
Hoggy
Addict
Addict

Aantal berichten : 1466

Bericht van tamiyatony za 1 dec 2012 - 9:03

Problemen met motorkoeling had ik ook toen ik nog met een brushed motor reed. Met de overstap naar brushless is dit probleem echter ook meteen van de baan, want zo'n ezrun setje word nauwelijks warm (op 2S toch, misschien dat op 3S alles wat warmer wordt... persoonlijk zou ik 3S enkel gebruiken voor speedruns op asfalt).

Het is wel raar dat de 104BK enkel LiFe ondersteund!!! Met LiPo's heb je een cut-off nodig op 3,2V per cel en dat zit op deze esc niet op!!!
tamiyatony
tamiyatony
Regular
Regular

Bericht van Boussini za 1 dec 2012 - 12:03

tamiyatony schreef:Problemen met motorkoeling had ik ook toen ik nog met een brushed motor reed. Met de overstap naar brushless is dit probleem echter ook meteen van de baan, want zo'n ezrun setje word nauwelijks warm (op 2S toch, misschien dat op 3S alles wat warmer wordt... persoonlijk zou ik 3S enkel gebruiken voor speedruns op asfalt).

Het is wel raar dat de 104BK enkel LiFe ondersteund!!! Met LiPo's heb je een cut-off nodig op 3,2V per cel en dat zit op deze esc niet op!!!

het is vrij normaal dat tamiya zijn eigen opgedwongen standaard ondersteund Smile

de SRB's zijn allemaal voorzien voor li-fe's en de 4wd ta05 mini neemt zelfs niets anders :p
Boussini
Boussini
Addict
Addict

Bericht van tamiyatony za 1 dec 2012 - 12:47

Is LiFe dan zoveel beter als LiPo? Hetgeen ik wel weet (of denk te weten) is dat bij NiMH de spanning wel eens durft "dippen" bij zware belasting (bv brushless motor die gigaveel ampère vraagt). LiPo en LiFe hebben daar veel minder last van, deze kunnen bij zeer hoge ampères ook de spanning leveren (7,4V dus). Echter: LiPo heeft een werkbereik van (ongeveer) 3,7V tot 3,2V per cel. Voor een 2S is dat dus 7,4V tot 6,4V. LiFe heeft een lagere spanning: van 6,6V tot 6,0V.
En nu kom ik tot mijn punt: een hogere aantal volts zorgt er toch voor dat je motor sneller draait? Rijd een auto op LiPo dan toch sneller dan dezelfde op LiFe? Of zie ik iets over het hoofd?
tamiyatony
tamiyatony
Regular
Regular

Bericht van Hoggy za 1 dec 2012 - 13:03

Interessant draadje, blijf ik volgen als dit dieper wordt uitgespit in newbie termen.
Hoggy
Hoggy
Addict
Addict

Aantal berichten : 1466

Bericht van Boussini za 1 dec 2012 - 13:42

tja het is een beetje zoals betamax en vhs, beide dienden ze als beelddragers en weergave,

lipo's zijn onstabiel onafhankelijk van elkaar, en de kans dat de cellen elkaar gaan beïnvloeden is na x-maal gebruik wel voorkomend , wat natuurlijk makkelijker kan gaan dienen om de stoof, huis ,auto te ontsteken Laughing

LF's ( excuseer mij tamiya noemt zijn battery LF, feitelijk zijn het nanophosfate cellen of A-123 's , li-fe is een soort lipo... )zijn feitelijk stabieler omdat het 1 element is, het jammere is natuurlijk als ze te diep ontladen dat ze stuk gaan, alsook kan een LF ( nanophosfate ) cell meer laadstroom aan waardoor je deze zeer snel kan opladen met het geschikte laadtoestel, wat dus het geheel wat beter "dummy" proof maakt en minder kans op ernstige ongelukken bij kortsluiting en dergelijke
Boussini
Boussini
Addict
Addict

Bericht van Boussini za 1 dec 2012 - 13:49

tamiyatony schreef:Is LiFe dan zoveel beter als LiPo? Hetgeen ik wel weet (of denk te weten) is dat bij NiMH de spanning wel eens durft "dippen" bij zware belasting (bv brushless motor die gigaveel ampère vraagt). LiPo en LiFe hebben daar veel minder last van, deze kunnen bij zeer hoge ampères ook de spanning leveren (7,4V dus). Echter: LiPo heeft een werkbereik van (ongeveer) 3,7V tot 3,2V per cel. Voor een 2S is dat dus 7,4V tot 6,4V. LiFe heeft een lagere spanning: van 6,6V tot 6,0V.
En nu kom ik tot mijn punt: een hogere aantal volts zorgt er toch voor dat je motor sneller draait? Rijd een auto op LiPo dan toch sneller dan dezelfde op LiFe? Of zie ik iets over het hoofd?

als de setup van de auto dezelfde blijft is het antwoord ja Smile

mijn "observatie" is dat racen tegenwoordig zo snel gaat dat het gewoon overkill is, dingen gaan stuk, draaien de soep in en slijten gewoon weg in een enkele heat, Tamiya probeert de dingen wat te temperen en de "fun for everyone" terug in de hobby te brengen, hun 1/12 chassis (rm01) is brilliant met zijn eigen A-123 setup, geen 1/12e overkill snelheden maar ook geen slak met de juiste motor Smile
en met de evolutie van electromotoren merken we ook op dat een 380 size tegenwoordig al evenveel of meer power kan genereren als een 540 type 20 jaar geleden...
Boussini
Boussini
Addict
Addict

Bericht van tamiyatony za 1 dec 2012 - 16:46

Bedankt voor de verheldering Boussini.

Tamiya gebruikt dus A123 type batterijen... Ik ken deze als LiFePo. Eigenlijk LiFePO4 (Lithium-Iron-Phosphate). Voordelen tegenover LiPo: zeer veilig, groot temperatuurbereik waarin ze kunnen werken, kunnen meer laad- en ontlaadcycli aan en kunnen veel stroom leveren (hoog C-getal). Nadelen: Duur om te maken, kleinere specifieke energiedichtheid dan LiPo, hogere zelfontlading en iets lagere "werk"spanning (3,3V tov 3,6/3,7 van de LiPo).

Ik heb hier het meeste van mijn info gevonden:
http://batteryuniversity.com/learn/article/lithium_based_batteries

Geweldige site met veel info over allerlei types van batterijen.
tamiyatony
tamiyatony
Regular
Regular

Bericht van tamiyatony za 1 dec 2012 - 16:56

Maar eigenlijk ging het om de vraag van slashplayer welke van de twee, de TEU101BK of de 104BK nu het beste is om te gebruiken.

Als je LiPo's gaat gebruiken, geen van beide eigenlijk, of je moet een buzzer of zo gebruiken om je LiPo's te beschermen tegen te diepe ontlading.
Gebruik je NiMH dan is de 101 even goed als de 104 denk ik, zeker als je niet hoger gaat dan een sport-tuned motor. Met een snellere motor zou ik voor de 104 gaan. Heb ooit eens ergens gehoord (maar kan dit spijtig genoeg niet bevestigen) dat de 104 tot een 21-turns motor aankan en de 101 maar tot 23turns.
Stap je over naar de nieuwste technologie aangaande batterijen (A123 dus), dan is de 104 een must!
tamiyatony
tamiyatony
Regular
Regular

Bericht van slashplayer za 1 dec 2012 - 18:05

merci allemaal voor het erg uitgebreide antwoord !
ik vind dit wel een interesant item ook die accu's, maar wel complex ook...

ik ga er de 104 insteken denk ik, en toch al eens kijken voor de koelvinnen.

ik rijd mijn scx10 ook met lipo's en die geeft ook geen signaal of waarschuwing bij te lage spanning.
Ik denk dat ik er zo een waarschuwingslampje ga tussenzetten
http://www.bmi-models.com/#en/19802_-_LiPo_Saver_6V_-_2_cells/6/1752

als ik iets verder ben post ik de foto's in een bouwverslagje.

grtz
stijn

slashplayer
slashplayer
Regular
Regular

Aantal berichten : 377

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud