Xion 1/16 Sd.Kfz.223
4 plaatsers
RC Trial :: RC Algemeen :: Te Land
Pagina 1 van 1
Xion 1/16 Sd.Kfz.223
Hey allen.
Hij heeft wel geen rupsen maar is een militair voertuig en hoort niet echt ergens anders thuis.
Ik ben begonnen om de 223 in elkaar te stoppen.
Dit is echter vlugger gezegd dan gedaan.
De verhalen die je op het net vind over de bouwkits van Xion kloppen.
Dit is niet voor beginnende modelbouwers en daarbij heb je ook nog de nodige machinerie en werkgereedschap nodig om dit in elkaar te steken.
Ik ben begonnen aan de transmissie en de motormount.
Bij deze heb ik alle gaten die in de kovers zaten moeten na boren zodat ze echt open zouden zijn, ook heb ik alle schroefdraad nog eens deftig moeten snijden want deze trok ook op niet veel.
Gelukkig heb ik tappen liggen van M2 en M3.
Ook heb ik ondervonden dat de bijgeleverde vijzen van chocolade zijn ipv van metaal.
Heb vandaag een vijsje afgedraait en moet nu zoeken hoe ik dit stuk uit het shassis ga krijgen.
Ik moet de kit ook in elkaar steken als Inge niet thuis is want het is als verrassing bedoeld voor haar, ze weet zelfs niet dat ik de kit heb. Deze is gelukkig met de metalen upgrade en de sterkere motor.
Dit laatste zorgt onmiddellijk ook voor een bijkomend probleem. Ik moet de rollagers van de assen met de plastic tandwielen recupereren hiervoor ga ik me zelf moeten een pollietrekker maken zodat ik de rollagers van de as kan trekken.
Hier zijn al enkele foto's.
De kit:
Transmissie in elkaar gestopt en op haar plaats bevestigd.
De assen gemaakt (dit is maal 2):
bij deze ga ik wel denk ik M2 moeren en boutjes gebruiken ipv de manier waarop ze nu in elkaar gehouden worden.
De vijsjes die gebruikt moeten worden om de 2 helften tegen elkaar te houden zijn zelftappende vijzen die zo kort zijn dat ze maar enkele toertjes in het lichaam kunnen gevezen worden.
We zien wel wat het word.
De assen zijn al onder het shassis bevestigd en toen ik de sturing wou bevestigen is er een zelftappende vijs afgebroken in het shassis. Even het hoofd breken hoe ik dit ga oplossen.
Hij heeft wel geen rupsen maar is een militair voertuig en hoort niet echt ergens anders thuis.
Ik ben begonnen om de 223 in elkaar te stoppen.
Dit is echter vlugger gezegd dan gedaan.
De verhalen die je op het net vind over de bouwkits van Xion kloppen.
Dit is niet voor beginnende modelbouwers en daarbij heb je ook nog de nodige machinerie en werkgereedschap nodig om dit in elkaar te steken.
Ik ben begonnen aan de transmissie en de motormount.
Bij deze heb ik alle gaten die in de kovers zaten moeten na boren zodat ze echt open zouden zijn, ook heb ik alle schroefdraad nog eens deftig moeten snijden want deze trok ook op niet veel.
Gelukkig heb ik tappen liggen van M2 en M3.
Ook heb ik ondervonden dat de bijgeleverde vijzen van chocolade zijn ipv van metaal.
Heb vandaag een vijsje afgedraait en moet nu zoeken hoe ik dit stuk uit het shassis ga krijgen.
Ik moet de kit ook in elkaar steken als Inge niet thuis is want het is als verrassing bedoeld voor haar, ze weet zelfs niet dat ik de kit heb. Deze is gelukkig met de metalen upgrade en de sterkere motor.
Dit laatste zorgt onmiddellijk ook voor een bijkomend probleem. Ik moet de rollagers van de assen met de plastic tandwielen recupereren hiervoor ga ik me zelf moeten een pollietrekker maken zodat ik de rollagers van de as kan trekken.
Hier zijn al enkele foto's.
De kit:
Transmissie in elkaar gestopt en op haar plaats bevestigd.
De assen gemaakt (dit is maal 2):
bij deze ga ik wel denk ik M2 moeren en boutjes gebruiken ipv de manier waarop ze nu in elkaar gehouden worden.
De vijsjes die gebruikt moeten worden om de 2 helften tegen elkaar te houden zijn zelftappende vijzen die zo kort zijn dat ze maar enkele toertjes in het lichaam kunnen gevezen worden.
We zien wel wat het word.
De assen zijn al onder het shassis bevestigd en toen ik de sturing wou bevestigen is er een zelftappende vijs afgebroken in het shassis. Even het hoofd breken hoe ik dit ga oplossen.
buzzy10719- Regular
- Aantal berichten : 212
Re: Xion 1/16 Sd.Kfz.223
De sturing zit er op.
Dit is wel nog een voorlopige montage.
De bedoeling is dat al de kleine zelftappende vijzen vervangen worden door boutjes van M3.
Ik heb deze opstelling al gedaan om ze te kunnen testen.
Ook de electonica is al voorlopig aangesloten en de wielen voorlopig gemonteerd.
Er is ook al een testrit gedaan.
Hier een foto van de stuurinrichting.
Dit is wel nog een voorlopige montage.
De bedoeling is dat al de kleine zelftappende vijzen vervangen worden door boutjes van M3.
Ik heb deze opstelling al gedaan om ze te kunnen testen.
Ook de electonica is al voorlopig aangesloten en de wielen voorlopig gemonteerd.
Er is ook al een testrit gedaan.
Hier een foto van de stuurinrichting.
buzzy10719- Regular
Allemaal gietijzer? Cool! Knap project, en eens iets anders. Da's altijd leuk om lezen.
Bas- Beyond salvation
- Aantal berichten : 2649
Bedankt Bas.
Het is inderdaad allemaal gietijzer.
Dit maakt het ook allemaal niet simpeler.
Gietijzer is gemakkelijk om een vorm te geven (via gieten natuurlijk) maar om het verder te bewerken is het een ramp e.
Het is ook niet zo sterk en men moet ook voorzichtig zijn bij het draadtappen.
Het is inderdaad allemaal gietijzer.
Dit maakt het ook allemaal niet simpeler.
Gietijzer is gemakkelijk om een vorm te geven (via gieten natuurlijk) maar om het verder te bewerken is het een ramp e.
Het is ook niet zo sterk en men moet ook voorzichtig zijn bij het draadtappen.
buzzy10719- Regular
interessant in ieder geval
bruikbaar inzetten of kasten en demo?
bruikbaar inzetten of kasten en demo?
Boussini- Addict
- Aantal berichten : 2050
Echt offroad gaat hij niet gaan.Boussini schreef:bruikbaar inzetten of kasten en demo?
Daarvoor is de schaal wat klein en zijn de onderdelen en details iets te breekbaar.
Hij zal thuis wel rijden en op beurzen waar ik dikwijls sta met een stand van BTB en waar we demo's geven met onze militaire voertuigen.
buzzy10719- Regular
leuke aanwinst man .... je krijgt het wel goed in mekaar werner, inge zal aangenaam verrast zijn , als hij klaar is
karel47- Regular
- Aantal berichten : 743
Ik kan er deze week even niet aan bouwen doordat Inge ook thuis zit met een spierscheuring, ook in haar rug.
buzzy10719- Regular
ai da klinkt zeker pijnlijk,
veel beterschap daar !
veel beterschap daar !
Boussini- Addict
- Aantal berichten : 2050
Pijn doet het zeker maar het komt wel goed.
Bedankt.
Bedankt.
buzzy10719- Regular
verzorg jullie goed maatje
karel47- Regular
- Aantal berichten : 743
Bedankt maatje.
Dat komt wel goed.
Dat komt wel goed.