RC Trial
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

battery

+2
lukeskysailor
axial&maverick
6 plaatsers

Ga naar beneden

battery Empty battery

Bericht van axial&maverick za 28 dec 2013 - 12:43

hallo,

heb eens vraagje ivm battery
ik heb in men maverick crawler een nimh battery zitten van 3300 mah zitten maar om men langer te rijden zonder dat ik battery moet verwisselen zouk er 2 in 1wagen willen zetten.

normaal kan je deze parallel zetten dan behoud je spanning zeker? ma is de stroom?

is men vraag is da mogelijk om 2 batteryen zelfde tyd aan te sluiten op je regelaar

mvg wouter
axial&maverick
axial&maverick
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 190
Woonplaats : stekene

Terug naar boven Ga naar beneden

battery Empty Re: battery

Bericht van lukeskysailor za 28 dec 2013 - 13:18

Wouter,

In theorie is dat mogelijk als beide accu's van dezelfde makelij en type zijn. Dus 2 maal 3300mah nimh kan. Je hebt dan wel een accu Y kabel nodig om ze aan te sluiten op je regelaar. Er zit wel een maar aan: als er teveel verschil is tussen de 2 accus dan loopt de ene leeg in de andere en in extremis kan er zoveel stroom door de aansluitdraden gaan dat het fout gaat. Je zou dit elektronisch kunnen oplossen met een accuswitch die pas overschakeld op de 2de accu als de eerste voldoende leeg is.

Gezien je echter met nimh accus werkt zou je kunnen overwegen om over te stappen op Lipo accus die voor hetzelfde inbouw volume makkelijk 5000mah en meer kunnen leveren. Nadeel van lipo is wel dat je een aangepaste lader moet hebben (de meeste mordene laders zijn wel geschikt) en dat je erover moet waken dat ze niet te diep ontladen worden (bij een 2cels lipo niet onder de 6,6 à 6,0 volt). Somige regelaars hebben een lipo-cut-off functie die daar over waakt en er zijn ook losse lipo alarmen beschikbaar (kosten enkele euro's)

Groeten,

Luc
lukeskysailor
lukeskysailor
Regular
Regular

Aantal berichten : 348
Woonplaats : Wuustwezel

Terug naar boven Ga naar beneden

battery Empty Re: battery

Bericht van axial&maverick za 28 dec 2013 - 14:02

dankjewel voor de uitleg hier ben ik al heel wat wijzer meer
ja heb ik ook al aangedacht maar omdat ik heel veel nimh liggen daarom dak zoiets wou doen
hebben jullie info van deze schakelaar of waar kan ik deze krijgen?

alvast bedank voor de info
axial&maverick
axial&maverick
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 190
Woonplaats : stekene

Terug naar boven Ga naar beneden

battery Empty Re: battery

Bericht van schippertje za 28 dec 2013 - 15:34

Zoals je zelf al zegt ,ik heb er een aantal liggen.
Ze zijn dus allemaal verschillend zelfs als ze van gelijk merk en capaciteit zijn.
De ene is misschien ouder dan de andere of vaker gebruikt of een keer te diep ontladen of bevroren geweest etc.
Ze zijn daardoor al allemaal verschillend.
Daarom moet je wel naar die schakelaar. Bedenk wel dat deze schakelaar soms even tientallen ampere's moet kunnen verwerken als piekstroom.
Dus toch wel een echte schakelaar zoeken.
Een goede electronica winkel moet je al kunnen helpen.
Verder weer een schakelaar die je water bestendigheid op de proef stelt.
Als je echter ieder kwartier moet wisselen ,is het misschien zaak om de batterijen weg te gooien omdat ze dan op zijn.
Levensduur is niet onbeperkt.
Andere optie is twee iedentieke batterijen die even oud of nieuw zijn altijd samen aan één stekker te hebben . Dan zijn ze altijd even oud ,even vaak geladen en even vaak mishandeld.
Je verdubbeld dan de capaciteit maar laden duurt dan ook dubbel zo lang.
Eigenlijk is de beste oplossing gewoon je batterij compartiment goed toegankelijk houden.Al je batterijen een nummer geven en bij houden hoe lang je er mee rijden kan. Dan kan je soms al zien welke te oud zijn.En dan binnen brengen voor recyclage bij bebat.
M
schippertje
schippertje
Addict
Addict

Aantal berichten : 1108
Woonplaats : oudenaarde en de ardennen

Terug naar boven Ga naar beneden

battery Empty Re: battery

Bericht van Bas za 28 dec 2013 - 15:42

Vergeet ook niet, als je 2 batterijen 'meesleurt' in je wagen, dat dat een aantal zaken met zich meebrengt. Zo heb je extra gewicht bij, waardoor je batterijleven weer zal verminderen. Je moet 2 packs waterdicht (modderdicht) maken, en je moet de ruimte hebben voor 2 packs.

Ik zou inderdaad ook gaan voor één grotere Lipo (bvb 5000mAh), daarmee zal je al langer kunnen rijden omdat ze nieuw is en een grotere capaciteit heeft. Bovendien zal ze lichter zijn dan één van je huidige batterijen. Als je dan nog power te weinig zou hebben kan je altijd nog een tweede kopen, alleen moet je dan zorgen, zoals Schippertje zegt, dat je je batterijcompartiment goed kan bereiken. Maar tegen het tempo dat wij rijden, en rekening houdend met het feit dat je waarschijnlijk al een halve meeting (of méér) zal kunnen uitrijden op één batterij zal die wissel wel meevallen.

Op een typische meeting met m'n SCX (van 4kg) verbruik ik 2x 2200mAh batterijtjes, en meestal is die tweede nog niet eens leeg tegen het einde. Ik heb wel een zuinige outrunner motor steken, maar met 2x5000 moet je zelfs met een (batterijgulzige) brushed opsteling een hele tijd toekomen.
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

battery Empty Re: battery

Bericht van schippertje za 28 dec 2013 - 16:56

Ik rijd met mijn Axial een meeting met 2 lipo's van 2200 met een brushed  55T
In de toyota High lift met normale 540 mabuchi red ik het niet met 2 lipo van 5000. Er is nu een 3300 bij gedaan omdat ik weet dat eerste lipo's aan het einde van hun leven zijn en daarom redden ze het niet meer . Gewoon omdat ze ouder worden.
M
schippertje
schippertje
Addict
Addict

Aantal berichten : 1108
Woonplaats : oudenaarde en de ardennen

Terug naar boven Ga naar beneden

battery Empty Re: battery

Bericht van Hoggy za 28 dec 2013 - 17:00

axial&maverick schreef:hallo,

heb eens vraagje ivm battery
ik heb in men maverick crawler een nimh battery zitten van 3300 mah zitten maar om men langer te rijden zonder dat ik battery moet verwisselen zouk er 2 in 1wagen willen zetten.

is men vraag is da mogelijk om 2 batteryen zelfde tyd aan te sluiten op je regelaar

mvg wouter

Dit is perfect mogelijk en dat heb ik ook toegepast in mijn John Boyer Bronco met behulp van een 3 standen schakelaar waarbij je van de eene batterij naar de andere kan overschakelen, bekijk dit topic even: https://rctrial.actieforum.com/t48-john-boyer-ford-bronco?highlight=John+Boyer
Hoggy
Hoggy
Addict
Addict

Aantal berichten : 1466
Woonplaats : Gullegem

Terug naar boven Ga naar beneden

battery Empty Re: battery

Bericht van shadow2709 za 28 dec 2013 - 18:40

ik rij de meetings altijd met 2 batterijen 5000 nimh geen lippo
mijn vrouw gebruikt een 3000 nimh en een 4600 niham
bij grote trails hebben we nog 2 nimh van 4600 bij ( geleend van shipperke )
voor als we zonder stroom vallen maar dat gebeurt heel weinig enkel op grote trails van een dag zoals de wtt en wij rijden elk met een cc
op de normaale trails heb ik 1 batterij half nodig van 5000 nimh

ipv een 3000 nimh te gebruiken gebruik een 5000 nimh denk zelfs dat er een 6000 bestaat maar ben niet zeker daarvan
mvg
shadow2709
shadow2709
Regular
Regular

Aantal berichten : 222
Woonplaats : Marke

Terug naar boven Ga naar beneden

battery Empty Re: battery

Bericht van axial&maverick za 28 dec 2013 - 18:55

allemaal bedankt voor de reacties.
nu nog eens bekijken wat ik ga doen met deze info Smile
een brushed motor moet je dan een andere regelaar steken?

groeten wouter
axial&maverick
axial&maverick
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 190
Woonplaats : stekene

Terug naar boven Ga naar beneden

battery Empty Re: battery

Bericht van schippertje za 28 dec 2013 - 21:47

Om het eenvoudig te houden waren er eerst brushed motoren ,met bijbehorende regelaar.
Toen ging de zon op en verschenen er brushless motoren en die hebben hun eigen regelaar. Te herkennen aan de drie uitgaande kabels naar de motor.?
Dan hebben we ook nog regelaars voor 2 motoren (wagens met moa. Motor on axle) deze hebben dan 2 x2 uitgaande kabels maar als je er twee van gebruikt in de goede combinatie dan kan je die regelaar ook gebruiken om slecht één motor aan te sturen.Als ik me niet vergis rijden Crissie en Shadow met deze laatste combinatie.
Basis uitleg van dit verhaal vind je ook op deze site bij het begin van de nieuwe afdelingen
http://www.pkracing.nl/regelaar_motor_brusshed-menu.jsp
en dit ook nog http://www.pkracing.nl/brushlesspage.jsp
Er is hier tussen de onderdelen vaak wat basis kennis uitgelegd.
Alle fouten zullen wel onmiddellijk uitgelegd worden door mensen die het beter kennen maar tot nu toe rijd ik nog steeds.
M
schippertje
schippertje
Addict
Addict

Aantal berichten : 1108
Woonplaats : oudenaarde en de ardennen

Terug naar boven Ga naar beneden

battery Empty Re: battery

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum