RC Trial
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vet ( en smeren )

Ga naar beneden

Vet ( en smeren ) Empty Vet ( en smeren )

Bericht van Toyobart wo 22 feb 2012 - 0:50

Let op de datum van deze berichtjes , RCTrial.forumer bestaat vanaf 2 maart 2010 Very Happy , sommige mensen gaan al efkes mee

Toyobart schreef:Berichtdoor Rataplan op di feb 23, 2010 10:09 pm

bij off road doeleinden gaat het meestal zo
alles wat goed afgesloten is mag ingevet worden
zoals tandwielen , diffs
daar waar zand goed aankan beter niet invetten maar olieen
zoals cvd assen , wiellagers , cups ,...
tenzij ze door een rubberen boot worden gecoverd en er geen zand in kan

nu lagers zijn er in verschillende types
bij vele worden de sealed lagers geplaatst aan de buitenkanten van wielassen en diffhuizen(cups) om het vuil buiten te houden
Shielded. Deze lagers zijn een standaard in het R/C racen. Meestal worden dit soort type lagers gebruikt als vervanging van de plastic glijlagers. De lager heeft een metalen afdichtring als afscherming om vuil en zand buiten te houden. Dit type lager wordt niet erg veel gebruikt voor het off-road racen omdat dit type meer onderhoud vraagt dan de sealed lagers, die zijn helemaal afgesloten.
Sealed. Dit type lager heeft hele dunne strak passende seals die virtueel de kans erg klein maken dat er nog vuil en stof de lager binnen dringen. Er zijn drie verschillende soorten sealed lagers; fiber-sealed, dit type heeft gewoven materiaal over de hele zijkant van de lager. Rubber-sealed, teflon-selaed. Rubber en teflon sealed lagers hebben meestal een felle kleur afdichting. Alle drie de type werken goed, maar lopen als ze nieuw zijn niet goed vrij uit zichzelf. Dit komt omdat de seals erg strak om de lagers zitten. Na een tijdje rijden wordt dit "probleem"vanzelf opgelost. Rubber gesealde lagers zijn het meest effectief tegen vuil, zand en water. Teflon gesealde lagers hebben het minste last van frictie. Alle gesealde lagers lopen aardig vij, zeer zeker beter dan de glijlagers als ze eenmaal ingelopen zijn. Sealed lagers hebben zo goed als geen onderhoud nodig. Wel op zijn tijd de lagers een keer schoon maken natuurlijk.

Voor het schoonmaken van de lagers zijn er enkele hulpmiddelen op de markt, zoals een bearingblaster van Robinson Racing. Stop de lager in het apparaat en spuit nu de motorcleaner in de opening en doe het deksel met de veer er op. Schud nu alles goed door elkaar en haal de lager er weer uit. Nu de lager nog even laten drogen en hij is weer helemaal schoon. Als de lager weer helemaal droog is moet je niet vergeten om er een druppel lager-olie op te doen. Meer dan een druppel is niet nodig.

Om frictie te voorkomen is regulier onderhoud van de lagers aan te raden. Trinity en Corally leveren een uitstekende lagerolie die extra dun is om lekker soepel te lopen. Deze speciale olie trekt ook geen vuil aan. Let er wel op dat er speciale olie te koop is voor een specifieke lager. Zo heb je bushing olie voor de lagers uit een standaardmotor, deze is een beetje dikker dan de echte kogellager olie. Niet dat je het type lager niet met een ander soort olie kunt smeren, maar iedere olie heeft zo zijn voordelen.

hopelijk heb je hier iets aan

Toyobart schreef:Berichtdoor nilsken op di feb 23, 2010 10:04 pm
Hey,

tot op heden heb ik altijd mijn lagers na een offroad een dagje te week gelegd in WD40, voor het reinigende effect.
Na een dagje of 4 leg ik ze dan in gewone ketting olie. WD40 smeert de boel, de fietsolie neemt het vuil op.
Werkt tot op heden perfect bij mij.
Het overige smeer ik liefst zo weinig mogelijk. Gewoon om zoals David zegt vuil vermijden dat het blijft plakken.
Op die manier gaan al je tandwielen naar de Fillistijnen. Ben alleen zelf zo dom geweest om nu mijn versnelling bakje in een opwelling een laagje olie te geven Embarassed

Grz

Toyobart schreef:Berichtdoor David op di feb 23, 2010 9:27 pm

voor die kleine lagers ben je eigenlijk het best idd met fijn smeermiddel Smile maar dan wel in spuit bus of aan te brengen met een reserve of versleeten paint brush pistool om het er goed tussen te krijgen Very Happy (pneumatische smeer olie is daar zeer goed voor en goedkoop), hoe meer lucht circulatie hoe beter, niet teveel druk 2 a 3 bar is genoeg en liefst ook water weerend. vermijd graffiet vet en kopper vet die werken eerder als schuur papier. Twisted Evil

opgelet er zijn plaatsen waar geen vet aan mag want vet houd ook zand korels vast en wat krijg je dan? twee keer raden Twisted Evil

een spuitbus rem reiniger om de boel eerst eens te kuissen is ook iets goed om bij de hand te hebben of iets anders ontvettend onder druk die minder agressief is (voor de plastiek als je die niet wil voeden/ smeeren daarna)

grtz

David

P.S. de niet te smeeren plaatsen ga je moeten vragen aan de meer ervaren rcers.

Toyobart schreef:Berichtdoor BTD Bart 1979 op di feb 23, 2010 7:53 pm

awel... vet hé

persoonlijk gebruik ik vet " van den Brico " aan 5 euro de cartouche...
er staat op dat het waterbestendig is en het smeert... 8-)

Marinevet ( vet gebruikt in buitenboordmotoren e.d. ) zou héél goed zijn, maar
ik ben nog nie bij zo'n winkeltje geraakt...

Waar? vooral in de assen, steek ze maar helemaal vol tot het er uitkomt .

Uw lagers over heel de auto zien het meeste af van zwemlessen, die moet je dus verzorgen... ( dunne olie helpt ook )

grtz!
Toyobart
Toyobart
Addict
Addict

Aantal berichten : 1186
Woonplaats : Stabroek

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum