RC Trial
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen

+8
Toyobart
Verdion
Touareg
Boussini
Bas
nilsken
rustigerudy
RickvS
12 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 Empty Re: Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen

Bericht van RickvS vr 29 maa 2013 - 11:35

Toffe reacties jongens, ik hoop echt dat jullie er wat aan hebben en sommige dingen kunnen gebruiken voor jullie builds.

Verder met de bovenbouw, ik schakel nu over van acryl- naar olieverf, het is belangrijk dit van tevoren een beetje te plannen want olieverf over acryl is geen probleem, het omgedraaide gaat niet.

De acrylinkt is nu droog, het nut van het mixen enz wordt nu zichtbaar, als je naar de motorroosters kijkt zie je een verkleuring in verschillende tinten zoals ook in het echt gebeurt, de uitlaatroosters komen weer terug met drybrushen:


Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 W14g

Verder met inlijnen, dat is niks anders dan een beetje verdunde verf in naden, kieren en boutgaten laten lopen, het immiteert verzameld vuil en schaduw bij wat hogere details met meer vorm.
Dat doe je met olieverf, in mijn geval met Winsor & Newton, voor deze techniek is het goed om de volgende regel aan te houden, dit soort verf komt nooit uit een potje maar uit een tube.
Kies een kleur die een donkere variant is van de basiskleur, in dit geval heb ik gekozen voor van Dijckbruin met een tikje oker om het felle eraf te halen.
Kies alleen zwart als het niet anders kan, zwart zit aan het eind van het spektrum, is een antikleur en je kunt er niks mee, het zuigt elke vorm van leven uit je model.

Aanbrengen is simpel maar wel iets wat je even eigen moet maken, verdun de verf tot het goed vloeit, met een penseel met een goede punt neem je een beetje verf op, plaats de punt in een spleet of tegen een boutkopje aan en je ziet de verf erin of eromheen lopen, doe dat met beleid, is het teveel dan de penseel droogmaken en opnieuw in de verf duwen, je zult zien dat de verf terug in de penseel wordt gezogen.
Tanks zijn mat, dat komt omdat matte verf een ruwer oppervlak heeft zodat het geen licht weerkaatst, dat kan het vloeien van de verf belemmeren, daar zijn twee oplossingen voor, de eerste is na het airbrushen een zijdemat laklaag aanbrengen, die zal door het weatheren vanzelf weer mat worden, of pak er een tweede penseel bij met schone verdunning, even het object licht bevochtigen met verdunning en je zult de verf het zo zien volgen.
Probeer niet te overdrijven en mocht het hier en daar fout gaan no worries, met het latere drybrushen kun je veel terughalen.
Verder is dit een tank, zeker als die ingezet is in een conflictgebied dan zal hij met 40km/u door allerlei ondergronden gedenderd zijn, dat laat zijn sporen na maar geeft je vooral wat vrijheid om het allemaal niet zo nauw te nemen.
Eenmaal begonnen ziet het er zo uit:

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 W16t

Na het inlijnen volgt drybrushen, de oudste modelbouwtechniek die er bestaat, al zou je niets anders doen dan nog is dit de techniek met het meeste rendement.
Dit lukt alleen met olieverf, je moet een medium hebben wat langzaam droogt en voorzien is van een kwalitatief hoogwaardig pigment, ik kies wederom Winsor & Newton in de kleur Napels geel met naar boven toe steeds iets lichter met wit.
Belangrijk is dat je een kleur kiest die een lichtere variant is van de basiskleur in dezelfde tint.
Zorg dat verf goed te verwerken is alsof je er normaal mee gaat schilderen, pak nu een flink penseel, laad dit met verf en wrijf dit af in een schone pluisvrije doek, ik doe ook nog een keer uitstrijken op een droog stuk schoon papier, nu geeft het penseel geen verf meer af, totdat je het langs de details zoals boutkoppen, scherpe hoge randen enz haalt, je zut de details zien oplichten en tot leven komen, je ziet nuances tevoorschijn komen en je blaast er dus eigenlijk leven in.
Dat is ook de bedoeling, je immiteert licht tegenover de schaduwkleuren van het inlijnen, en het lijkt op slijtage van de delen die het meeste contact hebben met de omgeving.

Doe rustig aan en laat vooral het gewicht van het penseel het werk doen, doe af en toe een stap terug en blijf kijken, want ga je te ver verlies je al die mooie effecten en nuances en da's zonde.
Uiteindelijk ziet het er dan zo ongeveer uit:

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 W17x

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 W18g


Voor ik begon heb ik tegen mijn gewoonte in naar Gephards gegoogled, veruit de meeste zijn in Nato kleuren zonder detaillering, het zal ook de leeftijd van de kit zijn maar juist Nato, forrest en Greenwood camo's hebben baat bij deze techniek om niet met een vormeloze blob te eindigen in grauwe kleuren zoals de meeste eruit zien.
Juist Nato camo dient volgens een patroon aangebracht te worden omdat het er anders niet uitziet, en op een enkele uitzondering na is het een vlekkerige brij van onbestemde kleuren aangebracht zonder enige visie, ik ben niet de beste modelbouwer maar ik hoop dat bovenstaande uitleg wel aantoont dat het nergens voor nodig is, ook niet als het allemaal nieuw voor je is.
Dus voor je aan je best wel prijzige tank begint verdiep je even in de materie of vraag hulp, je eindigt anders met een Heng long lookalike en dat kan toch nooit de bedoeling zijn.
Verder kun je met de drybrush techniek ook andere dingen doen, je kunt nu een acceptabel figuur schilderen, denk aan de vouwen van een uniform of een tankoverall, maar ook gezichten, je begint met een donkere huidskleur en door steeds lichter te drybrushen krijg je in ieder geval nuances in een gezicht, da's een aanzienlijke stap omhoog van de apatische in 1 kleur geschilderde figuren.

Volgende keer details schilderen en eindelijk in elkaar zetten, beginnend met de hull en tracks, later meer dus.

allemaal een fijn Pasen! groeten Rick
RickvS
RickvS
Regular
Regular

Aantal berichten : 586
Woonplaats : Best NL

Terug naar boven Ga naar beneden

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 Empty Re: Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen

Bericht van Bas vr 29 maa 2013 - 13:09

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 Smiley_165859010
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 Empty Re: Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen

Bericht van ivanrc vr 29 maa 2013 - 15:45

Tja.... Ik vind geen woorden meer Rick... Shocked
ivanrc
ivanrc
Regular
Regular

Aantal berichten : 419
Woonplaats : Vlaams Brabant

Terug naar boven Ga naar beneden

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 Empty Re: Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen

Bericht van RickvS zo 31 maa 2013 - 14:20

Hoeft ook niet hoor, maar bedenk dat je dit zelf ook kunt, gewoon doen, het zijn simpele basistechnieken die iedereen kan, soms moet het alleen een beetje duidelijk uitgelegd worden.

En verder maar weer met de laatste techniek die ik met jullie kan delen voordat alles definitief in elkaar gaat.
Chippen heet het, heb ik niet verzonnen maar de vlag dekt de lading wel, wat je doet is immiteren van kleine beschadigingen en krassen door gebruik, alhoewel het minder geschikt is voor moderne tanks doe ik het toch maar.
Moderne tanks hebben geen verflaag meer maar een coating, vrijwel altijd elektro-statisch aangebracht en heel vaak met hitte erop gebakken, denk aan poedercoating en technieken die daarop lijken.
Verf dus die je er nog niet met een hamer afgeslagen krijgt, chippen is dan vrij zinloos behalve dan op een gereedschapskist en losse delen die aangebracht zijn maar dan nog schiet het zijn doel voorbij.
Gekke Geppie hier is anders, hij is uitgezonden naar Kreta of Cyprus en heeft daarom een nieuwe zandkleurige verflaag gekregen, die over het Nato of forrest schema heen is geschilderd.
Zou hij ooit weer terug in Duitsland komen en weer in Nato moeten verschijnen wordt die laatste laag er weer af gehaald tot de bijna onverwoestbare orginele kleur, en precies dat opent perspectieven om toch te chippen, de zandkleur is immers een gewone in de kazerne aangebrachte verflaag en kan wel beschadigen.

Zou dat gebeuren dan zie je de orginele kleur weer en dat gaan we immiteren, om te bepalen waar moet je je fantasie laten gaan, welke route neemt de bemanning om in het veld op de tank te komen, waar wordt veel gesleuteld, wat gaat dagelijks open voor controle en vergeet de gereedschapskisten niet, allemaal delen die al gauw sporen van krassen en verdwijnende verf gaan vertonen.
De anti RPG schotel onder de toren is ook zo'n item, die drukt tegen de toren aan en flext mee als de toren draait, en je kunt je ook voorstellen dat het gesleep met sleepkabels zijn sporen nalaat, elke tank die in een conflictzone komt moet immers zijn kabels klaar voor gebruik hebben zodat hij bij pech of schade zo snel mogelijk geborgen kan worden.
En vrienden ik zeg niet voor niks kabel, sinds de Christie ophanging gemeengoed is geworden voor zo'n beetle alle tanks zal je nooit losse stukken ketting op een tank zien, de Partizanen in Rusland maar ook de Moedjahedien in A'stan waren er snel achter dat als een stuk ketting tussen de tracks werd gegooid tanks met die ophanging al snel stilstonden en daarmee weerloos waren, ter verhoging van de feestvreugde werd er een molotovcocktail op de motorroosters gegooid en het was over.. Het is een simpel recept dus, stuk ketting en brandbare vloeistof, een zichzelf respecterende tankcommandant zal je niet alvast de helft kado doen door losse stukken ketting aan zijn tank te hangen, niet doen dus op je model.

Chippen dus, met een fijn penseel laat je krassen doorschijnen in groen en als je dat wilt de andere Nato kleuren, ik heb alleen een rubberkleur voor de spatborden gebruikt en voor de rest groen, voor een leuk 3D effect kun je een highlightrandje zetten langs de grotere beschadigingen, daar gebruik je een lichte variant van de basiskleur voor, het lijkt dan een 'verse' beschadiging.
Verder is het persoonlijke smaak, je vindt het leuk of niks, maar zeker 'battlescared' 2de WO tanks kunnen eigenlijk niet zonder, het onderscheid je model van de in 1 kleur met en spuitbusje gespoten tanks en je hebt geen airbrush nodig om er toch leven in te krijgen.

Lange tekst weer maar hier zijn de pics, besef wel dat deze techniek pas tot zijn recht komt als je het voertuig ziet in zijn geheel, de kunst is om het niet op zichzelf te laten staan maar wat doet met de gehele look:

De anti RPG schotel, let op hoe de lichte randjes het een diepte effect geven:

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 W20vo

De neus, probeer je voor te stellen waar de bemanning op en af de neus klimt en welke randen zullen beschadigen maar ook wat schade oploopt als je door het terrein dendert:

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 W19xo

Nu verder met de toren en dan zijn we er bijna! Groeten Rick
RickvS
RickvS
Regular
Regular

Aantal berichten : 586
Woonplaats : Best NL

Terug naar boven Ga naar beneden

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 Empty Re: Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen

Bericht van Boussini zo 31 maa 2013 - 19:39

super zeg, ze komen echt tot leven als je dit zo ziet Smile
Boussini
Boussini
Addict
Addict

Aantal berichten : 2050
Woonplaats : Kortenaken

Terug naar boven Ga naar beneden

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 Empty Re: Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen

Bericht van Toyobart ma 1 apr 2013 - 9:36

Damn ! ik hoor spontaan een tank met piepende tracks in m'n hoofd als ik die van jou zie...

geek , Het is al lang geen speelgoed meer Rick ! Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 4078649926
Toyobart
Toyobart
Addict
Addict

Aantal berichten : 1186
Woonplaats : Stabroek

Terug naar boven Ga naar beneden

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 Empty Re: Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen

Bericht van karel47 ma 1 apr 2013 - 12:50

wederom prachtig resultaat rick, zoiets doet een tank leven ... net alsof je naar de echte kijkt

die kleurstelling is nieuw voor mij , had me nooit in de gepard verdiept ... heel origineel kwa opzet
karel47
karel47
Regular
Regular

Aantal berichten : 743
Woonplaats : ninove belgium

Terug naar boven Ga naar beneden

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 Empty Re: Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen

Bericht van RickvS ma 1 apr 2013 - 14:41

Ik ook niet Karel, maar dit ding had een beetje leven nodig om het nog iets te laten lijken, daarom was ik blij dat ik deze kleur vond, voor de rest is het freewheelen hoor, kan er niet zo gemotiveerd van raken als van een Tiger 1 of een Sherman, misschien maar goed ook Rolling Eyes

@Bart, toys for larger boys!!

Hij is zo goed als klaar vrienden, nog wat detail als hij op de aanhanger gaat achter de 8x8 maar voorlopig is het goed zo, ik hoop dat ik jullie aan wat goede ideeën heb geholpen en misschien wat nieuwe inzichten, wil je iets van voorgaande ook proberen maar misschien nog te bang om te beginnen, dan ben ik natuurlijk altijd bereid te helpen.

Dit is het voor nu:


Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 W21w

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 W22x

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 W23t

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 W24a

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 W25oh

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 W26si

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 W27k
RickvS
RickvS
Regular
Regular

Aantal berichten : 586
Woonplaats : Best NL

Terug naar boven Ga naar beneden

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 Empty Re: Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen

Bericht van Toyobart ma 1 apr 2013 - 20:58

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 Perfect
Toyobart
Toyobart
Addict
Addict

Aantal berichten : 1186
Woonplaats : Stabroek

Terug naar boven Ga naar beneden

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 Empty Re: Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen

Bericht van Steven_1983 ma 1 apr 2013 - 21:27

dit is prachtig gedaan!
moest ik oorlogje voeren dan wil ik wel met zoeen beauty rijden!

grtz
Steven_1983
Steven_1983
Initiate
Initiate

Aantal berichten : 94
Woonplaats : Sint Kruis

Terug naar boven Ga naar beneden

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 Empty Re: Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen

Bericht van Bas ma 1 apr 2013 - 21:51

Verdorie! En ik ben al een jaar aan de mijne bezig, en raak maar niet verder (tijdsgebrek maar ook schrik om eraan te beginnen). En jij maakt op een weekje zo'n kunstwerk... Kan ik alleen maar bewondering voor hebben!
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 Empty Re: Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen

Bericht van RickvS ma 1 apr 2013 - 22:00

Bijna 3 weken Bas Rolling Eyes En de ervaring zal er wat mee te doen hebben vrees ik, vrees heb ik allang niet meer, maar ik kan mij de uwe voorstellen, het hele setje zal toch een aardige investering zijn.

RickvS
RickvS
Regular
Regular

Aantal berichten : 586
Woonplaats : Best NL

Terug naar boven Ga naar beneden

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 Empty Re: Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen

Bericht van Bas ma 1 apr 2013 - 22:04

RickvS schreef:Bijna 3 weken Bas Rolling Eyes En de ervaring zal er wat mee te doen hebben vrees ik, vrees heb ik allang niet meer, maar ik kan mij de uwe voorstellen, het hele setje zal toch een aardige investering zijn.
Okay, 3 weken... Ik zit ook nog niet echt aan een jaar, ben begonnen op 11-06-2012, dus pakweg 10 maanden... Maar hij is ook nog lang niet klaar!

Het is inderdaad een stevige investering, maar zoals ze nu in doosjes en zakjes ligt te liggen heb ik er ook niks aan... Zal er binnenkort nog eens aan verder werken - maar dat heb ik al meermaals gezegd...
Bas
Bas
Beyond salvation
Beyond salvation

Aantal berichten : 2649
Woonplaats : Edegem

Terug naar boven Ga naar beneden

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 Empty Re: Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen

Bericht van RickvS ma 1 apr 2013 - 22:14

Je bent hier al 's geweest dus als ik ergens mee kan helpen, altijd goed.
RickvS
RickvS
Regular
Regular

Aantal berichten : 586
Woonplaats : Best NL

Terug naar boven Ga naar beneden

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 Empty Re: Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen

Bericht van Touareg ma 1 apr 2013 - 22:20

Rick, is een bijzondere geworden. Gene vloek en spijt meer lijkt me. En zoals gehoopt heb je bakken vol aan tips meegegeven. Ga snel weer eens aan de mijne beginnen, staat klaar om er leven in te kleuren. Thanks.
Je melde ook je volgende Tank project, dat is ook weer een speciale. En wat heeft deze tank een giga van een kanonsloop zeg, daar wordt ge al bang van. Dit model zie je vrij weinig, waarom eigenlijk? Ga je iig volgen bij deze build
Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 Dsc05263_zpsa4e8171f
M51
Touareg
Touareg
Regular
Regular

Aantal berichten : 666
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen - Pagina 2 Empty Re: Achtung Panzer! Gephard, Chippen en krassen

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum