Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)
+7
Bas
land rover freak
rataplan
lukeskysailor
Mr. Ben
StefCross
Zjeraar
11 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)
Donderdag 19 januari een bestellinkje gedaan. Dinsdag de 24e stond er dit op m'n werkbank
Een pakje krijgen is altijd leuk, en het volgende zat er in:
Axial Exo, Futaba R2104GF ontvanger, verf en afplaktape
Dat zijn natuurlijk niet alle benodigde componenten, maar hiermee kan ik voorlopig al voort. De nodige bestellingen zullen nog gedaan worden. De motor wordt hoogstwaarschijnlijk een Tenshock SC411. De ESC wordt een Hobbywing SCT-PRO. Ik heb namelijk al een Hobbywing ESC en ook het bakje om de ESC te programmeren, lekker bij hetzelfde merk blijven dus
De doos moet natuurlijk open. Leuke tekening van de Exo op de binnenkant
Een hele hoop zakjes met nog veel meer componenten, dat vereist een beetje orde. Dus de zakjes maar even op volgorde gelegd. In deze zakjes zijn iedere keer de juiste componenten gestoken voor een paar stappen, alles lekker op volgorde. Dat kan niet gezegd worden over de plastic componenten. Daar is het surfen van de ene zak naar de ander. Dat kost wat werk, tijd, maar vooral plaats! Nuja, dat maakt het interessant Het bouwen verloopt relatief traag, 1 zakje per dag. Dus ik heb lekker lang bouwplezier
Er was op RCShortCourse sprake van een aantal kits waar de verkeerde tandwielen voor het middendiff in zaten. Die zouden een hex-vormig gat hebben in plaats van een ovaal gat. Dat was dus het eerste wat gecontroleerd werd:
Opluchting! Ik heb de juiste tandwielen in de kit zitten
Ok, de inhoud is bekeken, er is wat structuur aangebracht, het nodige gereedschap ligt klaar. De bouw kan beginnen!
Zakje A bevat de nodige onderdelen om 2 differentiëlen te bouwen. Ik ben benieuwd hoe dat vullen met olie gaat lukken, 't is de eerste keer dat ik dat ga doen.
Ook hier weer de onderdelen wat gesorteerd, kleine bakjes zijn altijd handig!
En dan het eerste diff, ik ben onderdelen voor 1/8e auto's gewoon ('k heb een Savage), en dit is toch duidelijk een maatje kleiner! Een beetje prutswerk dus.
Diffs vullen blijkt helemaal niet zo moeilijk te zijn
En daar hebben we ons eerste differentieel. Voor- en achterdiff worden beide gevuld met 10.000cps silicone olie (ik heb manual gevolgd, aangezien ik nog geen ervaring heb met het tunen dmv een andere viscositeit).
Een begin gemaakt met het diffhuis. De manual zegt in deze stap al om de tandwielen in te vetten, maar ik heb hiermee gewacht. De onderkant van het diffhuis is open, en het duurt nog even voor het diffhuis op het chassis geschroefd wordt. Met vet aan de tandwielen kan er alleen maar troep aan gaan vastkleven, en dat hebben we liever niet.
We gaan verder met zakje B. Hier zit alles in wat we nodig hebben om de voorwielophanging te bouwen.
Het voordiff wordt in z'n huis gebouwd.
Voorste diffhuis (met shocktower)
Dan gaan we verder met de steering knuckles. De king pins worden los door de steering knuckle in het caster block geduwd, en een setscrew voorkomt dat de pin er uit valt. Deze moet daarvoor juist ver genoeg gedraaid worden, maar niet zo ver dat de king pin vast komt te zitten.
Ik heb op dit moment de manual gevolgd, en hier wordt de wielas dus al in de knuckle geschoven. Veel te vroeg, want dat ding valt er om de haverklap uit. Best even mee wachten dus
Het caster block klemt een beetje in de suspension arm, daar mag dus eventjes de vijl over gehaald worden, zodat dat wat soepeler gaat.
De suspension arms worden opgehangen in 2 aluminium platen, met kunstsof busjes, waar de pennen in vallen. Hiermee kan de kick-up aangepast worden. Let op de kleine bolletjes op de kunststof inserts die aanduiden welke insert je vast hebt.
De boel wordt dan gemonteerd op het diffhuis, en de camber links worden gemonteerd
Hier is de kick-up goed te zien
En daarmee zit de voorwielophanging in elkaar! Zakje C gaat verder met de achterwielophanging.
Opnieuw een diff in z'n huis bouwen.
Achterste diffhuis, zonder shocktower (enkel montagepunten voor camber)
En dan de achterwielophanging. De uprights hebben nog verschillende montagepunten, ook om de boel te fijntunen.
Op de suspension arms wordt er nog een onderdeel geschroeft, waar later de schokdempers in gemonteerd zullen worden. Let op de richting van dit onderdeel, het moet naar het midden van de auto toe leunen.
De wielbasis kan afgesteld worden door middel van 2 spacers. Volgens de manual moet de upright zoveel mogelijk naar voor gezet worden (kleinste wielbasis). Hier ook goed opletten dat je 1 arm voor links en 1 voor rechts maakt
De armen worden achteraan ook opgehangen in aluminium platen met kunststof inserts. Nu kunnen er 2 zaken afgesteld worden. Veranderingen in verticale richting geven wijzigingen in anti-squat (heet kick-up aan de voorkant), veranderingen in horizontale richting geven wijzigingen in toe-in.
Hier is anti-squat goed te zien
De camber links moeten op de juiste afstand gebouwd worden. Daar is een schuifmaat erg handig bij, en een digitale is nog makkelijker
En daarmee zit de achterwielophaning ook in elkaar!
Stand van zaken
Update
Zakje D is aan de beurt. Hierin zit het nodige om een middendiff te bouwen, en voor- en achterwielophanging op het chassis te monteren.
Hier volgt in detail hoe ik alle 3 de diffs heb gebouwd. Ik heb er alleen bij 't middendiff foto's van genomen. Allereerst worden de groefjes waar de o-ringen in komen een beetje ingevet, alsook de diff outdrives. Beide zonnewielen worden aan de achterkant ook lichtjes ingevet en dan gemonteerd. De boringen van de sattelietjes wordt ook ingevet voor ze over de as geschoven worden. Het hele zaakje wordt gemonteerd, om dan tot de ontdekking te komen dat ik het lager vergeten ben (is me op 3 diffs 3 keer overkomen, 2 keer op 't middendiff ).
Een tube vet met een (dikke) naald is erg handig om precies op de juiste plaats wat vet te krijgen.
Lager vergeten
Dat ziet er beter uit
Ziehier de tube vet waar ik het eerder over had
Opnieuw lager vergeten
Beter. Ik zit alleen met de vraag, hoe krijg ik dit lager er weer af als ik een ander spur gear wil gebruiken (er zijn in totaal 4 spurs meegeleverd met de kit). Op de metalen tandwielen van de voor- en achterdiffs schoof het lager erg gemakkelijk. Over de plastic parts klemt het lager een stuk meer. Ik heb wat proberen weg schuren, om het lager zo wat losser te laten passen, maar het heeft niet veel geholpen. Waarschijnlijk wordt het per spur gear een lager kopen.
Middendiff af. Gevuld met 20.000cps olie
En dan volgt het chassis. De aluminium plaat is erg smal, maar wordt heel wat verbreed door 2 plastic onderdelen. Deze lopen schuin omhoog, voor meer bodemvrijheid (vooral in bochten).
Het middendiff wordt nu gemonteerd op het chassis. Goed opletten hoe de houders gemonteerd moeten worden. De aluminium motor mount is niet verkeerd te plaatsen, maar de plastic houder is symmetrisch, en kan dus verkeerd gezet worden. Er wordt onder de houders nog een plastic onderdeel gemonteerd, dat het gat in het chassis afdicht, waar het spur gear wat door hangt. Zo kan het spur gear zo laag mogelijk geplaatst worden, zonder dat er de kans is dat er steentjes door het gat in de auto komen. Dit plastic part moest in een hoekje een beetje bijgesneden worden, de motorhouder plette een klein stukje.
Dit hoekje moest dus wat bijgesneden worden, dan paste de motorhouder een stuk beter
En dan het middendiff plaatsen. Dit uitgelijnd krijgen was nog een hele klus. Er bleef maar iets aanlopen, en uiteindelijk gevonden wat het was. Opnieuw dat plastic part dat het gat in het chassis dicht. Het liep tegen het spur gear aan. Dus bij het monteren van het bovenste deel van de middendiff houder heb ik het diff wat naar voor geduwd voor dat ik de schroeven volledig vast zette. Daardoor is er juist voldoende speling en loopt er niks meer aan.
Niet zo goed te zien, maar dit is een close up van de 2 onderdelen die elkaar raakten
Update 2
Zakje E bevat het nodige voor het stuursysteem.
Als eerste de lagertjes (en 't zijn echt kleine dingen! 7x4x2.5) over de steering posts schuiven.
En daarna de servo saver bouwen. De 2 contactvlakken heb ik licht ingevet. Het overtollige vet daarna met keukenrol weg geveegd, want we willen geen vet op de schroefdraad van de servo saver (dan zou de moer te gemakkelijk kunnen schuiven).
Nog een lagertje
Veer en moer gemonteerd. De manual vraagt om de moer 1mm ver te draaien. Met de schuifmaat erbij lukt dat perfect
En dan de 1e teleurstelling Het laatste lagertje dat op het stuursysteem moet blijkt slecht te zijn. De binnenring zat los en uit het center, en na het verwijderen van een seal is duidelijk te zien dat er te weinig balletjes in zitten. Winkel is gecontacteerd, en ze hebben ondertussen al gereageerd, er zal een nieuw lagertje opgestuurd worden.
Voorlopig ben ik gewoon doorgegaan met de bouw, dat lagertje moet ik achteraf maar even inbouwen. De auto moet sowieso weer (deels) uit elkaar wanneer m'n motor, servo en ESC toekomen.
De stuurstangen waren ook niet gemakkelijk. De manual vraagt hier om de stangen 47mm lang te maken tussen de 2 oogjes, maar ik had de beide oogjes er al volledig op gedraaid en nog zat ik op ±48mm. Bijna de draad gestript in het proberen bij die 47mm te geraken :? Heb dan maar gewoon met een 2mm boortje de boel wat dieper geboord, en 't is dan wel gelukt. Maar ik vind het toch een slordigheidje van Axial (2e teleurstelling).
Als het stuursysteem gemonteerd is, kan de voorwielophanging ook geplaatst worden. Vet de tandwielen nu pas in. Smeer ook een laagje vet rondom het gat in het diffhuis. Dit helpt bij het volledig stofdicht maken van deze zone, zo kruipt er geen stof in het diffhuis, om daar je tandwielen weg te slijpen. (Vergeten een foto van te nemen, sorry)
Ook de achterwielophanging kan er op. Vergeet bij het monteren van deze 2 modules ook je centrale aandrijfassen niet (je raad het al, is mij wel overkomen).
En daarmee is weer een zakje afgewerkt. Momenteel ziet de EXO er zo uit:
Met zakje F kunnen we de elektronica gaan inbouwen.
Ik doe dit voorlopig met overschotjes die ik hier nog heb liggen. Dus ik ga hier niet mee rijden, 't is alleen om al wat te kunnen zien.
De gearmesh is echt super gemakkelijk af te stellen met deze motorsteun. En de motor demonteren en terugzetten heeft er geen invloed op! Goed gezien van Axial
De servo wordt in een kunstsof beugel gemonteerd alvorens op het chassis vast gezet te worden. De servokabel wordt onder een boogje geleid, zodat deze niet per ongeluk in het centerdiff raakt en zo kapot gereden wordt. Om dit goed te kunnen doen moet de steun van het middendiff weer deels los gedraaid worden.
Stuurlink is ook gemonteerd, maar aangezien dit nog niet de defenitieve servo is, en ik gebruik wil gaan maken van een alu servo armpje, heb ik de plastic servo arm maar aan z'n raampje gelaten.
Zeg niet gewoon batterijbak tegen het systeem dat in de EXO zit 't Zit mooi in elkaar, en kan perfect passend gemaakt worden aan je eigen accu's.
Een kale ESC plaat. Die heb ik niet op overschot liggen. Ik heb voorlopig de universele gemonteerd, want ik ben van plan met een Hobbywing ESC te gaan rijden. Er zitten specifieke ESC platen bij voor de CC Sidewinder SV2 en voor de Novak Havok SC (ofzo). Misschien dat die Hobbywing ESC in een van deze past, maar dat kan ik pas zien als die ESC er is.
Axial heeft een aantal beugeltjes voorzien om je motor- en servo draden te geleiden, zodat ze nergens tussen komen waar je ze liever niet wilt hebben.
Bovenop de achterste chassis beugel, voor motordraden
Naast de ESC/motor, naar de ontvangerbox. Voor de servo-kabel, of als je wilt kan je de motordraden ook langs hier laten lopen.
Dat was het voorlopig (de accu's van m'n camera waren leeg). Binnenkort verder met de ontvangerbox, rolkooi en schokdempers.
Update 3
De ontvangerbox is aan de beurt. Nuja, deels toch, want de juiste servo en de LEDs zullen in een later stadium nog ingebouwd worden. Als zender gebruik ik een Futaba 4PL, dus daar moet een bijbehorende (S-)FHSS ontvanger bij. Ondanks dat dit systeem heb "budget" 2.4GHz systeem van Futaba is, zijn die ontvangers ook nog vrij prijzig. Nuja, het werkt goed, heb nog geen spijt gehad van die zender. Er is trouwens ook een zendertas onderweg, dus de zender zal in de toekomst in alle veiligheid vervoerd kunnen worden
De ontvanger wordt in het deksel van de ontvangerbox geplakt, om zo het risico op waterschade zo klein mogelijk te houden. Ook een rubber afdichtring helpt hierbij (wordt pas in defenitief stadium gemonteerd).
De doorvoer voor de servo kabels en antenne, wordt afgesloten door 2 schuimrubbertjes
We zitten ondertussen bij onderdelenzakje G. Dat bevat de nodige schroeven voor de rolkooi en bumpers. Schroef de ene helft van de rolkooi nog niet muurvast, de andere helft gaat er dan makkelijker op, en daarna kan je alles recht vast schroeven.
De aluminium plaatjes op de voor en achterbumper zijn een heel leuk detail
Toch al even passen op het chassis
En daarmee zit de rolkooi in elkaar, en is het tijd voor de schokdempers, in zakje H. Hier was nog een teleurstelling, 1 van de O-ringen die in de cartridges moet, was slecht, er zaten veel luchtbellen in het rubber, waardoor de ring niet volledig rond was. Ik heb het toch maar gemonteerd, we zullen zien hoe lang die lekvrij blijft.
Axial maakt niet duidelijk welk oogje er nu gemonteerd moet worden op de shocks. Later in de manual lijkt het er op dat er op de voorste dempers de gemiddelde lengte van oogjes zit, en op de achterste dempers de korte lengte oogjes. Ik heb uiteindelijk rond-om-rond de gemiddelde lengte oogjes gemonteerd, die korte oogjes lieten teveel van de schroefdraad vrij, dat kon de cartridge binnendringen bij maximaal inveren, en zo de O-ringen wel erg snel om zeep helpen. Schroef de demperkapjes er ook niet te hard op, dan vervormd het kapje, en bestaat de kans dat het kapje er gelijk weer af plopt als een te hoge druk in de demper is. Heb ik gehad... Gelukkig heb ik het nog kunnen corrigeren, er zat namelijk te veel olie in m'n demper. Nu blijft de druk in de demper lager, en het kapje blijft zitten. Als er toch problemen komen, schakel ik over naar alu kapjes of meteen naar volledig alu dempers.
Doe-het-zelf demperstand: alles wat je nodig hebt is een kartonnen doosje en een body reamer. Gat precies groot genoeg maken (anders past de demper niet, of hij valt er door), en voila, we kunnen de luchtbellen op hun gemak laten ontsnappen
De dempers achteraan zijn gemonteerd, vooraan moeten ze nog ff wachten. Daarmee is de bouw van de auto zelf zo'n beetje afgelopen.
Nu begint (met behulp van de inhoud van zakje I) de afwerking van de body, te beginnen met de radiator. Die is mooi zwart, maar dat klopt niet. Meestal is zoiets metaalkleurig, dus spuiten die handel Beetje afplakwerk, want de uiteinden van een radiator is wél vaak in zwarte kunststof, maar de dop moet dan wel weer in metaalkleur. Na 1 laagje spuiten kwam op sommige plekken het zwart er nog heel lichtjes door, waardoor er een mooi diepte-effect ontstond. Verder lekker afblijven dus De ventilatorroosters zijn redelijk fijn, waardoor sommige gaatjes toch nog wat dichtzaten met restjes kunststof. Dat heb ik proberen bijwerken met een mesje. Maar eigenlijk zijn ze nog altijd te dik om de ventilators zelf er doorheen te kunnen zien...
Voor, met dus nog restjes kunststof
Geprobeerd om die restjes kunststof te verwijderen, is niet altijd even goed gelukt.
Die radiatordop verdwijnt straks volledig onder de houder van de achterlichten. Beetje moeite voor niks dus...
Axial levert voor de koplampen wel lensjes mee, maar voor de achterlichten niet. Je kan ze wel apart aankopen, maar daar had ik geen zin in. Met de verschillende bodypanelen zijn er genoeg overschotjes lexaan om wat leuks mee te kunnen doen. Dus heb ik zelf lensjes uitgeknipt, en met een mesje de lijnen er in gekrast. Achteraf nog even lichtjes schuren om de lens iets minder helder te maken, en we hebben een mooi resultaat (al zeg ik het zelf ). Meestal worden lampen niet gemonteerd in matzwarte houders, dus daar moest ook even wat verf overheen. Ik had nog modelbouwverf van m'n statische modelbouwvliegtuigjes, dus het potje zilververf daarvan werd weer boven gehaald. De verf hecht lastig op deze kunststof, maar als die uiteindelijk droog is, blijft hij toch goed zitten.
Test opstelling, de eigenlijke aansluiting moet nog gebeuren (heb nog geen kabels)
Vooraan krijgen de houders dezelfde behandeling.
En dan begint het knip werk. En er moet véél geknipt worden bij de EXO. Dus schraap je moed maar ff bij elkaar, en trek voldoende tijd uit hiervoor. Een rond-, vlak- en halfrond vijltje wil ook nog wel helpen bij de afwerking.
Na wat ontwerpen te hebben uitgeprobeerd (non-permanent marker op de buitenkant van de bodypanels) is dit er uit gekomen. Het is de eerste keer dat ik met meerdere kleuren heb gespoten, en dus delen heb afgeplakt. Er zitten foutjes in, maar ik ben over het algemeen erg tevreden met 't resultaat.
En dan is het de beurt aan de decals. Het vele knipwerk aan de kap wordt gecompenseerd door de reeds voorgesneden decals. Heel handig Ik heb niet teveel decals gebruikt op de buitenkant, want de paintscheme vind ik al druk genoeg.
Daarmee is het bodywerk ook afgelopen, en rest er enkel nog het monteren van de rolkooi op het chassis en het monteren van de wielen.
Eindresulstaat
Op een van de fora waar ik dit verslag gepost heb werd er gevraagd naar de stuuruitslag. Ik heb geen gradenboog, maar misschien ben je al wat geholpen met de volgende foto's?
Axial heeft nog een aantal extraatjes toegevoegd in de kit, zoals deze... euhm... hoe heet dit eigenlijk? Ik weet waar het voor gebruikt wordt: wordt onder een wiel geschoven om te voorkomen dat het zich verder ingraaft in het zand. Alleszins, deze dingen hebben ook een kleurtje gekregen: dezelfde dunne laag zilver als de radiator.
Wat er verder nog moet gebeuren
Een pakje krijgen is altijd leuk, en het volgende zat er in:
Axial Exo, Futaba R2104GF ontvanger, verf en afplaktape
Dat zijn natuurlijk niet alle benodigde componenten, maar hiermee kan ik voorlopig al voort. De nodige bestellingen zullen nog gedaan worden. De motor wordt hoogstwaarschijnlijk een Tenshock SC411. De ESC wordt een Hobbywing SCT-PRO. Ik heb namelijk al een Hobbywing ESC en ook het bakje om de ESC te programmeren, lekker bij hetzelfde merk blijven dus
De doos moet natuurlijk open. Leuke tekening van de Exo op de binnenkant
Een hele hoop zakjes met nog veel meer componenten, dat vereist een beetje orde. Dus de zakjes maar even op volgorde gelegd. In deze zakjes zijn iedere keer de juiste componenten gestoken voor een paar stappen, alles lekker op volgorde. Dat kan niet gezegd worden over de plastic componenten. Daar is het surfen van de ene zak naar de ander. Dat kost wat werk, tijd, maar vooral plaats! Nuja, dat maakt het interessant Het bouwen verloopt relatief traag, 1 zakje per dag. Dus ik heb lekker lang bouwplezier
Er was op RCShortCourse sprake van een aantal kits waar de verkeerde tandwielen voor het middendiff in zaten. Die zouden een hex-vormig gat hebben in plaats van een ovaal gat. Dat was dus het eerste wat gecontroleerd werd:
Opluchting! Ik heb de juiste tandwielen in de kit zitten
Ok, de inhoud is bekeken, er is wat structuur aangebracht, het nodige gereedschap ligt klaar. De bouw kan beginnen!
Zakje A bevat de nodige onderdelen om 2 differentiëlen te bouwen. Ik ben benieuwd hoe dat vullen met olie gaat lukken, 't is de eerste keer dat ik dat ga doen.
Ook hier weer de onderdelen wat gesorteerd, kleine bakjes zijn altijd handig!
En dan het eerste diff, ik ben onderdelen voor 1/8e auto's gewoon ('k heb een Savage), en dit is toch duidelijk een maatje kleiner! Een beetje prutswerk dus.
Diffs vullen blijkt helemaal niet zo moeilijk te zijn
En daar hebben we ons eerste differentieel. Voor- en achterdiff worden beide gevuld met 10.000cps silicone olie (ik heb manual gevolgd, aangezien ik nog geen ervaring heb met het tunen dmv een andere viscositeit).
Een begin gemaakt met het diffhuis. De manual zegt in deze stap al om de tandwielen in te vetten, maar ik heb hiermee gewacht. De onderkant van het diffhuis is open, en het duurt nog even voor het diffhuis op het chassis geschroefd wordt. Met vet aan de tandwielen kan er alleen maar troep aan gaan vastkleven, en dat hebben we liever niet.
We gaan verder met zakje B. Hier zit alles in wat we nodig hebben om de voorwielophanging te bouwen.
Het voordiff wordt in z'n huis gebouwd.
Voorste diffhuis (met shocktower)
Dan gaan we verder met de steering knuckles. De king pins worden los door de steering knuckle in het caster block geduwd, en een setscrew voorkomt dat de pin er uit valt. Deze moet daarvoor juist ver genoeg gedraaid worden, maar niet zo ver dat de king pin vast komt te zitten.
Ik heb op dit moment de manual gevolgd, en hier wordt de wielas dus al in de knuckle geschoven. Veel te vroeg, want dat ding valt er om de haverklap uit. Best even mee wachten dus
Het caster block klemt een beetje in de suspension arm, daar mag dus eventjes de vijl over gehaald worden, zodat dat wat soepeler gaat.
De suspension arms worden opgehangen in 2 aluminium platen, met kunstsof busjes, waar de pennen in vallen. Hiermee kan de kick-up aangepast worden. Let op de kleine bolletjes op de kunststof inserts die aanduiden welke insert je vast hebt.
De boel wordt dan gemonteerd op het diffhuis, en de camber links worden gemonteerd
Hier is de kick-up goed te zien
En daarmee zit de voorwielophanging in elkaar! Zakje C gaat verder met de achterwielophanging.
Opnieuw een diff in z'n huis bouwen.
Achterste diffhuis, zonder shocktower (enkel montagepunten voor camber)
En dan de achterwielophanging. De uprights hebben nog verschillende montagepunten, ook om de boel te fijntunen.
Op de suspension arms wordt er nog een onderdeel geschroeft, waar later de schokdempers in gemonteerd zullen worden. Let op de richting van dit onderdeel, het moet naar het midden van de auto toe leunen.
De wielbasis kan afgesteld worden door middel van 2 spacers. Volgens de manual moet de upright zoveel mogelijk naar voor gezet worden (kleinste wielbasis). Hier ook goed opletten dat je 1 arm voor links en 1 voor rechts maakt
De armen worden achteraan ook opgehangen in aluminium platen met kunststof inserts. Nu kunnen er 2 zaken afgesteld worden. Veranderingen in verticale richting geven wijzigingen in anti-squat (heet kick-up aan de voorkant), veranderingen in horizontale richting geven wijzigingen in toe-in.
Hier is anti-squat goed te zien
De camber links moeten op de juiste afstand gebouwd worden. Daar is een schuifmaat erg handig bij, en een digitale is nog makkelijker
En daarmee zit de achterwielophaning ook in elkaar!
Stand van zaken
Update
Zakje D is aan de beurt. Hierin zit het nodige om een middendiff te bouwen, en voor- en achterwielophanging op het chassis te monteren.
Hier volgt in detail hoe ik alle 3 de diffs heb gebouwd. Ik heb er alleen bij 't middendiff foto's van genomen. Allereerst worden de groefjes waar de o-ringen in komen een beetje ingevet, alsook de diff outdrives. Beide zonnewielen worden aan de achterkant ook lichtjes ingevet en dan gemonteerd. De boringen van de sattelietjes wordt ook ingevet voor ze over de as geschoven worden. Het hele zaakje wordt gemonteerd, om dan tot de ontdekking te komen dat ik het lager vergeten ben (is me op 3 diffs 3 keer overkomen, 2 keer op 't middendiff ).
Een tube vet met een (dikke) naald is erg handig om precies op de juiste plaats wat vet te krijgen.
Lager vergeten
Dat ziet er beter uit
Ziehier de tube vet waar ik het eerder over had
Opnieuw lager vergeten
Beter. Ik zit alleen met de vraag, hoe krijg ik dit lager er weer af als ik een ander spur gear wil gebruiken (er zijn in totaal 4 spurs meegeleverd met de kit). Op de metalen tandwielen van de voor- en achterdiffs schoof het lager erg gemakkelijk. Over de plastic parts klemt het lager een stuk meer. Ik heb wat proberen weg schuren, om het lager zo wat losser te laten passen, maar het heeft niet veel geholpen. Waarschijnlijk wordt het per spur gear een lager kopen.
Middendiff af. Gevuld met 20.000cps olie
En dan volgt het chassis. De aluminium plaat is erg smal, maar wordt heel wat verbreed door 2 plastic onderdelen. Deze lopen schuin omhoog, voor meer bodemvrijheid (vooral in bochten).
Het middendiff wordt nu gemonteerd op het chassis. Goed opletten hoe de houders gemonteerd moeten worden. De aluminium motor mount is niet verkeerd te plaatsen, maar de plastic houder is symmetrisch, en kan dus verkeerd gezet worden. Er wordt onder de houders nog een plastic onderdeel gemonteerd, dat het gat in het chassis afdicht, waar het spur gear wat door hangt. Zo kan het spur gear zo laag mogelijk geplaatst worden, zonder dat er de kans is dat er steentjes door het gat in de auto komen. Dit plastic part moest in een hoekje een beetje bijgesneden worden, de motorhouder plette een klein stukje.
Dit hoekje moest dus wat bijgesneden worden, dan paste de motorhouder een stuk beter
En dan het middendiff plaatsen. Dit uitgelijnd krijgen was nog een hele klus. Er bleef maar iets aanlopen, en uiteindelijk gevonden wat het was. Opnieuw dat plastic part dat het gat in het chassis dicht. Het liep tegen het spur gear aan. Dus bij het monteren van het bovenste deel van de middendiff houder heb ik het diff wat naar voor geduwd voor dat ik de schroeven volledig vast zette. Daardoor is er juist voldoende speling en loopt er niks meer aan.
Niet zo goed te zien, maar dit is een close up van de 2 onderdelen die elkaar raakten
Update 2
Zakje E bevat het nodige voor het stuursysteem.
Als eerste de lagertjes (en 't zijn echt kleine dingen! 7x4x2.5) over de steering posts schuiven.
En daarna de servo saver bouwen. De 2 contactvlakken heb ik licht ingevet. Het overtollige vet daarna met keukenrol weg geveegd, want we willen geen vet op de schroefdraad van de servo saver (dan zou de moer te gemakkelijk kunnen schuiven).
Nog een lagertje
Veer en moer gemonteerd. De manual vraagt om de moer 1mm ver te draaien. Met de schuifmaat erbij lukt dat perfect
En dan de 1e teleurstelling Het laatste lagertje dat op het stuursysteem moet blijkt slecht te zijn. De binnenring zat los en uit het center, en na het verwijderen van een seal is duidelijk te zien dat er te weinig balletjes in zitten. Winkel is gecontacteerd, en ze hebben ondertussen al gereageerd, er zal een nieuw lagertje opgestuurd worden.
Voorlopig ben ik gewoon doorgegaan met de bouw, dat lagertje moet ik achteraf maar even inbouwen. De auto moet sowieso weer (deels) uit elkaar wanneer m'n motor, servo en ESC toekomen.
De stuurstangen waren ook niet gemakkelijk. De manual vraagt hier om de stangen 47mm lang te maken tussen de 2 oogjes, maar ik had de beide oogjes er al volledig op gedraaid en nog zat ik op ±48mm. Bijna de draad gestript in het proberen bij die 47mm te geraken :? Heb dan maar gewoon met een 2mm boortje de boel wat dieper geboord, en 't is dan wel gelukt. Maar ik vind het toch een slordigheidje van Axial (2e teleurstelling).
Als het stuursysteem gemonteerd is, kan de voorwielophanging ook geplaatst worden. Vet de tandwielen nu pas in. Smeer ook een laagje vet rondom het gat in het diffhuis. Dit helpt bij het volledig stofdicht maken van deze zone, zo kruipt er geen stof in het diffhuis, om daar je tandwielen weg te slijpen. (Vergeten een foto van te nemen, sorry)
Ook de achterwielophanging kan er op. Vergeet bij het monteren van deze 2 modules ook je centrale aandrijfassen niet (je raad het al, is mij wel overkomen).
En daarmee is weer een zakje afgewerkt. Momenteel ziet de EXO er zo uit:
Met zakje F kunnen we de elektronica gaan inbouwen.
Ik doe dit voorlopig met overschotjes die ik hier nog heb liggen. Dus ik ga hier niet mee rijden, 't is alleen om al wat te kunnen zien.
De gearmesh is echt super gemakkelijk af te stellen met deze motorsteun. En de motor demonteren en terugzetten heeft er geen invloed op! Goed gezien van Axial
De servo wordt in een kunstsof beugel gemonteerd alvorens op het chassis vast gezet te worden. De servokabel wordt onder een boogje geleid, zodat deze niet per ongeluk in het centerdiff raakt en zo kapot gereden wordt. Om dit goed te kunnen doen moet de steun van het middendiff weer deels los gedraaid worden.
Stuurlink is ook gemonteerd, maar aangezien dit nog niet de defenitieve servo is, en ik gebruik wil gaan maken van een alu servo armpje, heb ik de plastic servo arm maar aan z'n raampje gelaten.
Zeg niet gewoon batterijbak tegen het systeem dat in de EXO zit 't Zit mooi in elkaar, en kan perfect passend gemaakt worden aan je eigen accu's.
Een kale ESC plaat. Die heb ik niet op overschot liggen. Ik heb voorlopig de universele gemonteerd, want ik ben van plan met een Hobbywing ESC te gaan rijden. Er zitten specifieke ESC platen bij voor de CC Sidewinder SV2 en voor de Novak Havok SC (ofzo). Misschien dat die Hobbywing ESC in een van deze past, maar dat kan ik pas zien als die ESC er is.
Axial heeft een aantal beugeltjes voorzien om je motor- en servo draden te geleiden, zodat ze nergens tussen komen waar je ze liever niet wilt hebben.
Bovenop de achterste chassis beugel, voor motordraden
Naast de ESC/motor, naar de ontvangerbox. Voor de servo-kabel, of als je wilt kan je de motordraden ook langs hier laten lopen.
Dat was het voorlopig (de accu's van m'n camera waren leeg). Binnenkort verder met de ontvangerbox, rolkooi en schokdempers.
Update 3
De ontvangerbox is aan de beurt. Nuja, deels toch, want de juiste servo en de LEDs zullen in een later stadium nog ingebouwd worden. Als zender gebruik ik een Futaba 4PL, dus daar moet een bijbehorende (S-)FHSS ontvanger bij. Ondanks dat dit systeem heb "budget" 2.4GHz systeem van Futaba is, zijn die ontvangers ook nog vrij prijzig. Nuja, het werkt goed, heb nog geen spijt gehad van die zender. Er is trouwens ook een zendertas onderweg, dus de zender zal in de toekomst in alle veiligheid vervoerd kunnen worden
De ontvanger wordt in het deksel van de ontvangerbox geplakt, om zo het risico op waterschade zo klein mogelijk te houden. Ook een rubber afdichtring helpt hierbij (wordt pas in defenitief stadium gemonteerd).
De doorvoer voor de servo kabels en antenne, wordt afgesloten door 2 schuimrubbertjes
We zitten ondertussen bij onderdelenzakje G. Dat bevat de nodige schroeven voor de rolkooi en bumpers. Schroef de ene helft van de rolkooi nog niet muurvast, de andere helft gaat er dan makkelijker op, en daarna kan je alles recht vast schroeven.
De aluminium plaatjes op de voor en achterbumper zijn een heel leuk detail
Toch al even passen op het chassis
En daarmee zit de rolkooi in elkaar, en is het tijd voor de schokdempers, in zakje H. Hier was nog een teleurstelling, 1 van de O-ringen die in de cartridges moet, was slecht, er zaten veel luchtbellen in het rubber, waardoor de ring niet volledig rond was. Ik heb het toch maar gemonteerd, we zullen zien hoe lang die lekvrij blijft.
Axial maakt niet duidelijk welk oogje er nu gemonteerd moet worden op de shocks. Later in de manual lijkt het er op dat er op de voorste dempers de gemiddelde lengte van oogjes zit, en op de achterste dempers de korte lengte oogjes. Ik heb uiteindelijk rond-om-rond de gemiddelde lengte oogjes gemonteerd, die korte oogjes lieten teveel van de schroefdraad vrij, dat kon de cartridge binnendringen bij maximaal inveren, en zo de O-ringen wel erg snel om zeep helpen. Schroef de demperkapjes er ook niet te hard op, dan vervormd het kapje, en bestaat de kans dat het kapje er gelijk weer af plopt als een te hoge druk in de demper is. Heb ik gehad... Gelukkig heb ik het nog kunnen corrigeren, er zat namelijk te veel olie in m'n demper. Nu blijft de druk in de demper lager, en het kapje blijft zitten. Als er toch problemen komen, schakel ik over naar alu kapjes of meteen naar volledig alu dempers.
Doe-het-zelf demperstand: alles wat je nodig hebt is een kartonnen doosje en een body reamer. Gat precies groot genoeg maken (anders past de demper niet, of hij valt er door), en voila, we kunnen de luchtbellen op hun gemak laten ontsnappen
De dempers achteraan zijn gemonteerd, vooraan moeten ze nog ff wachten. Daarmee is de bouw van de auto zelf zo'n beetje afgelopen.
Nu begint (met behulp van de inhoud van zakje I) de afwerking van de body, te beginnen met de radiator. Die is mooi zwart, maar dat klopt niet. Meestal is zoiets metaalkleurig, dus spuiten die handel Beetje afplakwerk, want de uiteinden van een radiator is wél vaak in zwarte kunststof, maar de dop moet dan wel weer in metaalkleur. Na 1 laagje spuiten kwam op sommige plekken het zwart er nog heel lichtjes door, waardoor er een mooi diepte-effect ontstond. Verder lekker afblijven dus De ventilatorroosters zijn redelijk fijn, waardoor sommige gaatjes toch nog wat dichtzaten met restjes kunststof. Dat heb ik proberen bijwerken met een mesje. Maar eigenlijk zijn ze nog altijd te dik om de ventilators zelf er doorheen te kunnen zien...
Voor, met dus nog restjes kunststof
Geprobeerd om die restjes kunststof te verwijderen, is niet altijd even goed gelukt.
Die radiatordop verdwijnt straks volledig onder de houder van de achterlichten. Beetje moeite voor niks dus...
Axial levert voor de koplampen wel lensjes mee, maar voor de achterlichten niet. Je kan ze wel apart aankopen, maar daar had ik geen zin in. Met de verschillende bodypanelen zijn er genoeg overschotjes lexaan om wat leuks mee te kunnen doen. Dus heb ik zelf lensjes uitgeknipt, en met een mesje de lijnen er in gekrast. Achteraf nog even lichtjes schuren om de lens iets minder helder te maken, en we hebben een mooi resultaat (al zeg ik het zelf ). Meestal worden lampen niet gemonteerd in matzwarte houders, dus daar moest ook even wat verf overheen. Ik had nog modelbouwverf van m'n statische modelbouwvliegtuigjes, dus het potje zilververf daarvan werd weer boven gehaald. De verf hecht lastig op deze kunststof, maar als die uiteindelijk droog is, blijft hij toch goed zitten.
Test opstelling, de eigenlijke aansluiting moet nog gebeuren (heb nog geen kabels)
Vooraan krijgen de houders dezelfde behandeling.
En dan begint het knip werk. En er moet véél geknipt worden bij de EXO. Dus schraap je moed maar ff bij elkaar, en trek voldoende tijd uit hiervoor. Een rond-, vlak- en halfrond vijltje wil ook nog wel helpen bij de afwerking.
Na wat ontwerpen te hebben uitgeprobeerd (non-permanent marker op de buitenkant van de bodypanels) is dit er uit gekomen. Het is de eerste keer dat ik met meerdere kleuren heb gespoten, en dus delen heb afgeplakt. Er zitten foutjes in, maar ik ben over het algemeen erg tevreden met 't resultaat.
En dan is het de beurt aan de decals. Het vele knipwerk aan de kap wordt gecompenseerd door de reeds voorgesneden decals. Heel handig Ik heb niet teveel decals gebruikt op de buitenkant, want de paintscheme vind ik al druk genoeg.
Daarmee is het bodywerk ook afgelopen, en rest er enkel nog het monteren van de rolkooi op het chassis en het monteren van de wielen.
Eindresulstaat
Op een van de fora waar ik dit verslag gepost heb werd er gevraagd naar de stuuruitslag. Ik heb geen gradenboog, maar misschien ben je al wat geholpen met de volgende foto's?
Axial heeft nog een aantal extraatjes toegevoegd in de kit, zoals deze... euhm... hoe heet dit eigenlijk? Ik weet waar het voor gebruikt wordt: wordt onder een wiel geschoven om te voorkomen dat het zich verder ingraaft in het zand. Alleszins, deze dingen hebben ook een kleurtje gekregen: dezelfde dunne laag zilver als de radiator.
Wat er verder nog moet gebeuren
- De banden moeten nog gelijmd worden, maar eerst wil ik nog wat gaatjes aanbrengen in de banden (zodat zand er uit geslingerd kan worden).
- De letters op de banden wil ik nog wit verven.
- Ook de letters op de roosters voor de koplampen (ik heb de PIAA roosters gemonteerd) moeten wit worden.
- De LEDs moeten nog ingebouwd worden.
- Motor, ESC en servo nog inbouwen.
- Accu houder pas maken voor mijn accu's.
- Als de motor en ESC niet genoeg lucht krijgen, kijken waar ik (onopvallend) wat extra luchtgaatjes kan maken. Waarschijnlijk achter de roosters van de zijpanelen
Laatst aangepast door Zjeraar op za 24 maa 2012 - 11:58; in totaal 2 keer bewerkt
Zjeraar- Member
- Aantal berichten : 19
Woonplaats : Gent
Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)
Mooie build & paintjob !
StefCross- Addict
- Aantal berichten : 860
Woonplaats : Turnhout
Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)
Dat was een snelle reactie! Merci
Zjeraar- Member
- Aantal berichten : 19
Woonplaats : Gent
Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)
Mooie buggy.
Als je de diffs kan locken, dan zou je er wel een WTT mee kunnen doen denk ik.
Als je de diffs kan locken, dan zou je er wel een WTT mee kunnen doen denk ik.
Mr. Ben- Initiate
- Aantal berichten : 90
Woonplaats : Brecht
Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)
En el getest of het bashbaar is ?
StefCross- Addict
- Aantal berichten : 860
Woonplaats : Turnhout
Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)
Diffs locken gaat niet lukken, denk ik. Maar er zit dikke olie in, dus een beetje sperwerking heb ik wel
De rijtest zal nog wel ff duren. Alle elektronica is besteld, maar het meeste is nog niet onderweg, door wat backorder problemen...
Ondertussen zijn de letters op de banden wel al wit gemaakt, evenals de PIAA letters op de koplamp-roosters. En de banden zijn van gaatjes voorzien en gelijmd :-)
De rijtest zal nog wel ff duren. Alle elektronica is besteld, maar het meeste is nog niet onderweg, door wat backorder problemen...
Ondertussen zijn de letters op de banden wel al wit gemaakt, evenals de PIAA letters op de koplamp-roosters. En de banden zijn van gaatjes voorzien en gelijmd :-)
Zjeraar- Member
- Aantal berichten : 19
Woonplaats : Gent
Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)
Ziet er een toffen bak uit
lukeskysailor- Regular
- Aantal berichten : 348
Woonplaats : Wuustwezel
Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)
ik ga even je topicje vervuilen
kwijl kwijl kwijl
en nog eens kwijl
kwijl kwijl kwijl
en nog eens kwijl
rataplan- VRCP Crew
- Aantal berichten : 1120
Woonplaats : Merksem
Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)
pak maar nen emmer
Zjeraar- Member
- Aantal berichten : 19
Woonplaats : Gent
Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)
Vette bak man, lijkt mij wel de moeite om die is een actie te zien!
En die dingen op de laatste foto zijn zandladders
En die dingen op de laatste foto zijn zandladders
land rover freak- Regular
- Aantal berichten : 339
Woonplaats : Hechtel
Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)
Toch een heerlijk bouwverslag... En een prachtige wagen!
Bas- Beyond salvation
- Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem
Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)
Bedankt voor de leuke reacties
Ik heb gisteren mijn motortje ontvangen, om te ontdekken dat ze de 4600kV ipv de 4000kV (welke ik toch echt zo had besteld) hadden opgestuurd :-S
Dus als er mensen interesse hebben, let me know. Voor mij is die te snel in deze buggy. Ik wil een beetje normaal rijden hier mee. Lomp doen dat doe ik wel met m'n BL Savage
Ik heb gisteren mijn motortje ontvangen, om te ontdekken dat ze de 4600kV ipv de 4000kV (welke ik toch echt zo had besteld) hadden opgestuurd :-S
Dus als er mensen interesse hebben, let me know. Voor mij is die te snel in deze buggy. Ik wil een beetje normaal rijden hier mee. Lomp doen dat doe ik wel met m'n BL Savage
Zjeraar- Member
- Aantal berichten : 19
Woonplaats : Gent
Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)
zjeraar je kan je regelaar ook op 80% zetten of je kan je gearing wat verlagen en wat meer koppel verkrijgt
4600 kv is echt ni overdreven voor zo een buggy
zou het alvast eens een kans geven voor je hem wegdoet
4600 kv is echt ni overdreven voor zo een buggy
zou het alvast eens een kans geven voor je hem wegdoet
rataplan- VRCP Crew
- Aantal berichten : 1120
Woonplaats : Merksem
Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)
Nee, 'k ga het niet doen. Het probleem met de EXO is dat er amper koellucht aan de motor en ESC kan komen, doordat de kappen alles goed afdichten. En de motors staan bekend als erg krachtig (en dus zuipen ze stroom). Veel stroom, veel warmte --> nog een snellere motor is dan geen goed idee...
En nu is de motor nog gloednieuw. Vanaf ik er iets aan heb gedaan is het een 2dehands, en is die veel minder waard...
En nu is de motor nog gloednieuw. Vanaf ik er iets aan heb gedaan is het een 2dehands, en is die veel minder waard...
Zjeraar- Member
- Aantal berichten : 19
Woonplaats : Gent
Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)
En hij is af!
Maar eerst nog iets anders. De wielophanging bleek niet sterk genoeg te zijn, dus Axial heeft in de US alle auto's terug geroepen, en daar betere onderdelen bij gestoken. Die had ik niet, dus heb even met Robitronic (de verdeler voor Europa) gemaild. Ik heb ze gratis toegestuurd gekregen.
De upgrade parts
De oude ophanging: hinge pin wordt aan de uiteinden gevangen door de aluminium houders
De nieuwe componenten liggen in het midden
Door middel van een lange bout en moer wordt de ophanging beter bij elkaar gehouden. Het oude systeem durfde blijkbaar geregeld los te schieten.
En dan is de EXO af! Na hele dag gepruts met de electronica zit alles er in gebouwd, leds gesoldeerd en aangesloten, alles in de ontvanger box geprutst (en de rubber afdichting is écht moeilijk op z'n plaats te houden!)
Nog even snel een foto'tje voor dat de kooi er op gaat
Maar eerst nog iets anders. De wielophanging bleek niet sterk genoeg te zijn, dus Axial heeft in de US alle auto's terug geroepen, en daar betere onderdelen bij gestoken. Die had ik niet, dus heb even met Robitronic (de verdeler voor Europa) gemaild. Ik heb ze gratis toegestuurd gekregen.
De upgrade parts
De oude ophanging: hinge pin wordt aan de uiteinden gevangen door de aluminium houders
De nieuwe componenten liggen in het midden
Door middel van een lange bout en moer wordt de ophanging beter bij elkaar gehouden. Het oude systeem durfde blijkbaar geregeld los te schieten.
En dan is de EXO af! Na hele dag gepruts met de electronica zit alles er in gebouwd, leds gesoldeerd en aangesloten, alles in de ontvanger box geprutst (en de rubber afdichting is écht moeilijk op z'n plaats te houden!)
Nog even snel een foto'tje voor dat de kooi er op gaat
Zjeraar- Member
- Aantal berichten : 19
Woonplaats : Gent
Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)
en waar blijft het filmpje ?
ik wil er ook eentje
ik wil er ook eentje
rataplan- VRCP Crew
- Aantal berichten : 1120
Woonplaats : Merksem
Toyobart- Addict
- Aantal berichten : 1186
Woonplaats : Stabroek
Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)
'k heb een copiloot nodig voor 't filmpje...
Zjeraar- Member
- Aantal berichten : 19
Woonplaats : Gent
Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)
De eerste "schade is al gereden" De plastic demperkapjes schieten gemakkelijk van de plastic demper body :-S En natuurlijk ben ik daardoor de bladder kwijt.
Zit er in Oost-Vlaanderen (of überhaupt in België?) een winkel die Axial spullen verkoopt? Voorlopig voor enkel de bladders, maar ik denk dat ik niet te lang ga wachten met de upgrade naar de alumnium dempers...
Zit er in Oost-Vlaanderen (of überhaupt in België?) een winkel die Axial spullen verkoopt? Voorlopig voor enkel de bladders, maar ik denk dat ik niet te lang ga wachten met de upgrade naar de alumnium dempers...
Zjeraar- Member
- Aantal berichten : 19
Woonplaats : Gent
Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)
deze zijn van de week binnengekomen hier,veel goed over gelezen op TG en dus ook besteld,ziet er goed uit
en kijk de prijs eens
http://www.benl.ebay.be/itm/85mm-Aluminum-shocks-absorber-set-for-RC-1-10-1-10-Car-/220816816378?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item3369b538fa
levertij iets minder dan 14 dagen
en kijk de prijs eens
http://www.benl.ebay.be/itm/85mm-Aluminum-shocks-absorber-set-for-RC-1-10-1-10-Car-/220816816378?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item3369b538fa
levertij iets minder dan 14 dagen
crissypaint- Addict
- Aantal berichten : 1448
Woonplaats : ninove
Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)
Te koop toevallig???
Touareg- Regular
- Aantal berichten : 666
Woonplaats : Amsterdam
Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)
Hoe kom je daar bij?
Nee dus...
Nee dus...
Zjeraar- Member
- Aantal berichten : 19
Woonplaats : Gent
Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)
Hij is gewoon schitterend. En vroeg het me af. Maar meer als compliment
Touareg- Regular
- Aantal berichten : 666
Woonplaats : Amsterdam
Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)
ah, ok. Excuus
Bedankt :-D
Bedankt :-D
Zjeraar- Member
- Aantal berichten : 19
Woonplaats : Gent
Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)
Knappe wagen, leuk oog voor detail met extra kleurtjes op de radiator enzo. Body vind ik ook super!
Ben ook wel curieus naar een filmpje
Ps: heb je nu toch de 4600 gemonteerd?
Ben ook wel curieus naar een filmpje
Ps: heb je nu toch de 4600 gemonteerd?
Cornholio- Addict
- Aantal berichten : 1151
Woonplaats : Mechelen
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Axial Wraith Kit Bouwverslag
» Bouwverslag Le Surcouf ( 1/100)
» Bouwverslag 1/6e tank - aanrader!
» Bouwverslag SCX10 Rubicon
» bouwverslag KNIGHT HAULER (truck)
» Bouwverslag Le Surcouf ( 1/100)
» Bouwverslag 1/6e tank - aanrader!
» Bouwverslag SCX10 Rubicon
» bouwverslag KNIGHT HAULER (truck)
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum