TB-01 Ferrari Enzo (Kit 58298)
+5
wrcpino
Bas
Sonny
Touareg
tamiyatony
9 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
TB-01 Ferrari Enzo (Kit 58298)
Vermits deze kits tegenwoordig tegen dumping-prijzen te verkrijgen zijn, kon ik de verleiding niet weerstaan en heb me der eentje aangeschaft... (of twee )
Bovendien vind ik het wel geinig om een bouwverslag van een absoluut on-road chassis te doen op een trial-forum
Voor alle duidelijkheid; het gaat dus om deze:
Bovendien vind ik het wel geinig om een bouwverslag van een absoluut on-road chassis te doen op een trial-forum
tamiyatony- Regular
- Aantal berichten : 491
Re: TB-01 Ferrari Enzo (Kit 58298)
Het eerste dat ik deed was de body uitsnijden en schilderen. Hier kruipt het meeste werk in (vind ikzelf toch)!
Eerst de ramen afplakken natuurlijk:
Deze body was al voorzien van gaten om de bodymounts door te steken, dus zeker niet vergeten om deze aan de buitenkant ook af te plakken. En omdat ik eens wat anders wou dan Ferrari rood, heb ik ook gekozen om een (race) streepje te doen. Ook heb ik de koplampen afgeplakt op er later ledjes in te kunnen steken:
Eerst de ramen afplakken natuurlijk:
Deze body was al voorzien van gaten om de bodymounts door te steken, dus zeker niet vergeten om deze aan de buitenkant ook af te plakken. En omdat ik eens wat anders wou dan Ferrari rood, heb ik ook gekozen om een (race) streepje te doen. Ook heb ik de koplampen afgeplakt op er later ledjes in te kunnen steken:
tamiyatony- Regular
Een eerste laagje... ik heb gelozen voor PS23 gunmetal, de dubbele streep wordt PS5 black en voor de ramen PS31 smoke:
Klaar met gunmetal, nu nog afwerken met zwart:
Ineens gezorgd dat de lichtjes voor de achterlichten erin zitten:
Klaar met gunmetal, nu nog afwerken met zwart:
Ineens gezorgd dat de lichtjes voor de achterlichten erin zitten:
tamiyatony- Regular
Lightbuckets gemaakt voor de koplampen... Ik ben er niet 100% tevreden van, maar het werkt wel
tamiyatony- Regular
Volledig afgewerkt en stickers geplakt ziet er zo uit:
De spiegels zijn met TS verf blinkend zwart gemaakt...
En omdat ik persé een spoiler wou... #53740 Tamiya Carbon(look) lightweight wing:
De spiegels zijn met TS verf blinkend zwart gemaakt...
En omdat ik persé een spoiler wou... #53740 Tamiya Carbon(look) lightweight wing:
tamiyatony- Regular
Weer eens iets anders, maar zeer mooi. Zo eentje wil ik 1/1 ook wel, handig voor boodschappen!
Touareg- Regular
- Aantal berichten : 666
proper man. en zo raar is het niet hier een onroad zitten er hier wel meer die competitie rijden
Sonny- Regular
- Aantal berichten : 338
Kleine update... voorste en achterste gearboxen in elkaar gezet.
Zowel voor- als achteraan is de kit voorzien van gear-diffs met metalen tandwieltjes. De behuizing is van plastic.
Deze zijn snel gebouwd... geen verrassingen (had er ook geen verwacht). De voor- en achter gearbox zijn trouwens identiek...
Volgens de handleiding moeten de achterste armen op 8mm gezet worden en dus doen we dat ook
Hier de achterste gearbox mét de draagarmen, drive cups etc. geïnstalleerd:
En hier de voorste:
Zowel voor- als achteraan is de kit voorzien van gear-diffs met metalen tandwieltjes. De behuizing is van plastic.
Deze zijn snel gebouwd... geen verrassingen (had er ook geen verwacht). De voor- en achter gearbox zijn trouwens identiek...
Volgens de handleiding moeten de achterste armen op 8mm gezet worden en dus doen we dat ook
Hier de achterste gearbox mét de draagarmen, drive cups etc. geïnstalleerd:
En hier de voorste:
tamiyatony- Regular
Knap kapke alvast!
Bas- Beyond salvation
- Aantal berichten : 2649
Mag ik u vragen waar u deze mooie kit gekocht heeft?
wrcpino- Initiate
- Aantal berichten : 69
leuke enzo mooi afgewerkt die lexancap
karel47- Regular
- Aantal berichten : 743
Mooi, qua kleur vind ik hem zeer geslaagd. Ziet er goed uit. Mag je mij zo 1:1 voor de deur neer zetten hoor, vind ik niet erg.
memphis- Regular
- Aantal berichten : 208
tamiyatony schreef:Vermits deze kits tegenwoordig tegen dumping-prijzen te verkrijgen zijn, kon ik de verleiding niet weerstaan en heb me der eentje aangeschaft... (of twee )
Ik zit er aan te denken om het driften eens onder de knie te krijgen. En dan zelf eentje bouwen natuurlijk, lijkt mij een mooi model ervoor. Die Japanese drifter style is mij te bling bling. Dus waar heb je deze gehaald?
Mooie body geworden trouwens.
Groetjes Cees
Touareg- Regular
wrcpino schreef:Mag ik u vragen waar u deze mooie kit gekocht heeft?
Op den goeie ouwe ebay... was een duitse verkoper, ik dacht dat het 85€+17€ verzending was... Hij bied deze nog steeds aan zie ik, ook nog eens dezelfde Enzo maar dan de TT-01 uitvoering voor 79€+17€ verzending.
Is wel allemaal per opbod, maar ik had geluk de enige bieder te zijn
tamiyatony- Regular
Oh ja, de verkoper op ebay noemt "the-runs01" dacht ik.
Nu ni allemaal tegelijk op hetzelfde bieden hé
Nu ni allemaal tegelijk op hetzelfde bieden hé
tamiyatony- Regular
Thanks, zal eens gaan bieden dan maar.
Touareg- Regular
Nog een kleine update trouwens:
stuurstangen in het chassis gemonteerd. Nog een leuk detail van het TB-01 chassis is dat de kit standaard is voorzien van kogellagers! Ik vind dat dit bij alle kits standaard zou moeten zijn...
In plaats van de bijgeleverde plastic motor-mount heb ik gekozen voor een aluminium exemplaar:
En dit is de reden waarom... dankzij de alu motor mount kan ik het standaard 19T motor tandwiel combineren met de kleinste spur, de 55T. Met de standaard motor mount kan je deze combinatie onmogelijk maken. Volgens mijn berekening kom je dan uit op een ratio van 7,53.
stuurstangen in het chassis gemonteerd. Nog een leuk detail van het TB-01 chassis is dat de kit standaard is voorzien van kogellagers! Ik vind dat dit bij alle kits standaard zou moeten zijn...
In plaats van de bijgeleverde plastic motor-mount heb ik gekozen voor een aluminium exemplaar:
En dit is de reden waarom... dankzij de alu motor mount kan ik het standaard 19T motor tandwiel combineren met de kleinste spur, de 55T. Met de standaard motor mount kan je deze combinatie onmogelijk maken. Volgens mijn berekening kom je dan uit op een ratio van 7,53.
Laatst aangepast door tamiyatony op vr 12 okt 2012 - 2:17; in totaal 1 keer bewerkt
tamiyatony- Regular
En hier zitten de gearboxen en de stuurservo op't chassis. Als stuurservo heb ik voor een Traxxas 2075 Digital Waterproof Servo gekozen. Super kwaliteit, redelijk snel en sterk, alleen geen metal gears, maar dat is in dit geval helemaal niet nodig. Mijn SXC10 en CC-01 hebben trouwens net dezelfde, héél tevreden van. En ze kosten maar gemiddeld 20€ incl. verzending!
Standaard staat de voorkant op redelijk wat "toe-out"... zal dit beter maar bijregelen naar "toe-in". Het valt me ook op dat er maar weinig speling zit in de stuur-geometrie. Nogal een verschil tegen een TA-02 of een CC-01 chassis:
Zowel de voor- als de achterbumper zitten trouwens dubbel in de doos? Leuk extraatje...:
Standaard staat de voorkant op redelijk wat "toe-out"... zal dit beter maar bijregelen naar "toe-in". Het valt me ook op dat er maar weinig speling zit in de stuur-geometrie. Nogal een verschil tegen een TA-02 of een CC-01 chassis:
Zowel de voor- als de achterbumper zitten trouwens dubbel in de doos? Leuk extraatje...:
tamiyatony- Regular
Een paar bedenkingen:
- Je tandwielverhouding wordt vrij zwaar, denk ik... Zal nog wel gaan, maar hou de temperatuur van je ESC en motor in het begin goed in de gaten: als deze te warm worden moet je naar een kleinere verhouding gaan, vrees ik. Hangt ook af van je rijstijl en het terrein waarop je gaat rijden.
- Toe out is op een 4x4 onroad car heel normaal: met toe in wordt hij oncontroleerbaar, met toe out heb je meer stuur. Ik zet de mijne meestal op 1° per kant out om te beginnen, om dan te beginnen tweaken. Bij een 2x4 wagen is het overigens andersom: met toe out wordt die oncontroleerbaar, met toe in veel rustiger om mee te rijden.
- De speling op je sturing komt er wel door te rijden (slijtage) maar is helemaal niet zo erg. Moest je ze toch willen wegwerken heb je alu uprights en sturingsblokken van bvb GPM die gelagers zijn en speling erg verminderen.
- Je tandwielverhouding wordt vrij zwaar, denk ik... Zal nog wel gaan, maar hou de temperatuur van je ESC en motor in het begin goed in de gaten: als deze te warm worden moet je naar een kleinere verhouding gaan, vrees ik. Hangt ook af van je rijstijl en het terrein waarop je gaat rijden.
- Toe out is op een 4x4 onroad car heel normaal: met toe in wordt hij oncontroleerbaar, met toe out heb je meer stuur. Ik zet de mijne meestal op 1° per kant out om te beginnen, om dan te beginnen tweaken. Bij een 2x4 wagen is het overigens andersom: met toe out wordt die oncontroleerbaar, met toe in veel rustiger om mee te rijden.
- De speling op je sturing komt er wel door te rijden (slijtage) maar is helemaal niet zo erg. Moest je ze toch willen wegwerken heb je alu uprights en sturingsblokken van bvb GPM die gelagers zijn en speling erg verminderen.
Bas- Beyond salvation
Bedankt voor je bemerkingen Bas!
Ik rij met de standaard bijgeleverde Johnson 27T motor en een TEU101BK Esc en vermits dit een echt on-road chassis is word er enkel op asfalt gereden. Bij de eerste kleine testritten bleven zowel de esc als de motor koel. De auto bereikt zijn topsnelheid vrij snel en die top ligt niet echt hoog. Ik ga er dus vanuit dat de verhouding nog wel kan... Ik kan altijd nog de 58T spur monteren ipv de 55T die er nu op staat.
Met de stuurgeometrie heb ik nog steeds een beetje last... Hij staat nog steeds op een beetje toe-out en stuurt haarscherp. Op het rechte stuk echter gaat hij nauwelijks rechtuit, 't is meer zigzaggen dat hij doet. Ik dacht dat je door meer toe-in in te stellen het rechtuit rijgedrag stabieler maakt? Nog een beetje experimenteren denk ik...
Ik rij met de standaard bijgeleverde Johnson 27T motor en een TEU101BK Esc en vermits dit een echt on-road chassis is word er enkel op asfalt gereden. Bij de eerste kleine testritten bleven zowel de esc als de motor koel. De auto bereikt zijn topsnelheid vrij snel en die top ligt niet echt hoog. Ik ga er dus vanuit dat de verhouding nog wel kan... Ik kan altijd nog de 58T spur monteren ipv de 55T die er nu op staat.
Met de stuurgeometrie heb ik nog steeds een beetje last... Hij staat nog steeds op een beetje toe-out en stuurt haarscherp. Op het rechte stuk echter gaat hij nauwelijks rechtuit, 't is meer zigzaggen dat hij doet. Ik dacht dat je door meer toe-in in te stellen het rechtuit rijgedrag stabieler maakt? Nog een beetje experimenteren denk ik...
tamiyatony- Regular
Nog een laatste update (denk ik toch). De rest van het chassis gemonteerd en dan begonnen aan de schokdempers. De voorste zijn een beetje korter omdat er twee spacers inzitten en in de achterste maar ééntje:
Dan de wielen erop:
Achteraan is hij breder dan vooraan omdat er vanachter extra brede wielmeenemers zitten:
Vooraan de gewone:
Dan de wielen erop:
Achteraan is hij breder dan vooraan omdat er vanachter extra brede wielmeenemers zitten:
Vooraan de gewone:
tamiyatony- Regular
En zo is hij dus geworden:
tamiyatony- Regular
En met de lichtjes aan:
tamiyatony- Regular
Hij staat wel wat hoog, maar ziet er goed uit met de lichtjes - proficiat!
Bas- Beyond salvation
Mooi geworden, echt eentje die je 1/1 ook wel zou willen hebben!
Touareg- Regular
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: