RC Trial
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on)

+4
Boussini
Toyobart
LazyFatCat
Hoggy
8 plaatsers

Ga naar beneden

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Empty The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on)

Bericht van Hoggy za 1 sep 2012 - 12:42

Voorwoord

Dit bouwverslag van de Wild One wordt geen gewoon bouwverslag Exclamation

We zien regelmatig fantastische bouwverslagen verschijnen maar helaas zijn die dikwijls alleen begrijpbaar voor doorwinterde modelbouwratten en zelfs die zitten nog met de handen in hun haar ( not if they are bald Razz ) als ze het verslag van een ervaren collega bekijken Suspect
Dit bouwverslag wordt er eentje dat bekeken wordt vanuit de visie van een beginneling, alle mogelijke tips en tricks die het bouwen vergemakkelijken zullen aan bod komen zodat het deze zelfs voor het onhandigste groentje te begrijpen zijn, dus jullie mogen me gerust op de vingers tikken als je van mening bent dat ik iets over het hoofd zie of vergeet want ik ben zelf een doorwinterde modelbouwrat en het is voor mij ook niet vanzelfsprekend om het vanuit het standpunt van een newbie te bekijken. gelukkig heb ik in het verleden ook RC blunders gemaakt en daar kan ik in dit bouwverslag nu rekening mee houden. Ook als jullie tips hebben, hoe vanzelfsprekend die ook zijn dan zijn deze uiteraard welkom.

De Wild One was voor velen hun eerste RC auto dus welke auto was er geschikter om dit bouwverslag aan te maken.
De Wild one zelf is ook nog "under construction" en er zijn zoveel mogelijk foto's gemaakt om dit bouwverslag te illustreren, het wordt dus een hele klus om een deftig verslag op te stellen, binnenkort meer.


The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) To_be_continued_273275


Laatst aangepast door Hoggy op vr 28 sep 2012 - 18:15; in totaal 2 keer bewerkt (Reden : edit)
Hoggy
Hoggy
Addict
Addict

Aantal berichten : 1466
Woonplaats : Gullegem

Terug naar boven Ga naar beneden

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Empty Re: The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on)

Bericht van LazyFatCat za 1 sep 2012 - 17:14

Ben benieuwd, J-C. Smile
De auto is een knappe en de opzet van het verslag klinkt goed.
Zelf probeer ik het voor de neutrale lezer ook altijd zo begrijpelijk mogelijk te houden.
Al ben ik lang niet zo'n doorgewinterde bouwer als sommigen... Wink

Tijdje terug dat ik een verslag van je te lezen zag (wat een binnenrijm) dus dat wordt een volgertje!

cheers
LazyFatCat
LazyFatCat
Regular
Regular

Aantal berichten : 268
Woonplaats : Den Haag, Nederland

http://tamiyaweb.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Empty Re: The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on)

Bericht van Hoggy di 4 sep 2012 - 11:17

Here we go, lets build a Wild One



Niks is zo spannend als het openen van een nieuwe kit, wat gaan we ontdekken, hoe zien de onderdelen eruit, is alles van een bevredigende kwaliteit, candy for your eyes Cool

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) NEW003

Ik weet niet hoe de originele Wild One eruit zag in de verpakking maar zo is de ReRe Wild One netjes verpakt met scheidngswand, toch nog iets beter dan alles in één doosje gekwakt zoals we de laatste jaren van Tamiya gewoon zijn.

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Lastbuilds003

En dan het uitpakken van de doos en inspecteren aan de hand van de partslist (achteraan handleiding) of de onderdelen compleet zijn.
Zoals u ziet is ook de nieuwe ESC 105BK in de kit bijgesloten en voor eerst is deze zonder aansluitingskabel voor batterij op de ontvanger.


The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Lastbuilds007

Daarna zijn de partbags aan de beurt en net zoals de sprue's ( kadertjes met plastic onderdelen) heeft iedere zakje zijn benaming (code) en ieder onderdeel heeft op zich ook nog eens zijn code en die kan je telkens in de partslist achteraan de handleiding terug vinden.


The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Lastbuilds001-1

Sorteer de onderdelen volgens partsbag uit zodat het heel overzichtelijk wordt. Bij iedere bouwfase staat in de kantlijn welke onderdelen u nodig heeft voor de bouwfase.

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Lastbuilds004
Zo, de handleiding staat opgesteld op een partituurstandaard en dat is heel handig omdat de handleiding dan nergens in de weg ligt te slingeren en ook heel netjes blijft. Ik heb deze partituurstandaard onlangs van een buur gekregen maar je vind ze ook op tweedehands, na het bouwen van uw RC opplooien en opgeruimd staat netjes Cool

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Lastbuilds008
En we zijn klaar om het eerste stuk te spelen in de grote symphony "Il selvaggio uno" gecomponeerd door de geniale componist Mr. Shunsaku T.
Niet dat ik zo muzikaal ben maar ik hou wel van een goed stukje Tamiya Very Happy .

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Lastbuilds005
Fase 1:Front axles
Het is heel belangrijk om goed en gepast gereedschap te gebruiken maar daar later meer over.
De BA16 (onderdeelcode) M2 ball connector is moeilijk in de BA4 upright te monteren, handig is om met draadtap van M2 de "entré" van de draad te tappen, helemaal door tappen hoeft niet en is zelfs af te raden. Belangrijk is dat u de BA16 ball connector gemakkelijk recht in de BA4 upright kan draaien. Niet te hard aanspannen is een algemene regel Exclamation Goed tegendraaien en nog een tikje aanspannen Exclamation Exclamation Exclamation

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Lastbuilds002
Fase 3: Attaching front suspension
Let er goed op welke onderdelen u precies nodig heeft, deze staan bij iedere bouwfase in de kantlijn aangeduid. De onderdelen zijn ook op schaal 1/1 getekent en dit kan u ook gebruiken om de correcte lengte van de onderdelen te vergelijken, ook staan de metrische maten van de onderdelen erbij genoteerd.
Bij deze bouwfase is het belangrijk om de onderdelen goed te bekijken want voor de E9 en de E10 suspensionblocks is het mogelijk om deze aan de verkeerde zijde te monteren (niet erg, gewoon te corigeren)


The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Lastbuilds006

Fase 4
Front axles en front damper stay's gemonteerd, nu komen de front dampers aan de beurt.

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) NEW004

Daar ik een FAV voor de Wild One had dacht ik dat er bij de Wild one ook geen hydraulische dampers bijgesloten waren, dus meteen een setje 84258 FAV alu damper set bij besteld. Toen ik de inhoud van de W.O. doos voor de eerste keer inspecteerde stelde ik tot mn verrassing vast dat er toch alu dampers bijgesloten waren en dat verklaart meteen ook de meerprijs voor een Wild One. De hop up versie zijn in het zwart uitgevoerd en dat is leuk meegenomen want deze vind ik esthetisch meer passend dan de alumiumkleurige.

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Lastbuilds010

Fase 5&6
De Hop up damper manual

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) WildOne018

De W.O. manual

Vreemd genoeg spreken deze beide manuals elkaar tegen alhoewel het om precies dezelfde dampers gaat en dat geldt ook voor de inhoud. In de Hop up damper set is alleen de "red #200" silicone damper oil bijgesloten terwijl er voor de Wild One "red #200" (front dampers) en "yellow #400" (rear dampers) bijgesloten zit in de doos.
ook voor de afstelling zijn er nogal wat verschillen, zo zie je in de W.O. manual dat er voor het ontluchten wordt aangegeven dat je de piston rod (BA8) naar boven moet duwen alvorens de oil seal (BA33) te monteren en vervolgens af te sluiten met de cylinder cap.
In de Hop up manual zie je echter dat de piston rod helemaal beneden staat alvorens de oil seal te monteren en dan af te sluiten met de cylinder cap
Beide methoden zijn vermoedelijk goed alhoewel de tweede het meeste toegepast wordt en ook een iets hardere demping heeft.
Bij de Hop up zie je ook dat je eerst twee O-ring (red) op de piston rod moet schuiven alvorens de adjuster (BA26) te monteren, bij de W.O. versie is dit echter niet het geval

Woordje uitleg voor wie nog nooit dampers gemonteerd heeft
Monteer alle onderdelen zoals aangeduid in de manual, monteer de piston rod met piston in de cylinder en vul deze voor 2/3 met olie. Daarna schuif je langzaam de piston rod enkele keren op en neer en trek je de piston rod naar beneden. Als je nu in de cylinder kijkt zie je luchtbelletjes naar boven komen en als alle luchtbelletjes uit de olie vedwenen zijn schuif je de piston rod nog een 3tal keer op en neer want misschien zitten er nog luchtbelletjes onder de piston, is dit niet meer het geval dan mag je de cylinder tot een beetje onder de rand opvullen en monteer je de oil seal waarna je de cylinder afsluit met de cylinder cap. De oil seal funcioneert als een luchtbalg, lucht is samendrukbaar, olie niet. De luchtbalg (oil seal) zorgt ervoor dat de pistonrod in de cylinder kan geduwd worden

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Lastbuilds013

Tabel met de verschillende silicone damper oils met de itemnummers ( handig als je dit ooit wil bestellen)

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Lastbuilds014

Fase 7

Hier heeft Mister T. een steek laten vallen want zoals je ziet zit de spring (BA10) niet zo strak op de spring retainer (BA29) gemonteerd Mad
Dit euvel zorgt ervoor dat de spring niet recht op de spring retainer duwt en er vroegtijdige slijtage op de piston rod en de dichtingen gaat optreden

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Lastbuilds023

Even opmeten; 10 mm binnendiameter voor de spring Suspect

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Lastbuilds022

EN...........8 mm diameter voor de spring retainer, dit kan niet goedkomen of toch confused

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Lastbuilds017

Even mn neus in de reeks boeken "de raad van tante Kaat" geduwd maar een degelijke oplossing voor het probleem vond ik niet tussen " huis,tuin en keuken middeltjes" dus zelf maar iets uigedoktert en een elastiekje met een dikte van 1 mm en secondenlijm voor deze troubleshooting aangewend

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Lastbuilds016

Lijm het elastiekje aan de spring retainer (en niet aan uw vingers Razz stom Hoggy, stom Embarassed )

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Lastbuilds019

en bingo Exclamation wie de spring retainer past trekke hem aan

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) WildOne020

Dit ziet er al veel beter uit, de spring past nu prefect op de spring retainer Very Happy Dus zijn al die Mc Gyver afleveringen toch nog nuttig geweest Razz

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Lastbuilds027

Fase 8

Attaching front dampers

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) WildOne008

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) WildOne019

Fase 9
Attaching rear suspension shaft

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) WildOne009

En fase 10,11 en 12

Let bij fase 10 er op dat het gat in de body mount (BA6) in dwarsrichting ten opzichte van het chassis gemonteerd is, dit zorgt ervoor dat je de snap pin (BC17) die de battery plate op zn plaats houdt gemakkelijk kan monteren

Let bij fase 12 erop dat je de body mounts (BA7) vóór de roll cage monteert, andersom gaat ook maar dan wat moeilijker.
Let er hier op dat de gaten in de body mounts in langsrichting van het chassis gemonteerd zijn.

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) WildOne021

Al ietsje meer aangekleed, laat de gearbox en de motor maar komen

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) WildOne011

Fase 13,14 en 15

Hier worden we voor het eerst met plastic bearings (BB24) geconfronteerd, ik raad ten stelligste aan deze te laten voor wat ze zijn en onmiddellijk te vervangen door kogellagers. Dit verlengt niet alleen de levensduur van de wagen maar ook de rolweerstand waardoor je langer kan rijden met een batterij. Je kan ook de plastic bearing voorlopig monteren maar ik raad af om ermee te gaan rijden want het heeft geen zijn om kogellagers te monteren op assen die al afgesleten zijn Exclamation


Laatst aangepast door Hoggy op za 29 sep 2012 - 21:11; in totaal 6 keer bewerkt
Hoggy
Hoggy
Addict
Addict

Aantal berichten : 1466
Woonplaats : Gullegem

Terug naar boven Ga naar beneden

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Empty Re: The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on)

Bericht van Toyobart di 4 sep 2012 - 15:38

ook deze ga ik volgen Smile
Toyobart
Toyobart
Addict
Addict

Aantal berichten : 1186
Woonplaats : Stabroek

Terug naar boven Ga naar beneden

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Empty Re: The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on)

Bericht van Boussini di 4 sep 2012 - 16:28

ik kan even goed van deze genieten alvorens ik mischien zelf eentje op de kast krijg? Smile

bij deze volg ik ook mee
Boussini
Boussini
Addict
Addict

Aantal berichten : 2050
Woonplaats : Kortenaken

Terug naar boven Ga naar beneden

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Empty Re: The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on)

Bericht van Hoggy di 25 sep 2012 - 20:30

Effe stil geweest maar niet stil gezeten

Ik wou de Wild One absoluut klaar hebben voor de WTT6 om tijdens pauze een demo te geven en het waren voor mij de eerste meters met de Wild One en ik moet zeggen dat ik blij verrast ben met het rijgedrag van het goed uitgebalanceerd chassis dat zich leent voor het betere gooi en driftwerk in de bochten, tevens blijft de W.O. in alle omstandigheden goed controleerbaar. de standaard set up met de Mabuchi 540 en de nieuwe Tamiya ESC BK105 levert voldoende performance voor een plezante rijstijl.

De reden van de luwte was dat ik in het enthousiasme van het bouwen foto's had vergeten te nemen van bepaalde fase's.
Ik was ook niet tevreden met de esthetische look van de W.O. want ik heb een hekel aan zwart ( ook aan roze Laughing )
en de W.O. werd dus weer helemaal uit elkaar geschroefd en dan werd ik geconfronteerd met dilemma's van welk kleurencombo ik ging toepassen confused



Op Joeptjoep vond ik bovenstaande W.O. en de chroomlook van de chassisflanken sprak mij geweldig aan, dus effe een rolletje aluminiumtape en dat is zo gefikst dacht ik, niks van Crying or Very sad Ik had geen rekening gehouden met de zwakke krasbestendigheid van de alutape en bij het aanstrijken werd meteen geconfronteerd met krassen die ik niet meer weg kreeg, dus plan afgevoerd.
Plan 2 was om mij te baseren op de kleuren van de decals en om de flanken in silver metalic te spuiten maar dat kon ook niet omdat de letters "Wild One" ook in silver metalic waren waardoor het contrast te zwak was. Blauw metalic wou ik ook niet toepassen omdat dit te overheersend ging zijn dus bleven er alleen maar de kleuren rood en camel yellow meer over maar alvorens het spuitwerk te kunnen aanvatten moest ik eerst de rituelen van knip en plakwerk toepassen, dus aan de slag.

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) WildOne004

Belangrijk; zet altijd eerst een primer voor de hechting van de verf. Op een witte primer zet de kleur ook gemakkelijker af.

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) WildOne001

De eerste kleur is gezet en ik kon de strijd met schaar en plakband verder zetten. Gebruik altijd professionele tape die niet overmatig hecht ander risceer je lakschade tijdens het verwijderen van de tape. de Tamiya masking tape's zijn van een goede kwaliteit en op verschillende breedte's verkrijgbaar.

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) WildOne002

Final paintjob; camel yellow.

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) WildOne007

En het uiteindelijke resultaat, de Wild One is klaar om terug gemonteerd te worden.
Benieuwd hoe geslaagd jullie dit vinden Rolling Eyes
Hoggy
Hoggy
Addict
Addict

Aantal berichten : 1466
Woonplaats : Gullegem

Terug naar boven Ga naar beneden

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Empty Re: The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on)

Bericht van Bas di 25 sep 2012 - 20:39

Ik vond 'em al mooi op WTT, nu is hij nog beter! Alleen nog een fotootje als ook de wielen er weer onder staan, graag Smile
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Empty Re: The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on)

Bericht van Sonny di 25 sep 2012 - 22:27

Prachtig pa. blij dat je toch geluisterd hebt om niet dat groen te gebruiken =)
Sonny
Sonny
Regular
Regular

Aantal berichten : 338
Woonplaats : kuurne

Terug naar boven Ga naar beneden

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Empty Re: The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on)

Bericht van LazyFatCat wo 26 sep 2012 - 0:07

Coole kleurencombo! Smile
LazyFatCat
LazyFatCat
Regular
Regular

Aantal berichten : 268
Woonplaats : Den Haag, Nederland

http://tamiyaweb.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Empty Re: The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on)

Bericht van Boussini do 27 sep 2012 - 18:38

knap knap, dat geel en oranje staat em goed!
Boussini
Boussini
Addict
Addict

Aantal berichten : 2050
Woonplaats : Kortenaken

Terug naar boven Ga naar beneden

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Empty Re: The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on)

Bericht van Hoggy zo 30 sep 2012 - 9:29

Thanks voor de positieve reacties manne Very Happy

Bas schreef:Ik vond 'em al mooi op WTT, nu is hij nog beter! Alleen nog een fotootje als ook de wielen er weer onder staan, graag Smile


Geduld Bas, de Wild One zal er niet alleen beter uitzien met de wielen eronder maar zal ook een heel stuk beter rijden Razz

Dergelijk bouwverslag opstellen neemt minstens evenveel tijd in beslag als het bouwen van het onderwerp zelf en er word al eens iets vergeten wat dan weer moet worden gecorrigeerd maar Bas U kan van ervaring spreken want uw bouwverslagen zijn ook heel lijvig en gedetailleerd ( zie Leopard bvb) en het is ofwel bouwen ofwel posten en misschien is het daarom dat we hier zo weinig van die uitgebreide bouwverslagen zien.
Hoggy
Hoggy
Addict
Addict

Aantal berichten : 1466
Woonplaats : Gullegem

Terug naar boven Ga naar beneden

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Empty Re: The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on)

Bericht van Bas zo 30 sep 2012 - 9:52

Ik vind dat het nog reuze meevalt, hoeveel bouwverslagen je hier ziet. Het is inderdaad veel werk, je moet eraan denken constant foto's te nemen, en je moet je er dan ook nog eens aanzetten om heel de boel uit te tikken, foto's te uploaden, etc.

Het is natuurlijk alleen maar interessant als er wat variatie in zit: als iedereen een bouwverslag post van hoe je en standaard SCX bouwt, is dat niet nodig: eentje is genoeg. Als er echter speciallekes in zitten of het is een chassis dat we nog niet hebben zien passeren heeft het wel z'n meerwaarde.

Je kan nu eenmaal niet verwachten dat iedereen even veel moeite doet om zo'n bouwverslag te maken: de focus ligt op het bouwen en/of rijden, niet op foto's maken en teksten tikken...

... maar het is altijd wel leuk om te lezen, natuurlijk Smile
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Empty Re: The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on)

Bericht van Touareg do 1 nov 2012 - 1:14

Had deze over het hoofd gezien en nu pas gelezen. Amusante manier van schrijven hebt gij. Maar een erg mooie WO, compliment. Is deze ook met een harde bovenkant, net als bij de FAV. Dacht in de doos een lexaan bodydeel te zien namelijk?
Touareg
Touareg
Regular
Regular

Aantal berichten : 666
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Empty Re: The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on)

Bericht van Sonny do 1 nov 2012 - 4:21

idd is lexaan
Sonny
Sonny
Regular
Regular

Aantal berichten : 338
Woonplaats : kuurne

Terug naar boven Ga naar beneden

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Empty Re: The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on)

Bericht van Cornholio do 1 nov 2012 - 9:23

Leuk verslag indeed, toffe kleurencombo ook Wink
Cornholio
Cornholio
Addict
Addict

Aantal berichten : 1151
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on) Empty Re: The Wild One, how to make my first RC car (slow but still goes on)

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum