Zwaartepunt verlagen door bandenballast
+8
lukeskysailor
bartc
voske
Arjan
GhostCrawler
Steven
tamiyatony
Hoggy
12 plaatsers
RC Trial :: RC Trial Talk :: Technisch
Pagina 1 van 1
Zwaartepunt verlagen door bandenballast
Om meer bodemvrijheid te bekomen verhoogt men een wagen door de ophanginging aan te passen
maar tegelijkertijd verhoogt men ook het zwaartepunt waardoor de wagen gemakkelijker kantelt op een helling
het komt er op aan het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden en hoe kan men dit beter oplossen door ballast in de wielen in te bouwen
Vannamiddag naar de "doe het zelf " geweest om bladlood- 1,5x300x1200MM =24€ en dan aan de slag
De maat genomen van de breedte van de alu ringen van de 2.2 beadlock RC4WD velgen (25MM)
en het bladlood in repen van 25 MM x 1200 MM versneden, dit kan men gemakkelijk met behulp
van een stanley of breekmes, snij het bladlood op maat af en herhaal de insnijding enkele malen
Hierdoor kan men dan met een goeie schaar gemakkelijk de snede rechtlijnig helemaal doorsnijden
Men zal merken dat na het afsnijden het bladlood vervormd is, het is aangewezen om het bladlood
helemaal uit te vlakken met behulp van de zijkant van een hamer en de stroken uit te richten
De alu ring met het bladlood
Het bladlood met tape aan de alu ring bevestigien en zo strak mogelijk oprollen en daarna aftapen
Gewicht van een strook bladlood van 1,5x25x1200 MM= +/-500 Gram
Met deze gegevens kan u gewichtsverhoudingen berekenen van andere formaten :ugeek:
Gewicht van een wiel zonder bladloodballast
Resultaat: :? gewicht van een wiel MET bladloodballast
Deze techniek kan men in principe toepassen op alle wielmaten, van 1.5 tot 2.2
men moet er alleen op letten dat de zitting voor de hiel van de band vrij blijft
Als voorbeeld heb ik een Pajerovelg gebruikt; gewicht van de velg zonder bladlood
Voor deze velg heb ik een strook bladlood afgesneden van: 1,5x12x500 MM
Met deze techniek worden 3 streefdoelen bereikt
_Het zwaartepunt van de wagen komt merkelijk lager te liggen waardoor hij op op hellingen
een stabieler rijgedrag gaat vertonen, zowel zijdelings als in langsrichting bij een beklimming of afdaling
_ door de ballast in de wielen gaat men ook meer veeruitslag van de ophanging genereren waardoor
de wagen met 4 wielen grondcontact blijft behouden waar hij anders zonder ballast slechts met 3 wielen grondcontact had
_ door het totaalgewicht zal de wagen in slijk sneller contact maken met de vaste laag onder het slijk
waardoor men sneller grip zal krijgen
Een andere oplossing is deze maar kogeltjes kosten ook geld en
u moet een vorm maken om deze op te gieten met polyesterhars
http://www.scaleoffroad.com/bleiringe-lead-rings.html
maar tegelijkertijd verhoogt men ook het zwaartepunt waardoor de wagen gemakkelijker kantelt op een helling
het komt er op aan het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden en hoe kan men dit beter oplossen door ballast in de wielen in te bouwen
Vannamiddag naar de "doe het zelf " geweest om bladlood- 1,5x300x1200MM =24€ en dan aan de slag
De maat genomen van de breedte van de alu ringen van de 2.2 beadlock RC4WD velgen (25MM)
en het bladlood in repen van 25 MM x 1200 MM versneden, dit kan men gemakkelijk met behulp
van een stanley of breekmes, snij het bladlood op maat af en herhaal de insnijding enkele malen
Hierdoor kan men dan met een goeie schaar gemakkelijk de snede rechtlijnig helemaal doorsnijden
Men zal merken dat na het afsnijden het bladlood vervormd is, het is aangewezen om het bladlood
helemaal uit te vlakken met behulp van de zijkant van een hamer en de stroken uit te richten
De alu ring met het bladlood
Het bladlood met tape aan de alu ring bevestigien en zo strak mogelijk oprollen en daarna aftapen
Gewicht van een strook bladlood van 1,5x25x1200 MM= +/-500 Gram
Met deze gegevens kan u gewichtsverhoudingen berekenen van andere formaten :ugeek:
Gewicht van een wiel zonder bladloodballast
Resultaat: :? gewicht van een wiel MET bladloodballast
Deze techniek kan men in principe toepassen op alle wielmaten, van 1.5 tot 2.2
men moet er alleen op letten dat de zitting voor de hiel van de band vrij blijft
Als voorbeeld heb ik een Pajerovelg gebruikt; gewicht van de velg zonder bladlood
Voor deze velg heb ik een strook bladlood afgesneden van: 1,5x12x500 MM
Met deze techniek worden 3 streefdoelen bereikt
_Het zwaartepunt van de wagen komt merkelijk lager te liggen waardoor hij op op hellingen
een stabieler rijgedrag gaat vertonen, zowel zijdelings als in langsrichting bij een beklimming of afdaling
_ door de ballast in de wielen gaat men ook meer veeruitslag van de ophanging genereren waardoor
de wagen met 4 wielen grondcontact blijft behouden waar hij anders zonder ballast slechts met 3 wielen grondcontact had
_ door het totaalgewicht zal de wagen in slijk sneller contact maken met de vaste laag onder het slijk
waardoor men sneller grip zal krijgen
Een andere oplossing is deze maar kogeltjes kosten ook geld en
u moet een vorm maken om deze op te gieten met polyesterhars
http://www.scaleoffroad.com/bleiringe-lead-rings.html
Hoggy- Addict
- Aantal berichten : 1466
Re: Zwaartepunt verlagen door bandenballast
Bedankt voor de heldere uitleg Hoggy!
Ik had al een rol bladlood liggen, maar was nog aan het bedenken hoeveel ik zou gebruiken. Op mijn Honcho liggen nog de originele 1.9 velgen en Flat Iron banden en ik heb vooraan 135g lood en achteraan 66g lood bijgestoken. Dit zorgt inderdaad voor een betere wegligging.
Ter info: de originele 1.9 velgen die op de Honcho liggen wegen zo'n 20g, dan nog de 2 beadlock ringen en 12 boutjes voor zo'n 16g en een Flat Iron 82g. Totaal zonder lood=118g per wiel.
Ik had al een rol bladlood liggen, maar was nog aan het bedenken hoeveel ik zou gebruiken. Op mijn Honcho liggen nog de originele 1.9 velgen en Flat Iron banden en ik heb vooraan 135g lood en achteraan 66g lood bijgestoken. Dit zorgt inderdaad voor een betere wegligging.
Ter info: de originele 1.9 velgen die op de Honcho liggen wegen zo'n 20g, dan nog de 2 beadlock ringen en 12 boutjes voor zo'n 16g en een Flat Iron 82g. Totaal zonder lood=118g per wiel.
tamiyatony- Regular
- Aantal berichten : 491
Bij de crawlers gaat men ongeveer vanuit dat een voorwiel ongeveer 400 gram weegt en een achterwiel ongeveer 200gr. Maar alles hangt natuurlijk af hoe de wagen is afgesteld.
Steven- Regular
- Aantal berichten : 360
Je had ook plaklood kunnen gebruiken waar ze sportvelgen van auto's mee uit balanceren. De aantal grammen staan er op gemonteerd, en ze zijn voorzien van dubbeltape, en een doos van een kg kost minder dan bovenstaande . Maar toch leuk ieder met zijn eigen oplossingen.
GhostCrawler- Regular
- Aantal berichten : 488
Kleine update: heb nieuwe 1.9 banden, nl. de Ripsaw die ook op de nieuwe Dingo Kit liggen. Superzachte banden met véél grip, presteren beter in de modder dan de standaard Flat Irons. Deze banden wegen wel 20g lichter dan de originele: 62g ipv 82g. Heb door gebruik te maken van alu velgen het totaal gewicht per wiel wel hetzelfde kunnen houden; ca. 120g per wiel zonder lood. Om het makkelijker te houden heb ik deze keer per wiel evenveel lood bijgestoken. Nu wegen ze ieder ca. 245g.
tamiyatony- Regular
tamiyatony schreef:Kleine update: heb nieuwe 1.9 banden, nl. de Ripsaw die ook op de nieuwe Dingo Kit liggen. Superzachte banden met véél grip, presteren beter in de modder dan de standaard Flat Irons. Deze banden wegen wel 20g lichter dan de originele: 62g ipv 82g. Heb door gebruik te maken van alu velgen het totaal gewicht per wiel wel hetzelfde kunnen houden; ca. 120g per wiel zonder lood. Om het makkelijker te houden heb ik deze keer per wiel evenveel lood bijgestoken. Nu wegen ze ieder ca. 245g.
Misschien een paar foto' van de improvement's
Hoggy- Addict
- Aantal berichten : 1466
heb nu zelf lood geknipt voor de CC 100 gram per wiel om te proberen
Iemand ervaring met lood in de wielen in combonatie met een CC
Iemand ervaring met lood in de wielen in combonatie met een CC
Arjan- Regular
- Aantal berichten : 259
Het voordeel is wel als je door mud en water rijd dat je banden automatisch zwaarder worden door het water dat de foams opnemen.
Ik heb niet veel lood in de banden maar de banden wegen nu veel doordat er zoveel water inzit.
Ik heb niet veel lood in de banden maar de banden wegen nu veel doordat er zoveel water inzit.
voske- Regular
- Aantal berichten : 363
Sorry Hoggy; geen foto's. Omdat er niet veel te zien is, vond ik het niet de moeite om foto's te nemen. 't Is tenslotte maar een strip lood rond een velg hé.
En Voske; ik rijd met velgen zonder gaatjes, zelfs de schroefjes van de beadlocks krijgen een drupje siliconen om te vermijden dat er via die weg water in de velg kan komen. Ik heb liever niet dat de foams nat worden...
En Voske; ik rijd met velgen zonder gaatjes, zelfs de schroefjes van de beadlocks krijgen een drupje siliconen om te vermijden dat er via die weg water in de velg kan komen. Ik heb liever niet dat de foams nat worden...
tamiyatony- Regular
voske schreef:Het voordeel is wel als je door mud en water rijd dat je banden automatisch zwaarder worden door het water dat de foams opnemen.
das waar , maar ik rij zonder foams veel meer grip op mijn banden
bartc- Initiate
- Aantal berichten : 81
Bartc, gebruik je dan softe rubbers of eerder medium. Is het bij soft niet te veel doorzakken zonder foam?
lukeskysailor- Regular
- Aantal berichten : 348
Ik zie hier veel gewichten en maten staan. Maar eigelijk nergens welke scale. Ik rij nu (als newby) met een licht aangepaste maverick scout met in alle wielen 70 gr. De foams zijn geknipt en een knipje hier en daar in het profiel van de banden zelf hij rijd al stukken beter dan waneer ik hem heb aangekocht. De wagen is schaal 1/10. Ben ik hiermee dan uitzonderlijk "zwaar" of eerder "licht" aan het rijden? Ik hoop maar dat ik hiermee geen domme vraag gesteld heb...
W
W
wimmerus- Initiate
- Aantal berichten : 63
hangt der vanaf wat je wilt bereiken natuurlijk
70 gram is een mooi gewicht als het totale gewicht van de auto onder de 1200g zit,
voor de 1/18 maat zou ik tot max 100g gaan om de aandrijflijn niet te zwaar te belasten
70 gram is een mooi gewicht als het totale gewicht van de auto onder de 1200g zit,
voor de 1/18 maat zou ik tot max 100g gaan om de aandrijflijn niet te zwaar te belasten
Boussini- Addict
- Aantal berichten : 2050
Hmmmm mijn wagen weegt standaard met batery 1892gr
Dus zonder verzwaarde banden. En nu zit ik op 70 gr per band.
Dus momenteel op 2172 gr met verzwaarde banden...
Rijd wel goed maar ik vroeg me echt af hoe ver ik kan en mag gaan.
Alvast bedankt Boussini
Ps het is een 1/10
Grts.
Dus zonder verzwaarde banden. En nu zit ik op 70 gr per band.
Dus momenteel op 2172 gr met verzwaarde banden...
Rijd wel goed maar ik vroeg me echt af hoe ver ik kan en mag gaan.
Alvast bedankt Boussini
Ps het is een 1/10
Grts.
wimmerus- Initiate
ik heb in mijn scx10 vooraan 130gr zitten.
en achteraan 80 of 90gr.
rijdt echt helemaal anders.
en nu twijfel ik of in de Losi CC al lood heb gestoken... denk van wel...
zou eens moeten wegen precies, want geheugen laat mij in de steek...
grtz
stijn
en achteraan 80 of 90gr.
rijdt echt helemaal anders.
en nu twijfel ik of in de Losi CC al lood heb gestoken... denk van wel...
zou eens moeten wegen precies, want geheugen laat mij in de steek...
grtz
stijn
slashplayer- Regular
- Aantal berichten : 377
wimmerus schreef:Ik zie hier veel gewichten en maten staan. Maar eigelijk nergens welke scale. Ik rij nu (als newby) met een licht aangepaste maverick scout met in alle wielen 70 gr. De foams zijn geknipt en een knipje hier en daar in het profiel van de banden zelf hij rijd al stukken beter dan waneer ik hem heb aangekocht. De wagen is schaal 1/10. Ben ik hiermee dan uitzonderlijk "zwaar" of eerder "licht" aan het rijden? Ik hoop maar dat ik hiermee geen domme vraag gesteld heb...
W
Iedereen doet inderdaad zo maar wat.
Ik vind persoonlijk dat als je op 45° kan blijven staan schuin dat voldoende is voor een "scaler". Een dat al goed is probeer ik 3/5 van het gewicht vooraan te hebben en 2/5 achteraan.
Voor mij werkt dit prima.
Maar wat men er meestal vergeet bij te zeggen is bijvoorbeeld dat het effect al rijdend heeeeelemaal anders is dan bij stilstand, hoe slechter uw ophanging ingesteld is hoe meer gewicht je moet gebruiken om een zekere inertie tegen te gaan.
Hoe lichter hoe beter, je kan veel andere dingen eerst instellen voor je er lood in zit te kappen met alle gevolgen en neven effecten die hier nog wel eens aan bod zullen komen.
N
Nobody- Addict
- Aantal berichten : 875
Het word een proces van vallen en opstaan. Ik ga hem vandaag eens testen in mechelen en dan zie ik hoever ik sta met mijn crawler. Ik jeb hier nog een setje schokbrekers van een wrait liggen en ik dacht die eens te monteren.
vast bedankt iedereen voor de snelle en goede raad.
W
vast bedankt iedereen voor de snelle en goede raad.
W
wimmerus- Initiate
RC Trial :: RC Trial Talk :: Technisch
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: