Hoe batterij opladen met Maxxtrax?
+2
Boussini
WildeWillie
6 plaatsers
RC Trial :: RC Trial Talk :: Technisch
Pagina 1 van 1
Hoe batterij opladen met Maxxtrax?
Hallo
Ik heb net een Li-Po gekocht,het gaat om een 2s lipo 5000 mah
Nu wil ik die opladen met mijn Maxxtrax balance lader.
Ik heb de cd-handleiding al een paar keer overlopen,maar nu weet ik nog niet wanneer en hoe ik mijn batterijen
het best en langst kan houden.
nog een paar vraagjes: voor wat dient dischargen precies?
hoe kan ik deze batterij perfect opladen van de eerste keer
moet ik mijn batterij opladen als ik er niet mee rij?heb dit eens gehoord
...
Ik heb net een Li-Po gekocht,het gaat om een 2s lipo 5000 mah
Nu wil ik die opladen met mijn Maxxtrax balance lader.
Ik heb de cd-handleiding al een paar keer overlopen,maar nu weet ik nog niet wanneer en hoe ik mijn batterijen
het best en langst kan houden.
nog een paar vraagjes: voor wat dient dischargen precies?
hoe kan ik deze batterij perfect opladen van de eerste keer
moet ik mijn batterij opladen als ik er niet mee rij?heb dit eens gehoord
...
WildeWillie- Initiate
- Aantal berichten : 48
Re: Hoe batterij opladen met Maxxtrax?
dischargen is het ontladen van de battery, hiermee wordt hij leeggetrokken net alsof de battery gebruikt wordt in het desbetreffend model maar de lader doet dit op een gecontroleerde manier tot waardes die je zelf kan bepalen,
het best opladen voor eerste gebruik raad ik aan op 1c dit bedoeld een verhouding van laadstroom tov capaciteit die 1/1 bedraagt, dus een battery van 5000mah laad je dan best op 5 ampere, best kan je ze balancerend opladen en gaat de lader zelf de cellen apart met kleine stromen gelijktrekken of "balanceren" zodat meerdere elementen dezelfde waarden hebben en "synchroon" dezelfde spanning bekomen en elkaar niet negatief beïnvloeden,
het beste gebruik van je battery is eigenlijk rijden totdat hij zijn minimale toegelaten waarde per cel bekomt en dan weer opladen,
sommige laders hebben een specifieke functie om een "storage charge" uit te voeren,
hierbij laad je de battery volgens een bepaald percentage van zijn volledige capaciteit op om ervoor te zorgen dat de cellen hun "structurele samenstelling" om opgeladen te worden en vermogen af te geven te behouden, zodat je ze gewoon weer na een lange tijd niet gebruikt te hebben , opnieuw kunt opladen zonder problemen of dat de battery stukgaat
hopelijk is dit wat duidelijk, en anders google is je vriend
het best opladen voor eerste gebruik raad ik aan op 1c dit bedoeld een verhouding van laadstroom tov capaciteit die 1/1 bedraagt, dus een battery van 5000mah laad je dan best op 5 ampere, best kan je ze balancerend opladen en gaat de lader zelf de cellen apart met kleine stromen gelijktrekken of "balanceren" zodat meerdere elementen dezelfde waarden hebben en "synchroon" dezelfde spanning bekomen en elkaar niet negatief beïnvloeden,
het beste gebruik van je battery is eigenlijk rijden totdat hij zijn minimale toegelaten waarde per cel bekomt en dan weer opladen,
sommige laders hebben een specifieke functie om een "storage charge" uit te voeren,
hierbij laad je de battery volgens een bepaald percentage van zijn volledige capaciteit op om ervoor te zorgen dat de cellen hun "structurele samenstelling" om opgeladen te worden en vermogen af te geven te behouden, zodat je ze gewoon weer na een lange tijd niet gebruikt te hebben , opnieuw kunt opladen zonder problemen of dat de battery stukgaat
hopelijk is dit wat duidelijk, en anders google is je vriend
Boussini- Addict
- Aantal berichten : 2050
dankuwel boussini
het best opladen voor eerste gebruik raad ik aan op 1c dit bedoeld een verhouding van laadstroom tov capaciteit die 1/1 bedraagt, dus een battery van 5000mah laad je dan best op 5 ampere
Dit versta ik wel niet zo goed,van die 1c
en ik moet dus mijn batterij altijd op 5 ampere laden?want dit lijkt veel
het best opladen voor eerste gebruik raad ik aan op 1c dit bedoeld een verhouding van laadstroom tov capaciteit die 1/1 bedraagt, dus een battery van 5000mah laad je dan best op 5 ampere
Dit versta ik wel niet zo goed,van die 1c
en ik moet dus mijn batterij altijd op 5 ampere laden?want dit lijkt veel
WildeWillie- Initiate
1C:
2200mAh -> laden op 2,2A
3000mAh -> laden op 3A
4300mAh -> laden op 4,3A
5000mAh -> laden op 5A
Enz...
2200mAh -> laden op 2,2A
3000mAh -> laden op 3A
4300mAh -> laden op 4,3A
5000mAh -> laden op 5A
Enz...
Cornholio- Addict
- Aantal berichten : 1151
Ik laad mijn batterijen altijd op 1C, ook als ze ouder zijn. In principe kunnen ze wel meer aan, maar dat is een (bescheiden) risico en in onze tak van RC niet nodig denk ik. Je hebt op een dag misschien 2 batterijen nodig, laad die gewoon in de loop van de week ervoor. Als dat dan op 1u of 30min voor een batterij is maakt niet zoveel uit...
Bas- Beyond salvation
- Aantal berichten : 2649
Hou er ook rekening mee dat je je batterij best niet volledig oplaadt als je deze een tijdje niet gaat gebruiken. Ideaal zou zijn de batterij tot ong. 80% van de max. capaciteit te laden. Indien je lader die functie niet heeft kan je best je batterij volledig opladen en dan gebruiken tot je aan ong. 80% komt.(als je normaal ong. 50min. met een volle batterij kan rijden, rijd er dan 10 minuutjes mee)
De recente Lipo's kunnen (volgens de constructeurs) zonder enig nadeel heel snel opgeladen worden (tot 5c en meer) maar als ik er de tijd voor hebt, laat ik de batterijen ook rustig opladen.
Controleer de batterijen bij niet-gebruik ook best af en toe zodat ze niet onder de drempelspanning zakken (ik hou deze op minimum 3V per cel, in jou geval voor een 2S dus 6V) Als een Lipo lager zakt kan dit "zijn dood" betekenen.
grtz,
Johndecal
De recente Lipo's kunnen (volgens de constructeurs) zonder enig nadeel heel snel opgeladen worden (tot 5c en meer) maar als ik er de tijd voor hebt, laat ik de batterijen ook rustig opladen.
Controleer de batterijen bij niet-gebruik ook best af en toe zodat ze niet onder de drempelspanning zakken (ik hou deze op minimum 3V per cel, in jou geval voor een 2S dus 6V) Als een Lipo lager zakt kan dit "zijn dood" betekenen.
grtz,
Johndecal
johndecal- Initiate
- Aantal berichten : 62
dankuwel voor de tips!!
dus als ik het goed begrijp:Ik laad de batterij (basic) op met 5 ampere
als ik de batterijen even niet gebruik,laad ik ze voor 80 procent op, nu heb ik een lader met een stand hiervoor maar dan kan ik mijn batterijen niet boven de 2 ampere opladen.?!
Nu verwart er mij nog iets:op mijn batterij staat er bij discharge 25c
en bij aurst 50c?!
Ik heb in een filmpje gezien op youtube gezien, als je een batterij van 5000mah
op 2c kan opladen je gewoon 2x 5000mah = 10A moet doen, is dit correct?
dus als ik het goed begrijp:Ik laad de batterij (basic) op met 5 ampere
als ik de batterijen even niet gebruik,laad ik ze voor 80 procent op, nu heb ik een lader met een stand hiervoor maar dan kan ik mijn batterijen niet boven de 2 ampere opladen.?!
Nu verwart er mij nog iets:op mijn batterij staat er bij discharge 25c
en bij aurst 50c?!
Ik heb in een filmpje gezien op youtube gezien, als je een batterij van 5000mah
op 2c kan opladen je gewoon 2x 5000mah = 10A moet doen, is dit correct?
WildeWillie- Initiate
je laad je batt gewoon op 5a en je legt ze zo weg tot de volgende keer je gaat rijden ,heb je gereden laad je ze terug op en leg ze terug zo weg ,doe ik al jaren zo en mijn batts blijven super, ik balanceer bijna nooit en ze blijven ook goe;)
crissypaint- Addict
- Aantal berichten : 1448
Als je ze toch niet direct gaat gebruiken, gebruik dan idd de "storage-mode" van uw lader. Ze worden dan inderdaad op max. 2A opgeladen maar er is toch geen haast bij?
Is je batterij één van 5000mAh, dan laad je deze inderdaad op 5A.
"als je een batterij van 5000mah op 2c kan opladen je gewoon 2x 5000mah = 10A moet doen, is dit correct?"
Correct
Discharge en burst slaan op de normale en maximale ontlaadcapaciteit (een straffe motor zal meer A trekken dan een lichtere)
Is je batterij één van 5000mAh, dan laad je deze inderdaad op 5A.
"als je een batterij van 5000mah op 2c kan opladen je gewoon 2x 5000mah = 10A moet doen, is dit correct?"
Correct
Discharge en burst slaan op de normale en maximale ontlaadcapaciteit (een straffe motor zal meer A trekken dan een lichtere)
Cornholio- Addict
danku ,nu versta ik het al helemaal
Dischargen, is dit noodzakelijk?
Dischargen, is dit noodzakelijk?
WildeWillie- Initiate
Dischargen doe je enkel wanneer nodig, bv. een compleet opgeladen batterij die je toch niet gebruikt hebt en even gaat opbergen een klein beetje ontladen.
Cornholio- Addict
RC Trial :: RC Trial Talk :: Technisch
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: