RC Trial
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Tamiya Vajra

+10
crissypaint
Cornholio
Toyobart
Bas
StefCross
Boussini
Frakke393
Tamiya1970
Nobody
nilsken
14 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Tamiya Vajra - Pagina 2 Empty Re: Tamiya Vajra

Bericht van Bas wo 13 feb 2013 - 22:00

Zal wel goed marcheren met die motor. Ik zou het in m'n Avante niet durven monteren omwille van het koppel en de fragiele drivetrain. Maar misschien met de punch op 80% ofzo... Of misschien is die drivetrain helemaal niet zo fragiel als ik denk Smile
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht van nilsken vr 15 maa 2013 - 16:23

En dan eindelijk het verdere bouwverslag:

De eerste fase die volgt is vrij simpel. In tegenstelling tot de Avante zitten hier gewoon draagarpmjes bij. Ze lijken alleszins robuuster dan een Avante, zijn veel sneller gebouwd. Maar ik moet wel toegeven dat het net niet zo prima aanvoelt als bij de Avante. Maar de foto's zeggen meer dan woorden.

Tamiya Vajra - Pagina 2 IMG_0809_zpsc0af9032

Tamiya Vajra - Pagina 2 IMG_0812_zpsd078e844

Dan komen we tot aandrijfarmpjes. Niks met mottige dogbones, maar echt mooie CVD aandrijfassen. Eenvoudig te bouwen, super efficiënt. Echt niets op aan te merken, behalve dat Tamiya dringend dit als standaard voor al de kits moet gebruiken!

Tamiya Vajra - Pagina 2 IMG_0814_zps6ece58e9

De asjes gemonteerd. Let zelfs op de alu wielmeenemers. En deze zijn ook van het type met een borgmoertje. Dus wisselen van wielen betekent niet het verlies van het mottige kleine asje Very Happy
Let ook op het mooie carbon bovendekje en al de alu stukjes. Tot op heden een echt smul object.

Tamiya Vajra - Pagina 2 IMG_0817_zps2b88b1e3

Tamiya Vajra - Pagina 2 IMG_0818_zps2510993f

Dan maar eventjes de voorzijde mee afwerken.
Ook hier geen klachten.
Alles mooi in alu met CVD aandrijfarmpjes

Tamiya Vajra - Pagina 2 IMG_0820_zps8682a82c

De stuurinrichting is de hopu-up versie van de Avante, maw de carbon versie. Deze zat ook standaard op de Avante Black Special (heb ik hier ook staan, maar foto's moeten ooit nog volgen)

Tamiya Vajra - Pagina 2 IMG_0819_zpsb3557c37

Tamiya Vajra - Pagina 2 IMG_0822_zps9c076f26

en nog een ander zicht van de voorzijde

Tamiya Vajra - Pagina 2 IMG_0823_zpse26a1ee2

En dan, de teleurstelling van deze kit. Alles aan deze kit is schitterend uitgevoerd. Proper carbon, alu onderdelen tot zelfs de bodyhouders aan toe. Maar voor de dempers krijg je dit

Tamiya Vajra - Pagina 2 IMG_0826_zps23195679

Op zich weten we allemaal dat Tamiya plastiek dempers behoorlijk goed werken, maar het volgende vind ik ondermaats voor een kit die toch 400+$ dient te kosten.
Je kan de demping niet aanpassen, de asjes zijn gewoon... rommel

Tamiya Vajra - Pagina 2 IMG_0827_zpsefb2e947

Maar als de dempertjes gebouwd, staan hij toch lekker stoer op zijn pootjes. Veerweg is goed, demping lijkt behoorlijk goed te werken. Maar de teleurstelling blijft toch wrang nasmaken...

Tamiya Vajra - Pagina 2 IMG_0828_zps6ce85ea4

Tamiya Vajra - Pagina 2 IMG_0829_zpsb5e917dd

Tamiya Vajra - Pagina 2 IMG_0830_zpsace4711b

En dan is eigenlijk de auto klaar. Very Happy

Dus nog wat foto's van de showcase:

Tamiya Vajra - Pagina 2 IMG_0831_zps5efaf9b2

Tamiya Vajra - Pagina 2 IMG_0833_zps3cae162e

Tamiya Vajra - Pagina 2 IMG_0834_zps0f9ad836

Tamiya Vajra - Pagina 2 IMG_0835_zps8b7fe222

Tamiya Vajra - Pagina 2 IMG_0836_zps4fc44341

Tamiya Vajra - Pagina 2 IMG_0838_zpsd8a154f0

Tamiya Vajra - Pagina 2 IMG_0840_zpsbcfd7242

En dan volgt de eerste testrit.
Bij de testrit op straat valt op dat hij echt niet gebouwd is om op straat te rijden. Hij kantelt direct om als probeert een bochtje te nemen. Echter is de tractie wel ongelooflijk goed en desondanks de relatief krachtige motor houdt de aandrijving goed vol. Zullen de kogeldiffs wel voor iets tussenzitten. Demping toch iets zachter gezet (door die ringetjes onder de veren onderuit te halen) want anders blijft wel heel hoog staan.
Ben er zeker van dat op een slechtere ondergrond het ongelooflijk leuk ding kan zijn.
Echter 1 nadeel is wel aanwezig. Door de grote banden, nl 2.2", kan de sturing absoluut niet volgen. De meegeleverde servosaver is van dermate zachte kwaliteit dat onder het optrekken deze gewoon krom getrokken wordt. Op mijn Avante Black heb ik met dezelfde motor geen problemen. Maar hier staan smalle buggy velgen op. Hier heeft Tamiya in mijn ogen toch de bal misgeklopt.

Conclusie:
De Vajra is mooie auto om te bouwen, echter enkel leuk om te hebben als je hem voor deze prijs te pakken kan krijgen (199$). Het rijgedrag stelt danig teleur, mede door te sturing, dempers en het te hoog van de grond staan dat hij eigenlijk de prijs niet waard is. En dit desondanks het geleverde carbon en alu. De normale kit dient 400$ te kosten, en dan verwacht je gewoon een auto die degelijk rijdt, zonder al teveel problemen. En dat doet deze niet! Ik moet toegeven dat de Avante black een grote smile op mijn bakkes zette (desondanks de dure prijs), maar deze deed absoluut niet.
Dus als je dit type chassis wil bouwen, koop een Avante en geniet. Een vajra is leuk, maar is zijn prijs niet waard. Een brushless Levant rijdt pakken beter dan dit, helaas Embarassed
nilsken
nilsken
Addict
Addict

Aantal berichten : 1346

Bericht van Frakke393 vr 15 maa 2013 - 16:31

bedankt voor het verslag!! .....en zeker eens mee off roaden dan ;-)
Frakke393
Frakke393
VRCP Crew
VRCP Crew

Aantal berichten : 877

Bericht van Steven_1983 vr 15 maa 2013 - 17:31

vind het jammer te horen dat het plezier moeilijk te vinden is aan je auto...

zag in je bouwverslag dat je lock moeren gebruikt, maar zag ook dat de draad er niet bovenuit stak....eigenlijk hebben ze dan niet echt nut...
de draad moet eigenlijk met 2 windingen uitsteken boven de moer om het effect te hebben van het locken.
wou dit enkel even vermelden...don't shoot Smile

grtz
Steven_1983
Steven_1983
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 94

Bericht van nilsken vr 15 maa 2013 - 17:53

Lock moertjes klopt inderdaad, maar heb het boekje mooi gevolgd. Meestal steken ze er net voldoende door. Tot op heden nog geen problemen door gehad Smile
nilsken
nilsken
Addict
Addict

Aantal berichten : 1346

Bericht van rataplan vr 15 maa 2013 - 18:39

ik zou proberen om je A armen zo recht mogelijk te krijgen om het weggedrag te verbeteren

de orginele vering van tamiya tja heb daar ni veel ervaring mee want die flikker ik gelijk de vuilbak in

wel jammer om te horen

rataplan
rataplan
VRCP Crew
VRCP Crew

Aantal berichten : 1120

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2