RC Trial
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zwaartepunt verlagen door bandenballast

+8
lukeskysailor
bartc
voske
Arjan
GhostCrawler
Steven
tamiyatony
Hoggy
12 plaatsers

Ga naar beneden

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Empty Zwaartepunt verlagen door bandenballast

Bericht van Hoggy ma 20 feb 2012 - 1:02

Om meer bodemvrijheid te bekomen verhoogt men een wagen door de ophanginging aan te passen
maar tegelijkertijd verhoogt men ook het zwaartepunt waardoor de wagen gemakkelijker kantelt op een helling

het komt er op aan het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden en hoe kan men dit beter oplossen door ballast in de wielen in te bouwen

Vannamiddag naar de "doe het zelf " geweest om bladlood- 1,5x300x1200MM =24€ en dan aan de slag

De maat genomen van de breedte van de alu ringen van de 2.2 beadlock RC4WD velgen (25MM)
en het bladlood in repen van 25 MM x 1200 MM versneden, dit kan men gemakkelijk met behulp
van een stanley of breekmes, snij het bladlood op maat af en herhaal de insnijding enkele malen
Hierdoor kan men dan met een goeie schaar gemakkelijk de snede rechtlijnig helemaal doorsnijden

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Technisch009

Men zal merken dat na het afsnijden het bladlood vervormd is, het is aangewezen om het bladlood
helemaal uit te vlakken met behulp van de zijkant van een hamer en de stroken uit te richten

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Technisch011

De alu ring met het bladlood
Het bladlood met tape aan de alu ring bevestigien en zo strak mogelijk oprollen en daarna aftapen

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Technisch010
Gewicht van een strook bladlood van 1,5x25x1200 MM= +/-500 Gram
Met deze gegevens kan u gewichtsverhoudingen berekenen van andere formaten :ugeek:

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Technisch012

Gewicht van een wiel zonder bladloodballast

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Technisch013

Resultaat: :? gewicht van een wiel MET bladloodballast

Deze techniek kan men in principe toepassen op alle wielmaten, van 1.5 tot 2.2
men moet er alleen op letten dat de zitting voor de hiel van de band vrij blijft

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Technisch016

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Technisch015

Als voorbeeld heb ik een Pajerovelg gebruikt; gewicht van de velg zonder bladlood

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Technisch014

Voor deze velg heb ik een strook bladlood afgesneden van: 1,5x12x500 MM

Met deze techniek worden 3 streefdoelen bereikt

_Het zwaartepunt van de wagen komt merkelijk lager te liggen waardoor hij op op hellingen
een stabieler rijgedrag gaat vertonen, zowel zijdelings als in langsrichting bij een beklimming of afdaling
_ door de ballast in de wielen gaat men ook meer veeruitslag van de ophanging genereren waardoor
de wagen met 4 wielen grondcontact blijft behouden waar hij anders zonder ballast slechts met 3 wielen grondcontact had
_ door het totaalgewicht zal de wagen in slijk sneller contact maken met de vaste laag onder het slijk
waardoor men sneller grip zal krijgen

Een andere oplossing is deze maar kogeltjes kosten ook geld en
u moet een vorm maken om deze op te gieten met polyesterhars

http://www.scaleoffroad.com/bleiringe-lead-rings.html

Zwaartepunt verlagen door bandenballast 10797787
Hoggy
Hoggy
Addict
Addict

Aantal berichten : 1466
Woonplaats : Gullegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Empty Re: Zwaartepunt verlagen door bandenballast

Bericht van tamiyatony di 21 feb 2012 - 18:57

Bedankt voor de heldere uitleg Hoggy!
Ik had al een rol bladlood liggen, maar was nog aan het bedenken hoeveel ik zou gebruiken. Op mijn Honcho liggen nog de originele 1.9 velgen en Flat Iron banden en ik heb vooraan 135g lood en achteraan 66g lood bijgestoken. Dit zorgt inderdaad voor een betere wegligging.
Ter info: de originele 1.9 velgen die op de Honcho liggen wegen zo'n 20g, dan nog de 2 beadlock ringen en 12 boutjes voor zo'n 16g en een Flat Iron 82g. Totaal zonder lood=118g per wiel.
tamiyatony
tamiyatony
Regular
Regular

Aantal berichten : 491
Woonplaats : Antwerpen

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Empty Re: Zwaartepunt verlagen door bandenballast

Bericht van Steven do 23 feb 2012 - 11:08

Bij de crawlers gaat men ongeveer vanuit dat een voorwiel ongeveer 400 gram weegt en een achterwiel ongeveer 200gr. Maar alles hangt natuurlijk af hoe de wagen is afgesteld.
Steven
Steven
Regular
Regular

Aantal berichten : 360
Woonplaats : Peer

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Empty Re: Zwaartepunt verlagen door bandenballast

Bericht van GhostCrawler za 25 feb 2012 - 5:44

Je had ook plaklood kunnen gebruiken waar ze sportvelgen van auto's mee uit balanceren. De aantal grammen staan er op gemonteerd, en ze zijn voorzien van dubbeltape, en een doos van een kg kost minder dan bovenstaande Smile . Maar toch leuk ieder met zijn eigen oplossingen.
GhostCrawler
GhostCrawler
Regular
Regular

Aantal berichten : 488

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Empty Re: Zwaartepunt verlagen door bandenballast

Bericht van tamiyatony zo 26 feb 2012 - 3:09

Kleine update: heb nieuwe 1.9 banden, nl. de Ripsaw die ook op de nieuwe Dingo Kit liggen. Superzachte banden met véél grip, presteren beter in de modder dan de standaard Flat Irons. Deze banden wegen wel 20g lichter dan de originele: 62g ipv 82g. Heb door gebruik te maken van alu velgen het totaal gewicht per wiel wel hetzelfde kunnen houden; ca. 120g per wiel zonder lood. Om het makkelijker te houden heb ik deze keer per wiel evenveel lood bijgestoken. Nu wegen ze ieder ca. 245g.
tamiyatony
tamiyatony
Regular
Regular

Aantal berichten : 491
Woonplaats : Antwerpen

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Empty Re: Zwaartepunt verlagen door bandenballast

Bericht van Hoggy zo 26 feb 2012 - 13:23

tamiyatony schreef:Kleine update: heb nieuwe 1.9 banden, nl. de Ripsaw die ook op de nieuwe Dingo Kit liggen. Superzachte banden met véél grip, presteren beter in de modder dan de standaard Flat Irons. Deze banden wegen wel 20g lichter dan de originele: 62g ipv 82g. Heb door gebruik te maken van alu velgen het totaal gewicht per wiel wel hetzelfde kunnen houden; ca. 120g per wiel zonder lood. Om het makkelijker te houden heb ik deze keer per wiel evenveel lood bijgestoken. Nu wegen ze ieder ca. 245g.

Misschien een paar foto' van de improvement's Idea
Hoggy
Hoggy
Addict
Addict

Aantal berichten : 1466
Woonplaats : Gullegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Empty Re: Zwaartepunt verlagen door bandenballast

Bericht van Arjan zo 26 feb 2012 - 21:45

heb nu zelf lood geknipt voor de CC 100 gram per wiel om te proberen


Iemand ervaring met lood in de wielen in combonatie met een CC
Arjan
Arjan
Regular
Regular

Aantal berichten : 259
Woonplaats : Kesteren Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Empty Re: Zwaartepunt verlagen door bandenballast

Bericht van voske zo 26 feb 2012 - 22:09

Het voordeel is wel als je door mud en water rijd dat je banden automatisch zwaarder worden door het water dat de foams opnemen.
Ik heb niet veel lood in de banden maar de banden wegen nu veel doordat er zoveel water inzit. Very Happy
voske
voske
Regular
Regular

Aantal berichten : 363
Woonplaats : Oud-Turnhout

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Empty Re: Zwaartepunt verlagen door bandenballast

Bericht van tamiyatony ma 27 feb 2012 - 0:44

Sorry Hoggy; geen foto's. Omdat er niet veel te zien is, vond ik het niet de moeite om foto's te nemen. 't Is tenslotte maar een strip lood rond een velg hé.

En Voske; ik rijd met velgen zonder gaatjes, zelfs de schroefjes van de beadlocks krijgen een drupje siliconen om te vermijden dat er via die weg water in de velg kan komen. Ik heb liever niet dat de foams nat worden...
tamiyatony
tamiyatony
Regular
Regular

Aantal berichten : 491
Woonplaats : Antwerpen

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Empty Re: Zwaartepunt verlagen door bandenballast

Bericht van bartc ma 27 feb 2012 - 21:12

voske schreef:Het voordeel is wel als je door mud en water rijd dat je banden automatisch zwaarder worden door het water dat de foams opnemen.
Ik heb niet veel lood in de banden maar de banden wegen nu veel doordat er zoveel water inzit. Very Happy

das waar , maar ik rij zonder foams veel meer grip op mijn banden
bartc
bartc
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 81
Woonplaats : roeselare

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Empty Re: Zwaartepunt verlagen door bandenballast

Bericht van lukeskysailor ma 27 feb 2012 - 21:28

Bartc, gebruik je dan softe rubbers of eerder medium. Is het bij soft niet te veel doorzakken zonder foam?
lukeskysailor
lukeskysailor
Regular
Regular

Aantal berichten : 348
Woonplaats : Wuustwezel

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Empty Re: Zwaartepunt verlagen door bandenballast

Bericht van wimmerus di 23 apr 2013 - 14:12

Ik zie hier veel gewichten en maten staan. Maar eigelijk nergens welke scale. Ik rij nu (als newby) met een licht aangepaste maverick scout met in alle wielen 70 gr. De foams zijn geknipt en een knipje hier en daar in het profiel van de banden zelf hij rijd al stukken beter dan waneer ik hem heb aangekocht. De wagen is schaal 1/10. Ben ik hiermee dan uitzonderlijk "zwaar" of eerder "licht" aan het rijden? Ik hoop maar dat ik hiermee geen domme vraag gesteld heb...
W
wimmerus
wimmerus
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 63
Woonplaats : vlaams brabant

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Empty Re: Zwaartepunt verlagen door bandenballast

Bericht van Boussini di 23 apr 2013 - 19:24

hangt der vanaf wat je wilt bereiken natuurlijk Smile

70 gram is een mooi gewicht als het totale gewicht van de auto onder de 1200g zit,
voor de 1/18 maat zou ik tot max 100g gaan om de aandrijflijn niet te zwaar te belasten
Boussini
Boussini
Addict
Addict

Aantal berichten : 2050
Woonplaats : Kortenaken

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Empty Re: Zwaartepunt verlagen door bandenballast

Bericht van wimmerus di 23 apr 2013 - 20:29

Hmmmm mijn wagen weegt standaard met batery 1892gr
Dus zonder verzwaarde banden. En nu zit ik op 70 gr per band.
Dus momenteel op 2172 gr met verzwaarde banden...
Rijd wel goed maar ik vroeg me echt af hoe ver ik kan en mag gaan.
Alvast bedankt Boussini

Ps het is een 1/10
Grts.
wimmerus
wimmerus
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 63
Woonplaats : vlaams brabant

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Empty Re: Zwaartepunt verlagen door bandenballast

Bericht van slashplayer di 23 apr 2013 - 21:47

ik heb in mijn scx10 vooraan 130gr zitten.
en achteraan 80 of 90gr.

rijdt echt helemaal anders.
en nu twijfel ik of in de Losi CC al lood heb gestoken... denk van wel...
zou eens moeten wegen precies, want geheugen laat mij in de steek...

grtz
stijn
slashplayer
slashplayer
Regular
Regular

Aantal berichten : 377
Woonplaats : Lint

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Empty Re: Zwaartepunt verlagen door bandenballast

Bericht van Nobody di 23 apr 2013 - 22:38

wimmerus schreef:Ik zie hier veel gewichten en maten staan. Maar eigelijk nergens welke scale. Ik rij nu (als newby) met een licht aangepaste maverick scout met in alle wielen 70 gr. De foams zijn geknipt en een knipje hier en daar in het profiel van de banden zelf hij rijd al stukken beter dan waneer ik hem heb aangekocht. De wagen is schaal 1/10. Ben ik hiermee dan uitzonderlijk "zwaar" of eerder "licht" aan het rijden? Ik hoop maar dat ik hiermee geen domme vraag gesteld heb...
W

Iedereen doet inderdaad zo maar wat.

Ik vind persoonlijk dat als je op 45° kan blijven staan schuin dat voldoende is voor een "scaler". Een dat al goed is probeer ik 3/5 van het gewicht vooraan te hebben en 2/5 achteraan.
Voor mij werkt dit prima.

Maar wat men er meestal vergeet bij te zeggen is bijvoorbeeld dat het effect al rijdend heeeeelemaal anders is dan bij stilstand, hoe slechter uw ophanging ingesteld is hoe meer gewicht je moet gebruiken om een zekere inertie tegen te gaan.
Hoe lichter hoe beter, je kan veel andere dingen eerst instellen voor je er lood in zit te kappen met alle gevolgen en neven effecten die hier nog wel eens aan bod zullen komen.

N

Nobody
Nobody
Addict
Addict

Aantal berichten : 875
Woonplaats : Brakel

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Empty Re: Zwaartepunt verlagen door bandenballast

Bericht van wimmerus wo 24 apr 2013 - 11:30

Het word een proces van vallen en opstaan. Ik ga hem vandaag eens testen in mechelen en dan zie ik hoever ik sta met mijn crawler. Ik jeb hier nog een setje schokbrekers van een wrait liggen en ik dacht die eens te monteren.
vast bedankt iedereen voor de snelle en goede raad.

W
wimmerus
wimmerus
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 63
Woonplaats : vlaams brabant

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwaartepunt verlagen door bandenballast Empty Re: Zwaartepunt verlagen door bandenballast

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum