RC Trial
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

ESC met ingebouwde BEC

3 plaatsers

Ga naar beneden

ESC met ingebouwde BEC Empty ESC met ingebouwde BEC

Bericht van joeri1970 di 25 jun 2013 - 23:31

Ik puzzel verder om mijn electronische kennis wat op te vijzelen.
Volgende kwestie kom ik tegen (als ik het allemaal goed begrijp):

Bij een ESC met ingebouwde BEC om de stuurservo van stroom te voorzien, wordt er voor het trailen/crawlen aangeraden dat de BEC tot 5A aankan, omdat een "geblokkeerde" servo, bij vb een moeilijke stuursituatie tot 4A kan vragen.
Bij de budgettaire ESC's met ingebouwde BEC, kan deze tot 1A afleiden.
Als de stuurservo in een bepaalde situatie meer vraagt dan deze 1A, wat gebeurt er dan? Helemaal niets (maw de stuurservo kan maar 1A gebruiken om het manoeuvre uit te voeren)? Gaat het hele spul dan in veiligheid (en geen defecten) of smoort heel de boel op...

Mss is een ESC met ingebouwde BEC sowieso geen goed idee?

mijn level is beginner/rookie/newbee ;-)

grts, Joeri
joeri1970
joeri1970
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 135

Terug naar boven Ga naar beneden

ESC met ingebouwde BEC Empty Re: ESC met ingebouwde BEC

Bericht van Bas di 25 jun 2013 - 23:57

Voor zover ik zie is je uitleg helemaal juist, alleen heb ik nog nooit de waarden gehoord die je aanhaalt (het is niet 'altijd' 4A, 5A, ...). Het komt er gewoon op neer dat een krachtige servo (zoals wij nodig hebben) een grote stroom kan vragen. Als de Esc die niet kan leveren kan er vanalles gebeuren: shutdown, gewoon geen power naar de servo, ...

Een gemiddelde ESC is voorzien voor een normale servo. dwz over het algemeen zuiniger dan wat wij gebruiken. Bovendien pushen wij de servo (soms) naar de limiet, in bvb een onroad racer is dat veel minder het geval. Je zal zien dat je servo op de werkbank perfect werkt, maar met het gewicht van de wagen erop (4kg?) én modder in de wielen én een moeilijk terrein, én... trekt hij het niet meer.

Als je ESC te weinig stroom levert voor je servo is dat meestal geen ramp: koop een aparte BEC erbij en monteer hem (correct) tussen je electronica, dan is je probleem opgelost - zonder een nieuwe ESC te moeten kopen. Zo'n aparte BEC kost een paar dollar bij Hobbyking - bijvoorbeeld.

Je moet wel letten op je ingangs-en uitgangsspanning. Aangezien je niet alleen je servo gaat voeden maar ook je ontvanger moet je zorgen dat de spanning ok is voor al wat je eraan hangt. Als je servo 6V aan kan maar je ontvanger maar 4.8V moet je dus geen 6V BEC steken...

Hoe aansluiten? Meestal zal er wel een schema bij de BEC zitten, maar in een notedop:
1. Je ingangsdraden gaan recht naar de batterij
2. Je uitgangsdraden gaan in een vrije plek van je ontvanger. (Die geeft de stroom door aan de servo via rechtstreekse banen op de printplaat, dus normaal is dat even goed als ze aan je servokabel solderen - wat omslachtig is.) Normaal zit op de uitgangsdraden gewoon een typisch ontvangerstekkertje.
3. De kabel van je ESC moet je aanpassen. Ik maak gewoon het middenste draadje van de stekker los (met een mesje het lipje opheffen) en die er een krimpkous rond. De reden hiervoor: anders geeft je ESC zijn stroom van de batterij door aan de ontvanger, terwijl er ook stroom van de BEC binnenkomt. Als de spanning gelijk is kan het goed lopen, maar zelfs een klein verschil kan nefaste gevolgen hebben voor de electronica, dus gebruik je maar één bron: je (aparte) BEC. Je moet alleen 2 draadjes naar de ontvanger over houden, en ééntje daarvan moet het signaaldraadje zijn.

Hopelijk is het zo'n beetje duidelijk, en anders roep je maar Smile
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649

Bericht van Steven wo 26 jun 2013 - 8:16

toppie voor de mooie uitleg ESC met ingebouwde BEC 4078649926
Steven
Steven
Regular
Regular

Aantal berichten : 360

Bericht van joeri1970 wo 26 jun 2013 - 21:50

Dat is inderdaad een klare en duidelijke uitleg. Hier kan ik weer mee verder.
Al bedankt!

PS: de hoge A waarde die een servo in extreme situaties kan vragen, kwam ik tegen op een webpagina van Savöx http://www.savoxservos.nl/?page_id=1829 , bij "stroomverbruik". Maar ik kan niet beoordelen of dat in de praktijk ooit voorkomt.
joeri1970
joeri1970
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 135

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: