hoe veilig zijn lipo's
+10
Hoggy
Sonny
nilsken
Toyobart
Boussini
pieterjan81
Bas
Nobody
StefCross
rataplan
14 plaatsers
RC Trial :: RC Trial Talk :: Technisch
Pagina 1 van 1
hoe veilig zijn lipo's
naar aanleiding van men vondst van deze morgend stel ik me eigenlijk deze vraag .
hoe veilig zijn lipo's nu juist als ze onder hun veilige zone gaan ?
men verhaaltje
vandaag 2 lipos van de dood kunnen redden .
dus mensen als je lipo's hebt die al een tijdje wat langer in de kast liggen
kijk ze geregeld na en laad of balanceer ze op tijd bij
had een 3s lipo waarvan 2 cellen 3.04 en de andere 3.07 aangaf
de 3de cel gaf 3.87 aan en dat gaf telkens een foutmelding ( open circuit ) weer op men lader
heb deze 3 min op NiCd geladen
gebalanceerd toen was er weer een zware fout
opnieuw gebalanceerd
en uiteindelijk op een heel laag standje de lipo weer vol gekregen
de 2s lipo daar zat een klein verschil op maar heel dicht tegen de grens van dood 2.65 maar heb even geladen zonder te balanceren tot net iets boven de 3.0 gebalanceerd en weer helemaal op 4.18 gekregen
en daarna maar even al men andere lipo's eens nagezien en dubbel gecheckt
nu maar is gaan uitkijken achter een leuke opbergkist voor de lipo's
zodat deze veilig achter slot en grendel zitten en voor geen brand kunnen zorgen moest er ooit is eentje de geest geven
en zo een veilige oplaadzak gaan halen
want dit wil ik niet echt meemaken
dus moest er iemand weten waar ik van deze kistjes kan vinden hoor ik het graag
hoe veilig zijn lipo's nu juist als ze onder hun veilige zone gaan ?
men verhaaltje
vandaag 2 lipos van de dood kunnen redden .
dus mensen als je lipo's hebt die al een tijdje wat langer in de kast liggen
kijk ze geregeld na en laad of balanceer ze op tijd bij
had een 3s lipo waarvan 2 cellen 3.04 en de andere 3.07 aangaf
de 3de cel gaf 3.87 aan en dat gaf telkens een foutmelding ( open circuit ) weer op men lader
heb deze 3 min op NiCd geladen
gebalanceerd toen was er weer een zware fout
opnieuw gebalanceerd
en uiteindelijk op een heel laag standje de lipo weer vol gekregen
de 2s lipo daar zat een klein verschil op maar heel dicht tegen de grens van dood 2.65 maar heb even geladen zonder te balanceren tot net iets boven de 3.0 gebalanceerd en weer helemaal op 4.18 gekregen
en daarna maar even al men andere lipo's eens nagezien en dubbel gecheckt
nu maar is gaan uitkijken achter een leuke opbergkist voor de lipo's
zodat deze veilig achter slot en grendel zitten en voor geen brand kunnen zorgen moest er ooit is eentje de geest geven
en zo een veilige oplaadzak gaan halen
want dit wil ik niet echt meemaken
dus moest er iemand weten waar ik van deze kistjes kan vinden hoor ik het graag
rataplan- VRCP Crew
- Aantal berichten : 1120
Re: hoe veilig zijn lipo's
Een blikken dozen van de koekskes worden wel eens gebruikt om LiPo's op te slaan :-)
Grtz
Grtz
StefCross- Addict
- Aantal berichten : 860
da heb ik nog liggen zelfs
idd goed idee
idd goed idee
rataplan- VRCP Crew
Als je de reactie ziet van de lipo die mis loopt zou ik toch een iets grootere laad ruimte voorzien dan een koeken doos. De druk moet namelijk op het gemak weg kunnen. Of zo een lipo zakje waar je het zuurstof uitperst voor je begint te laden.
Mijn raad is : speel niet teveel lipo hersteller als je er niet de aangepaste infrastructuur voor hebt. Het is het niet waard.
N
Mijn raad is : speel niet teveel lipo hersteller als je er niet de aangepaste infrastructuur voor hebt. Het is het niet waard.
N
Nobody- Addict
- Aantal berichten : 875
Ik heb ook al regelmatig gezien dat ze een grote, holle betonnen baksteen nemen (van den Brico) en daar een halve keramische tegel ofzo oppleggen.
Klikkie!
Ikzelf stockeer ze in van die lipo zakken, ik heb er in totaal een stuk of 7, 2 om te laden, de rest voor opslag.
Klikkie!
Ikzelf stockeer ze in van die lipo zakken, ik heb er in totaal een stuk of 7, 2 om te laden, de rest voor opslag.
Bas- Beyond salvation
- Aantal berichten : 2649
Mag ik even vragen waarvoor zo'n zak dient? Gewoon voor moest de lipo in brand vliegen en veiligheid of doet die nog iets anders?
Pj
Pj
pieterjan81- Initiate
- Aantal berichten : 115
Omdat, als je lipo ontploft, de vuurbal er niet komt (blijft in de zak) maar enkel de rook (stank) blijft...
Bas- Beyond salvation
- Aantal berichten : 2649
yep de lipo zak, gebruik ik ook en raad ik aan, voor storage heb ik gewoon een metalen koekendoos
Boussini- Addict
- Aantal berichten : 2050
dat ze maar snel betere batterijen uitvinden...
Toyobart- Addict
- Aantal berichten : 1186
Betere? Euh... Ik hoop mee!
De voordelen van Lipo zijn gekend net zoals de nadelen.
Daarmee dat ik gewoon mijn eisen aanpas. Nimh batterijkes die 5 jaar oud zijn werken nog altijd goed, als je niet teveel vermogen vraagt. Dus ik blijf als 'oude' zak gewoon hangen op hetgene goed werkt.
Een goeie oude regelaar met nen tamme brushed motor en een immer betrouwbare Nimh batterij... Monkeyproof!!!!
En ja ik ben op dat punt echt nen aap
De voordelen van Lipo zijn gekend net zoals de nadelen.
Daarmee dat ik gewoon mijn eisen aanpas. Nimh batterijkes die 5 jaar oud zijn werken nog altijd goed, als je niet teveel vermogen vraagt. Dus ik blijf als 'oude' zak gewoon hangen op hetgene goed werkt.
Een goeie oude regelaar met nen tamme brushed motor en een immer betrouwbare Nimh batterij... Monkeyproof!!!!
En ja ik ben op dat punt echt nen aap
nilsken- Addict
- Aantal berichten : 1346
nanophosphate cellen, tamiya bouwt zijn kleine modellen op die tech,
kijk maar naar de nieuwe m 4x4 oftewel de ta05 mini
kijk maar naar de nieuwe m 4x4 oftewel de ta05 mini
Boussini- Addict
- Aantal berichten : 2050
Life of a123 cellen die zijn echt hufterproof alleen hebben deze maar 3.3 volt per cel en kom je op oftewel minder of meer volt uit dan waar de meeste regelaars op zijn berekend
rataplan- VRCP Crew
heb ook horen zeggen als je je lipo's koel bewaard dat deze dan ook langer mee gaan.
Sonny- Regular
- Aantal berichten : 338
Als Lipo leek trekt dit onderwerp mn aandacht, heb ondanks mn lange ervaring nog veel te leren op dit gebied.
Veiligheid is uiteraard heel belangrijk, ik wist niet dat Lipo's zelfs tijdens stockage gevaarlijk waren.
Ik vind volgende tread heel doeltreffend en een dergelijke munutiekist is altijd te vinden, op rommelmarkten kom je ze frequent tegen.
LINK: http://www.mrcss.org/articles/9-howto/134-making-a-lipo-battery-bunker
Veiligheid is uiteraard heel belangrijk, ik wist niet dat Lipo's zelfs tijdens stockage gevaarlijk waren.
Ik vind volgende tread heel doeltreffend en een dergelijke munutiekist is altijd te vinden, op rommelmarkten kom je ze frequent tegen.
LINK: http://www.mrcss.org/articles/9-howto/134-making-a-lipo-battery-bunker
Hoggy- Addict
- Aantal berichten : 1466
dat vind ik veiligste;
Rocco.- Regular
- Aantal berichten : 486
Zo snel gaan ze toch ook weer niet in de hens? Tenzij ze lek zijn misschien...
Lijkt mij dat er in het filmpje opzettelijk veel stroom ingepompt wordt.
Wie heeft (hier) zijn Lipo wel eens gevaarlijk zien worden?
Lijkt mij dat er in het filmpje opzettelijk veel stroom ingepompt wordt.
Wie heeft (hier) zijn Lipo wel eens gevaarlijk zien worden?
Goed goed laat maar komen die tips
Het was me uiteindelijk ook te doen om de mensen die lipo's nog moeten ontdekken of er net mee bezig zijn er tog even de gevaren van te laten zien en hoe je idd beter kan voorkomen .
Dus alles wat met veiliger werken en opslagen van lipos te maken heeft zet het hier
Het was me uiteindelijk ook te doen om de mensen die lipo's nog moeten ontdekken of er net mee bezig zijn er tog even de gevaren van te laten zien en hoe je idd beter kan voorkomen .
Dus alles wat met veiliger werken en opslagen van lipos te maken heeft zet het hier
rataplan- VRCP Crew
de mijn steken al enkele jaren in plastieken koffertjes
tot nu toe heb ik nog maar ééntje die opzwelde en er kwam juist vloeistof uit,het lag toen aan mij ,te lang rijden en de motor te zwaar voor de batt.
ik vind het wel goed dat hier de gevaren van lipos aangehaald word,dat men er toch effe bij stil staat,maar tot nu heb ik er nog geen problemen mee gehad,alé bedoel ernstige
kan maa één ding zeggen als je rijd of vaart of vliegt kontroleer regelmatig den temperatuur,het gevaar zit hem in het te warm worden,volgens mijn ervaring
tot nu toe heb ik nog maar ééntje die opzwelde en er kwam juist vloeistof uit,het lag toen aan mij ,te lang rijden en de motor te zwaar voor de batt.
ik vind het wel goed dat hier de gevaren van lipos aangehaald word,dat men er toch effe bij stil staat,maar tot nu heb ik er nog geen problemen mee gehad,alé bedoel ernstige
kan maa één ding zeggen als je rijd of vaart of vliegt kontroleer regelmatig den temperatuur,het gevaar zit hem in het te warm worden,volgens mijn ervaring
crissypaint- Addict
- Aantal berichten : 1448
nog nooit problemen mee gehad. zolang je weet waar je mee bezig bent en je een cut off hebt kan er denk ik niet veel gebeuren.
Sonny- Regular
- Aantal berichten : 338
hmm mijn ervaring in een scaler??
Kut nooit meer lipo! lader en lipos weer verkocht en een 4 tal goede Nihm terug gekocht!.
lipos vonden mijn water avondturen niet leuk waardoor me buzzer en cut off dienst weigerde gevolg een hard case klem in de cc.
maar nu rijd ik met me omgebouwde bruder tractor op 3s met een 800mah lipo en dat gaat goed
nadat ik met een slechte lader een lipo om zeep geholpen had (balanceerde niet goed gevolg lipo dood)
nu goede lader aangeschaft en een lipo buzzer van conrad met een ledje die rood brand zodra de spanning onder de 9 volt komt.
Kut nooit meer lipo! lader en lipos weer verkocht en een 4 tal goede Nihm terug gekocht!.
lipos vonden mijn water avondturen niet leuk waardoor me buzzer en cut off dienst weigerde gevolg een hard case klem in de cc.
maar nu rijd ik met me omgebouwde bruder tractor op 3s met een 800mah lipo en dat gaat goed
nadat ik met een slechte lader een lipo om zeep geholpen had (balanceerde niet goed gevolg lipo dood)
nu goede lader aangeschaft en een lipo buzzer van conrad met een ledje die rood brand zodra de spanning onder de 9 volt komt.
Arjan- Regular
- Aantal berichten : 259
Soortgelijke onderwerpen
» SCX10 Defender D90
» Dean zijn voorstelling
» Pino zijn spuitcabine(tje)
» Wat heb je laatst gekocht (alleen RC)
» Amai, die GoPro's zijn sterk
» Dean zijn voorstelling
» Pino zijn spuitcabine(tje)
» Wat heb je laatst gekocht (alleen RC)
» Amai, die GoPro's zijn sterk