RC Trial
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen?

+5
rataplan
Hoggy
Bas
StefCross
nilsken
9 plaatsers

Ga naar beneden

Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen? Empty Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen?

Bericht van nilsken wo 15 aug 2012 - 22:17

Heykes,

ik heb hier een aantal onderdelen liggen die in chroom staan die ik wil schilderen. Echter als je dit gewoon schildert dan komt de verf na verloop van tijd gewoon los.
Dus ik wil deze chroom eraf krijgen...

Dus kent er iemand het trucje dat nodig is :-)
nilsken
nilsken
Addict
Addict

Aantal berichten : 1346
Woonplaats : Mortsel

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen? Empty Re: Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen?

Bericht van StefCross wo 15 aug 2012 - 22:20

Afkoken wil wel eens helpen Smile
StefCross
StefCross
Addict
Addict

Aantal berichten : 860
Woonplaats : Turnhout

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen? Empty Re: Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen?

Bericht van Bas wo 15 aug 2012 - 22:26

Ik heb ook al vanalles geprobeerd, maar ben er nog niet in geslaagd. Ofwel doe je de plastiek ook stuk, ofwel blijft de chrome mooi zitten...
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen? Empty Re: Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen?

Bericht van Hoggy wo 15 aug 2012 - 22:28

Toevallig ontdekt door een RC collega die zn Wedico truck wou oppoetsen met een poetsmiddel voor auto's (Simoniz bvb), daarbij bleek dat het chroom van de kunstof zonneklep niet resistent te zijn voor dergelijke poetsmiddellen.
Hoggy
Hoggy
Addict
Addict

Aantal berichten : 1466
Woonplaats : Gullegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen? Empty Re: Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen?

Bericht van rataplan wo 15 aug 2012 - 23:38

Vaatwasser op hoogste stand en weg is de chrome

Alle ik heb die pech gehad met men velgen een paar zomers terug .
rataplan
rataplan
VRCP Crew
VRCP Crew

Aantal berichten : 1120
Woonplaats : Merksem

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen? Empty Re: Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen?

Bericht van RickvS wo 15 aug 2012 - 23:47

Afvoer ontstopper, bij voorkeur de korrels, tast plastic niet aan, je moet allen de damp niet inhaleren, ook goed voor het verwijderen van geadoniseerde kleuren op aluminium.
Als voorbeeld mijn Tundra, bumepr grill enz was allemaal chroom, verwijderd met ontstopper en daarna normaal primer/lak:


Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen? 311ud
RickvS
RickvS
Regular
Regular

Aantal berichten : 586
Woonplaats : Best NL

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen? Empty Re: Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen?

Bericht van nilsken do 16 aug 2012 - 1:27

Die ontstopper ga ik eens proberen!

Hartelijk dank,

Nilsken
nilsken
nilsken
Addict
Addict

Aantal berichten : 1346
Woonplaats : Mortsel

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen? Empty Re: Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen?

Bericht van Boussini do 16 aug 2012 - 8:32

ik heb de chroom eraf gehaald op de skunkworx , door ze gewoonweg in een zakje te steken, en een 100ml nitromethanol erover te gooien, even schudden en in de zon een uurtje laten liggen,
ik heb experimenten gedaan met ontstopper waar het plastic broos werd op termijn,
Boussini
Boussini
Addict
Addict

Aantal berichten : 2050
Woonplaats : Kortenaken

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen? Empty Re: Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen?

Bericht van RickvS do 16 aug 2012 - 10:46

Daarom is het ook belangrijk dat je de korrels pakt, de werking van het nitraat is direct en je bent in 10 minuten klaar, elk ander spul zoals bv nitromethaan zal bij langdurige blootstelling de weekmakers in plastic laten verdwijnen, dus broos worden.
RickvS
RickvS
Regular
Regular

Aantal berichten : 586
Woonplaats : Best NL

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen? Empty Re: Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen?

Bericht van LazyFatCat do 16 aug 2012 - 11:45

Geen aceton gebruiken iig - daardoor heb ik een setje velgen van de brug moeten gooien. Sad
De korrels caustische soda (wel listig spul) werkt ws het beste maar wellicht kom je ergens met DOT 4 (beter dan DOT 3) remvloeistof. Is iets minder agressief...
LazyFatCat
LazyFatCat
Regular
Regular

Aantal berichten : 268
Woonplaats : Den Haag, Nederland

http://tamiyaweb.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen? Empty Re: Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen?

Bericht van Boussini do 16 aug 2012 - 13:26

RickvS schreef:Daarom is het ook belangrijk dat je de korrels pakt, de werking van het nitraat is direct en je bent in 10 minuten klaar, elk ander spul zoals bv nitromethaan zal bij langdurige blootstelling de weekmakers in plastic laten verdwijnen, dus broos worden.

lijkt me een plausibele stelling waar ik mij in kan vinden,
de tijdsduur alvorens er echt schade aangericht wordt op abs - of nylon dmv nitromethaan lijkt me wel verwaarloosbaar, mits nitro tankjes zowel in abs als nylon zijn gegoten, enkel die van bijna 40 jaar oud heeft een scheur ontwikkeld Laughing , maar het is wel waar dat er een mogenlijk is die het boeltje verhardt
Boussini
Boussini
Addict
Addict

Aantal berichten : 2050
Woonplaats : Kortenaken

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen? Empty Re: Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen?

Bericht van Boussini do 16 aug 2012 - 13:28

LazyFatCat schreef:Geen aceton gebruiken iig - daardoor heb ik een setje velgen van de brug moeten gooien. Sad
De korrels caustische soda (wel listig spul) werkt ws het beste maar wellicht kom je ergens met DOT 4 (beter dan DOT 3) remvloeistof. Is iets minder agressief...

aceton werkt enkel op nylon velgjes, alles dat tamiya maakt is abs Wink

aceton gebruik ik om versleten banden van comp dish wielen af te vreten
Boussini
Boussini
Addict
Addict

Aantal berichten : 2050
Woonplaats : Kortenaken

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen? Empty Re: Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen?

Bericht van outlaw666 vr 17 aug 2012 - 18:44

tja of je moet een straal cabine tot je beschiking hebben

dus mocht het niet lukken
wil ik je wel helpen

moetje wel alles opsturen en geld geven voor retour zenden

gr john

outlaw666
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 35
Woonplaats : den bosch

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen? Empty Re: Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen?

Bericht van nilsken za 18 aug 2012 - 12:21

Iedereen bedankt voor de tips!
@ John: mercikes voor het aanbod, ga dit zeker in het achterhoofd houden.

Groetjes,

Nils
nilsken
nilsken
Addict
Addict

Aantal berichten : 1346
Woonplaats : Mortsel

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen? Empty Re: Vraagje: Hoe chroom van velgjes verwijderen?

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum