RC Trial
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update

+4
Bas
Boussini
schippertje
Touareg
8 plaatsers

Ga naar beneden

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update Empty Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update

Bericht van Touareg za 3 nov 2012 - 21:59

Hallo,

Ik vroeg me of je zonder probleem 2x Ykabels plaatst tussen 2 lipo's en dus 1plus en 1min kabel overhoudt die dan in de esc gaat. Er is een topic verderop die ongeveer hetzelfde vraagt, maar toch klonk het anders.
Mocht het mogelijk zijn hoe moet je het dan aansluiten en wat heb je dan nog meer nodig?
Dus kan dit, waarom omdat ik in al mijn auto's 2 lipo's kan plaatsen. En je zou logischerwijs denken dat je de tijdsduur van 1 lipo maal 2 dan tot je beschikking hebt voordat je je lipo's moet wisselen.

Ik gebruik wel lawaaimelders bij onderspanning, dus kan op allebei 1 plaatsen. En de lipo's worden enkel apart gebalanceerd opgeladen.

En heb nog een vraagje,
Zie bij verkoopsites altijd bij de combodeals van lipo's dat er een lipobag erbij zit. Toch heb ik nog nooit iemand deze zien gebruiken. Ik ken ook niet iemand die het mij verteld heeft die te gebruiken. Bij de eerste generatie lipo's en opladers kan ik me er iets bij voorstellen. Maar voor de lipo's van nu?
Ik vroeg het me gewoon af, want is het noodzakelijk uit voorzorg dan schaf ik er 1 gelijk aan.

Bedankt alvast voor het kijken en hoop dat iemand me wijzer wilt maken Rolling Eyes


Laatst aangepast door Touareg op zo 16 dec 2012 - 20:48; in totaal 2 keer bewerkt
Touareg
Touareg
Regular
Regular

Aantal berichten : 666
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update Empty Re: Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update

Bericht van schippertje za 3 nov 2012 - 23:20

Ik heb alleen en antwoord bij het tweede vraagje. Ja ik gebruik mijn lipo bag heel braaf.
Niet alleen met laden maar ook als ik ze in mijn rugzak bij heb bij meeting o.i.d.
Als je dan een schuiver maakt wil ik zeker geen spontaan te warme rug krijgen.
En je moet ze toch ergens in stoppen.
M

schippertje
schippertje
Addict
Addict

Aantal berichten : 1108
Woonplaats : oudenaarde en de ardennen

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update Empty Re: Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update

Bericht van Boussini za 3 nov 2012 - 23:43

kan perfect, maar de batteryen moeten dezelfde zijn,
ik heb mijn hummer zo gerund,
in parallel heb je dubbele capaciteit bv; 2x3600mAh =7200mAh
in serie krijg je dan een verdubbeling van het voltage, 14.4V ipv 7.2V

een lipozak is een brandvertrager in geval het noodlot toeslaat,
ik gebruik hem enkel op wedstrijden eigenlijk, omdat het daar verplicht is,

zolang je geen misbruik maakt van de lipo's zoals overladen, mis laden of andere no-no's met het laden van lipo's is de kans klein dat er wat gebeurd,
maar het veiligst blijft toch dat je je spullen laad in een brandwerende container als je het onbewaakt laat liggen
Boussini
Boussini
Addict
Addict

Aantal berichten : 2050
Woonplaats : Kortenaken

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update Empty Re: Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update

Bericht van Touareg zo 4 nov 2012 - 0:04

Boussini schreef:kan perfect, maar de batteryen moeten dezelfde zijn,
ik heb mijn hummer zo gerund,
in parallel heb je dubbele capaciteit bv; 2x3600mAh =7200mAh
in serie krijg je dan een verdubbeling van het voltage, 14.4V ipv 7.2V

een lipozak is een brandvertrager in geval het noodlot toeslaat,
ik gebruik hem enkel op wedstrijden eigenlijk, omdat het daar verplicht is,

zolang je geen misbruik maakt van de lipo's zoals overladen, mis laden of andere no-no's met het laden van lipo's is de kans klein dat er wat gebeurd,
maar het veiligst blijft toch dat je je spullen laad in een brandwerende container als je het onbewaakt laat liggen

Dank voor de uitleg zover. Maar ben echt een dummy op electronica gebied.
Wanneer is het serie en wanneer is het parallel?

Groetjes Cees
Touareg
Touareg
Regular
Regular

Aantal berichten : 666
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update Empty Re: Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update

Bericht van Bas zo 4 nov 2012 - 0:11

Ook mijn antwoord ivm de zak: ik gebruik deze altijd: om te laden, op te slaan, bij te hebben op meetings, etc. Er moest maar eens iets mislopen.

En ook als je je lipo's braaf behandelt kan er al eens iets mis gaan - vraag maar eens aan XXX...
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update Empty Re: Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update

Bericht van Touareg zo 4 nov 2012 - 0:14

O.K als er al een paar mensen het aanbevelen dan ga ik er eentje bestellen. Maar wel raar zag en hoorde er nooit iemand over. So, just in case a case and a bag fir the lipo's. Thanks guy's
Touareg
Touareg
Regular
Regular

Aantal berichten : 666
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update Empty Re: Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update

Bericht van lukeskysailor zo 4 nov 2012 - 9:12

Ook ik gebruik de lipo bag voor het laden en opslaan van mijn lipo's

Verder:
Lipo's in Serie: -pool lipo1 (voor aansluiting aan ESC -draad), +pool lipo1 aan -pool lipo2, +pool lipo2 (voor aansluiting aan ESC +draad).
In kleur: zwarte draad ESC aan zwarte draad lipo1, rode draad lipo1 aan zwarte draad lipo2, rode draad lipo2 aan rode draad ESC.

Lipo's in Parallel: -pool lipo1 en -pool lipo2 beide aan -draad ESC aansluiten, +pool lipo1 en +pool lipo2 beide aansluiten aan +draad ESC. In kleur betekent dit alle zwarte aan elkaar (lipo1, lipo2 en ESC) en alle rode aan elkaar (lipo1, lipo2 en ESC)
ESC= Electronic Speed Controller oftewel electronische snelheidsregelaar

Hoop dat dit een beetje licht in de duisternis brengt.
lukeskysailor
lukeskysailor
Regular
Regular

Aantal berichten : 348
Woonplaats : Wuustwezel

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update Empty Re: Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update

Bericht van Touareg zo 4 nov 2012 - 9:38

lukeskysailor schreef:Ook ik gebruik de lipo bag voor het laden en opslaan van mijn lipo's

Verder:
Lipo's in Serie: -pool lipo1 (voor aansluiting aan ESC -draad), +pool lipo1 aan -pool lipo2, +pool lipo2 (voor aansluiting aan ESC +draad).
In kleur: zwarte draad ESC aan zwarte draad lipo1, rode draad lipo1 aan zwarte draad lipo2, rode draad lipo2 aan rode draad ESC.

Lipo's in Parallel: -pool lipo1 en -pool lipo2 beide aan -draad ESC aansluiten, +pool lipo1 en +pool lipo2 beide aansluiten aan +draad ESC. In kleur betekent dit alle zwarte aan elkaar (lipo1, lipo2 en ESC) en alle rode aan elkaar (lipo1, lipo2 en ESC)
ESC= Electronic Speed Controller oftewel electronische snelheidsregelaar

Hoop dat dit een beetje licht in de duisternis brengt.

Dank voor de uitleg, snap hem helemaal.

Touareg
Touareg
Regular
Regular

Aantal berichten : 666
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update Empty Re: Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update

Bericht van karel47 zo 4 nov 2012 - 14:04

ik ook nu Laughing bedankt mannen maar hou het bij mn NiMH voorlopig
karel47
karel47
Regular
Regular

Aantal berichten : 743
Woonplaats : ninove belgium

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update Empty Re: Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update

Bericht van Sonny zo 4 nov 2012 - 14:23

Bas schreef:Ook mijn antwoord ivm de zak: ik gebruik deze altijd: om te laden, op te slaan, bij te hebben op meetings, etc. Er moest maar eens iets mislopen.

En ook als je je lipo's braaf behandelt kan er al eens iets mis gaan - vraag maar eens aan XXX...
vandaag meegemaakt in de onroad. lipo was bijna ontploft. hardcase stond helemaal open.
Sonny
Sonny
Regular
Regular

Aantal berichten : 338
Woonplaats : kuurne

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update Empty Re: Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update

Bericht van XXX zo 4 nov 2012 - 17:29

Inderdaad Bas ik kan er van meespreken, maar het is daarom niet altijd de batterij er kan ook iets mislopen met de lader.
In mijn geval is er een kortsluiting ontstaan in de lader en 220v is door de lipo gegaan en ontploft, met gevolg brand.
Dus altijd laden in een lipo zak of koffer en opslaan doe ik in een koffer.

Gr.xXx Jean-Pierre
XXX
XXX
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 31
Woonplaats : Wetteren

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update Empty Re: Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update

Bericht van Touareg zo 4 nov 2012 - 17:36

Dank luitjes, het is duidelijk. Doe uit voorzorg zak gebruiken tijdens opladen. En voor opslag gebruik een kist/koffer. Stel je voor net als bij xXx, beter voorkomen dan genezen.
Touareg
Touareg
Regular
Regular

Aantal berichten : 666
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update Empty Re: Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update

Bericht van XXX zo 4 nov 2012 - 18:13

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update 2011-12-10122426Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update DSC_3765

Zonder woorden.
XXX
XXX
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 31
Woonplaats : Wetteren

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update Empty Re: Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update

Bericht van Touareg zo 4 nov 2012 - 18:19

XXX schreef:Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update 2011-12-10122426Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update DSC_3765

Zonder woorden.

Woooooh, heb nu 2 zakken ipv 1 zakje besteld. Zonde zeg, niet meer schade dan dit hopelijk.
Had ook flink verkeerd kunnen aflopen, je moet er niet aan denken.
Touareg
Touareg
Regular
Regular

Aantal berichten : 666
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update Empty Re: Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update

Bericht van XXX zo 4 nov 2012 - 19:09

Toch wel heel mijn hobby kamer mogen schilderen alles was zwart geblakerd en nog nieuwe overgordijnen, gelukkig alles terug betaald door de verzekering.
XXX
XXX
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 31
Woonplaats : Wetteren

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update Empty Op deze manier dus...?

Bericht van Touareg za 10 nov 2012 - 12:22

Even nog over het vraagstuk. Als ik het goed begrepen is het dus mogelijk om het zoals op de foto aan te sluiten op je regelaar. Let even niet op de kleuren en er komt voor beide lipo's een melder erop.

Nou, confused Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update BierkensCeesIMG_20121110_115009_zpsa69ba332 Even nog over het vraagstuk. Als ik het goed begrepen is het dus mogelijk om het zoals op de foto aan te sluiten op je regelaar. Let even niet op de kleuren en er komt voor beide lipo's een melder erop. Nou, confused [/img]


Laatst aangepast door Touareg op ma 12 nov 2012 - 7:54; in totaal 1 keer bewerkt
Touareg
Touareg
Regular
Regular

Aantal berichten : 666
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update Empty Re: Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update

Bericht van schippertje za 10 nov 2012 - 12:42

foto is er niet dus dat is nog even wachten.
Als ik hier de parallel van accu's gebruik ,nog even een leuke waarschuwing. Als je beide niet even ver, ge- of ontladen zijn en je koppelt ze aan elkaar dan gaat er even een stroom tussen de twee accu's / Lipo's lopen om de spanning van deze twee gelijk te krijgen.Op dat moment loopt er een leuke amperage door je kabels.
Zorg er voor dat deze dus dik genoeg zijn, de stekkers goed gesoldeerd zijn en de kabel ook volledig contact maakt , met de stekker.
het cruciale vonk moment is als je de stekker in de contra stekker doet. Bij het eerste contact van beide krijg je een vonk tot ze goed tegen, of in elkaar zitten.
soms wordt dit opgelost met een schakelaartje er tussen ,maar verwacht in het slechtste geval toch even een piek van meer dan 60 Amp. Op de meeste schakelaars staat hoeveel ampere ze nog aan kunnen.
Anders smelten ze vast.

M
schippertje
schippertje
Addict
Addict

Aantal berichten : 1108
Woonplaats : oudenaarde en de ardennen

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update Empty Re: Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update

Bericht van Touareg za 10 nov 2012 - 15:03

Photobucket is uit de lucht even. Dus sorry dat de foto er niet is. Bedankt voor de waarschuwing, denk dat ik wel twee lipo's plaats maar eentje aangesloten. En dan eventjes stekkers omzetten als de ene zich aanmeld. Lipozak is vandaag binnen gekomen, ik doe het dus veilig vanaf nu!
Touareg
Touareg
Regular
Regular

Aantal berichten : 666
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update Empty Re: Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update

Bericht van Touareg do 15 nov 2012 - 14:25

Zo, eindelijk photobucket is weer online. Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update IMG_20121110_115009_zpsa69ba332
Maar zoals op foto opgesteld is zoals hierboven beschreven werd, toch?
En dan voor iedere lipo 1 buzzer. Let even niet op de kleur van de 6 kabels, deze moeten andersom zijn.
Touareg
Touareg
Regular
Regular

Aantal berichten : 666
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update Empty Re: Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update

Bericht van Touareg do 22 nov 2012 - 17:30

Hoi luitjes,


Heb de foto eindelijk kunnen plaatsen, photobucket lag plat.
Maar kan ik de accu's en de Y-kabels op de foto zo aan sluiten.
Er komt dan voor iedere lipo 1 buzzer erop. Maar als ik het goed begrepen heb kan ik het zo aan sluiten en zijn ze niet samen 1 lipo met 4 cellen, maar.zijn ze beide 2 lipo's met 2 cellen.

Svp kan iemand even mee kijken dat ik het goed begrepen heb voordat ik het fout doe, zou zonde zijn.
Bedankt alvast voor het mee kijken.

Moet je deze trouwens nog bewerken om ze waterproof te krijgen. Of zijn ze al waterproof?

Touareg
Touareg
Regular
Regular

Aantal berichten : 666
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update Empty Re: Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update

Bericht van Touareg zo 16 dec 2012 - 20:54

Svp heeft iemand even tijd voor mij. Ik heb het chassis binnen en wil het gaan indelen maar heb nog geen vertrouwen in de layout (zie foto). Dus kan iemand even mee kijken. Thanks alvast
Touareg
Touareg
Regular
Regular

Aantal berichten : 666
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update Empty Re: Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update

Bericht van Boussini zo 16 dec 2012 - 21:02

Cees,

de y-kabeltjes zullen wel werken, en je krijgt inderdaad twee parallel geplaatste batteryen voor een zelfde voltage maar dubbele capaciteit,

mvg,

D,
Boussini
Boussini
Addict
Addict

Aantal berichten : 2050
Woonplaats : Kortenaken

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update Empty Re: Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update

Bericht van Bas zo 16 dec 2012 - 21:03

Wat je zegt klopt, als je ze zo aansluit (=parallel) is het eigenlijk één grote lipo van 2S 7.000mAh.

Er is wel een gevaar aan het zo aansluiten van packs, als ik me niet vergis. Maar dat laat ik aan iemand met verstand terzake... Normaal moeten packs, als je ze parallel op elkaar aansluit, op elkaar afgestemd zijn. Dacht ik, althans...

Wat Hoggy bvb gedaan heeft in zijn John Boyer is gewoon een schakelaar zetten tussen de 2 packs: als de eerste op is schakel je de tweede in. En je zit niet met parallel gechakelde packs.
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update Empty Re: Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update

Bericht van Touareg zo 16 dec 2012 - 22:23

Dank luitjes, en een schakelaar is nog niet eens zo gek
Touareg
Touareg
Regular
Regular

Aantal berichten : 666
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update Empty Re: Vraag lipo's op 1 kabel, foto geplaatst december update

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum