RC Trial
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Werking van de drag brake

4 plaatsers

Ga naar beneden

Werking van de drag brake Empty Werking van de drag brake

Bericht van joeri1970 wo 17 jul 2013 - 22:53

Kan ik jullie hulp eens inroepen om de werking van de dragbrake functie op een ESC uit te leggen study :
Wat doet die eigenlijk - wat kan ik er van verwachten?
Volgende experimenten heb ik gedaan:

1) Mijn wagen zonder batterij op een houten plank gezet, en de plank zachtjes opgetild. Mijn wagen blijft staan: de "weerstand" van de motor houdt de wielen tegen. Bij pakweg 40° bolt de auto toch naar achter: het gewicht van de auto overwint de weerstand van de motor, en de motor draait waardoor de wagen wegbolt.
2) wagen met batterij aangekoppeld en op de plank gereden, en dan de throttle in reverse geduwd, waardoor de dragbrake opspringt (auto stopt dan ook direct). De plank opnieuw opgetild, wagen blijft mooi staan, maar bolt uiteindelijk weer weg vanaf ongeveer 40° helling.

Dan vraag ik mij af:
Doet een dragbrake niet meer dan dat, nl de motor vastzetten alsof er geen batterij aanhangt, en dus de weerstand van motor gebruiken om de wagen vast te zetten. (Als dit zo is, dan is de werking van een dragbrake eigenlijk afhankelijk van de weerstand van de motor?)
Of moet een dragbrake actief de motor stilhouden (verhinderen dat de motor begint te draaien door kracht op de wielen), zodat bij het schuiner houden van de plank de wagen nooit zal beginnen rollen, maar eerder ofwel wegschuift met onbeweeglijke banden, ofwel achterover kiepert?

Ik heb dit getest met een Axial Wraith met AE-2 ESC met drag brake @ 100%, én met Axial SCX10 met Etronix ProbeWP met drag brake @ "highest proportionality"

Heeft iemand een zaklamp om een licht op deze vraag te schijnen? ;-)
joeri1970
joeri1970
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 135

Terug naar boven Ga naar beneden

Werking van de drag brake Empty Re: Werking van de drag brake

Bericht van Frakke393 wo 17 jul 2013 - 22:59

een dragbrake is eigenlijk een rem die opspringt als je zender in neutrale stand staat. Ga je de zender in vooruit of achteruit zetten heb je geen dragbrake. De dragbrake zou dus in principe op 100% de wielen volledig moeten blokkeren. In de realiteit zal de wagen bij de meeste regelaars toch nog een héél klein beetje bollen, maar helemaal niet veel. Natuurlijk zoals je zelf al aangaf, sta je op een helling met veel stof of zand kan de wagen natuurlijk wegschuiven op dat zand. Geen enkele dragbrake helpt hiertegen. Er zit ook veel verschil op tussen de verschillende merken.
Frakke393
Frakke393
VRCP Crew
VRCP Crew

Aantal berichten : 877

Bericht van joeri1970 wo 17 jul 2013 - 23:42

Als de wagen dan stilstaat met throttle in neutraal, en ik duw hem achteruit, zal de ESC dragbrake dan ingrijpen en de wielen srilhouden? Of kan ik uiteindelijk toch de wagen achteruit duwen?
Grts
joeri1970
joeri1970
Initiate
Initiate

Bericht van Frakke393 wo 17 jul 2013 - 23:47

normaal gaat deze dan de wielen blokkeren op 100%. Misschien dat met veel kracht, bij een zware wagen de wielen toch een klein beetje zullen bollen. Maar je zou zeker de weerstand moeten voelen, op 100% zelfs hard!!!
Frakke393
Frakke393
VRCP Crew
VRCP Crew

Aantal berichten : 877

Bericht van joeri1970 do 18 jul 2013 - 0:04

Ok, al bedankt!
Dat ga ik verder proberen, en ook eens een paar andere settings instellen om de verschillen te zien.
Grts
joeri1970
joeri1970
Initiate
Initiate

Bericht van Bas do 18 jul 2013 - 7:52

Je kan de kracht van je dragbrake bij de meeste ESCs instellen (bvb 0-100% in stappen van 10%), en je zit natuurlijk ook met een beperking: als je je wagen op een te steile helling zet kan de dragbrake het misschien niet houden, en rijdt de auto toch naar beneden.

Een dragbrake is heel goed als je bergop rijdt: je trialer heeft idealiter een gewichtsverhouding die naar voor geschoven is, om beter te blijven staan als je bergop rijdt.
Als je dan echter steil bergaf gaat (40° is nog net niet 'steil') ligt je gewicht nog steeds vooraan. Als je dan je dragbrake hebt ingesteld remt de wagen en tipt hij overkop. Alles hangt af van je rijstijl, zwaartepunt, banden, ophanging, etc. - maar om deze reden zou je kunnen kiezen om geen 100% dragbrake te gebruiken. Je zou bvb ook bij een steile helling steeds een beetje gas kunnen blijven geven, en vertragen ipv van het gas af te gaan (=remmen), dan heb je dat effect niet.
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649

Bericht van joeri1970 do 18 jul 2013 - 12:44

Ik probeer de werking volledig te begrijpen, daarom dat ik een beetje doorvraag ;-)

Hangt de "kwaliteit" van de drag brake ook af van de sterkte van de motor: een 20T zal minder goed vasthouden dan een 55T? (Meer wikkelingen zullen sterker vastgehouden worden door de magneten van een brushed motor)

Of probeert een ESC echt actief de motor stil te houden: dus evt motor onder spanning brengen om te verhinderen dat hij begint te draaien? (zoiets had ik begrepen uit deze thread op RCCrawler )

Mss dat verschillende merken ESC's op verschillende manieren de drag brake functie laten werken natuurlijk...

Weer bedankt om dit door te lezen

grts, Joeri
joeri1970
joeri1970
Initiate
Initiate

Bericht van lampje22 do 18 jul 2013 - 18:17

brushed remt het 'best' door hem kort te sluiten, of tegen stroom te geven (achteruit als je helling af gaat). Tegenstroom geven zal niet werken omdat de esc niet weet of je voor of achteruit neigt te rollen.
bij Brushless kan je de motor blokeren door DC spanning op de wikkelingen te zetten (saturatie) dit is iets dat de AC motoren en servo drives die we industrieel gebruiken ook doen om te remmen. Dit kost natuurlijk wel veel stroom.
Een sensored BL kan wel vrij goed tegen stroom geven. en werkt dan eigenlijk net als je stuur servo. ook al druk je tegen de servo arm, de regelaar gaat de motor dan meer en meer aansturen om toch op z'n plek te blijven staan. zo ook je aandrijflijn. de sensor merkt beweging die niet gevraagd wordt en zal dan dus tegen gas kunnen geven.

lampje22
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 115

http://nshome.nl

Bericht van joeri1970 za 20 jul 2013 - 16:12

Bedankt voor alle antwoorden en inzichten.

Momenteel heb ik de ESC als volgt ingesteld:
ofwel: Reverse aantikken en loslaten => de wagen remt dan direct en blijft mooi staan. Als ik hem dan duw zal hij uiteindelijk wegbollen (als de weerstand van de motor overwonnen wordt)
ofwel: Reverse vasthouden => de wagen remt direct en blijft mooi staan. Als ik hem dan duw voel je dan de ESC de motor aan begint te sturen om het wegbollen tegen te gaan => ik kan de wagen dan niet wegduwen, hij blijft mooi staan, ook op een veel steilere helling

Zo werkt het voor mij prima!
(ESC Etronix Probe WP met 45T brushed motor)

grts,
Joeri
joeri1970
joeri1970
Initiate
Initiate

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud