RC Trial
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

MST CMX Toyota FJ40 Build

+6
Philippe
axialjohan
slashplayer
Boussini
Bas
nilsken
10 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

MST CMX Toyota FJ40 Build Empty MST CMX Toyota FJ40 Build

Bericht van nilsken do 25 feb 2016 - 21:00

Hey hey,

ondertussen steekt deze al een tijdje ineen dus wordt het wel eens tijd om het verslagje ineen te boxen.

Korte inleiding. Al jaren roep ik te lopen dat er niks boven een CC'tje kan. Tis te zeggen, op het gebied van looks is in mijn opinie een CC'tje super. En laat ons eerlijk zijn, er is niks zo uitdagend als een WTT met een CC01 uitrijden... Is een CC heilig? Goh, in mijn geval is dat toch wel bijna zo. Maar een CC'tje is natuurlijk ook geen bal waard als hij standaard uit de doos komt. Is met de gekende trucjes wel om te vormen tot een behoorlijke offroader, maar sommige van die trucjes kosten ook wel centen. En dan nog blijf je achter met de voor ophanging die niet goed samenwerkt met modder. Bodemvrijheid is ook een begrip dat je met een korreltje modder moet nemen. Want als ik eerlijk ben, bovenkomen op een heuvel is dikwijls buikschuiven. En de draaicirkel is met het nodige dremelwerk te verbeteren, maar mijn grote Axial stuurt dikwijls beter. Vooral als je een paar keer door de modder gereden bent.... Twisted Evil
En dan komen we inderdaad bij Axial uit. Ik rij ook al jaren met een SCX10. Zalige auto, die recht uit de doos super is. Geen grote aanpassingen nodig. Werkt altijd super, kan modder aan. Geen problemen met sturen, goede flex en zo voort. Maar in mijn opinie altijd net iets te breed voor een mooie scale look. Geen enkele super body past er rechtstreeks op zonder dat je de assen moet versmallen... En net dat is voor mij dus ook wel belangrijk. Dus al jaren loop ik door het bos te filosoferen van een nieuwe Tamiya CC02, die toch de voordelen van de Axial SCX kan bundelen in het mini pakketje van de CC01...
En dus zowel Tamiya als Axial hier dus een kans liggen in mijn beleving. Ze hadden beide de kans, maar het is MST die het doet. Ze hebben het lef om het principe van de Axial te bundelen in het formaat van de Tamiya CC01. Exact even breed, en met vrij te kiezen wielbasis van 242, 252 en 267mm. (voor de grootste versie moet je wel wat extra stukjes aanschaffen).
De CMX wordt MST geleverd in verschillende varianten:
- Enkel chassis (mijn keuze)
- Chassis met Elektronica
- Volledige auto, met keuze tussen Ford Bronco, Unimog en tot slot Toyota Land Cruiser LJ40.
Let wel, body's maken ze niet zelf. Hiervoor leveren ze gewoon body's van Tamiya aan.
Maar genoeg intro, we gaan eraan beginnen.

Zoals altijd begint het met het openen van de doos. Het eerste dat opvalt is het beperkte formaat van de doos. Niet groter dan een schoendoos, maar alles zat erin.
MST CMX Toyota FJ40 Build IMG_0065_zps8bpc7bku

Alles zit mooi verpakt in genummerde zakjes. Niets op aan te merken. Handleiding is op het eerste zicht dik in orde, en wat ik wel leuk vind is de bijgevoegde exploded view. Mankeert toch wel bij sommige fabrikanten is mijn persoonlijke mening.

Wat ik ongelooflijk leuk vond: Op al de dozen en manuals staat het chassis afgebeeld met velgen waarvan het design gevonden is bij Axial. Persoonlijk vond ik deze niet zo mooi, en was ik toen ik de doos bestelde stiekem aan het hopen dat ik de bandjes kreeg die ze onder hun versie van de Unimog staan. Moet dus lukken dat deze in mijn kitje zitten. Al lees ik wel dat niet iedereen even blij is met deze velgen.
MST CMX Toyota FJ40 Build IMG_0064_zps5hsh2xou

Als eerste stap begin je met het maken van linkjes voor de assen en sturing. Je moet dus helemaal in het begin weten welke body je plaatsen zal.
MST CMX Toyota FJ40 Build IMG_0066_zpsq2qjrttu
Let op dat ik het tussenstukje in de stuuras er niet heb bijgestoken. Daar ik vond dat de voorwielen dan iets teveel toe-out staan.

Bij mij was die keuze al langer duidelijk. Ooit heel lang geleden heb ik een CC01 gehad met volgende body:
MST CMX Toyota FJ40 Build IMG_3755
Die is ooit verkocht geweest, en eigenlijk altijd spijt van gehad. Dus body lag hier al een tijdje op de kast, voor moest ik ooit nog eens een CC'tje vinden.

Volgende stap is het bouwen van het chassis. Valt op dat er wel degelijk goed naar Axial is gekeken. Maar dit is geen klacht, want we weten allemaal dat het niet slecht is.
MST CMX Toyota FJ40 Build IMG_0069_zps58wvzr7g
MST CMX Toyota FJ40 Build IMG_0070_zpsyev8aiqm
MST CMX Toyota FJ40 Build IMG_0071_zpsvyf1ri8i
Merk trouwens op dat er voor de verandering geen Duvel in mijn bouwverslag te zien maar wel een tasje koffie (ik was toen ziek man....)

En met de linkjes er ineens aan
MST CMX Toyota FJ40 Build IMG_0076_zpsfxtcnkht

Dan is het tijd voor de versnellingsbak. Deze bouwt behoorlijk vlot samen, maar je moet toch soms echt wel goed opletten. De manual is niet zo goed gemaakt als ik van bijvoorbeeld Tamiya en Axial gewoon ben. Maar over de kwaliteit is er niks te zeggen. Alles past prima samen. Soms is het klungelen met de E-clips, maar dat ligt voornamelijk aan mijn dikke vingers.
In alle geval is er wel 1 ding dat me stoort: Het ontbreken van rollagers! Zitten wel glijlagers in de kit, maar toch zeker in de versnellingsbak zou ik rollagers verwachten. Maar verder is alles ok. Nog een kleinigheidje van deze versie is dat er geen motortandwiel bij is.
MST CMX Toyota FJ40 Build IMG_0077_zps6v4i79ls
MST CMX Toyota FJ40 Build IMG_0078_zpsoyxzjdy9
MST CMX Toyota FJ40 Build IMG_0081_zpshr81625n

Dan wordt alles weer samengevoegd
MST CMX Toyota FJ40 Build IMG_0082_zps0yjsrehx
MST CMX Toyota FJ40 Build IMG_0083_zpss6cipa9x

Helaas ben ik nu een reeks foto's kwijtgeraakt in het strijdgewoel van de laatste weken (geen drama's, maar gewoon terug papa geworden)
Over de constructie van de assen kan ik eigenlijk kort zijn. Alles valt in elkaar, maar je moet soms wel goed opletten ifv de handleiding. Regelmatig heb ik toch 5 keer moeten kijken wat ze juist bedoelden. Wat me ook opviel was dat ze een iets andere visie hebben dan bijvoorbeeld Axial voor het monteren van look alike diff. Maar zoals reeds aangegeven passen de assen prima samen.
De schokdempers zijn dan weer een iets anders verhaal. Het samenbouwen van deze leidt tot wel wat frustratie. Is net niet de kwaliteit die ik gewoon ben van bijvoorbeeld de Axial G6 waar standaard alu dempers bijzitten. Eenmaal ze ineen steken werken ze goed. Wat wel een pluspunt is dat ze 3 hardheden van dempers meeleveren. Ik heb gewoon de handleiding gevolgd en heb de mediums gestoken. Zoals bij al mijn scalers doe ik geen olie in de dempers (behalve een aantal druppels voor de smering). Met de snelheden die ik rij heb je die demping niet nodig. Maar als je iets sneller rijdt valt wel het springerig karakter op, dit mede door het lage gewicht. De afgewerkte en rijklare auto is toch een pakje lichter dan mijn CC01 Pajero bvb.

Het eindresultaat? Voila
MST CMX Toyota FJ40 Build IMG_9297_zps0htax1nh
MST CMX Toyota FJ40 Build IMG_9299_zpsqeqxyrug
MST CMX Toyota FJ40 Build IMG_9300_zpslyibdvnv
MST CMX Toyota FJ40 Build IMG_9305_zpst7mmurvj
MST CMX Toyota FJ40 Build IMG_9294_zpsky4hhffl
MST CMX Toyota FJ40 Build IMG_9301_zps7yqvuz6s
MST CMX Toyota FJ40 Build IMG_9306_zps6f4y3yyj
MST CMX Toyota FJ40 Build IMG_9313_zps9datrrby

Ondertussen hebben we op de laatste meeting reeds een behoorlijke testrit gedaan. We zijn in Edegem een WTT waardig (en soms zelfs iets verder) parcours gaan test rijden.
Rond deze tijd van het jaar ligt het daar er altijd uitermate vettig bij, maar ik ben overal wel doorgekomen. De bijgeleverde banden zijn voor echt modder te verzetten net iets te min.
MST CMX Toyota FJ40 Build IMG_9311_zpsoomkjdha
Maar het is wel te doen. Misschien dat ik op termijn de upgrade doe naar de SDI Trail doctors die ik reeds op de Pajero gebruik.
MST CMX Toyota FJ40 Build IMG_9810_zps4acaded8
Maar voor het overige kan ik niks dan positieve commentaar geven. Standaard uit de doos is het evenwicht goed, voldoende gewicht op de vooras om te klimmen. Het zijdelings rollen viel mij ook super goed mee. Plaatsen waar ik met mijn standaard Axial G6 gegarandeerd ging rollen blijft deze staan. Zelfs met de batterij die zo hoog ligt. Maak wel gebruik van een LIPO, weet dus niet wat het geven zal met NiMh.
Flex is ook prima, maar wat vooral opvalt is dat hij zoveel meer kan dan een CC'tje. Extra hoekje daar, extra steentje hier. Alles rolt onder de bandjes door. Bijna zo soepel als met de Axial. Op sommige plekken mis je wel wat wielbasis, maar daar kies je dan ook voor als je met deze rijden wil. Waar ik ook nog eens bijzondere vermelding van wil maken is de draaicirkel. Je kan op 60 cm een volledige cirkel draaien. Op de meest korte kronkeltjes van WTT kan ik gewoon in 1 keer het hoekje om. Dit is me nog nooit gelukt, zelfs niet met een verbouwde CC01...

Conclusie: Het is een super auto die mits een paar kleine "jammertjes" echt fenomenaal is. MST levert hier voor mij echt een super product af. Ik durf bijna zeggen dat dit CC02 die Tamiya had moeten bouwen.... En als ik moet vergelijken met de Pajero die ik gebouwd heb, ook nog een stevig stukje goedkoper....
nilsken
nilsken
Addict
Addict

Aantal berichten : 1346

Terug naar boven Ga naar beneden

MST CMX Toyota FJ40 Build Empty Re: MST CMX Toyota FJ40 Build

Bericht van Bas do 25 feb 2016 - 21:25

Mooi verslag, bedankt daarvoor. Hij reed vorige week inderdaad super, eigenlijk zoals je van en mini-SCX zou verwachten. En die draaicirkel was inderdaad om jaloers op te zijn. En de bandjes zaten snel vol modder, maar ze zagen er toch wel heel scale uit. Voor wat, hoort wat.
Mocht hij nog ergens op stock geweest zijn zou ik hem ook al besteld hebben, maar helaas is hij overal uitverkocht - momenteel. Twisted Evil
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649

Bericht van Boussini do 25 feb 2016 - 23:11

leuk verslag, het enig alternatief zou de korte trailfinder zijn van bij rc4wd,
maar daar is ook dan de prijs naar,

super ding zo te zien, zeker eentje om te bekijken...
Boussini
Boussini
Addict
Addict

Aantal berichten : 2050

Bericht van slashplayer za 27 feb 2016 - 19:23

mooi !
bedankt voor de volledige verslag ! en proficiat met het vaderschap ook trouwens !
dit ziet er inderdaad een goei model uit.

geen foto's van de uitstap in Edegem voorlopig ?

grtz
stijn
slashplayer
slashplayer
Regular
Regular

Aantal berichten : 377

Bericht van nilsken za 27 feb 2016 - 21:19

Helaas had onze fotograaf een technisch probleem waardoor foto's niet scherp zijn...
nilsken
nilsken
Addict
Addict

Bericht van axialjohan di 8 maa 2016 - 13:11

Super mooi verslag!

Ik ben momenteel ook de cmx aan het bouwen en ben tot nu toe ook erg positief!

Groeten Johan

axialjohan
Regular
Regular

Aantal berichten : 304

Bericht van nilsken vr 11 maa 2016 - 16:52

Bas schreef:Mooi verslag, bedankt daarvoor. Hij reed vorige week inderdaad super, eigenlijk zoals je van en mini-SCX zou verwachten. En die draaicirkel was inderdaad om jaloers op te zijn. En de bandjes zaten snel vol modder, maar ze zagen er toch wel heel scale uit. Voor wat, hoort wat.
Mocht hij nog ergens op stock geweest zijn zou ik hem ook al besteld hebben, maar helaas is hij overal uitverkocht - momenteel. Twisted Evil

Blijkbaar terug te krijgen bij Tamico :-)
nilsken
nilsken
Addict
Addict

Bericht van Bas za 12 maa 2016 - 19:34

nilsken schreef:
Bas schreef:...

Blijkbaar terug te krijgen bij Tamico :-)

Budget van deze maand is al op aan de 1:1 Smile En ik heb toch geen tijd om hem te bouwen... Mss in Dortmund?

Laatst aangepast door Bas op ma 14 maa 2016 - 21:32; in totaal 2 keer bewerkt
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649

Bericht van Philippe za 12 maa 2016 - 20:46

MST CMX Toyota FJ40 Build 4078649926
Philippe
Philippe
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 177

Bericht van Boussini zo 13 maa 2016 - 23:23

denk der ook zo over Smile
Boussini
Boussini
Addict
Addict

Aantal berichten : 2050

Bericht van Toyobart wo 13 apr 2016 - 10:43

Dat is wat ik nog moet hebben sé :-)

mooie build trouwens , kan de vooras nog wat opschuiven naar voor toe ?  ( zoals de 1:1 )

grtjs

MST CMX Toyota FJ40 Build 28c0tqv
Toyobart
Toyobart
Addict
Addict

Aantal berichten : 1186

Bericht van nilsken wo 13 apr 2016 - 10:49

Met wat knutselen moet dat wel lukken. Is gewoon een beetje de 4-link langer maken...
nilsken
nilsken
Addict
Addict

Bericht van Tamiya1970 do 14 apr 2016 - 18:17

Mooie build man MST CMX Toyota FJ40 Build 4078649926
Tamiya1970
Tamiya1970
Regular
Regular

Aantal berichten : 606

http://www.tamiyaclub.com/member.asp?id=26365

Bericht van nilsken do 14 apr 2016 - 19:20

Tamiya1970 schreef:Mooie build man MST CMX Toyota FJ40 Build 4078649926

Thx
nilsken
nilsken
Addict
Addict

Bericht van Cornholio vr 20 mei 2016 - 11:58

Cool!
Cornholio
Cornholio
Addict
Addict

Aantal berichten : 1151

Bericht van Cornholio zo 22 mei 2016 - 13:57

Vraagjes: de rx-box zit gemonteerd on de batterytray, maar ik heb ook foto's gezien waar die achterin het chassis gemonteerd is (zo hoog mogelijk). Zijn beide plaatsen een standaard optie in de kit?

Wat zijn de eerste bevindingen na enkele ritjes? Kan de plastiek het allemaal aan?

Buiten ballbearings geen andere hop-ups nodig?

Brushed of brushless?
Cornholio
Cornholio
Addict
Addict

Bericht van nilsken zo 22 mei 2016 - 14:40

1. RC-BOX: inderdaad onder de batterytray. Gebruik deze zelf niet. Ik heb alles achterop gezet, maar ik gebruik hem niet als duikboot.

2. Eerste bevindingen? Rijdt als een Axial, maar met de afmetingen van een CC01. Bodemvrijheid en dergelijke is echter een pak beter als een CC01. Uiteraard is het een smalle wielbasis, net zoals kort. Maar hiervan ken je de voor- als nadelen. Tot op heden nog niks gebroken, of slijtage vast gesteld. Plastiek assen doen het prima, net zoals aandrijfassen en dergelijke. Op termijn kan je deze wel eens vervangen, maar ze kunnen volgens mij veel aan.

3. Hop-ups: Ballbearings zijn aangewezen. Voor het overige kan je der zo mee aan de slag. Ik heb wel een andere servo-horn gebruikt. Maar dat is persoonlijke keuze. Maar geen hop-ups nodig.

4. Brushed of Brushless: Ik gebruik tegenwoordig overal brushless, behalve in de CC01. Let wel dat je voor sensored gaat! In deze zit een Toro TS50 regelaar (dragbrake kan volledig ingesteld worden), Turnigy 21.5T motor en lipo's. Bijkomend voordeel is dat ze enorm zuinig zijn. Ik rij een volledige WTT op 2 batterijen. Ik gebruik 4000mAh, en heb dan 1900 en 2000 mAh gebruikt. Dus normale meetign doe je zelfs op 1 batterij.

5. Vergeet niet als je de lege kit besteld (zonder elektronica) dat er GEEN motorpinion bijzit. Ik gebruik nu zelf een 21T, maar groter moet je niet gaan.

nilsken
nilsken
Addict
Addict

Bericht van Cornholio zo 22 mei 2016 - 14:49

Danku voor de uitleg!

Ik denk dat ik mij de Toyota FJ set ga bestellen en op de kogellagers na alles stock ga houden (voorlopig :p )

Edit: zover voor de "ik denk", hij is besteld... :p
Cornholio
Cornholio
Addict
Addict

Bericht van nilsken zo 22 mei 2016 - 20:54

Cornholio schreef:Danku voor de uitleg!

Ik denk dat ik mij de Toyota FJ set ga bestellen en op de kogellagers na alles stock ga houden (voorlopig :p )

Edit: zover voor de "ik denk", hij is besteld... :p

Geweldig!!
nilsken
nilsken
Addict
Addict

Bericht van Cornholio ma 23 mei 2016 - 12:15

Hmm, misschien te snel gekocht? Die HPI Venture en de Gmade Komodo zien er ook wel heel tof uit... Geen ervaringen over die laatste twee hier te vinden op het forum jammer genoeg Sad
Cornholio
Cornholio
Addict
Addict

Bericht van nilsken ma 23 mei 2016 - 12:44

Gmade heb ik op laatste WTT gezien, deze zit eerder in de categorie van de SCX10. HPI heb ik tot op heden nog niet gezien...
nilsken
nilsken
Addict
Addict

Bericht van Cornholio ma 23 mei 2016 - 13:07

Wat bedoel je met "categorie van de scx"? Wbt grootte of performance of...?
Ik heb een scx10 eigenlijk altijd "te groot" gevonden wat het trailen in mijn ogen té gemakkelijk maakte. Een cc'tje is uitdagender en geeft meer voldoening als iets lukt. Daarom ook een beetje huiverig tegenover deze cmx, wat als hij té goed is (binnen zijn schaal uiteraard), dan is ermee rijden naar mijn mening ook geen uitdaging meer... Time will tell Smile
Cornholio
Cornholio
Addict
Addict

Bericht van nilsken ma 23 mei 2016 - 13:29

Gmade is inderdaad even groot als SCX10. Ook wat prestaties betreft komt hij in de buurt.
HPI is ook groter dan de MST. Dus als het over een scale auto (lees formaat CC01) gaat heb je de perfecte keuze gemaakt. Hij rijdt echt super, vooral omdat je niet altijd hinderlijk op zijn buik ligt, zoals wel het geval is met CC01. Bodemvrijheid is beter, draait korter. Maar de lengte en breedte zijn dezelfde... Kortom, zoals ik hier ergens aangeef: Tis de CC02 die Tamiya had moeten bouwen!
nilsken
nilsken
Addict
Addict

Bericht van Cornholio ma 23 mei 2016 - 15:04

Geen spijt van mijn aankoop hoor, ik vind de kleinere modellen aantrekkelijker Wink Nu nog snel rubber sealed bearings ervoor zoeken/bestellen.

Edit: voila, ook besteld ik ben weeral gerust (alhoewel dat die Komodo toch ook wel naar mij aan het lonken is :p )
Cornholio
Cornholio
Addict
Addict

Bericht van Cornholio vr 27 mei 2016 - 9:20

Crap, de douane heeft mijne cmx... Dat gaat weer een dure grap worden Sad
Cornholio
Cornholio
Addict