RC Trial
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Laadkoffer

3 plaatsers

Ga naar beneden

Laadkoffer Empty Laadkoffer

Bericht van Zjeraar di 28 feb 2012 - 20:17

Deze ook maar verhuisd

Hallo,

Door deze 2 topics (1 en 2) ben ik aangestoken om zelf ook een koffer te bouwen waar m'n lader, voeding en accu's in kunnen.

Ik wou een plaat maken met op de juiste plaatsen al uitsparingen voor een ventilator en kabeldoorvoeren. Het gemakkelijkst en mooist was om dit gelijk te laten lasersnijden. Dus er moest eerst gepast, gemeten en uitgetekend worden. Dit is 't resultaat, getekend in Inventor:

Laadkoffer Plaat

Daar moet dan een 2D bestand van gemaakt worden voor de lasersnijder:

Laadkoffer Plaat%252520dwg

En dan heb je even later 2mm plaatstaal effectief in handen (gepoederlakt door mijn neef, geen foto van de "kale" versie):

Laadkoffer IMG_0553

Verder heb ik een koffertje gekocht bij Conrad,

Laadkoffer IMG_0562

Laadkoffer IMG_0563

een 12V ventilator, en een 230V aansluiting met schakelaar, om de voeding op aan te sluiten.

Laadkoffer IMG_0559

Deze voeding en lader komen er in:

Laadkoffer IMG_0561
Een meanwell kloon, 15V 24A

Laadkoffer IMG_0560
Zoals te zien op de foto, een Turnigy 200W lader

En dan begint de bouw. Als eerste maar de 230V verbindingen tussen schakelaar en voeding. De schakelaar blijkt dubbelpolig te onderbreken, en er zit een aparte 10A zekering ingebouwd. Geeft een veilig gevoel Smile

Laadkoffer IMG_0564

De kabeltjes vast gesoldeerd, achteraf bleek dat 't beter was geweest om kabelschoentjes te gebruiken. Dan kan de plaat makkelijker weggenomen worden, moest ik nog eens werk hebben aan de koffer. Komt misschien later nog.

Laadkoffer IMG_0566

Laadkoffer IMG_0567
Gelijk maar een hoesje rond de 3 kabeltjes gedaan, is wel zo netjes

De schakelaar is voorzien om vast te klikken in 1mm dikke plaat, ik moest natuurlijk 2mm hebben, dus heb ik de vijl maar boven gehaald. Ook achteraf nog een paar druppeltjes superlijm (speciale, voor alle soorten kunststoffen) op de hoekjes aangebracht.

Laadkoffer IMG_0568

Met diezelfde superlijm deze stekker vastgelijmd. Hierop worden dan de juiste adapters aangesloten om mijn accu's aan de lader te kunnen hangen.

Laadkoffer IMG_0569

Laadkoffer IMG_0570
Tussentijds resultaat

Nu beginnen aan het aanpassen van de koffer. De voeding heeft onderaan 4 getapte gaatjes, M4 afmetingen. Dus die kan mooi vast gebout worden. Beetje meten, passen, boren, passen, foeteren, gaatjes uitboren, passen,... en we hebben de juiste plaats voor de voeding vastgelegd. De schuimrubber bekleding op de bodem heb ik weggehaald, zo stroomt de lucht er wat makkelijker langs, dus betere koeling.

Laadkoffer IMG_0571
Zo'n koffertje zit ook maar goedkoop in elkaar, zo blijkt...

Nog wat gaatjes boren, voor de steuntjes waar de plaat op komt te rusten, met dit als resultaat.

Laadkoffer IMG_0573

Laadkoffer IMG_0572

Beetje dubbelzijdig kleefband en gerecycleerd schuimrubber van op de bodem, en we zijn er zeker van dat die plaat niet snel zal beschadigen.

Laadkoffer IMG_0574

Nu de ventilator van een stekkertje voorzien:

Laadkoffer IMG_0575

En hier ingebouwd, gelijk ook maar een hoesje ter bescherming:

Laadkoffer IMG_0576

Lader op de juiste plaats vastplakken:

Laadkoffer IMG_0577

Overzicht. Lader zit met zijn koelribben boven de ingebouwde ventilator, zo komt er extra koellucht langs.

Laadkoffer IMG_0578

Laadkoffer IMG_0579
Kabeltroep

En dan maar eens wat accu's aansluiten. Balancerbord is met dubbelzijdige tape vastgeplakt.

Laadkoffer IMG_0580

Bovenkant is afgewerkt.

Laadkoffer IMG_0582

Wat me nog te doen staat:
    De onderste helft van de koffer moet nog opgedeeld worden in compartimenten voor accu's en laadkabels/230V-voedingskabel. (Vandaar die 2 kleinere plaatjes)

De ventilator zuigt lucht in de koffer, maar nog wat geleiding van die lucht richting de voeding zou nog beter zijn.

De kabels een beetje fixeren, zodat het niet zo'n troep is.

Laadkoffer IMG_0583

Zjeraar
Member
Member

Aantal berichten : 19

Terug naar boven Ga naar beneden

Laadkoffer Empty Re: Laadkoffer

Bericht van dimmu di 28 feb 2012 - 20:30

mooi hoor, werkt zeer inspirerend !!

dimmu
Initiate
Initiate