TB-01 Ferrari Enzo (Kit 58298)
+5
wrcpino
Bas
Sonny
Touareg
tamiyatony
9 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: TB-01 Ferrari Enzo (Kit 58298)
Mooi verslagje !
Als je geen body's meer hebt om te maken , ik heb er nog wel een paar liggen die eens een kleurtje moeten krijgen
Als je geen body's meer hebt om te maken , ik heb er nog wel een paar liggen die eens een kleurtje moeten krijgen
Toyobart- Addict
- Aantal berichten : 1186
Bas schreef:Hij staat wel wat hoog, maar ziet er goed uit met de lichtjes - proficiat!
Dat ik dat zelf niet gezien had! Ik ben waarschijnlijk teveel bezig met scalers/crawlers... Afijn, de body stond dus zoals in de handleiding; nu heb ik't wat aangepast:
tamiyatony- Regular
- Aantal berichten : 491
Toyobart schreef:Mooi verslagje !
Elke kans om te oefenen is goed, echter: op foto moet ik toegeven dat de body er geweldig uitziet, maar ik heb toch wel een paar foutjes gemaakt hoor. Van dichtbij zie je dat het niet helemaal perfect is
tamiyatony- Regular
tamiyatony schreef:Bas schreef:Hij staat wel wat hoog, maar ziet er goed uit met de lichtjes - proficiat!
Dat ik dat zelf niet gezien had! Ik ben waarschijnlijk teveel bezig met scalers/crawlers... Afijn, de body stond dus zoals in de handleiding; nu heb ik't wat aangepast:
Was niet storend, maar idd Bas had gelijk en Mr T niet altijd blind volgen dus.
Ik heb trouwens deze op mijn lijstje gezet en na de Sint gestuurd.
Kan alleen niet die motormount niet vinden, heb je aub een linkje daarvan.
Btw om driften te leren en ik ben echt nog een dummy, is deze Enzo dan een goede instap ervoor?
Wel met aanpassingen om te kunnen driften natuurlijk (deze staan bij TG goed beschreven).
Thanks, en is wederom een zeer schone rig geworden.
Touareg- Regular
- Aantal berichten : 666
De motormount... juist ja. Awel die is eigenlijk alleen nog maar te vinden op eBay. Het grote probleem hierbij is dat deze echt verschrikkelijk duur is (ik dacht 40-50€). Ik heb er echter eentje tweedehands gevonden voor 18€ (ook op eBay trouwens), je moet gewoon geluk hebben. De plastic motormount voldoet echter ruimschoots want deze is ook er erg sterk. Enkel dat je dan beperkter bent in de keuze van tandwielen, maar ook dat is niet erg want er zijn nog genoeg combinaties die wél werken!
Wat betreft driften, ik ben waarschijnlijk een nog grotere dummy , maar wat ik heb gelezen is't volgende:
De meeste mensen verkiezen de TT-01 om te driften omdat dit het instapmodel is van Tamiya en dus een pak goedkoper. Het TB-01 chasis is echter robuuster (en ook zwaarder) uitgevoerd. Naar het schijnt is een TB-01 zowat bulletproof. Je kan een TT natuurlijk eindeloos upgraden met hop-ups, maar zelfs dan zou de TB nog beter zijn (bv. standdaard kogellagers en bij de TT niet, betere stuurinrichting)... Het enige probleem was de hoge kostprijs van de TB, maar dit gaat dus ook niet meer op!
Ik zou dus zeggen, pak een TB-01, driftbandjes erop, achterste diff locken (of alletwee) en gaan met die banaan!
De wielbasis is trouwens identiek aan die van TT's (257mm), dus elke body van de populaire touring cars tot drifters past er wel op.
Het laatste is waarschijnlijk nog niet gezegd over welk het beste chassis is, eigenlijk zou je ze alletwee eens moeten vergelijken! Ik echter wel een TB-01 en een TB-02 (nog te bouwen), maar een TT niet...
Wat betreft driften, ik ben waarschijnlijk een nog grotere dummy , maar wat ik heb gelezen is't volgende:
De meeste mensen verkiezen de TT-01 om te driften omdat dit het instapmodel is van Tamiya en dus een pak goedkoper. Het TB-01 chasis is echter robuuster (en ook zwaarder) uitgevoerd. Naar het schijnt is een TB-01 zowat bulletproof. Je kan een TT natuurlijk eindeloos upgraden met hop-ups, maar zelfs dan zou de TB nog beter zijn (bv. standdaard kogellagers en bij de TT niet, betere stuurinrichting)... Het enige probleem was de hoge kostprijs van de TB, maar dit gaat dus ook niet meer op!
Ik zou dus zeggen, pak een TB-01, driftbandjes erop, achterste diff locken (of alletwee) en gaan met die banaan!
De wielbasis is trouwens identiek aan die van TT's (257mm), dus elke body van de populaire touring cars tot drifters past er wel op.
Het laatste is waarschijnlijk nog niet gezegd over welk het beste chassis is, eigenlijk zou je ze alletwee eens moeten vergelijken! Ik echter wel een TB-01 en een TB-02 (nog te bouwen), maar een TT niet...
tamiyatony- Regular
Dank voor je uitleg. En de TT heb ik gehad, en ja eindeloos upgraden in de hoop dan het gewenste resultaat te bereiken. Voor de totale kosten dan bij elkaar heb ik geleerd om gelijk een betere standaard te nemen. Dus jou TB ervaring en mij TT zegt me deze Enzo doen. Ben benieuwd of ik driften überhaupt wel onder de knie krijg, maar 't lijkt me geinig om te bouwen (on road) en iets erbij te leren. Zijn leuke voorbeelden van op youtube zoals parkeren en lucifers aansteken, heel kundig als je dat kan. Veel veel oefenen zoals met alles wat leuk lijkt. Mocht je deze Enzo ooit van de hand willen doen trouwens, zend me maar een pb-tje.
Groetjes Cees
Groetjes Cees
Touareg- Regular
tamiyatony schreef:De motormount... juist ja. Awel die is eigenlijk alleen nog maar te vinden op eBay. Het grote probleem hierbij is dat deze echt verschrikkelijk duur is (ik dacht 40-50€). Ik heb er echter eentje tweedehands gevonden voor 18€ (ook op eBay trouwens), je moet gewoon geluk hebben. De plastic motormount voldoet echter ruimschoots want deze is ook er erg sterk. Enkel dat je dan beperkter bent in de keuze van tandwielen, maar ook dat is niet erg want er zijn nog genoeg combinaties die wél werken!
Beautiful ride Tony en het bouwverslag is ook om vingers en duimen van af te likken, way to go
De motormount is gewoon te vinden bij Seidel voor de prijs van 29,95€, dus niet zo zeldzaam; http://www.modellbau-seidel.de/index.php?firma=Tamiya&best=53403&name=Motorhalter-ALU-TB-01,-Levant,Super-Lev.
Hoggy- Addict
- Aantal berichten : 1466
Hoggy schreef:[
De motormount is gewoon te vinden bij Seidel voor de prijs van 29,95€, dus niet zo zeldzaam; http://www.modellbau-seidel.de/index.php?firma=Tamiya&best=53403&name=Motorhalter-ALU-TB-01,-Levant,Super-Lev.
Thanks Hoggy
Touareg- Regular
Touareg schreef:Hoggy schreef:[
Thanks Hoggy
Graag gedaan Cees
Is het u om het Ferrari model te doen of om het eender welk TB chassis
Hoggy- Addict
Hoggy schreef:Touareg schreef:Hoggy schreef:[
Thanks Hoggy
Graag gedaan Cees
Is het u om het Ferrari model te doen of om het eender welk TB chassis
Het is mij vooral om het chassis. Zoveel goede dingen gelezen over deze, en met weinig upgrades al bijzonder goede rijeigenschappen. En het schoot me plotseling binnen heb er wel eentje gehad volgens mij, wel onder een totaal andere soort wagen. Namelijk de Tamiya Levant. Was met brushless systeem, big schokbrekers en wielen, maar was volgens mij ook zo'n badkuip.
Maar ik probeer altijd zoveel mogelijk informatie te winnen voor een bepaald soort stijl, auto, chassis of wat dan ook. En het leuke is dan om met deze info eentje over te houden1 waar je de meeste mogelijkheden mee hebt. Wat ik bedoel is om bv on maar ook of road, high of lowride, scale of cross maar ook diverse body 's erop kunnen plaatsen.
En met dezeTB kan ik on & off road, kan scale en driften, bodem kan op diverse hoogtes en deze kan dan met Ferrari, Hummer H1,Landrover L3. Wel is het off road beperkt, maar wel te nemen zijn heuveltjes- zandpaden-grind wegen zelfs kleine kuiltjes. En dat spreekt me zo aan bij de bijna onverwoestbare TB, net zoiets als de CR bij de scale/trial.
Even nog ter verduidelijking het is geen vervanger voor een CC-01 of DF03RA maar gewoon een multi veelzijdige te maken chassis. Tjee wat een lange uitleg, maar nu ik het na lees snap ik het zelfs wat ik bedoel. Sorry Hoggy en sorry Tamiyatony voor een heel verhaal bij bouwverslag, tis wel gerelateerd.
Groetjes Cees
Touareg- Regular
Cees ik heb nog een tip voor u
Tamico is merkelijk goedkoper dan Seidel en je er vind er niet alleen verscheidene TB modellen maar ook het grootste deel van de TB onderdelen is er te vinden:https://www.tamico.de/TB-Chassis
Je vindt er deze TB-03 ORC Amemiya al voor 129,00€ (exl. 14€ verz.) en dat is een prijsverschil van 45€ ten opzichte van Seidel (goedkoper) en voor die 45€ heb je toch al enkele leuke hop-up's of andere extra parts
De Amemiya is mischien niet meteen "moeders mooiste" maar u heeft alvast een goede en goedkope basis om van te vertrekken en de TB-03 is gewoon een evolutie van de TB-01
Tamico is merkelijk goedkoper dan Seidel en je er vind er niet alleen verscheidene TB modellen maar ook het grootste deel van de TB onderdelen is er te vinden:https://www.tamico.de/TB-Chassis
Je vindt er deze TB-03 ORC Amemiya al voor 129,00€ (exl. 14€ verz.) en dat is een prijsverschil van 45€ ten opzichte van Seidel (goedkoper) en voor die 45€ heb je toch al enkele leuke hop-up's of andere extra parts
De Amemiya is mischien niet meteen "moeders mooiste" maar u heeft alvast een goede en goedkope basis om van te vertrekken en de TB-03 is gewoon een evolutie van de TB-01
Laatst aangepast door Hoggy op ma 15 okt 2012 - 17:08; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : publicatiefout)
Hoggy- Addict
Dank voor de goede tip Hoggy. En het is niet de mooiste, maar ik koop nooit op het knappe van de body maar op wat eronder zit. En je hebt voor €20-€30 al en super mooie andere body.
Maar erg bedankt, kende Tamico nog niet.
Groetjes Cees
Maar erg bedankt, kende Tamico nog niet.
Groetjes Cees
Touareg- Regular
Touareg schreef:tamiyatony schreef:Vermits deze kits tegenwoordig tegen dumping-prijzen te verkrijgen zijn, kon ik de verleiding niet weerstaan en heb me der eentje aangeschaft... (of twee )
Bovendien vind ik het wel geinig om een bouwverslag van een absoluut on-road chassis te doen op een trial-forum
Voor alle duidelijkheid; het gaat dus om deze:
Ik zit er aan te denken om het driften eens onder de knie te krijgen. En dan zelf eentje bouwen natuurlijk, lijkt mij een mooi model ervoor. Die Japanese drifter style is mij te bling bling. Dus waar heb je deze gehaald?
Mooie body geworden trouwens.
Groetjes Cees
heb wat voor jou cees kijk hier is naar
deze kan er wat van
karel47- Regular
- Aantal berichten : 743
En ik moet wat minder op eBay zitten en eens meer naar de sites Seidel en Tamico gaan kijken... Ze hebben inderdaad leuke dingen daar!
Nog enkele opmerkingen: Het TB-01 chassis is van oorsprong bedoeld voor rallywagens. Door het gebruik van plastic "stoppers" in de schokbrekers brengen ze het chassis lager zoals voor de Ferrari. Gemakkelijk terug om te bouwen tot rally dus. Het TB-02 chassis is een verdere evolutie daarvan en heeft ipv gear-diffs de meer geavanceerde ball-diffs. Deze vragen iets meer onderhoud, maar zouden beter presteren (heb ik toch gelezen...) Er zouden nog meer kleine aanpassingen gebeurd zijn tov het 01 chassis, maar ik weet niet precies welke.
Het TB-03 chassis is al veel meer gericht op enkel on-road. Het belangrijkste verschil is dat de voorste schokbrekers horizontaal geplaatst zijn en de overbrenging gebeurd dan door een soort tuimelsysteem. Dit hebben ze gedaan om body's erop plaatsen zoals o.a. de Amemiya die een heel lage motorkap hebben. Over de prestaties zijn de meningen verdeeld
Het TB-03 Drift Spec chassis heeft wel rechtopstaande schokdempers.
Nog enkele opmerkingen: Het TB-01 chassis is van oorsprong bedoeld voor rallywagens. Door het gebruik van plastic "stoppers" in de schokbrekers brengen ze het chassis lager zoals voor de Ferrari. Gemakkelijk terug om te bouwen tot rally dus. Het TB-02 chassis is een verdere evolutie daarvan en heeft ipv gear-diffs de meer geavanceerde ball-diffs. Deze vragen iets meer onderhoud, maar zouden beter presteren (heb ik toch gelezen...) Er zouden nog meer kleine aanpassingen gebeurd zijn tov het 01 chassis, maar ik weet niet precies welke.
Het TB-03 chassis is al veel meer gericht op enkel on-road. Het belangrijkste verschil is dat de voorste schokbrekers horizontaal geplaatst zijn en de overbrenging gebeurd dan door een soort tuimelsysteem. Dit hebben ze gedaan om body's erop plaatsen zoals o.a. de Amemiya die een heel lage motorkap hebben. Over de prestaties zijn de meningen verdeeld
tamiyatony- Regular
tamiyatony schreef:En ik moet wat minder op eBay zitten en eens meer naar de sites Seidel en Tamico gaan kijken... Ze hebben inderdaad leuke dingen daar!
Thanks voor de info Tamiyatony, het was jou bouwverslag maar t begint een TB topic te worden.
@ karel47, zijn erg leuk je geplaatste youtube. Maar zeer knappe rijkunst.
Touareg- Regular
ja ik kan dat ook niet ze driften, leroy is daar goed in ken je die ???
karel47- Regular
- Aantal berichten : 743
Kan heel interesant worden als iedereen zijn ervaring hier neerpent, dan zijn er heel wat tips uit te halenTouareg schreef:
Thanks voor de info Tamiyatony, het was jou bouwverslag maar t begint een TB topic te worden.
Ik heb een een TB-03 gehad maar mn zoon heeft die op mysterieuze wijze doen verdwijnen
Ben er niet echt veel mee bezig geweest maar mn indruk was dat het een complex chassis is om aan te sleutelen.
Een snelle motorwissel blijft voor mij een mysterie, vermoedelijk moet de helft van het chassis worden gedemonteerd om gemakkelijk acces aan de schroeven van de motor te verkrijgen
Hier is de rear gearbox nog niet gemonteerd en valt het nog mee om de tandwieldiepte af te stellen, de bovenste schroef is gemakkelijk aan te spannen, de onderste is echter onbereikbaar tenzij je een gat voorziet in het chassis om de schroef aan te spannen.
Zeg gerust als ik het verkeerd voor heb maar mijn inziens is dit een ontwerpfout van Tamiya die het chassis heel wat minder compititief maakt, een snelle motorwissel is er zonder modificatie vermoedelijk niet bij
Hoggy- Addict
je bent inderdaad mis zit een gleufje achteraan voor onderste schroef.
Sonny- Regular
- Aantal berichten : 338
Ik moet Hoggy hier wel gelijk geven. Voor de onderste schroef zie ik geen oplossing om die makkelijk te bereiken. Ik had deze gemonteerd met rondel ertussen en goed aangespannen. Omdat de bovenste in een gleuf is gemonteerd kon ik de motor genoeg draaien totdat de tandwieldiepte goed was en dan de bovenste schroef goed aandraaien.
Met een (snelle) motorwissel is blijkbaar geen rekening gehouden... Kijk maar op volgende foto:
Tussen de voorste en achterste gearbox, loopt boven de cardanas een verstevigd tussenstuk. Dit moet er eerst af, dan pas kan je de cover over de motor/spur tandwielen verwijderen. Dan kan je de motormount via de onderkant van het chassis los schroeven. Bij de originele mount zorgt stukje G6 ervoor dat je de cardanas kan laten zitten:
Ik gebruik echter de aluminium mount en die is uit één stuk! Resultaat: de centrale cardan moet ook los er daarvoor moet de achterste gearbox ook verwijderd worden...
Als oplossing lijkt het misschien het beste om ter hoogte van de onderste motor-schroef, een gat te voorzien in het chassis, net groot genoeg om een schroevedraaier door te steken...
PS: Na een snelle blik in de handleiding van mijn TB-02 hebben ze dit bij Tamiya blijkbaar ook ingezien en hebben ze het ontwerp aangepast: de motormount is kleiner en de cardanas steekt er niet meer door.
Met een (snelle) motorwissel is blijkbaar geen rekening gehouden... Kijk maar op volgende foto:
Tussen de voorste en achterste gearbox, loopt boven de cardanas een verstevigd tussenstuk. Dit moet er eerst af, dan pas kan je de cover over de motor/spur tandwielen verwijderen. Dan kan je de motormount via de onderkant van het chassis los schroeven. Bij de originele mount zorgt stukje G6 ervoor dat je de cardanas kan laten zitten:
Ik gebruik echter de aluminium mount en die is uit één stuk! Resultaat: de centrale cardan moet ook los er daarvoor moet de achterste gearbox ook verwijderd worden...
Als oplossing lijkt het misschien het beste om ter hoogte van de onderste motor-schroef, een gat te voorzien in het chassis, net groot genoeg om een schroevedraaier door te steken...
PS: Na een snelle blik in de handleiding van mijn TB-02 hebben ze dit bij Tamiya blijkbaar ook ingezien en hebben ze het ontwerp aangepast: de motormount is kleiner en de cardanas steekt er niet meer door.
tamiyatony- Regular
Oh dacht dat die over de 03 bezig was=D
Sonny- Regular
- Aantal berichten : 338
Ook een 1/10 Enzo
Erg mooi realistisch gedetailleerde Enzo.
Deze kit en dan met rc, brushless setje erop en... Zzzzoooeeeeefffffffff.. Miep Miep
Deze kit en dan met rc, brushless setje erop en... Zzzzoooeeeeefffffffff.. Miep Miep
Touareg- Regular
Ik vermoed dat het hier om het Deagostini model gaat, erg mooi spul inderdaad maar met een brushless setje erin zou deze niet lang zo mooi blijven, dus niet echt iets voor RoadrunnerTouareg schreef:Erg mooi realistisch gedetailleerde Enzo.
http://www.ebay.com/itm/1-10-ENZO-FERRARI-DEAGOSTINI-HUGE-LIMITED-EDITION-ASSEMBLED-MUST-HAVE-/130785083977?pt=Diecast_Vehicles&hash=item1e73660249
Laatst aangepast door Hoggy op wo 17 okt 2012 - 11:54; in totaal 1 keer bewerkt
Hoggy- Addict
Hoggy schreef:Ik vermoed dat het hier om het Deagostini model gaat, erg mooi spul inderdaad maar met een brushless setje erin zou deze niet lang zo mooi blijven, dus niks voor RoadrunnerTouareg schreef:Erg mooi realistisch gedetailleerde Enzo.
http://www.ebay.com/itm/1-10-ENZO-FERRARI-DEAGOSTINI-HUGE-LIMITED-EDITION-ASSEMBLED-MUST-HAVE-/130785083977?pt=Diecast_Vehicles&hash=item1e73660249
Jammer genoeg gaat dat niet maar wat een mooi ding, kost trouwens voor een auto die mooi moet zijn op de plank maar een paar honderd $.
Touareg- Regular
Nog een kleine update: om de motor te verwisselen is het niet nodig de achterste gearbox te verwijderen. Je kan de motormount namelijk rond het spur draaien:
tamiyatony- Regular
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: