Ontvangervraagjes - 6V setup
3 plaatsers
RC Trial :: RC Trial Talk :: Technisch
Pagina 1 van 1
Ontvangervraagjes - 6V setup
Hey mannen,
Geloof dat hier wel meer dan enige electronica-kennis aanwezig is...
Ben zelf (nog) niet zo'n held daarin maar ben geconfronteerd met dit vraagstuk :
Bij mijn zender zat een Futaba R203HF (40MHz) high response ontvanger.
Nu blijkt deze alleen te werken met een digitale servo en 6V voeding voor het geheel.
Er wordt vermeld :
Always use only: “HRS” mode on transmitter
6V Digital Servo, including throttle
6V NiCd battery
Ik zal in ieder geval een 6V digitale servo nodig gaan hebben maar hoe kan ik de setup voor dit geheel verder het beste aanpakken?
Ook een 6V ESC nodig? Of alleen een externe NiCd-voeding?
Googlen levert niet al te veel op...
Bedankt alvast voor moeite!
Geloof dat hier wel meer dan enige electronica-kennis aanwezig is...
Ben zelf (nog) niet zo'n held daarin maar ben geconfronteerd met dit vraagstuk :
Bij mijn zender zat een Futaba R203HF (40MHz) high response ontvanger.
Nu blijkt deze alleen te werken met een digitale servo en 6V voeding voor het geheel.
Er wordt vermeld :
Always use only: “HRS” mode on transmitter
6V Digital Servo, including throttle
6V NiCd battery
Ik zal in ieder geval een 6V digitale servo nodig gaan hebben maar hoe kan ik de setup voor dit geheel verder het beste aanpakken?
Ook een 6V ESC nodig? Of alleen een externe NiCd-voeding?
Googlen levert niet al te veel op...
Bedankt alvast voor moeite!
Re: Ontvangervraagjes - 6V setup
Als je een goede regelaar voor je voertuig koopt (esc) dan zit daar meestal een BEC in (dat is een soort apparte voeding die de regelaar van de batterij neemt en aan de ontvanger en servo's geeft met als nut dat wanneer je motor zwaar belast word, en bijgevolg de hele voeding opeist, je servo toch nog stroom krijgt en je dus toch kan sturen.) Let er op dat de bec dan ene van 6V is. Deze spanning is de meest voorkomende, maar er bestaan natuurlijk ook andere spanningen.
TimV- Regular
- Aantal berichten : 229
Bedankt voor je antwoord.
Heb een paar ESCs maar die hebben een 5V output...
Maar eentje met 6V (en een digitale servo) zou dus genoeg zijn?
Wel een beetje extra ongein met spenderen om hem te laten werken... :-S
Heb een paar ESCs maar die hebben een 5V output...
Maar eentje met 6V (en een digitale servo) zou dus genoeg zijn?
Wel een beetje extra ongein met spenderen om hem te laten werken... :-S
Een andere oplossing is een UBEC.
Die soldeer je mee aan de stekker van je esc (waar de batterij aan moet) en dan zet je een stekker van een servo aan en plug je die in een vrije plaats van je ontvanger. Dan moet je wel enkel de rode draad van de esc naar de ontvanger losknippen. Anders heb je kortsluiting tussen de UBEC (6v) en de ESC (5V).
UBEC is goedkoop te vinden op o.a. ebay (+3,50euro),...
Die soldeer je mee aan de stekker van je esc (waar de batterij aan moet) en dan zet je een stekker van een servo aan en plug je die in een vrije plaats van je ontvanger. Dan moet je wel enkel de rode draad van de esc naar de ontvanger losknippen. Anders heb je kortsluiting tussen de UBEC (6v) en de ESC (5V).
UBEC is goedkoop te vinden op o.a. ebay (+3,50euro),...
TimV- Regular
- Aantal berichten : 229
Ik vermoed dat ze bij Futaba bedoelen dat er geen BEC in de ontvanger zit en je 'm dus niet direct aan je batterij mag koppelen, en dat 4 nicad of nimh cellen (4.8V) te weinig is.
Ik heb dezelfde ontvanger, die hang ik altijd aan 5.5 volt (ezrun regelaar), nog nooit problemen mee gehad.
De meeste ubecs leveren 5.5 volt, net zoals de meeste ingebouwde becs van regelaars.
edit: sorry, ik heb een R303FHS, maar 'k denk niet dat dat verschil maakt, 't is evengoed een HRS ontvanger 40FM, maar dan de synthesizer versie zonder kristallen.
Ik vermoed dat je een 3PK hebt? want daar zat deze ontvanger bij. op pg.10 van je manual staat een schema voor aansluiting met ESC.
manual 3PK
Ik heb dezelfde ontvanger, die hang ik altijd aan 5.5 volt (ezrun regelaar), nog nooit problemen mee gehad.
De meeste ubecs leveren 5.5 volt, net zoals de meeste ingebouwde becs van regelaars.
edit: sorry, ik heb een R303FHS, maar 'k denk niet dat dat verschil maakt, 't is evengoed een HRS ontvanger 40FM, maar dan de synthesizer versie zonder kristallen.
Ik vermoed dat je een 3PK hebt? want daar zat deze ontvanger bij. op pg.10 van je manual staat een schema voor aansluiting met ESC.
manual 3PK
bialbero- Initiate
- Aantal berichten : 56
Bedankt mannen, ik ga er eens naar kijken.
Ik heb een (japanse) 3GR-FS (prefereer stick) maar had inderdaad de 3PK-manual ook gevonden.
Kennelijk had ik alleen niet goed genoeg gekeken nog... bedankt voor de tip.
De japanse manual die bij de zender zat, levert (nog) minder info dan ik kon vermoeden.
Ik heb een (japanse) 3GR-FS (prefereer stick) maar had inderdaad de 3PK-manual ook gevonden.
Kennelijk had ik alleen niet goed genoeg gekeken nog... bedankt voor de tip.
De japanse manual die bij de zender zat, levert (nog) minder info dan ik kon vermoeden.
Okay, een 5.8V ESC (dat is de spec van de Robbe vwb de 3PK manual) zou het simpelst zijn...
Maar iemand een idee waarom een externe voeding voor de ontvanger NiCd zou moeten zijn?
Vijf Eneloops in een houdertje is makkelijker (en al in huis).
Maar iemand een idee waarom een externe voeding voor de ontvanger NiCd zou moeten zijn?
Vijf Eneloops in een houdertje is makkelijker (en al in huis).
Waarschijnlijk schrijven ze nicad omdat dat toen de norm was. pre-lipo tijdperk.
bialbero- Initiate
- Aantal berichten : 56
Okay, thanks. NiMH zal dus gewoon kunnen...
Al is de zender wel van na de NiCds en worden de 6V battery packs zelfs nog steeds verkocht.
Al is de zender wel van na de NiCds en worden de 6V battery packs zelfs nog steeds verkocht.
Soortgelijke onderwerpen
» internal shock setup
» "Outrunner" setup voor onze auto's
» Welke setup gebruik jij persoonlijk op jou wagen ?
» "Outrunner" setup voor onze auto's
» Welke setup gebruik jij persoonlijk op jou wagen ?
RC Trial :: RC Trial Talk :: Technisch
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: