RC Trial
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

+7
Bas
land rover freak
rataplan
lukeskysailor
Mr. Ben
StefCross
Zjeraar
11 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van Zjeraar za 25 feb 2012 - 20:52

Donderdag 19 januari een bestellinkje gedaan. Dinsdag de 24e stond er dit op m'n werkbank Smile

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0588

Een pakje krijgen is altijd leuk, en het volgende zat er in:

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0589
Axial Exo, Futaba R2104GF ontvanger, verf en afplaktape

Dat zijn natuurlijk niet alle benodigde componenten, maar hiermee kan ik voorlopig al voort. De nodige bestellingen zullen nog gedaan worden. De motor wordt hoogstwaarschijnlijk een Tenshock SC411. De ESC wordt een Hobbywing SCT-PRO. Ik heb namelijk al een Hobbywing ESC en ook het bakje om de ESC te programmeren, lekker bij hetzelfde merk blijven dus Smile

De doos moet natuurlijk open. Leuke tekening van de Exo op de binnenkant Smile

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0590

Een hele hoop zakjes met nog veel meer componenten, dat vereist een beetje orde. Dus de zakjes maar even op volgorde gelegd. In deze zakjes zijn iedere keer de juiste componenten gestoken voor een paar stappen, alles lekker op volgorde. Dat kan niet gezegd worden over de plastic componenten. Daar is het surfen van de ene zak naar de ander. Dat kost wat werk, tijd, maar vooral plaats! Nuja, dat maakt het interessant Very Happy Het bouwen verloopt relatief traag, 1 zakje per dag. Dus ik heb lekker lang bouwplezier Smile

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0591

Er was op RCShortCourse sprake van een aantal kits waar de verkeerde tandwielen voor het middendiff in zaten. Die zouden een hex-vormig gat hebben in plaats van een ovaal gat. Dat was dus het eerste wat gecontroleerd werd:

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0593
Opluchting! Ik heb de juiste tandwielen in de kit zitten Smile

Ok, de inhoud is bekeken, er is wat structuur aangebracht, het nodige gereedschap ligt klaar. De bouw kan beginnen!

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0594

Zakje A bevat de nodige onderdelen om 2 differentiëlen te bouwen. Ik ben benieuwd hoe dat vullen met olie gaat lukken, 't is de eerste keer dat ik dat ga doen.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0595

Ook hier weer de onderdelen wat gesorteerd, kleine bakjes zijn altijd handig!

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0596

En dan het eerste diff, ik ben onderdelen voor 1/8e auto's gewoon ('k heb een Savage), en dit is toch duidelijk een maatje kleiner! Een beetje prutswerk dus.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0597

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0598

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0599
Diffs vullen blijkt helemaal niet zo moeilijk te zijn Razz

En daar hebben we ons eerste differentieel. Voor- en achterdiff worden beide gevuld met 10.000cps silicone olie (ik heb manual gevolgd, aangezien ik nog geen ervaring heb met het tunen dmv een andere viscositeit).

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0603

Een begin gemaakt met het diffhuis. De manual zegt in deze stap al om de tandwielen in te vetten, maar ik heb hiermee gewacht. De onderkant van het diffhuis is open, en het duurt nog even voor het diffhuis op het chassis geschroefd wordt. Met vet aan de tandwielen kan er alleen maar troep aan gaan vastkleven, en dat hebben we liever niet.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0606

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0605

We gaan verder met zakje B. Hier zit alles in wat we nodig hebben om de voorwielophanging te bouwen.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0607

Het voordiff wordt in z'n huis gebouwd.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0608

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0609
Voorste diffhuis (met shocktower)

Dan gaan we verder met de steering knuckles. De king pins worden los door de steering knuckle in het caster block geduwd, en een setscrew voorkomt dat de pin er uit valt. Deze moet daarvoor juist ver genoeg gedraaid worden, maar niet zo ver dat de king pin vast komt te zitten.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0610

Ik heb op dit moment de manual gevolgd, en hier wordt de wielas dus al in de knuckle geschoven. Veel te vroeg, want dat ding valt er om de haverklap uit. Best even mee wachten dus Wink

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0612

Het caster block klemt een beetje in de suspension arm, daar mag dus eventjes de vijl over gehaald worden, zodat dat wat soepeler gaat.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0613

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0614

De suspension arms worden opgehangen in 2 aluminium platen, met kunstsof busjes, waar de pennen in vallen. Hiermee kan de kick-up aangepast worden. Let op de kleine bolletjes op de kunststof inserts die aanduiden welke insert je vast hebt.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0615

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0616

De boel wordt dan gemonteerd op het diffhuis, en de camber links worden gemonteerd

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0617

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0618
Hier is de kick-up goed te zien

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0619

En daarmee zit de voorwielophanging in elkaar! Zakje C gaat verder met de achterwielophanging.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0621

Opnieuw een diff in z'n huis bouwen.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0622

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0623
Achterste diffhuis, zonder shocktower (enkel montagepunten voor camber)

En dan de achterwielophanging. De uprights hebben nog verschillende montagepunten, ook om de boel te fijntunen.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0624

Op de suspension arms wordt er nog een onderdeel geschroeft, waar later de schokdempers in gemonteerd zullen worden. Let op de richting van dit onderdeel, het moet naar het midden van de auto toe leunen.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0625

De wielbasis kan afgesteld worden door middel van 2 spacers. Volgens de manual moet de upright zoveel mogelijk naar voor gezet worden (kleinste wielbasis). Hier ook goed opletten dat je 1 arm voor links en 1 voor rechts maakt Wink

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0627

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0629

De armen worden achteraan ook opgehangen in aluminium platen met kunststof inserts. Nu kunnen er 2 zaken afgesteld worden. Veranderingen in verticale richting geven wijzigingen in anti-squat (heet kick-up aan de voorkant), veranderingen in horizontale richting geven wijzigingen in toe-in.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0630

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0631

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0632

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0633
Hier is anti-squat goed te zien

De camber links moeten op de juiste afstand gebouwd worden. Daar is een schuifmaat erg handig bij, en een digitale is nog makkelijker Smile

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0634

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0635

En daarmee zit de achterwielophaning ook in elkaar!

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0636
Stand van zaken

Update

Zakje D is aan de beurt. Hierin zit het nodige om een middendiff te bouwen, en voor- en achterwielophanging op het chassis te monteren.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0637

Hier volgt in detail hoe ik alle 3 de diffs heb gebouwd. Ik heb er alleen bij 't middendiff foto's van genomen. Allereerst worden de groefjes waar de o-ringen in komen een beetje ingevet, alsook de diff outdrives. Beide zonnewielen worden aan de achterkant ook lichtjes ingevet en dan gemonteerd. De boringen van de sattelietjes wordt ook ingevet voor ze over de as geschoven worden. Het hele zaakje wordt gemonteerd, om dan tot de ontdekking te komen dat ik het lager vergeten ben (is me op 3 diffs 3 keer overkomen, 2 keer op 't middendiff Laughing).

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0638
Een tube vet met een (dikke) naald is erg handig om precies op de juiste plaats wat vet te krijgen.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0639

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0640

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0641

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0642

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0645

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0646

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0647
Lager vergeten

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0648
Dat ziet er beter uit

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0649
Ziehier de tube vet waar ik het eerder over had

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0650

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0651

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0656

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0657

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0658
Opnieuw lager vergeten Neutral

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0659
Beter. Ik zit alleen met de vraag, hoe krijg ik dit lager er weer af als ik een ander spur gear wil gebruiken (er zijn in totaal 4 spurs meegeleverd met de kit). Op de metalen tandwielen van de voor- en achterdiffs schoof het lager erg gemakkelijk. Over de plastic parts klemt het lager een stuk meer. Ik heb wat proberen weg schuren, om het lager zo wat losser te laten passen, maar het heeft niet veel geholpen. Waarschijnlijk wordt het per spur gear een lager kopen.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0660
Middendiff af. Gevuld met 20.000cps olie

En dan volgt het chassis. De aluminium plaat is erg smal, maar wordt heel wat verbreed door 2 plastic onderdelen. Deze lopen schuin omhoog, voor meer bodemvrijheid (vooral in bochten).

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0661

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0662

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0663

Het middendiff wordt nu gemonteerd op het chassis. Goed opletten hoe de houders gemonteerd moeten worden. De aluminium motor mount is niet verkeerd te plaatsen, maar de plastic houder is symmetrisch, en kan dus verkeerd gezet worden. Er wordt onder de houders nog een plastic onderdeel gemonteerd, dat het gat in het chassis afdicht, waar het spur gear wat door hangt. Zo kan het spur gear zo laag mogelijk geplaatst worden, zonder dat er de kans is dat er steentjes door het gat in de auto komen. Dit plastic part moest in een hoekje een beetje bijgesneden worden, de motorhouder plette een klein stukje.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0664

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0665

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0666
Dit hoekje moest dus wat bijgesneden worden, dan paste de motorhouder een stuk beter

En dan het middendiff plaatsen. Dit uitgelijnd krijgen was nog een hele klus. Er bleef maar iets aanlopen, en uiteindelijk gevonden wat het was. Opnieuw dat plastic part dat het gat in het chassis dicht. Het liep tegen het spur gear aan. Dus bij het monteren van het bovenste deel van de middendiff houder heb ik het diff wat naar voor geduwd voor dat ik de schroeven volledig vast zette. Daardoor is er juist voldoende speling en loopt er niks meer aan.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0667

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0669
Niet zo goed te zien, maar dit is een close up van de 2 onderdelen die elkaar raakten

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0672

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0671

Update 2

Zakje E bevat het nodige voor het stuursysteem.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0673

Als eerste de lagertjes (en 't zijn echt kleine dingen! 7x4x2.5) over de steering posts schuiven.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0674

En daarna de servo saver bouwen. De 2 contactvlakken heb ik licht ingevet. Het overtollige vet daarna met keukenrol weg geveegd, want we willen geen vet op de schroefdraad van de servo saver (dan zou de moer te gemakkelijk kunnen schuiven).

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0675

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0676

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0677
Nog een lagertje

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0678
Veer en moer gemonteerd. De manual vraagt om de moer 1mm ver te draaien. Met de schuifmaat erbij lukt dat perfect Smile

En dan de 1e teleurstelling Het laatste lagertje dat op het stuursysteem moet blijkt slecht te zijn. De binnenring zat los en uit het center, en na het verwijderen van een seal is duidelijk te zien dat er te weinig balletjes in zitten. Winkel is gecontacteerd, en ze hebben ondertussen al gereageerd, er zal een nieuw lagertje opgestuurd worden.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0679

Voorlopig ben ik gewoon doorgegaan met de bouw, dat lagertje moet ik achteraf maar even inbouwen. De auto moet sowieso weer (deels) uit elkaar wanneer m'n motor, servo en ESC toekomen.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0680

De stuurstangen waren ook niet gemakkelijk. De manual vraagt hier om de stangen 47mm lang te maken tussen de 2 oogjes, maar ik had de beide oogjes er al volledig op gedraaid en nog zat ik op ±48mm. Bijna de draad gestript in het proberen bij die 47mm te geraken :? Heb dan maar gewoon met een 2mm boortje de boel wat dieper geboord, en 't is dan wel gelukt. Maar ik vind het toch een slordigheidje van Axial (2e teleurstelling).

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0681

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0682

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0683

Als het stuursysteem gemonteerd is, kan de voorwielophanging ook geplaatst worden. Vet de tandwielen nu pas in. Smeer ook een laagje vet rondom het gat in het diffhuis. Dit helpt bij het volledig stofdicht maken van deze zone, zo kruipt er geen stof in het diffhuis, om daar je tandwielen weg te slijpen. (Vergeten een foto van te nemen, sorry)

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0684

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0685

Ook de achterwielophanging kan er op. Vergeet bij het monteren van deze 2 modules ook je centrale aandrijfassen niet (je raad het al, is mij wel overkomen).

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0686

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0687

En daarmee is weer een zakje afgewerkt. Momenteel ziet de EXO er zo uit:

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0688

Met zakje F kunnen we de elektronica gaan inbouwen.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0690

Ik doe dit voorlopig met overschotjes die ik hier nog heb liggen. Dus ik ga hier niet mee rijden, 't is alleen om al wat te kunnen zien.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0691

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0692
De gearmesh is echt super gemakkelijk af te stellen met deze motorsteun. En de motor demonteren en terugzetten heeft er geen invloed op! Goed gezien van Axial

De servo wordt in een kunstsof beugel gemonteerd alvorens op het chassis vast gezet te worden. De servokabel wordt onder een boogje geleid, zodat deze niet per ongeluk in het centerdiff raakt en zo kapot gereden wordt. Om dit goed te kunnen doen moet de steun van het middendiff weer deels los gedraaid worden.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0693

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0695

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0696

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0694

Stuurlink is ook gemonteerd, maar aangezien dit nog niet de defenitieve servo is, en ik gebruik wil gaan maken van een alu servo armpje, heb ik de plastic servo arm maar aan z'n raampje gelaten.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0697

Zeg niet gewoon batterijbak tegen het systeem dat in de EXO zit Wink 't Zit mooi in elkaar, en kan perfect passend gemaakt worden aan je eigen accu's.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0698

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0699

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0700

Een kale ESC plaat. Die heb ik niet op overschot liggen. Ik heb voorlopig de universele gemonteerd, want ik ben van plan met een Hobbywing ESC te gaan rijden. Er zitten specifieke ESC platen bij voor de CC Sidewinder SV2 en voor de Novak Havok SC (ofzo). Misschien dat die Hobbywing ESC in een van deze past, maar dat kan ik pas zien als die ESC er is.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0701

Axial heeft een aantal beugeltjes voorzien om je motor- en servo draden te geleiden, zodat ze nergens tussen komen waar je ze liever niet wilt hebben.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0702
Bovenop de achterste chassis beugel, voor motordraden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0703
Naast de ESC/motor, naar de ontvangerbox. Voor de servo-kabel, of als je wilt kan je de motordraden ook langs hier laten lopen.

Dat was het voorlopig (de accu's van m'n camera waren leeg). Binnenkort verder met de ontvangerbox, rolkooi en schokdempers.

Update 3

De ontvangerbox is aan de beurt. Nuja, deels toch, want de juiste servo en de LEDs zullen in een later stadium nog ingebouwd worden. Als zender gebruik ik een Futaba 4PL, dus daar moet een bijbehorende (S-)FHSS ontvanger bij. Ondanks dat dit systeem heb "budget" 2.4GHz systeem van Futaba is, zijn die ontvangers ook nog vrij prijzig. Nuja, het werkt goed, heb nog geen spijt gehad van die zender. Er is trouwens ook een zendertas onderweg, dus de zender zal in de toekomst in alle veiligheid vervoerd kunnen worden Razz

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0704

De ontvanger wordt in het deksel van de ontvangerbox geplakt, om zo het risico op waterschade zo klein mogelijk te houden. Ook een rubber afdichtring helpt hierbij (wordt pas in defenitief stadium gemonteerd).

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0705

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0706

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0707
De doorvoer voor de servo kabels en antenne, wordt afgesloten door 2 schuimrubbertjes

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0708

We zitten ondertussen bij onderdelenzakje G. Dat bevat de nodige schroeven voor de rolkooi en bumpers. Schroef de ene helft van de rolkooi nog niet muurvast, de andere helft gaat er dan makkelijker op, en daarna kan je alles recht vast schroeven.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0711

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0712

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0713

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0716

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0717

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0718

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0719
De aluminium plaatjes op de voor en achterbumper zijn een heel leuk detail

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0720

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0721

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0723
Toch al even passen op het chassis

En daarmee zit de rolkooi in elkaar, en is het tijd voor de schokdempers, in zakje H. Hier was nog een teleurstelling, 1 van de O-ringen die in de cartridges moet, was slecht, er zaten veel luchtbellen in het rubber, waardoor de ring niet volledig rond was. Ik heb het toch maar gemonteerd, we zullen zien hoe lang die lekvrij blijft.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0724

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0725

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0726

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0727

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0728

Axial maakt niet duidelijk welk oogje er nu gemonteerd moet worden op de shocks. Later in de manual lijkt het er op dat er op de voorste dempers de gemiddelde lengte van oogjes zit, en op de achterste dempers de korte lengte oogjes. Ik heb uiteindelijk rond-om-rond de gemiddelde lengte oogjes gemonteerd, die korte oogjes lieten teveel van de schroefdraad vrij, dat kon de cartridge binnendringen bij maximaal inveren, en zo de O-ringen wel erg snel om zeep helpen. Schroef de demperkapjes er ook niet te hard op, dan vervormd het kapje, en bestaat de kans dat het kapje er gelijk weer af plopt als een te hoge druk in de demper is. Heb ik gehad... Gelukkig heb ik het nog kunnen corrigeren, er zat namelijk te veel olie in m'n demper. Nu blijft de druk in de demper lager, en het kapje blijft zitten. Als er toch problemen komen, schakel ik over naar alu kapjes of meteen naar volledig alu dempers.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0730

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0731

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0732

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0734

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0735

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0737
Doe-het-zelf demperstand: alles wat je nodig hebt is een kartonnen doosje en een body reamer. Gat precies groot genoeg maken (anders past de demper niet, of hij valt er door), en voila, we kunnen de luchtbellen op hun gemak laten ontsnappen

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0738

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0739

De dempers achteraan zijn gemonteerd, vooraan moeten ze nog ff wachten. Daarmee is de bouw van de auto zelf zo'n beetje afgelopen.

Nu begint (met behulp van de inhoud van zakje I) de afwerking van de body, te beginnen met de radiator. Die is mooi zwart, maar dat klopt niet. Meestal is zoiets metaalkleurig, dus spuiten die handel Smile Beetje afplakwerk, want de uiteinden van een radiator is wél vaak in zwarte kunststof, maar de dop moet dan wel weer in metaalkleur. Na 1 laagje spuiten kwam op sommige plekken het zwart er nog heel lichtjes door, waardoor er een mooi diepte-effect ontstond. Verder lekker afblijven dus Smile De ventilatorroosters zijn redelijk fijn, waardoor sommige gaatjes toch nog wat dichtzaten met restjes kunststof. Dat heb ik proberen bijwerken met een mesje. Maar eigenlijk zijn ze nog altijd te dik om de ventilators zelf er doorheen te kunnen zien...

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0745

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0740

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0741

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0772

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0773

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0742
Voor, met dus nog restjes kunststof

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0743
Geprobeerd om die restjes kunststof te verwijderen, is niet altijd even goed gelukt.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0775

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0776

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0777
Die radiatordop verdwijnt straks volledig onder de houder van de achterlichten. Beetje moeite voor niks dus...

Axial levert voor de koplampen wel lensjes mee, maar voor de achterlichten niet. Je kan ze wel apart aankopen, maar daar had ik geen zin in. Met de verschillende bodypanelen zijn er genoeg overschotjes lexaan om wat leuks mee te kunnen doen. Dus heb ik zelf lensjes uitgeknipt, en met een mesje de lijnen er in gekrast. Achteraf nog even lichtjes schuren om de lens iets minder helder te maken, en we hebben een mooi resultaat (al zeg ik het zelf Very Happy). Meestal worden lampen niet gemonteerd in matzwarte houders, dus daar moest ook even wat verf overheen. Ik had nog modelbouwverf van m'n statische modelbouwvliegtuigjes, dus het potje zilververf daarvan werd weer boven gehaald. De verf hecht lastig op deze kunststof, maar als die uiteindelijk droog is, blijft hij toch goed zitten.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0746

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0748

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0749

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0759

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0757

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0763

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0778
Test opstelling, de eigenlijke aansluiting moet nog gebeuren (heb nog geen kabels)

Vooraan krijgen de houders dezelfde behandeling.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0754

En dan begint het knip werk. En er moet véél geknipt worden bij de EXO. Dus schraap je moed maar ff bij elkaar, en trek voldoende tijd uit hiervoor. Een rond-, vlak- en halfrond vijltje wil ook nog wel helpen bij de afwerking.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0764

Na wat ontwerpen te hebben uitgeprobeerd (non-permanent marker op de buitenkant van de bodypanels) is dit er uit gekomen. Het is de eerste keer dat ik met meerdere kleuren heb gespoten, en dus delen heb afgeplakt. Er zitten foutjes in, maar ik ben over het algemeen erg tevreden met 't resultaat.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0779

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0780

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0781

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0782

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0783

En dan is het de beurt aan de decals. Het vele knipwerk aan de kap wordt gecompenseerd door de reeds voorgesneden decals. Heel handig Smile Ik heb niet teveel decals gebruikt op de buitenkant, want de paintscheme vind ik al druk genoeg.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0784

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0785

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0786

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0787

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0788

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0790

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0791

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0793

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0796

Daarmee is het bodywerk ook afgelopen, en rest er enkel nog het monteren van de rolkooi op het chassis en het monteren van de wielen.

Eindresulstaat

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0798

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0799

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0800

Op een van de fora waar ik dit verslag gepost heb werd er gevraagd naar de stuuruitslag. Ik heb geen gradenboog, maar misschien ben je al wat geholpen met de volgende foto's?

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0801

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0802

Axial heeft nog een aantal extraatjes toegevoegd in de kit, zoals deze... euhm... hoe heet dit eigenlijk? Ik weet waar het voor gebruikt wordt: wordt onder een wiel geschoven om te voorkomen dat het zich verder ingraaft in het zand. Alleszins, deze dingen hebben ook een kleurtje gekregen: dezelfde dunne laag zilver als de radiator.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0774

Wat er verder nog moet gebeuren

    De banden moeten nog gelijmd worden, maar eerst wil ik nog wat gaatjes aanbrengen in de banden (zodat zand er uit geslingerd kan worden).

    De letters op de banden wil ik nog wit verven.

    Ook de letters op de roosters voor de koplampen (ik heb de PIAA roosters gemonteerd) moeten wit worden.

    De LEDs moeten nog ingebouwd worden.

    Motor, ESC en servo nog inbouwen.

    Accu houder pas maken voor mijn accu's.

    Als de motor en ESC niet genoeg lucht krijgen, kijken waar ik (onopvallend) wat extra luchtgaatjes kan maken. Waarschijnlijk achter de roosters van de zijpanelen


Laatst aangepast door Zjeraar op za 24 maa 2012 - 11:58; in totaal 2 keer bewerkt

Zjeraar
Member
Member

Aantal berichten : 19
Woonplaats : Gent

Terug naar boven Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van StefCross za 25 feb 2012 - 20:54

Mooie build & paintjob ! Cool
StefCross
StefCross
Addict
Addict

Aantal berichten : 860
Woonplaats : Turnhout

Terug naar boven Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van Zjeraar za 25 feb 2012 - 20:55

Dat was een snelle reactie! Merci Smile

Zjeraar
Member
Member

Aantal berichten : 19
Woonplaats : Gent

Terug naar boven Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van Mr. Ben ma 27 feb 2012 - 12:16

Mooie buggy.
Als je de diffs kan locken, dan zou je er wel een WTT mee kunnen doen denk ik.
Mr. Ben
Mr. Ben
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 90
Woonplaats : Brecht

Terug naar boven Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van StefCross ma 27 feb 2012 - 12:36

En el getest of het bashbaar is ? Smile
StefCross
StefCross
Addict
Addict

Aantal berichten : 860
Woonplaats : Turnhout

Terug naar boven Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van Zjeraar ma 27 feb 2012 - 20:49

Diffs locken gaat niet lukken, denk ik. Maar er zit dikke olie in, dus een beetje sperwerking heb ik wel Smile

De rijtest zal nog wel ff duren. Alle elektronica is besteld, maar het meeste is nog niet onderweg, door wat backorder problemen...

Ondertussen zijn de letters op de banden wel al wit gemaakt, evenals de PIAA letters op de koplamp-roosters. En de banden zijn van gaatjes voorzien en gelijmd :-)

Zjeraar
Member
Member

Aantal berichten : 19
Woonplaats : Gent

Terug naar boven Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van lukeskysailor ma 27 feb 2012 - 21:24

Ziet er een toffen bak uit
lukeskysailor
lukeskysailor
Regular
Regular

Aantal berichten : 348
Woonplaats : Wuustwezel

Terug naar boven Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van rataplan di 28 feb 2012 - 21:51

ik ga even je topicje vervuilen


kwijl kwijl kwijl



en nog eens kwijl
rataplan
rataplan
VRCP Crew
VRCP Crew

Aantal berichten : 1120
Woonplaats : Merksem

Terug naar boven Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van Zjeraar di 28 feb 2012 - 21:53

pak maar nen emmer Wink

Zjeraar
Member
Member

Aantal berichten : 19
Woonplaats : Gent

Terug naar boven Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van land rover freak vr 9 maa 2012 - 11:01

Vette bak man, lijkt mij wel de moeite om die is een actie te zien!

En die dingen op de laatste foto zijn zandladders Wink
land rover freak
land rover freak
Regular
Regular

Aantal berichten : 339
Woonplaats : Hechtel

Terug naar boven Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van Bas vr 9 maa 2012 - 20:51

Toch een heerlijk bouwverslag... En een prachtige wagen!
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van Zjeraar vr 9 maa 2012 - 21:06

Bedankt voor de leuke reacties Smile

Ik heb gisteren mijn motortje ontvangen, om te ontdekken dat ze de 4600kV ipv de 4000kV (welke ik toch echt zo had besteld) hadden opgestuurd :-S

Dus als er mensen interesse hebben, let me know. Voor mij is die te snel in deze buggy. Ik wil een beetje normaal rijden hier mee. Lomp doen dat doe ik wel met m'n BL Savage Wink

Zjeraar
Member
Member

Aantal berichten : 19
Woonplaats : Gent

Terug naar boven Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van rataplan vr 9 maa 2012 - 21:53

zjeraar je kan je regelaar ook op 80% zetten of je kan je gearing wat verlagen en wat meer koppel verkrijgt

4600 kv is echt ni overdreven voor zo een buggy
zou het alvast eens een kans geven voor je hem wegdoet

rataplan
rataplan
VRCP Crew
VRCP Crew

Aantal berichten : 1120
Woonplaats : Merksem

Terug naar boven Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van Zjeraar vr 9 maa 2012 - 23:19

Nee, 'k ga het niet doen. Het probleem met de EXO is dat er amper koellucht aan de motor en ESC kan komen, doordat de kappen alles goed afdichten. En de motors staan bekend als erg krachtig (en dus zuipen ze stroom). Veel stroom, veel warmte --> nog een snellere motor is dan geen goed idee...

En nu is de motor nog gloednieuw. Vanaf ik er iets aan heb gedaan is het een 2dehands, en is die veel minder waard...

Zjeraar
Member
Member

Aantal berichten : 19
Woonplaats : Gent

Terug naar boven Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van Zjeraar za 24 maa 2012 - 12:08

En hij is af!

Maar eerst nog iets anders. De wielophanging bleek niet sterk genoeg te zijn, dus Axial heeft in de US alle auto's terug geroepen, en daar betere onderdelen bij gestoken. Die had ik niet, dus heb even met Robitronic (de verdeler voor Europa) gemaild. Ik heb ze gratis toegestuurd gekregen.

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0820
De upgrade parts

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0821

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0822
De oude ophanging: hinge pin wordt aan de uiteinden gevangen door de aluminium houders

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0823
De nieuwe componenten liggen in het midden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0825

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0826
Door middel van een lange bout en moer wordt de ophanging beter bij elkaar gehouden. Het oude systeem durfde blijkbaar geregeld los te schieten.

En dan is de EXO af! Na hele dag gepruts met de electronica zit alles er in gebouwd, leds gesoldeerd en aangesloten, alles in de ontvanger box geprutst (en de rubber afdichting is écht moeilijk op z'n plaats te houden!)

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0831
Nog even snel een foto'tje voor dat de kooi er op gaat

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0832Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0833

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0834

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0836

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0837

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) IMG_0838

Zjeraar
Member
Member

Aantal berichten : 19
Woonplaats : Gent

Terug naar boven Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van rataplan za 24 maa 2012 - 16:05

en waar blijft het filmpje ?


ik wil er ook eentje rendeer
rataplan
rataplan
VRCP Crew
VRCP Crew

Aantal berichten : 1120
Woonplaats : Merksem

Terug naar boven Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van Toyobart za 24 maa 2012 - 20:26

oh baby !
Toyobart
Toyobart
Addict
Addict

Aantal berichten : 1186
Woonplaats : Stabroek

Terug naar boven Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van Zjeraar za 24 maa 2012 - 21:58

'k heb een copiloot nodig voor 't filmpje...

Zjeraar
Member
Member

Aantal berichten : 19
Woonplaats : Gent

Terug naar boven Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van Zjeraar za 31 maa 2012 - 18:10

De eerste "schade is al gereden" Sad De plastic demperkapjes schieten gemakkelijk van de plastic demper body :-S En natuurlijk ben ik daardoor de bladder kwijt.

Zit er in Oost-Vlaanderen (of überhaupt in België?) een winkel die Axial spullen verkoopt? Voorlopig voor enkel de bladders, maar ik denk dat ik niet te lang ga wachten met de upgrade naar de alumnium dempers...

Zjeraar
Member
Member

Aantal berichten : 19
Woonplaats : Gent

Terug naar boven Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van crissypaint za 31 maa 2012 - 18:21

deze zijn van de week binnengekomen hier,veel goed over gelezen op TG en dus ook besteld,ziet er goed uit
en kijk de prijs eens Wink

http://www.benl.ebay.be/itm/85mm-Aluminum-shocks-absorber-set-for-RC-1-10-1-10-Car-/220816816378?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item3369b538fa

levertij iets minder dan 14 dagen
crissypaint
crissypaint
Addict
Addict

Aantal berichten : 1448
Woonplaats : ninove

Terug naar boven Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van Touareg wo 23 mei 2012 - 17:41

Te koop toevallig???
Touareg
Touareg
Regular
Regular

Aantal berichten : 666
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van Zjeraar wo 23 mei 2012 - 19:39

Hoe kom je daar bij?
Nee dus...

Zjeraar
Member
Member

Aantal berichten : 19
Woonplaats : Gent

Terug naar boven Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van Touareg wo 23 mei 2012 - 19:42

Hij is gewoon schitterend. En vroeg het me af. Maar meer als compliment Smile
Touareg
Touareg
Regular
Regular

Aantal berichten : 666
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van Zjeraar wo 23 mei 2012 - 19:44

ah, ok. Excuus Embarassed

Bedankt :-D

Zjeraar
Member
Member

Aantal berichten : 19
Woonplaats : Gent

Terug naar boven Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van Cornholio do 24 mei 2012 - 9:23

Knappe wagen, leuk oog voor detail met extra kleurtjes op de radiator enzo. Body vind ik ook super!

Ben ook wel curieus naar een filmpje Wink

Ps: heb je nu toch de 4600 gemonteerd?
Cornholio
Cornholio
Addict
Addict

Aantal berichten : 1151
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!) Empty Re: Bouwverslag Axial Exo Terra Buggy (It's alive!)

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum